Jeżeli uznasz, że to co robię jest ważne i potrzebne, to zapraszam
na stronę https://buycoffee.to/mrerdek1.blogspot.com
Wspierając moją działalność otrzymasz w ramach podziękowania najnowsze wydanie książki mojego autorstwa
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy
Wciąż wydaje się nam, że na dobre zerwaliśmy z peerelowską przeszłością. Niestety ta, za sprawą kolejnych rządów jest wciąż obecna w naszym życiu. Może to wielu zdziwić, ale dzisiejsze prawo zwyczajowe obowiązujące egzaminatorów WORD, to wynik uznania przez peerelowskich urzędników wyższości prawa ZSRR nad prawem europejskim.
Jak zwykle za realizację politycznych priorytetów odpowiadają czołowi członkowie rządzącej partii oraz wierni im ministerialni urzędnicy i funkcjonariusze publiczni. W powojennej rzeczywistości trudno było o dobrze wykształconych młodych ludzi o akceptowalnej przez władzę przeszłości i pochodzeniu. Niestety w tamtych czasach to ono było decydujące. W 1956 roku urzędnikiem w ministerstwie transportu został Zbigniew Drexler. Przez prawie 35 lat był on odpowiedzialny za prawną regulację ruchu drogowego w PRL. Pomimo braku właściwego wykształcenia i wiedzy był przez 20 lat przedstawicielem Polski w grupie ekspertów BRD w Genewie.
Zbigniew Drexler jest współtwórcą i komentatorem bubla prawnego w postaci powstałego w stanie wojennym kodeksu drogowego z 1983 roku. To właśnie Zbigniew Drexler ograniczył, wbrew europejskiemu prawu, znaczenie znaku nakazu "ruch okrężny" sprowadzając ten znak do symbolu ronda o znaczeniu znaku C-9. Ponadto za ruch okrężny w rozumieniu zasad ruchu drogowego uznał permanentną zmianę kierunku jazdy w lewo, co jest wprost zaprzeczeniem idei tego rozwiązania komunikacyjnego, bowiem jest nią którą wyeliminowanie tej zmiany kierunku jazdy. Na domiar złego uznał, bez jakiegokolwiek uprawnienia, że kierunkiem jazdy, o którym jest mowa w art. 22 u.p.r.d., jest kierunek ruchu jadącego zmieniany kręceniem kierownicą, a "skrzyżowanie o ruchu okrężnym" to w całości budowla typu rondo o kierunkowej organizacji ruchu.
Będąc przez ponad 30 lat ministerialnym urzędnikiem, Zbigniew Drexler stworzył wokół siebie grupę klakierów i karierowiczów, do dziś ślepo wierzących w jego wiedzę i niepodważalny autorytet. Pomimo utraty w 1990 roku stanowiska oraz pełnionych funkcji osobiście zabiegał w 1997 roku o to, by ówczesny Prezydent Aleksander Kwaśniewski nie podpisywał nowej ustawy Prawo o ruchu drogowym, tym razem zgodnej z europejskim prawem. Dyrektorom WORD, powstałych z peerelowskich centrów egzaminowania, zalecał wprost, by w szkoleniu i egzaminowaniu nadal stosowali kodeks drogowy z 1983 roku, bowiem wg niego ten nowy to wadliwie napisany poprzedni, którego był współautorem. Był tak pewny siebie, że publicznie zapewniał, że niebawem zostanie on zmieniony. Wbrew tym zapowiedziom Prezydent ustawę podpisał, a praktyka WORD od tamtego czasu jest do dziś skażona jego nieuprawnionymi wymysłami.
W Rosji znak nakazu "ruch okrężny", tak jak od 25 lat w WORD i w latach 1984-1997 w Polsce, to jedynie symbol ronda o znaczeniu znaku C-9, a rondo to w całości, także wbrew obowiązującemu w Europie prawa, jedno zwykłe kierunkowo zorganizowane skrzyżowanie. Tam znak nakazu "ruch okrężny" jest stawiany zarówno ze znakiem "ustąp pierwszeństwa" jak i ze znakiem "droga z pierwszeństwem". U nas znak nakazu C-12 dodawany jest bezprawnie, jako symbol ronda o znaczeniu znaku C-9, tylko na wlotach rond o kierunkowej organizacji ruchu i podporządkowanych wszystkich wlotach.
Rosja. Oznakowanie wlotu ronda o kierunkowej organizacji ruchu z pierwszeństwem na jednym z kierunków
Kiedy na Zachodzie pojawiły się mini ronda, w krajach bloku wschodniego uznano, że amerykański neutralny kierunkowo ruch okrężny, którego ideą jest brak zmiany kierunku jazdy w lewo, już nie obowiązuje i w jego miejsce pojawił się radziecki "kierunkowy ruch okrężny" będący permanentną zmianą kierunku jazdy w lewo przy wyspie z włączonym jeszcze przed wjazdem na rondo lewym kierunkowskazem. Radzieccy uczeni uznali bowiem, że takie rondo to zwykłe kierunkowo zorganizowane skrzyżowanie tyle tylko, że z czymś tam na środku, które jadąc w lewo, w prawo lub na wprost do przeciwległego wylotu należy omijać z prawej strony.
