piątek, 16 sierpnia 2019

181. Rondo w Mielcu ponownie wadliwie oznakowane

Wadliwe oznakowanie czterowlotowego dwupasowego ronda odśrodkowego w Mielcu opisałem w poście 103. 


Rys. 1
Oznakowanie przed zmiana w 2019 r.
(wpis 103)

Wtedy oznakowanie poziome było jednoznacznie odśrodkowe. Oznakowanie poziome dla zielonego śladu było niezgodne z oznakowaniem kierunkowym wlotu. Jadący zielonym śladem de facto zmieniał kierunek jazdy w lewo z prawego pasa ruchu, czego zabrania mu art. 22.2.2. ustawy PoRD. 

Rys. 2
Obecne oznakowanie poziome

W lutym 2019 roku zmieniono oznakowanie poziome na "uproszczone" (rys. 2), które teraz jest jednoznacznym połączeniem dwóch wzajemnie wykluczających się organizacji ruchu na złożonym obiekcie infrastruktury drogowej, jakim jest każda budowla typu rondo. 

Poprzednio niedozwolony prawem skręt w lewo z prawego pasa ruchu wykonywał jadący zielonym śladem, a teraz zabroniony prawem skręt w prawo z lewego pasa ruchu wykonuje jadący czerwonym śladem. Poza tym przebieg pasów ruchu, a zatem i jezdni, nie jest zgodny z oznakowaniem kierunkowym wlotów. 

Mamy tu "odśrodkową" organizację ruchu zgodną wprost z ogólnymi zasadami ruchu i kierunkowym oznaczeniem wlotów (rys. 1), oraz "okrężną" zgodna z nakazem znaku C-12 "ruch okrężny" (rys. 3). 

Rys. 3
Organizacja ruchu zgodna z nakazem znaku C-12 "ruch okrężny"
(brak strzałek kierunkowych na wlotach i jedynie okrężny przebieg jezdni)

Obecne oznakowanie poziome jest popisem braku odpowiedzialności i profesjonalizmu.

Poniżej przedstawiam propozycje poprawnego oznakowania poziomego omawianego ronda w Mielcu. Na rysunku 4 dwa wyloty są jednopasowe, natomiast na rysunku 5 wszystkie wyloty są dwupasowe

Rys. 4
Odśrodkowa organizacja ruchu (wersja A)

Rys. 5
Odśrodkowa organizacja ruchu (wersja B)

Do ideału brakuje jeszcze rozprawienie się z narodzoną w Krakowie w 2005 roku patologią, będąca następstwem stosowania w praktyce WORD starego Kodeksu drogowego z 1983 roku i nieuprawnionych wymysłów autorów tego bubla prawnego, w tym bezprawnego traktowania budowli typu rondo w całości jako jednego klasycznego skrzyżowania oraz znaku C-12 "ruch okrężny" jako znaku nakazu kierunku jazdy w prawo, w lewo lub na wprost z prawej strony wyspy środkowej ronda, czyli jako odpowiednika znaku C-9. 

Od 1999 roku znak C-12 nie jest już znakiem nakazu kierunku jazdy z prawej strony ronda. Zamiast niego, na wyspie ronda odśrodkowego powinien stać znak C-9 lub C-1. Przy tej organizacji ruchu na wszystkich wlotach powinny zatem stać samotne znaki A-7 (bez znaków C-12), a na wysepkach przed wylotami znaki A-6, gdyż jezdnie z pierwszeństwem biegną tu na skrzyżowaniach wylotowych na  wprost do wylotów. 

5 komentarzy:

