czwartek, 23 kwietnia 2015

30. Kolizja na RONDZIE. Kto zawinił?

     Tak jak wspomniałem w poście 29, w tym zajmiemy się czymś konkretnym i praktycznym. Na dodatek śmiertelnie poważnym zarówno w przenośni jak i w rzeczywistości. Mam na myśli rowerzystów i motocyklistów, szczególnie tych z kat. B, którzy mogą zapomnieć, że już nie chroni ich karoseria samochodu. 

   Mając niewłaściwą wiedzę, wyniesioną z kursów w OSK i popularnych poradników dla kierowców, można zmarnować swoje i cudze życie, więc czas skończyć kilkunastoletnie dyskusje pseudo-specjalistów i wyraźnie powiedzieć, że wszystko co potrzebne do opisania zasad ruchu na naszych drogach znajduje się w ustawie Prawo o ruchu drogowym wraz ze związanymi z nim rozporządzeniami właściwych ministrów.

Rys.1
Polska patologia wynikająca z braku wiedzy dyrektorów WORD, uchodzących bezpodstawnie, gdyż jedynie z powodu zajmowanych stanowisk i pełnionych funkcji, a nie wiedzy i wykształcenia, za niepodważalne autorytety w zakresie ruchu drogowego. Tu budowla typu rondo z dwiema sprzecznymi organizacjami ruchu. Wg oznakowania wlotu strzałkami kierunkowymi  i znakiem A-7 "ustąp pierwszeństwa" jest to tzw. "nowoczesne rondo" z pasami ruchu biegnącymi od wlotu do wylotu, a wg znaku C-12 "ruch okrężny" pasy ruchu biegną jedynie okrężnie.
Właściwe oznakowanie to znak C-12 ze znakiem A-7 bez strzałek na wlotach.
   
Na rysunku ze strony http://forumprawne.org/ubezpieczenia-polisy-ubezpieczyciele/172768-kolizja-drogowa-na-skrzyzowaniu-o-ruchu-okreznym.html, bardziej przypominającym zwykłe skrzyżowanie z wysepką niż rondo z oddalonymi od siebie wlotami, mamy przedstawiony przykład kolizji na obiekcie infrastruktury drogowej będącym okrągłym placem na którym zbiegają się drogi, czyli na skrzyżowaniu dróg typu rondo. Jest to Rondo Ryszarda Kaczorowskiego w Piastowie. Na jego wlotach namalowano strzałki kierunkowe i ustawiono znaki F-10 wskazujące dozwolone kierunki jazdy z poszczególnych pasów ruchu. 

Kierujący Hondą chcąc pojechać prosto do przeciwległego wylotu powinien zgodnie z art. 16 ust. 4 ustawy jechać co do zasady prawym pasem ruchu. Był on jednak zajęty przez kierowcę Mazdy więc miał prawo, zgodnie z oznakowaniem, wjechać pasem obok. Kierowca Mazdy chcąc pojechać w lewo do zjazdu w ul. Warszawską powinien, zgodnie ze strzałkami wjechać na skrzyżowanie lewym pasem ruchu by móc skręcić w lewo z pasa ruchu biegnącego na wprost do przeciwległego wylotu.

Obaj kierujący widząc wcześniej tablicę przedrogowskazową i znak C-12 "ruch okrężny" wiedzą, że obiekt na który wjeżdżają jest skanalizowany wyłączoną z ruchu wyspą środkową, który może być zorganizowany albo wg nakazu znaku C-12 czyli wg zasad "ruchu okrężnego" z jedynie okrężnie biegnąca na nim jednokierunkowa jezdnią, lub wprost wg ogólnych zasad ruchu z jednokierunkowymi jezdniami biegnącymi na wprost do wylotów zgodnie z oznakowaniem kierunkowym wlotów. Zanim kierujący nie zobaczą rzeczywistego przebiegu jezdni nie wiedzą jak w rzeczywistości zorganizowano ten obiekt. Wg oznakowania wlotów mają bowiem do czynienia z dwiema wzajemnie wykluczającymi się organizacjami ruchu. Po wjeździe okazuje się, że obiekt zorganizowany jest wg zasad "ruchu okrężnego" w rozumieniu obowiązującej od 2002 roku dyspozycji znaku C-12 "ruch okrężny". 

