niedziela, 31 grudnia 2023

469. Zjazd z lewego pasa ruchu ronda wg INTERIA.pl

469. Zjazd z lewego pasa ruchu ronda wg INTERIA.pl

Jeżeli uznasz, że to co robię jest ważne i potrzebne, to zapraszam
na stronę https://buycoffee.to/mrerdek1.blogspot.com
Wspierając moją działalność otrzymasz w ramach podziękowania najnowsze wydanie książki (plik PDF)
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy

W Interia.pl ukazał się po raz kolejny ogłupiający kierowców artykuł nakłaniający kierowców do łamania prawa i powodowania zagrożenia w ruchu drogowym. Nie jest prawdą, że na zmianę kierunku jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu okrężnie biegnącej jezdni jest przyzwolenie obowiązującego prawa. 

Nie trąb, gdy ktoś tak zjeżdża z ronda. Wcale nie łamie przepisów
Pokazany na rys. z artykułu i.pl zjazd z lewego pasa ruchu JEST ZABRONIONY

Rysunek w oryginale  https://motoryzacja.interia.pl/przepisy-drogowe/news-nie-trab-gdy-ktos-tak-zjezdza-z-ronda-wcale-nie-lamie-przepi,nId,7241427?fbclid=IwAR3-FemhWnqDzkPPJTPM4oa0gEWZ4FpZCOpfAJ5yptk9SbIE_hGhFYqDUT4#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome

Wbrew autorowi artykułu, zgodnie z wyrokami sądów winnym spowodowania wypadku jest zmieniający kierunek jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu. Autor artykułu ślepo wierzy w nieuprawnione wymysły ignorantów uznawanych za ekspertów, niestety nie z powodu wiedzy i wykształcenia lecz z powodu zajmowanych stanowisk i pełnionych funkcji. Na Interii od lat powielane są, zapewne tylko dla klikalności, szkodliwe dla BRD brednie o rondach i ruchu okrężnym.

Bezmyślne powoływanie się na nieuprawnione wymysły Zbigniewa Drexlera, ministerialnego urzędnika z czasów PRL, współtwórcy wzorowanego na radzieckim Kodeksu drogowego z 1983 roku, świadczy o tym, że zarówno autor artykułu jak i jego przełożeni nie dość, że zaprzeczają etyce dziennikarskiej, to na dodatek nie rozumieją podstawowych zasad ruchu. Stopień ogłupienia polskiego społeczeństwa przez ludzi, także egzaminatorów WORD, dla których Drexler jest ekspertem o niepodważalnym autorytecie, jest przerażający.

Rondo to budowla drogowa z centralną przeszkodą w formie okrągłej lub owalnej wyspy lub takiego placu. Pod względem zasad ruchu to ZWSZE zbiór skrzyżowań zwykłych, elementarnych także z punktu widzenia zasad ruchu. Każda centralnie skanalizowana budowla drogowa, o dowolnym kształcie i wielkości, może być zorganizowana neutralnie kierunkowo czyli okrężnie albo kierunkowo czyli odśrodkowo. Na tego typu budowlach, tak jak na węzłach drogowych, obowiązują ogólne zasady ruchu opisane ustawą Prawo o ruchu drogowym oraz znaki i sygnały drogowe których znaczenie i zakres stosowania opisuje rozporządzenie 170/2002.

Zjazd z lewego pasa ruchu, zarówno przy okrężnej jak i kierunkowej organizacji ruchu, w poprzek prawego pasa, na którym dopuszczony jest ruch NA WPRPST, jest wprost zabroniony art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym w dowolnym miejscu drogi, także na skrzyżowaniach w rozumieniu zasad ruchu. 

Popisem braku wiedzy jest zatem twierdzenie, że prawo nie wymaga przed zmianą kierunku jazdy w prawo do zbliżenia się do prawej krawędzi jezdni czyli zajęcia prawego pasa ruchu przeznaczonego do jazdy na wprost i do skręcania.  Jeżeli skręt w prawo jest dozwolony tylko z jednego pasa ruchu skręcający ma prawo do zajęcia dowolnego pasa ruchu na jezdni drogi wylotowej. Przy ruchu okrężnym w rozumieniu nakazu znaku C-12 każdy zjazd z okrężnie biegnącej jezdni to zmiana kierunku jazdy w prawo. 
Tylko jadący długim pojazdem ma prawo zmienić kierunek jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu  (art. 22.1, art. 22.3 i art. 22.5 ustawy p.r.d.) 