Przy jednym pasie ruchu i wmawianiu kierującym, że istnieje coś takiego jak kierunkowskaz zjazdowy z ronda, taki wymysł nie zagrażał BRD. Włączony lewy kierunkowskaz nikogo nie wprowadzał w błąd, natomiast prawy tak naprawdę, wbrew tym wymysłom o kierunkowości "nowego" ruchu okrężnego, zgodnie z obowiązującym prawem sygnalizował zamiar zmiany kierunku jazdy w prawo w celu opuszczenia okrężnie biegnącej jezdni z jej prawej strony. Tych którzy nie poddali się tym nieuprawnionym radzieckim wymysłom, i twierdzili, że jazda okrężnie biegnącą w pętli bez końca jezdnią jest jazdą na wprost, nazwano prostowaczami rond.
Dopiero kiedy zaczęto budować w nowej rzeczywistości średniej wielkości ronda o dwóch oznaczonych znakami drogowymi pasach ruchu na wlotach i wylotach oraz na obwiedni, radziecki kierunkowy ruch okrężny okazał się jednie niebezpiecznym dla ruchu nieuprawnionym wymysłem. Jadący niby na wprost lewym pasem ruchu od wlotu do przeciwległego wylotu spotykali się na wylotach z jadącymi niby na wprost do przeciwległego wylotu prawym pasem ruchu z kolejnego wlotu.
Do dziś mamy do czynienia, z obawy przed utratą autorytetu, wpływów i pieniędzy, z ogłupianiem polskiego społeczeństwa najpierw przez tych którzy te radzieckie wymysły wprowadzili do polskiego prawa, a obecnie przez ich bezkrytycznych uczniów i naśladowców skupionych w licznych fundacjach, stowarzyszeniach i oficynach wydawniczych, a także w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego, w urzędach oraz w policji. Zbigniew Drexler wciąż jest uznawany za wybitnego eksperta z zakresu zasad ruchu drogowego, nie tylko przez oficynę wydawniczą Grupa IMAGE oraz stworzone przez nią internetowe portale, fundację i klaster edukacyjny.
Niestety brak wiedzy rodzi kolejne brednie i wymysły, jak np. bezprawne domalowywanie strzałek kierunkowych na wlotach rond o okrężnej, neutralnej kierunkowo organizacji ruchu i bezprawne dodawanie znaku C-12 "ruch okrężny" do znaków A-7 na wlotach rond o kierunkowej organizacji ruchu i podporządkowanych wszystkich wlotach.
Do dziś byli i obecni egzaminatorzy WORD ślepo wierzący w wymysły z czasów PRL uważaj, że wiadro postawione na środku skrzyżowaniu niczego nie zmieniana, bo takie rondo to nadal w całości jedno zwykłe kierunkowo zorganizowane skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu, przy samotnych znakach C-12 na jego wlotach, równorzędne. Pomijają zupełnie oznakowanie oraz to, że centralna wyspa dzieli skrzyżowanie na zbiór skrzyżowań, że budowle typu rondo mogą mieć dowolną średnicę wyspy środkowej, a także to, że okrężnie zorganizowane budowle drogowe mogą mieć dowolny kształt i wielkość.
Ponieważ nikt nie chce się przyznać do bezkrytycznej wiary w bzdury i propagowanie bezprawia, od dawna obarczano wadami obecne prawo. Kilkakrotnie próbowano uznać naszym prawem krajowym, wbrew konwencji, rondo w całości za jedno zwykłe kierunkowo zorganizowane skrzyżowanie, by tym samym powrócić do czasów słusznie minionych. Ostatnio dokonano nawet, na szczęście nieudolnej, zmiany definicji legalnych drogi i skrzyżowania, a Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało nieśmiało w wytycznych projektowania skrzyżowań drogowych, które nie sa obowiązującymi warunkami technicznymi, budowę rond o okrężnej organizacji ruchu tylko o jednym pasie ruchu. Wg wytycznych ronda o wielu pasach ruchu powinny być budowane jedynie jako zorganizowane kierunkowo. W Niemczech duże dwupasowe ronda z odcinkami przeplatania maja wyloty o jednym pasie ruchu, by nie kusić jadących lewym pasem ruchu okrężnie biegnącej jezdni do bezprawnej zmiany kierunku jazdy w prawo wprost z tego pasa.
Niestety brak właściwej wiedzy czym jest neutralny kierunkowo ruch okrężny oraz co nakazuje znak C-12, przez egzaminatorów WORD, urzędników i inżynierów ruchu, czym jest kierunek jazdy oraz czym jest drga i skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu zaprzecza deklarowanej trosce o ludzkie życie i o poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.
Jeżeli dotarłeś do końca to klikając na ten przycisk postawisz mi wybraną przez Ciebie wirtualną kawę
na "Buy coffee".
Wspierając moją działalność otrzymasz w ramach podziękowania najnowsze wydanie książki mojego autorstwa (plik PDF)
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy
mgr inż. Ryszard R. Dobrowolski