Wg tej organizacji ruchu pasy ruchu nie biegną wprost do zjazdów jak sugerowały to strzałki kierunkowe na wlocie, lecz okrężnie, co potwierdza oznaczenie poziome jezdni skrzyżowania.


Rys.2
       Budowla typu rondo zorganizowana wg zasad "ruchu okrężnego" wg nakazu znaku C-12. 
Winnym kolizji jest kierujący samochodem marki HONDA (skręt w prawo z lewego pasa ruchu).

Na wlocie, po minięciu strzałek kierunkowych, kierujący mieli znak nakazu C-12 "RUCH OKRĘŻNY". Zgodnie z jego dyspozycją ruch powinien odbywać się okrężnie DOOKOŁA wyspy zgodnie z okrężnie biegnącymi pasami ruchu. Kierujący ma ustawowy obowiązek poruszać się, co do zasady, przy prawej krawędzi jezdni, a każdy zamiar zmiany pasa ruchu lub zamiar zmiany kierunku jazdy mają obowiązek sygnalizować, wg przepisu, zawczasu i wyraźnie przez włączenie kierunkowskazów.

Przy jedynie okrężnie biegnących pasach ruchu wszystkie zjazdy to skręty w prawo dozwolone tylko z zewnętrznego pasa ruchu. Jadący okrężnie pasem zewnętrznym nie zmieniał kierunku jazdy w rozumieniu art. 22 ustawy prd, natomiast jadący pasem wewnętrznym z pełną świadomością opuścił ten pas i skręcił z tego pasa w prawo na drogę wylotową, czego zabrania mu art. 22 ust. 2 pkt. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Widząc na wlocie znak C-12 i okrężnie biegnące pasy ruchu powinien zmienić pas ruchu na zewnętrzny (art. 22 ust. 4 i art. 22 ust. 5) i dopiero z niego skręcić w prawo (art. 22 ust. 2 pkt. 1 i art. 22 ust. 5) na dowolny pas ruchu na drodze wylotowej. Mógł zwolnić lub wyprzedzić jadącego pasem zewnętrznym, wjechać na pas zewnętrzny(art. 24 ust. 7 ; art. 22 ust. 4 i art. 22 ust. 5) i z niego skręcić w prawo (art. 22 ust. 2 pkt. 1 i art. 22 ust. 5). Nie wolno mu było skręcić w prawo z wewnętrznego pasa ruchu nawet po ustąpieniu pierwszeństwa jadącemu okrężnie pasem zewnętrznym. Jadący pasem zewnętrznym wcale nie nadjeżdżał z jego prawej strony gdyż jechał równolegle biegnącym pasem ruchu. Właśnie brak skrętów w lewo w rozumieniu zmiany kierunku jazdy, a nie jazdy na lewa stronę obiektu okrężnie biegnąca jezdnią oraz wyeliminowanie przecinania się kierunków ruchu na jezdni tak zorganizowanego skrzyżowania jest ideą RUCHU OKRĘŻNEGO. 

Niezależnie od ukarania kierowcy Hondy Policja powinna sporządzić wniosek do zarządcy drogi o usunięcie z wlotów strzałek kierunkowych P-8 i znaków F-10. Dla poprawy bezpieczeństwa ruchu można też zalecić namalowanie, na wysokości zjazdów, linii jednostronnie przekraczalnych, by przynajmniej w ten sposób uświadomić kierującym, że skręt w prawo z wewnętrznego pasa ruchu jest manewrem zabronionym prawem oraz to, że pas wewnętrzny ma służyć tylko do omijania i wyprzedzania innych kierujących. 

Rys. 3
Budowla typu rondo zorganizowana wprost wg ogólnych zasad ruchu, Z PIERWSZEŃSTWEM NA JEDNYM Z KIERUNKÓW. Identycznie będzie przy podporządkowanych wszystkich wlotach. 
Winnym kolizji jest kierujący samochodem marki MAZDA (skręt w lewo z prawego pasa ruchu).