Przy kierunkowej organizacji ruchu budowli z centralną przeszkodą z pasami ruchu biegnącymi odśrodkowo od wlotu do wylotu, ze znakiem C-9 na wyspie lub placu, do wylotu jedzie się albo na wprost bez zmiany kierunku jazdy albo zmieniając kierunek jazdy w prawo z prawego pasa ruchu, tak jak przy ruchu okrężnym. To wszystko co należy wiedzieć.

Osobna sprawa to patologia w znakowaniu dróg, w tym centralnie skanalizowanych budowli drogowych o okrężnej i o kierunkowej organizacji ruchu.

mgr inż. Ryszard R. Dobrowolski
Jeżeli dotarłeś do końca to klikając na ten przycisk  
 postawisz mi wybraną przez Ciebie wirtualną kawę
 na "Buy coffee".
Wspierając moją działalność otrzymasz w ramach podziękowania najnowsze wydanie książki (plik PDF)
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy

czwartek, 28 grudnia 2023

468. Sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy na skrzyżowaniu na którym jezdnia drogi zmienia swój kierunek (wadliwe pytania egzaminacyjne)

468. Sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy na skrzyżowaniu na którym jezdnia drogi zmienia swój kierunek
(wadliwe pytania egzaminacyjne)
Jeżeli uznasz, że to co robię jest ważne i potrzebne, to zapraszam
na stronę https://buycoffee.to/mrerdek1.blogspot.com
Wspierając moją działalność otrzymasz w ramach podziękowania najnowsze wydanie książki mojego autorstwa
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy

Nic dziwnego, że sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy przed wjazdem na skrzyżowanie na którym droga oznaczona znakami jako droga z pierwszeństwem  budzi tyle kontrowersji, a nawet niewybrednego hejtu, także autorstwa czynnych instruktorów OSK oraz byłych egzaminatorów WORD, skoro w bazie pytań egzaminacyjnych zatwierdzonych przez ministra infrastruktury mamy sprzeczne z obowiązującymi zasadami ruchu pytania, a dokładnie odpowiedzi

To, że jezdnie dróg  nie zawsze biegną, także na skrzyżowaniu w rozumieniu zasad ruchu, prosto bez zmiany swojego kierunku, powinno być oczywiste, tak jak to, że jezdnia drogi biegnie tak jak biegną jej podłużne pasy (pasy ruchu) i odwrotnie. Podłużne czyli biegnące wzdłuż jezdni drogi tak jak ta jezdnia, a nie prosto. 

Tu odsyłam do uzasadnienia do wyroku II SA/GL 888/16 dotyczącego nieuprawnionego wymagania przez egzaminatorów z WORD Częstochowa włączenia lewego kierunkowskazu  w sytuacji gdy, z woli nakazu znaku C-12 "ruch okrężny", jazda dookoła wyspy lub placu biegnie w pętli bez końca przeciwnie do ruchu wskazówek zegara bez zmiany kierunku jazdy. Do zmiany kierunku jazdy dochodzi dopiero przy opuszczaniu okrężnie biegnącej jezdni z jej prawej strony, niezależnie od geometrycznego usytuowania jezdni drogi wylotowej w stosunku do jezdni drogi biegnącej dookoła centralnej przeszkody, zatem także gdy zjazd nie wymaga zmiany kierunku ruchu pojazdu i kręcenia kierownicą (rys. 1). 
Rys. 1
Zmiana kierunku jazdy w prawo (art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym w związku z opuszczaniem jezdni drogi zmieniającej swój kierunek w lewo, tu na skrzyżowaniu w rozumieniu zasad ruchu (art. 2.10 w zw. z art. 2.1 u.p.r.d.), także wtedy gdy drogi podporządkowane są drogami gruntowymi lub wewnętrznymi, zatem poza skrzyżowaniami w rozumieniu zasad ruchu. 

Pytanie 1.

Odpowiedź na pierwsze z pytań jest zgodna z obowiązującym prawem o ruchu drogowym, będąc w opozycji do pozostałych tego typu pytań. Niestety nie otrzymałem odpowiedzi, czy jest ono nadal w bazie pytań egzaminacyjnych oraz czy nadal prawidłową odpowiedzią zgodną z obowiązującym prawem jest NIE.