  1. Przy wcześniejszej organizacji faktycznie oznakowanie poziome było spójne, ale jednocześnie było przecież rozbieżne z pionowym! Teraz wewnętrzny pas odpowiada ruchowi okrężnemu, ale zewnętrzny już nie. Do tego strzałki kierunkowe dla ruchu zorganizowanego okrężnie (chociażby na lewym pasie).Przed ostatnią zmianą (bo było ich więcej) organizator w wyniku swojej niekompetencji rzeczywiście nakazywał skręt w lewo z prawego pasa, co powodowało zajeżdżanie drogi pojazdom jadącym wprost do wylotu pasem lewym. Obecnie organizator sabotuje bezpieczeństwo ruchu drogowego nakazując skręt w prawo do wylotu z lewego biegnącego okrężnie po obwiedni pasa ruchu. Pełna zgoda. To samo im napisał też autor tej schowanej do szuflady ekspertyzy (w sumie słabo schowanej, bo zdjęcia tekstu i rysunków już chodzą po świecie). W tej ekspertyzie jest jeszcze jedna ważna rzecz, której Pan zdaje się nie zauważa: że organizacja odśrodkowa po prostu nie pasuje do kształu ronda i nadaje się tylko na rozszerzone skrzyżowania z wyspą jak w Rzeszowie koło "waginy".Na takim obiekcie droga wlotowa krzyżuje się z wylotową niemal pod kątem prostym i dlatego nie ma konfliktu ruchu, a po drugie: tam skręt w lewo jest tożsamy i ze zmianą kierunku ruchu i ze zmianą kierunku jazdy. Jeśli taką organizację zastosuje się na obiekcie zabezpieczenia ruchu poprzez jego spowolnienie jakim jest rondo, to tak jak było w Mielcu wszystko się sypie,bo zamiast przecięcia torów jest ich splot, a później nieuregulowany znakami i przepisami rozplot - czyli wyjazd z ronda lewym pasem lub dalsza jazda po obwiedni (w takim przypadku skręt w lewo z prawego pasa). Na rondzie (nie mylić ze skrzyżowaniem z wyspą centralną i rozsuniętymi wlotami) po prostu nie da się zastosować organizacji odśrodkowej. I to jest clou. Można zrobić okrężną, albo kierunkową: spiralną lub w stylu ronda turbinowego - poprzez namalowanie na obwiedni powierzchni wyłączonych z ruchu. Oczywiście przy kierunkowej znika C-12 - tu nie ma wątpliwości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może źle się wyraziłem. Starałem się przełożyć z języka inżynierskiego na bardziej zrozumiały - to co doszło do mnie pocztą pantoflową z tej utajnionej ekspertyzy. Oczywiście że można co pokazał Pan na rysunku, ale to już wyższa szkoła jazdy i obawiam się że nie do ogarnięcia dla niektórych urzędników. Tam w sumie chodziło chyba właśnie o to, co napisał Pan w ostatnim akapicie. W każdym razie dobrze że dwóch prawdziwych fachowców wypowiedziało się jednoznacznie źle na temat tego mieleckiego knota. Teraz już wiadomo że dyrektor WORD plecie androny a Hej Mielec bezkrytycznie je powiela utwierdzając kierowców w błędnym przeświadczeniu. Nawiasem mówiąc ciekawe kim z wykształcenia jest pan dyrektor rzeszowskiego WORDu, bo w południowo-wschodniej Polsce różnie z tym bywa. Podobnk był nawet katecheta po KUL-u (!).
      Dziękuję za podjęcie tematu i pozdrawiam

      Usuń
    2. Nie jest prawdą, że klasyczne ronda nie nadają się do zorganizowania ich odśrodkowo, co pokazano na rysunkach. Można je zorganizować nawet tak, że droga z pierwszeństwem będzie na nich zmieniać swój kierunek tylko o 90 lub o 180 stopni. Rondo nigdzie na świecie, wbrew ekspertom WORD i byłym urzędnikom PRL, nie jest w całości pod względem zasad ruchu jednym klasycznym skrzyżowaniem, lecz zespołem skrzyżowań zwykłych.

      Wszystkie małe klasyczne ronda powinny być organizowane okrężnie jako jednopasowe lub jako semidwupasowe. Przy dwóch pasach ruchu na wlotach powinny być organizowane ODŚRODKOWO, np. tak jak to zaproponowałem na rysunkach. Można na nich ustalić pierwszeństwo znakami na jednym, kilku,lub na wszystkich kierunkach (podporządkowane wszystkie wloty).

      Prawdą jest, że najłatwiej podporządkować wszystkie wloty na złożonych ze skrzyżowań zwykłych budowlach o rozsuniętych wlotach i centralnej wyspie. Przy czynnej sygnalizacji świetlnej nie ma to jednak żadnego znaczenia.

      Usuń
  2. Proszę opublikować mój komentarz. Może ekspert z WORDu Rzeszów przeczyta i coś zrozumie, bo Wy panowie inżynierowie nawet mając rację używacie niezrozumiałego dla laików języka. A mam wrażenie, że takimi niestety są często polscy urzędnicy.

    OdpowiedzUsuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.