Powyżej pokazano ten sam obiekt, tym razem zorganizowany wprost wg ogólnych zasad ruchu, na którym pasy ruchu biegną na wprost do zjazdów. Takie rondo nie jest "Skrzyżowaniem w formie placu o ruchu okrężnym" a oznaczenie wlotów jest zgodne z oznaczeniem jezdni skrzyżowania. Porównując rysunki można łatwo uświadomić sobie czym jest i na czym polega NAKAZANY RUCH OKRĘŻNY oraz to, że nie każdy obiekt oznakowany znakami C-12 musi być zorganizowany wg zasad "ruchu okrężnego", gdyż zarówno w GDDKiA oraz w WORD do dziś nie zauważono, że od 2002 roku znak C-12 nie jest już bezprawnie znakiem nakazu kierunku jazdy z prawej strony wyspy środkowej ronda wg Kodeksu drogowego z 1983 oku, a znakiem nakazu stosowania się kierujących do znanych i niezmiennych od ponad wieku zasad "ruchu okrężnego".

Zapraszam na http://mrerdek1.blogspot.com/2015/07/39-ruch-okrezny-instrukcja-obsugi.html





środa, 22 kwietnia 2015

29. RUCH OKRĘŻNY i NIEUPRAWNIONE strzałki na wlotach

       29. Ruch okrężny i nieuprawnione strzałki kierunkowe (znak P-8) na wlotach

       Omawiając zasady ruchu na drogach nie wolno mylić określenia "skrzyżowanie" wg art. 2.10 ustawy Prawo o ruchu drogowym, które jest nazwą miejsca na drodze w związku z zasadami ruchu obowiązującymi w tym miejscu, z określeniem "skrzyżowanie" w rozumieniu budowli drogowej, często bardzo rozbudowanej, dla której przepisami wykonawczymi do ustawy Prawo budowlane określono warunki techniczno-budowlane (§ 3.9 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie).  

       Do złożonych budowli drogowych zaliczane są wszelkiego rodzaju zagospodarowane na cele publiczne place oraz wielo i jednopoziomowe skrzyżowania dróg publicznych, w tym skanalizowane niedostępną publicznie, czym się różni od placu, wyłączoną z ruchu wyspą środkową o dowolnej wielkości i kształcie. Najpopularniejszymi, ze względu na korzystny dla ruchu drogowego kształt, są okrągłe lub owalne obiekty typu RONDO, o  organizacji ruchu zależnej od ich oznakowania. 
           
        Oczywistym jest, że każdy kierujący ma obowiązek stosować się do opisanych prawem zasad ruchu właściwie co do miejsca na drodze i jego oznaczenia. Prawo dla tego typu obiektów nie przewiduje żadnych specjalnych zasad ruchu, tak jak np. jest w USA i Wielkiej Brytanii. 

        Część obiektów z wyspą lub w formie placu o dowolnej wielkości i kształcie jest organizowana wg zasad ruchu okrężnego, co znaczy, że pasy ruchu ich jednokierunkowej jezdni biegną okrężnie dookoła wyspy lub placu. Pozostałe organizowane są wprost wg ogólnych zasad ruchu co znaczy, że pasy ruchu i ich jednokierunkowe jezdnie biegną na wprost do wylotów. 

       Na wlotach tych pierwszych nie mają prawa pojawić się strzałki kierunkowe, a na tych drugich znaki nakazu "ruch okrężny" z którym nie maja nic wspólnego.  

     Niestety pojawiają się, co stało się już naszą polską patologią, która wynika wprost z braku wiedzy czym jest  znany i niezmienny od ponad wieku RUCH OKRĘŻNY w rozumieniu dyspozycji znaku C-12, który jest wprost odpowiednikiem znaku D,3 wg Konwencji wiedeńskiej. 

    Jak zwykle w naszym kraju, wszystko co oczywiste i jednoznaczne, musi zostać zagmatwane, by cała masa pseudo ekspertów miała utrzymanie, robiąc z nas Polaków analfabetów, by nie użyć bardziej dosadnego określenia. Wszędzie na świecie wiedzą co wg Konwencji wiedeńskiej, której sygnatariuszem jest także Polska, znaczy COMPULSORY ROUNDABOUT (obowiązujący ruch okrężny), tylko u nas, pomimo wyraźnej dyspozycji znaku, każdy Polak rozumie to inaczej.