Źródło  https://www.zdamyto.com/testy-na-prawo-jazdy/pytanie/4305

Odpowiedź brzmi NIE
Uzasadnienie: Kontynuując jazdę drogą z pierwszeństwem przejazdu nie zmieniasz kierunku jazdy, więc nie masz obowiązku włączenia lewego kierunkowskazu

Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym prawem. Niestety odpowiedzi do wszystkich następnych pytań dotyczących kontynuowania jazdy drogą oznaczoną znakami jako droga z pierwszeństwem, temu prawu zaprzeczają (uzasadnienie poniżej).

Art. 22 obowiązującej ustawy Prawo o ruchu drogowym z 1997 roku (u.p.r.d.) mówi o zmianie kierunku jazdy, nie ruchu, i opisuje co jest tą zmianą oraz to jak kierowca ma się do tej zmiany przygotować. W oficjalnych wersjach językowych Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym jest mowa o zmianie kierunku. Pomijając zawracanie, które w Konwencji wiedeńskiej jest opisane wraz z cofaniem, zmianą kierunku (jazdy), zarówno wg polskiego jak i obowiązującego Polskę prawa międzynarodowe, jest opuszczenie jezdni drogi z jej lewej lub prawej strony w celu wjazdu np. na pobocze, jezdnię innej drogi lub na leżącą przy drodze nieruchomość (plac, parking, posesję). Przepis nie uzależnia sposobu zachowania kierującego od miejsca na drodze oraz jej krętości. 

Jazda bez zamiaru opuszczenia jezdni z jej lewej lub prawej strony wymaga poruszania się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni bez włączonego kierunkowskazu. Brak włączonego kierunkowskazu sygnalizuje zamiar jazdy na wprost czyli wzdłuż jezdni drogi bez zamiaru jej opuszczenia i opuszczenia pasa ruchu z ich lewej lub prawej strony. 

Słownikowo kierunek jazdy to droga o dowolnej krętości łącząca np. miejscowości lub inne punkty na mapie. Kierunek ruchu to słownikowo kierunek w którym się ktoś zwraca i porusza. Kierunek ruchu pojazdu wskazuje wektor jego prędkości chwilowej, który zwykle zmienia się ruchem kierownicy. Na prostych odcinkach jezdni zmiana kierunku jazdy wymaga także zmiany kierunku ruchu. Gdy jezdnia drogi zmienia swój kierunek na skrzyżowaniu lub poza nim, kierowca może opuścić jezdnię (zmienić kierunek jazdy) jadąc prosto bez potrzeby kręcenia kierownicą (bez zmiany kierunku ruchu). Podłużne pasy jezdni (pasy ruchu) drogi oznaczonej znakami jako droga z pierwszeństwem biegną tak jak ta droga i jej jezdnia. Gdy jezdnia drogi z pierwszeństwem ma np. trzy pasy ruchu, a droga podporządkowana po prawej stone łuku drogi ma jeden pas, także gdy biegnie stycznie, wjechać można na nią tylko z prawego pasa ruchu włączając wcześniej prawy kierunkowskaz. Tak samo należy postąpić gdy po prawej stronie będzie kilka dróg podporządkowanych. Na skrzyżowaniu typu K też nie da się kierunkowskazem wskazać na jezdnię której z dróg po prawej ma się zamiar skręcić. Kierunkowskazy od dawna nie służą do wskazywania kierunku lub strony skrzyżowania.

Mając tą wiedzę przyjrzyjmy się innym pytaniom egzaminacyjnym związanymi z sygnalizowaniem zamiaru zmiany kierunku jazdy, bowiem zamiaru zmiany kierunku ruchu się nie sygnalizuje.

Pytanie 2.

Układ jezdni drogi z pierwszeństwem i drogi podporządkowanej jest identyczny jak przy pierwszym pytaniu. Różnica polega jedynie na dodaniu do znaku D-1 sprzecznej z tym układem tabliczki T-6a, co nie ma znaczenia dla obowiązujących zasad ruchu.

Zgodnie z bazą pytań i sprzecznie z obowiązującym prawem odpowiedź brzmi TAK, co jest zaprzeczeniem odpowiedzi na poprzednie pytanie.

Pytanie 3.

W kolejnym pytaniu tabliczka T-6a z pytania 2 jest odwrócona w poziomie, bowiem tu droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek o 90 stopni w prawo. Odpowiedź na pytanie, czy zamierzając kontynuować jazdę drogą z pierwszeństwem kierujący powinien użyć kierunkowskazu, brzmi także TAK, co jest sprzeczne z obowiązującym prawem, ale zgodne ze stanowiskiem Ministerstwa Infrastruktury i z obowiązku egzaminatorów WORD.
www.tiktok.com/@testynaprawko/video/7295070330505137441


Oto jak tłumaczy ten nieuprawniony obowiązek instruktorka OSK, zmuszona do uzasadnienia bezprawia i samowoli ministerialnych urzędników:  Kontynuacja jazdy drogą z pierwszeństwem wymaga skrętu w prawo. Skręt w prawo to zmiana kierunku. Skoro to zmiana kierunku to obowiązkowo wymaga włączenia kierunkowskazu. Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. 