     Za czasów PRL Zbigniew Drexler, ówczesny ministerialny główny specjalista d/s prawnej regulacji ruchu drogowego, znany z wielu popularnych publikacji w których do dziś bezkarnie lansuje swoje pozaustawowe pomysły, nie mając wykształcenia i merytorycznej wiedzy, chcąc być nowoczesnym  ekspertem który wyjaśni zasady ruchu na DWUPASOWYCH obiektach z wyspą, wziął za wzór RUCHU OKRĘŻNEGO kierunkowo zorganizowane amerykańskie czterowlotowe dwupasowe MODERN ROUNDABOUT. Amerykańskie NOWOCZESNE RONDA nie mają niestety nic wspólnego z RUCHEM OKRĘŻNYM w rozumieniu Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym do której USA nigdy nie przystąpiły. W USA określenie roundabout oznacza niewielkie RONDO, czyli okrągły plac  z centralną wyspą, traktowany tylko w Stanach wg zapisów w ich prawie federalnym jako zwykłe kierunkowe skrzyżowanie z pierwszeństwem będących już na nim i zakazem zmiany pasów ruchu. 
         Na amerykańskich ROUNDABOUT dookoła to skręty w lewo z jezdni biegnących na wprost do wylotów a na TRAFFIC CIRCLE, czyli RUCH OKRĘŻNY, to jazda dookoła centralnej wyspy/placu okalająca ten plac/wyspę jezdnią ze zjazdami w prawo. Na pierwszym pasy ruchu biegną tak jak jezdnie wprost do zjazdów a na drugim w kółko, koncentrycznie, dookoła wyspy na małych obiektach i dookoła placu na większych. Mamy więc dwa skrzyżowania na których można pojechać do zjazdu leżącego po jego lewej stronie wg dwóch różnych zasad.

       Pan Zbigniew Drexler by jego wymysły pasowały do amerykańskiego wzorca nowoczesnego ronda oznajmił, że  każde skrzyżowanie z wyspą jest RONDEM a RONDO skrzyżowaniem o ruchu okrężnym, co nie jest prawdą, bo w języku polskim RONDO to PLAC o wielu skrzyżowaniach typu T i to niezależnie od obowiązującej na nim organizacji ruchu, a nie jedno pojedyncze SKRZYŻOWANIE dróg w rozumieniu zasad ruchu. 

  Oznajmił także, co jednoznacznie potwierdza brak jego wiedzy, że znak C-12 to jedynie odpowiednik znaku C-1 lub C-9, że  SKRZYŻOWANIE Z WYSPĄ na którym można skręcać w prawo, w lewo i jechać na wprost to SKRZYŻOWANIE O RUCHU OKRĘŻNYM, co zakrawa na kpinę z prawa i piastowanego wtedy urzędu, gdyż RUCH OKRĘŻNY jest kierunkowo neutralny, a SKRZYŻOWANIEM O RUCHU OKRĘŻNYM jest tylko takie oznakowane znakiem C-12 i z pasami ruchu biegnącymi okrężnie a nie na wprost do wylotów. 

      Jaka nauka wynika z tego faktu? Należy pamiętać, wjeżdżając na skrzyżowanie z centralną wyspą na wlotach którego namalowano strzałki kierunkowe i na którym pasy ruchu biegną w różnych konfiguracjach wprost do zjazdów, że znak C-12 na wlotach to wcale nie nakaz RUCHU OKRĘŻNEGO, a pozaustawowy wymysł twórców Kodeksu drogowego z 1983 roku. Dla nich znak C-12 to jedynie znak nakazu kierunku jazdy z prawej strony wyspy środkowej, czyli taki pozaustawowy odpowiednik znaku C-9, w związku z czym jedziemy na tak oznaczonym obiekcie z wyspą środkowąwg ogólnych zasad ruchu i jego KIERUNKOWEGO oznakowania poziomego.

        Problem o zasadniczym znaczeniu pojawia się przy obiektach o specjalnej organizacji ruchu RUCH OKRĘŻNY, gdyż z natury rzeczy jest ona BEZKIERUNKOWA, co wprost zaprzecza KIERUNKOWOŚCI OGÓLNYCH ZASAD RUCHU. Możemy jechać w lewo, w prawo i na wprost, lecz wg tej organizacji ruchu poruszamy się cały czas okrężnie biegnącą drogą bez potrzeby stosowania się do art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym, czyli dookoła wyspy na skrzyżowaniu z wyspą, lub dookoła placu, na placu. Aby opuścić OBIEKT ZORGANIZOWANY WG ZASAD RUCHU OKRĘŻNEGO kierujący musi skręcić w prawo (art. 22.1, art. 22.2.1 i art. 22.5 prd) z  jego okrężnej jezdni na drogę wylotową, niezależnie od jej położenia w stosunku do wjazdu.