Niestety dla pani instruktor kierunek jazdy jest tożsamy z kierunkiem ruchu pojazdu który nazywa kierunkiem jazdy. Nie ma niestety świadomości tego, że w tym samym akcie prawnym nie wolno zarówno różnie nazywać tego samego jak i tak samo nazywać tego co różne. 

Pytanie 4.

Kolejne pytanie o włączenie kierunkowskazu przy zamiarze kontynuowania jazdy drogą oznaczoną znakami jako droga z pierwszeństwem dotyczy, tak jak poprzednie, zmiany kierunku ruchu, a nie jazdy w rozumieniu art. 22 u.p.r.d. Niestety i tu poprawna odpowiedź wg Ministerstwa Infrastruktury i egzaminatorów WORD brzmi TAK, sprzecznie z obowiązującym prawem.


https://www.teoria.pl/pytania-na-prawo-jazdy-z-odpowiedziami/zamierzasz-kontynuowac-jazde-droga-z-pierwszenstwem-przejazdu-czy,18192

Pytanie 5.

https://www.prawo-jazdy.net/pytania-egzaminacyjne/241
https://www.prawo-jazdy.net/pytania-egzaminacyjne/241-skret-w-lewo-kierunkowskaz-zamierzasz-kontynuowac-jazde-droga-z-pierwszenstwem-powinienes-uzyc-kierunkowskazu

Kolejne pytanie brzmi:
Zamierzasz kontynuować jazdę droga z pierwszeństwem. Czy powinieneś użyć kierunkowskazu? I tu wymagana odpowiedź, niestety sprzeczna z obowiązującym prawem, brzmi TAK.

Wadliwe rozumienie kierunku jazdy jako kierunku ruchu jadącego przez twórców i zatwierdzających pytania egzaminacyjne w imieniu ministra infrastruktury prowadzi nie tylko do sprzecznych z prawem wymagań przez egzaminatorów, wadliwego sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy przez kandydatów na kierowców i miliony kierowców, ale także do wadliwego znakowania kierunkowego skrzyżowań na których droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek.

Pytanie 6.

https://www.teoria.pl/pytania-na-prawo-jazdy-z-odpowiedziami/czy-zamierzajac-kontynuowac-jazde-droga-z-pierwszenstwem-masz,15689

Oznakowanie kierunkowe pokazanego na filmie skrzyżowania typu Y odpowiada sytuacji w której dwupasowa jednokierunkowa droga dojazdowa byłaby drogą podporządkowaną a droga poprzeczna była dwukierunkową drogą z pierwszeństwem lub skrzyżowanie było skrzyżowaniem równorzędnym. Prawy pas ruchu powinien być pasem tylko do skręcania w prawo (pasem wyłączania), natomiast lewy powinien być przed przejściem dla pieszych oznaczony strzałką do jazdy na wprost bez powtórzenia w obrębie skrzyżowania.
Tu droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek w lewo i jadący nią zmienia na skrzyżowaniu jedynie kierunek ruchu, a nie kierunek jazdy. Strzałki kierunkowe (znak P-8) musza być zgodne z piktogramem znaku F-10 i ew. F-11, a w ich dyspozycji jest mowa o wskazaniu kierunku jazdy, a nie ruchu jadącego.

Wszyscy czerpią wiedzę z zakresu zasad ruchu oraz inżynierii ruchu drogowego z poradników dla kierowców, z Wikipedii lub wprost od egzaminatorów WORD. Niestety ci bez jakiegokolwiek uprawnienia, bo z zakresu zasad ruchu są szkoleni w wymiarze 30 godzin na poziomie kursu, są uznawani za ekspertów przez urzędników, także ministerialnych, przez policjantów, także z BRD KG, a nawet przez kadrę naukową wyższych uczelni. Większość nie jest świadoma tego, że wiedza egzaminatorów w wielu ważnych dla BRD sprawach jest sprzeczna z obowiązującym prawem ustawowym, bowiem z powodu kaskadowego szkolenia ewidentne błędy z przeszłości uznają za obowiązującą normę?

Będąc ministerialnymi doradcami, autorami pytań egzaminacyjnych oraz wykładowcami na wyższych uczelniach poziom zakłamania przenoszą na coraz wyższy poziom. Ćwierć wieku nie wystarczyło, by inteligentni ludzie to sobie wreszcie uświadomili.

Być może sztucznej inteligencji zrozumienie tego, że to nie stanowisko lub pełniona funkcja czyni człowieka ekspertem, zajmie mniej czasu. Od dawna dla rozumnego człowieka problemem jest odróżnienie zmiany kierunku jazdy od zmiany kierunku ruchu, neutralnego kierunkowo ruchu okrężnego w rozumieniu zasad ruchu od zmiany kierunku jazdy w lewo, znaku C-12 od znaku C-9, wchodzenia z chodnika na jezdnię od wchodzenia po drabinie, że o odróżnieniu drogi i skrzyżowania w rozumieniu zasad ruchu od drogi i skrzyżowania w rozumieniu prawa budowlanego nie wspomnę, bo nawet dla profesorów prawa skrzyżowanie o ruchu okrężnym to synonim budowli typu rondo, co gorsza zarówno o okrężnej jak i o kierunkowej organizacji ruchu.

O wadliwych pytaniach pisałem na blogu w 2015 roku (wpis 46) i w tej sprawie wysłałem do ówczesnego ministerstwa ds. transportu petycję. Dziesięć lat wcześniej odbyło się nawet, pod patronatem wiceministra prof. Ryszarda Krystka ogólnopolskie sympozjum. Wystarczyło wtedy zmienić pytania i zmusić wydawców pomocy naukowych do nauki jazdy do ich zgodności z obowiązującym prawem. Niestety o tym jak ma być rozumiane obowiązujące prawo drogowe decyduje od lat założona w latach przemian ustrojowych oficyna wydawnicza Grupa IMAGE ściśle współpracującą z MI, KRBRD i KG Policji, na dodatek popieraną przez założoną przez nią fundację, klaster edukacyjny i portale internetowe.
Jeżeli dotarłeś do końca to klikając na ten przycisk  
 postawisz mi wybraną przez Ciebie wirtualną kawę
 na "Buy coffee".
Wspierając moją działalność otrzymasz w ramach podziękowania najnowsze wydanie książki mojego autorstwa (plik PDF)
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy

Opracował mgr inż. Ryszard R. Dobrowolski

środa, 13 grudnia 2023

467. Zasady ruchu okrężnego, samowola interpretacyjna WORD

467. Zasady ruchu okrężnego, samowola interpretacyjna WORD

Jeżeli uznasz, że to co robię jest ważne i potrzebne, to zapraszam
na stronę https://buycoffee.to/mrerdek1.blogspot.com
Wspierając moją działalność otrzymasz w ramach podziękowania najnowsze wydanie książki mojego autorstwa
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy

Wciąż wydaje się nam, że na dobre zerwaliśmy z peerelowską przeszłością. Niestety ta, za sprawą kolejnych rządów jest wciąż obecna w naszym życiu. Może to wielu zdziwić, ale dzisiejsze prawo zwyczajowe obowiązujące egzaminatorów WORD, to wynik uznania przez peerelowskich urzędników wyższości prawa ZSRR nad prawem europejskim. 

Jak zwykle za realizację politycznych priorytetów odpowiadają czołowi członkowie rządzącej partii oraz wierni im ministerialni urzędnicy i funkcjonariusze publiczni. W powojennej rzeczywistości trudno było o dobrze wykształconych młodych ludzi o akceptowalnej przez władzę przeszłości i pochodzeniu. Niestety w tamtych czasach to ono było decydujące. W 1956 roku urzędnikiem w ministerstwie transportu został Zbigniew Drexler. Przez prawie 35 lat był on odpowiedzialny za prawną regulację ruchu drogowego w PRL. Pomimo braku właściwego wykształcenia i wiedzy był przez 20 lat przedstawicielem Polski w grupie ekspertów BRD w Genewie. 

Zbigniew Drexler jest współtwórcą i komentatorem bubla prawnego w postaci powstałego w stanie wojennym kodeksu drogowego z 1983 roku. To właśnie Zbigniew Drexler ograniczył, wbrew europejskiemu prawu, znaczenie znaku nakazu "ruch okrężny" sprowadzając ten znak do symbolu ronda o znaczeniu znaku C-9. Ponadto za ruch okrężny w rozumieniu zasad ruchu drogowego uznał permanentną zmianę kierunku jazdy w lewo, co jest wprost zaprzeczeniem idei tego rozwiązania komunikacyjnego, bowiem jest nią którą wyeliminowanie tej zmiany kierunku jazdy. Na domiar złego uznał, bez jakiegokolwiek uprawnienia, że kierunkiem jazdy, o którym jest mowa w art. 22 u.p.r.d., jest kierunek ruchu jadącego zmieniany kręceniem kierownicą, a  "skrzyżowanie o ruchu okrężnym" to  w całości budowla typu rondo o kierunkowej organizacji ruchu. 