     Strzałki na wlotach SKRZYŻOWANIA Z WYSPĄ są uprawnione tylko wtedy, gdy jest ono zorganizowane wprost wg ogólnych zasad ruchu z jezdniami biegnącymi na wprost do wylotów.

    Zobaczmy to bezprawie na przykładach, za które posłużą nam Rondo Ryszarda Kaczorowskiego w Piastowie:
https://www.google.pl/maps/@52.1840481,20.8401653,3a,49.1y,351.27h,81.04t/data=!3m6!1e1!3m4!1snsmr_CQxdU3HI4v1yOrOHw!2e0!7i13312!8i6656 ,

Rondo Sybiraków w Ostrowie Wielkopolskim:
https://www.google.pl/maps/@51.6458472,17.8093456,3a,75y,315.32h,94.19t/data=!3m6!1e1!3m4!1sx7yMZjqxGKQPz8n6Cc5HfA!2e0!7i13312!8i6656 ,

Rondo Kowcza w Lublinie:
https://www.google.pl/maps/@51.2287556,22.5136956,3a,75y,149.5h,83.32t/data=!3m6!1e1!3m4!1sG_jJTRU4w4BoAHtJM701AQ!2e0!7i13312!8i6656 .

      Na wlotach wprowadzono bezprawnie kierunkową segregację ruchu, co wprost zaprzecza dyspozycji znaku C-12, czyli nakazowi kontynuowania dotychczasowej jazdy na wprost zmieniającą swój kierunek jednokierunkową jezdnią biegnąca dookoła wyspy lub placu, co jest istotą organizacji ruchu o nazwie RUCH OKRĘŻNY.

      Wprowadzona segregacja kierunkowa na wlotach tak oznaczonego obiektu jest świadectwem ignorancji służb drogowych, urzędników, Policji, a brak i ignorantów z WORD, którzy jako pierwsi powinni zadbać o to, by oznakowanie poziome było zgodne z pionowym. To, że nie wiedzą co znaczy RUCH OKRĘŻNY, to pal licho, ale nie widzą, że pasy ruchu, a zatem i jezdnia której są podłużnymi pasami, wcale nie biegnie na wprost do zjazdu jak pokazują to strzałki, lecz okrężnie, więc nie opuszczając pasa ruchu czyli okrężnie biegnącej jezdni nie da się wjechać na drogę wylotową. By to zrobić trzeba z niej skręcić w prawo. Na Rondzie Kowcza w Lublinie drogowcy namalowali nawet okrężnie biegnącą linię krawędziową potwierdzającą, tak jak linia wyznaczająca okrężnie biegnące pasy, okrężny przebieg jezdni, zgodny z nakazem znaku C-12 obligującym kierujących do przestrzegania zasad RUCHU OKRĘŻNEGO.

Oto naczelny egzaminator WORD, który nie rozumie obowiązującego prawa i nie wie co znaczy RUCH OKRĘŻNY w rozumieniu znaku C-12.
      Pan Brożyna nie wie, tak samo jak jego GURU samozwańczy ekspert-audytor Władysław Drozd, który opracował bezprawnie wprowadzoną do praktyki WORD "Metodykę egzaminowania",  że  w Zjednoczonym Królestwie, pomimo, że to tam wymyślono MINI RONDO, czyli zwykłe skrzyżowanie z wyspą i obowiązującym na nim RUCHEM OKRĘŻNYM nie stosuje się w praktyce tej organizacji ruchu.  Władysław Drozd, chwaląc się, że opracował dla WORD uniwersalne zasady ruchu na skrzyżowaniach z wyspą, ściągnął wprost rysunki z prawa Wielkiej Brytanii, odwrócił kierunek ruchu na prawostronny, domalował nasze znaki C-12 i oznajmił, że to RUCH OKRĘŻNY. Kierunkowość neutralnego kierunkowo RUCHU OKRĘŻNEGO to totalna głupota wynikająca z braku wiedzy. RUCH OKRĘŻNY to nie skręcanie w lewo przy wyspie lub placu a rozwiązanie komunikacyjne nazwane w Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym w jego oficjalnej angielskiej wersji językowej roundabout, we francuskiej  carrefour a' sens giratoire, a w rosyjskiej kруговое движение

      A tu mamy przykład kolizji na takim właśnie wytworze lpolskiej wyobraźni, sprzecznym z prawem i ze zdrowym rozsądkiem, by na wlotach namalować strzałki kierunkowe i nie poprowadzić, zgodnie z tym oznaczeniem, pasów ruchu wprost do dróg wylotowych. Pozostawienie pasów ruchu biegnących jedynie okrężnie, czyli zgodnie z dyspozycją znaku C-12, dookoła wyspy/placu jest świadectwem zupełnej ignorancji.
http://forumprawne.org/ubezpieczenia-polisy-ubezpieczyciele/172768-kolizja-drogowa-na-skrzyzowaniu-o-ruchu-okreznym.html

     Albo jedno albo drugie. Strzałki kierunkowe i pasy ruchu biegnące zgodnie z ich wskazaniem na wprost do wylotów, albo pasy ruchu wyznaczone  koncentryczne bez strzałek na wlotach.
       Na wlotach mamy strzałki kierunkowe, a na jezdni skrzyżowania pasy ruchu biegnące okrężnie, czyli zgodnie z nakazem znaku C-12. Mamy dwie sprzeczne ze sobą organizacje ruchu na jednym obiekcie. Któraś z nich musi być ważniejsza, bo jeśli nie to jak rozstrzygnąć o winie? Co jest tu zatem ważniejsze, oznakowanie poziome na wlocie, czyli strzałki kierunkowe, oznakowanie poziome na jezdni ronda w postaci okrężnie biegnących pasów ruchu, czy znaki pionowe nakazujące na tym obiekcie "ruch okrężny"? Tu można znaleźć odpowiedź.
http://mrerdek1.blogspot.com/2015/04/30-kolizja-na-rondzie-kto-zawini.html


                                         Podsumowanie.

    Przy jedynie okrężnie biegnących pasach ruchu, zgodnie z obowiązującym RUCHEM OKRĘŻNYM i nakazu znaku o tej nazwie, na wlotach nie ma prawa być żadnych strzałek kierunkowych. Namalowanie strzałek kierunkowych na wlotach wymusza na organizatorze ruchu obowiązek spójności oznakowania na wlotach z oznaczeniem na jezdni skrzyżowania. W związku z powyższym na jezdni skrzyżowania pasy ruchu muszą być wtedy wyznaczone też kierunkowo, czyli biec bezpośrednio do dróg wylotowych. Jeżeli po namalowaniu strzałek na wlotach biegną nadal okrężnie, należy te strzałki zignorować (na wprost można wjechać na każde skrzyżowanie bez potrzeby włączania kierunkowskazów) i pojechać dalej na wprost OKRĘŻNIE biegnącym pasem ruchu wg zasad RUCHU OKRĘŻNEGO, zwracając jednak baczną uwagę na tych co po lewej.

         Zapraszam na post 39 RUCH OKRĘŻNY - Instrukcja obsługi.
http://mrerdek1.blogspot.com/2015/07/39-ruch-okrezny-instrukcja-obsugi-rond.html, a także na wpisy z 2020 roku. 
Szerokości.


28. W Słupsku, ..... DOOKOŁA znaczy na wprost, w lewo i w prawo.

    Autorem omawianego filmiku jest Pan Jacek K., instruktor nauki jazdy ze Słupska, zaprzysiężony wróg TEORII PROSTOWACZY ROND, twierdzących, że jazda okrężnie biegnącymi pasami ruchu jest porównywalna z jazdą zwykłą kretą drogą ze zjazdami tylko po jej prawej stronie. Pan Jacek nie uznaje ani zasady ani jej tłumaczenia, bo nie pasuje mu ona do obiektów o KIERUNKOWEJ organizacji ruchu. Panie Jacku, nie pasuje bo te kierunkowe z pasami ruchu biegnącymi wprost do zjazdów nie są OBIEKTAMI O RUCHU OKRĘŻNYM z pasami ruchu biegnącymi jedynie okrężnie. Prostego się nie prostuje. Pan Jacek tego nie rozumie, więc święcie wierzy na słowo Panu Drexlerowi, ba nawet się chwali, że już kilku nawrócił na wiarę w to, że DOOKOŁA to znaczy w lewo, w prawo i na wprost, a nie w kółko czy okrężnie. Co znaczy wiara i siła perswazji.