Będąc przez ponad 30 lat ministerialnym urzędnikiem, Zbigniew Drexler stworzył wokół siebie grupę klakierów i karierowiczów, do dziś ślepo wierzących w jego wiedzę i niepodważalny autorytet. Pomimo utraty w 1990 roku stanowiska oraz pełnionych funkcji osobiście zabiegał w 1997 roku o to, by ówczesny Prezydent Aleksander Kwaśniewski nie podpisywał nowej ustawy Prawo o ruchu drogowym, tym razem zgodnej z europejskim prawem. Dyrektorom WORD, powstałych z peerelowskich centrów egzaminowania,  zalecał wprost, by w szkoleniu i egzaminowaniu nadal stosowali kodeks drogowy z 1983 roku, bowiem wg niego ten nowy to wadliwie napisany poprzedni, którego był współautorem. Był tak pewny siebie, że publicznie zapewniał, że niebawem zostanie on zmieniony. Wbrew tym zapowiedziom Prezydent ustawę podpisał, a praktyka WORD od tamtego czasu jest do dziś skażona jego nieuprawnionymi wymysłami. 

W Rosji znak nakazu "ruch okrężny", tak jak od 25 lat w WORD i w latach 1984-1997 w Polsce, to jedynie symbol ronda o znaczeniu znaku C-9, a rondo to w całości, także wbrew obowiązującemu w Europie prawa, jedno zwykłe kierunkowo zorganizowane skrzyżowanie. Tam znak  nakazu "ruch okrężny" jest stawiany zarówno ze znakiem "ustąp pierwszeństwa" jak i ze znakiem "droga z pierwszeństwem". U nas znak nakazu C-12 dodawany jest bezprawnie, jako symbol ronda o znaczeniu znaku C-9, tylko na wlotach rond o kierunkowej organizacji ruchu i podporządkowanych wszystkich wlotach.  
Rosja. Oznakowanie wlotu ronda o kierunkowej organizacji ruchu z pierwszeństwem na jednym z kierunków

Kiedy na Zachodzie pojawiły się mini ronda, w krajach bloku wschodniego uznano, że amerykański neutralny kierunkowo ruch okrężny, którego ideą jest brak zmiany kierunku jazdy w lewo, już nie obowiązuje i w jego miejsce pojawił się radziecki "kierunkowy ruch okrężny" będący  permanentną zmianą kierunku jazdy w lewo przy wyspie z włączonym jeszcze przed wjazdem na rondo lewym kierunkowskazem. Radzieccy uczeni uznali  bowiem, że takie rondo to zwykłe kierunkowo zorganizowane skrzyżowanie tyle tylko, że z czymś tam na środku, które jadąc w lewo, w prawo lub na wprost do przeciwległego wylotu należy omijać z prawej strony. 

Przy jednym pasie ruchu i wmawianiu kierującym, że istnieje coś takiego jak kierunkowskaz zjazdowy z ronda, taki wymysł nie zagrażał BRD. Włączony lewy kierunkowskaz nikogo nie wprowadzał w błąd, natomiast prawy tak naprawdę, wbrew tym wymysłom o kierunkowości "nowego" ruchu okrężnego, zgodnie z obowiązującym prawem sygnalizował zamiar zmiany kierunku jazdy w prawo w celu opuszczenia okrężnie biegnącej jezdni z jej prawej strony. Tych którzy nie poddali się tym nieuprawnionym radzieckim wymysłom, i twierdzili, że jazda okrężnie biegnącą w pętli bez końca jezdnią jest jazdą na wprost, nazwano prostowaczami rond. 

Dopiero kiedy zaczęto budować w nowej rzeczywistości średniej wielkości ronda o dwóch oznaczonych znakami drogowymi pasach ruchu na wlotach i wylotach oraz na obwiedni, radziecki kierunkowy ruch okrężny okazał się jednie niebezpiecznym dla ruchu nieuprawnionym wymysłem. Jadący niby na wprost lewym pasem ruchu od wlotu do przeciwległego wylotu  spotykali się na wylotach z jadącymi niby na wprost do przeciwległego wylotu prawym pasem ruchu z kolejnego wlotu.  

Do dziś mamy do czynienia, z obawy przed utratą autorytetu, wpływów i pieniędzy,  z ogłupianiem polskiego społeczeństwa najpierw przez tych którzy te radzieckie wymysły wprowadzili do polskiego prawa, a obecnie przez ich bezkrytycznych uczniów i naśladowców skupionych w licznych fundacjach, stowarzyszeniach i oficynach wydawniczych, a także w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego, w urzędach oraz w policji. Zbigniew Drexler wciąż jest uznawany za wybitnego eksperta z zakresu zasad ruchu drogowego, nie tylko przez oficynę wydawniczą Grupa IMAGE oraz stworzone przez nią  internetowe portale, fundację i klaster edukacyjny. 

Niestety brak wiedzy rodzi kolejne brednie i wymysły, jak np. bezprawne domalowywanie strzałek kierunkowych na wlotach rond o okrężnej, neutralnej kierunkowo organizacji ruchu i bezprawne dodawanie znaku C-12 "ruch okrężny" do znaków A-7 na wlotach rond o kierunkowej organizacji ruchu i podporządkowanych wszystkich wlotach. 

Do dziś byli i obecni egzaminatorzy WORD ślepo wierzący w wymysły z czasów PRL uważaj, że wiadro postawione na środku skrzyżowaniu niczego nie zmieniana, bo takie rondo to nadal w całości jedno zwykłe kierunkowo zorganizowane skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu, przy samotnych znakach C-12 na jego wlotach, równorzędne. Pomijają zupełnie oznakowanie oraz to, że centralna wyspa dzieli skrzyżowanie na zbiór skrzyżowań, że budowle typu rondo mogą mieć dowolną średnicę wyspy środkowej, a także to, że okrężnie zorganizowane budowle drogowe mogą mieć dowolny kształt i wielkość. 

Ponieważ nikt nie chce się przyznać do bezkrytycznej wiary w bzdury i propagowanie bezprawia, od dawna obarczano wadami obecne prawo. Kilkakrotnie próbowano uznać naszym prawem krajowym, wbrew konwencji, rondo w całości za jedno zwykłe kierunkowo zorganizowane skrzyżowanie, by tym samym powrócić do czasów słusznie minionych. Ostatnio dokonano nawet, na szczęście nieudolnej, zmiany definicji legalnych drogi i skrzyżowania, a Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało nieśmiało w wytycznych projektowania skrzyżowań drogowych, które nie sa obowiązującymi warunkami technicznymi,  budowę rond o okrężnej organizacji ruchu tylko o jednym pasie ruchu. Wg wytycznych ronda o wielu pasach ruchu powinny być budowane jedynie jako zorganizowane kierunkowo. W Niemczech duże dwupasowe ronda z odcinkami przeplatania maja wyloty o jednym pasie ruchu, by nie kusić jadących lewym pasem ruchu okrężnie biegnącej jezdni do bezprawnej zmiany kierunku jazdy w prawo wprost z tego pasa. 

Niestety brak właściwej wiedzy czym jest neutralny kierunkowo ruch okrężny oraz co nakazuje znak C-12, przez egzaminatorów WORD, urzędników i inżynierów ruchu,  czym jest kierunek jazdy oraz czym jest drga i skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu zaprzecza deklarowanej trosce o ludzkie życie i o poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. 
Jeżeli dotarłeś do końca to klikając na ten przycisk  
 postawisz mi wybraną przez Ciebie wirtualną kawę
 na "Buy coffee".
Wspierając moją działalność otrzymasz w ramach podziękowania najnowsze wydanie książki mojego autorstwa (plik PDF)
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy

mgr inż. Ryszard R. Dobrowolski

sobota, 9 grudnia 2023

466. Pierwszeństwo na wylocie z dwupasowego ronda przy ruchu okrężnym

466. Pierwszeństwo na wylocie z dwupasowego ronda
 o okrężnej organizacji ruchu

Jeżeli uznasz, że to co robię jest ważne i potrzebne, to zapraszam
na stronę https://buycoffee.to/mrerdek1.blogspot.com
Wspierając moją działalność otrzymasz w ramach podziękowania najnowsze wydanie książki
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy

Pisałem na moim koncie na FB o samozwańczym "ministrze" ds. zasad ruchu drogowego który jako instruktor OSK, wykorzystując rysunek dwupasowego ronda o okrężnej organizacji ruchu z mojego bloga, zadał pytanie "Kto przejedzie pierwszy? Czy jadący czerwonym śladem ma pierwszeństwo przed jadącym śladem zielonym, czy odwrotnie? Pojawiło się kilkadziesiąt różnych komentarzy pomimo tego, że odpowiedź jest prosta i oczywista, zgodna z ustawą Prawo o ruchu drogowym i rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz prawem europejskim. Na uwagę zasługuje to, że przy ruchu okrężnym wjazd jest kontynuacją jazdy na wprost, a skoro tak, to kierujący nie ma podstaw do włączenia kierunkowskazów i tym bardziej zmiany pasa ruchu. 

Niestety w szeroko rozumianej edukacji komunikacyjnej, która nie dotyczy tylko kandydatów na kierowców, instruktorów OSK i egzaminatorów WORD szkolonych na poziomie kursu, ale także szkolenia akademickiego w wielu dziedzinach, w tym prawa, służb prewencji oraz inżynierii ruchu drogowego, mamy od 25 lat do czynienia z samowolą interpretacyjną i bezkarnością wadliwie szkolących.



Pomimo tego, że odpowiedź jest jednoznaczna i oczywista, dokładnie opisana polskim i europejskim prawem o ruchu drogowym, można spotkać się z wieloma sprzecznymi ze sobą odpowiedziami.

Jedni uznają, że pierwszeństwo miałby jadący czerwonym śladem, bo:
a) wcześniej wjechał na rondo, dlatego jadący zielonym śladem mysi pozwolić jadącemu czerwonym śladem zjechać z ronda, by go nie blokował,
b) jadący zielonym śladem miał na wlocie znak A-7 "ustąp pierwszeństwa" który dotyczy obu pasów ruchu, zatem także lewego którym poruszał się jadący czerwonym śladem,
c) jechał prosto od wlotu do wylotu, a jadący zielonym śladem wjechał po nim z drogi podporządkowanej i nie miał prawa zajechać mu drogi.

Inni uznają, że pierwszeństwo miałby jadący zielonym śladem,  ponieważ:
a) przed wylotem z ronda znajduje się z prawej strony jadącego czerwonym śladem, który na swoim wlocie tez miał znak A-7,
b) jadący czerwonym śladem zajeżdża mu drogę gdyż on także porusza się na wprost od wlotu do wylotu, 
c) jadący czerwonym śladem zmienia pas ruchu.

Która z tych odpowiedzi byłaby twoją czytelniku? A może te wszystkie odpowiedzi są błędne, a pytanie jest nieuprawnione? 

Patrząc na pytanie i rysunek należy stwierdzić, że pytanie jest tendencyjne, bowiem jadący czerwonym śladem okrężnie biegnącą jezdnią, co do zasady, nie może zmienić na wylocie kierunku jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu. Nie ma prawa wykonać manewru pokazanego na rysunku ponieważ zabrania mu tego wprost art. 22 u.p.r.d.  Może jedynie zmienić pas ruchu z lewego na prawy, oczywiście tylko wtedy, gdy prawy pas ruchu będzie wolny i co do zasady na odcinku przeplatania. Dopiero po znalezieniu się na prawym pasie ruchu może zmienić kierunek jazdy w prawo (opuścić jezdnię drogi z jej prawej strony) z prawem wyboru pasa ruchu na jezdni drogi wylotowej, sygnalizując swój zamiar wyraźnie i zawczasu prawym kierunkowskazem, jednak nie wcześniej niż po minięciu wylotu poprzedzającego ten na którym ma dojść do zmiany kierunku jazdy.

Kierujący jadąc czerwonym śladem nie jechał na wprost od wlotu do wylotu, bowiem zgodnie z zasadami organizacji ruchu o międzynarodowej nazwie "ruch okrężny" nakazanej znakiem C-12, jazda już od wlotu to kontynuowanie jazdy na wprost ale dookoła wyspy lub placu okrężnie biegnącą jezdnią, a każdy zjazd to zmiana kierunku jazdy w prawo dozwolona, co do zasady, tylko z prawego pasa ruchu okrężnie biegnącej jezdni. 

Jeżeli dotarłeś do końca to klikając na ten przycisk  
 postawisz mi wybraną przez Ciebie wirtualną kawę
 na "Buy coffee".
Wspierając moją działalność otrzymasz w ramach podziękowania najnowsze wydanie książki (plik PDF)
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy

mgr inż. Ryszard R. Dobrowolski