              Pan Jacek był jednym z inicjatorów przemalowywania NAJPRAWDZIWSZYCH "Skrzyżowań o ruchu okrężnym w rozumieniu znaku C-12" na kierunkowe, tylko z tego powodu, że zarówno on, jak i jego koledzy instruktorzy nie wiedzą do dziś,  co znaczy RUCH OKRĘŻNY i dyspozycja znaku C-12. Słupszczanie nagminnie skręcali w prawo na drogę wylotową wprost z wewnętrznego pasa ruchu, co spowodowało wzrost wypadków, gdyż bezczelnie zajeżdżali drogę jadącym, zgodnie z obowiązującym prawem, okrężnie pasem zewnętrznym. Powszechnie winą obarczano tych właśnie, twierdząc, że skręcają oni w lewo z prawego pasa ruchu, pomimo, że słupska Policja, zgodnie z oświadczeniem Pana Jacka, karała tych skręcających w prawo z wewnętrznego pasa ruchu. Pan Jacek uważa ich jednak za poszkodowanych, a jadących prawidłowo za naciągaczy i oszustów, mając zapewne poczucie winy, że jako instruktor OSK uczył ich bezprawia. 

             Po pierwsze jadąc okrężnie biegnącym pasem ruchu nigdzie się nie skręca, a po drugie na takim obiekcie żaden pas ruchu nie biegnie na wprost do zjazdu, więc jadąc nim nie  dojedzie się wprost do drogi wylotowej. Żeby w nią wjechać trzeba opuścić jezdnię skrzyżowania o ruchu okrężnym skręcając z niej w prawo, a to , co do zasady, wolno zrobić jedynie z zewnętrznego pasa ruchu, pasa leżącego przy prawej krawędzi  jezdni. Winą obarczono ronda a nie niedouczonych kierowców i ich nauczycieli. Gorzej, winą obarczano jadących zgodnie z prawem, a za poszkodowanych to prawo łamiących. Ciekawe co na takie bezprawie Komenda Główna Policji? Zamiast "Skrzyżowań o ruchu okrężnym  woleli mieć takie z namalowanymi strzałkami i pasami ruchu prowadzącymi kierującego wprost do zjazdów. Nie są to wtedy obiekty o RUCHU OKRĘŻNYM w rozumieniu znaku C-12.  Może zwiększyła się dzięki temu ich przepustowość, ale mają teraz lewoskręty i przecinanie się kierunków ruchu, co zlikwidowano budując im w miejscu zwykłych skrzyżowań SKRZYŻOWANIA  O RUCHU OKRĘŻNYM. Mieli szczęście, że nową, tym razem kierunkową, organizacje ruchu opracował im zdolny projektant. Można i tak, ale dużo prostsze i tańsze jest namalowanie linii jednostronnie przekraczalnych w okolicy zjazdów, gdyż wtedy zjazd wprost z wewnętrznego pasa ruchu musiał by powodować jej przekroczenie. Może wtedy słupszczanie i Pan Jacek zrozumieliby na czym polega nakaz RUCHU OKRĘŻNEGO oraz to, że skręt w prawo z wewnętrznego pasa ruchu jest niedopuszczalnym wykroczeniem. 

        Mamy na filmiku najprawdziwsze  "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym w rozumieniu znaku C-12", czyli  taki obiekt infrastruktury drogowej w postaci skrzyżowania z wyspą na wlotach którego nie ma strzałek kierunkowych, a pasy ruchu na jego jezdni, zgodnie z dyspozycja znaku nakazu RUCH OKRĘŻNY, biegną jedynie okrężnie. 

         Jak wiadomo są trzy prawdy, z których tylko jedna jest prawdziwą prawdą. Podobnie w Polsce są tez trzy prawa regulujące zasady ruchu na takich obiektach. Pierwsze ustawowe, czyli Prawo o ruchu drogowym, którego Pan Jacek na tych obiektach nie uznaje. Drugie wymyślone  jest przez autorów popularnych poradników dla kierowców, których pomysły są Panu Jackowi bardzo bliskie, bo podobnie jak egzaminatorzy WORD, czerpie on z nich wiedzę. Warto tu przypomnieć, że nie mają one żadnej mocy prawnej. Zawarte tam idee są w większości zgodne z trzecim prawem jakim jest  ustanowione bezprawnie przez egzaminatorów WORD, co województwo inne, i wg którego, dla dobrych układów i dobrej zdawalności  instruktorzy OSK przygotowują kursantów do egzaminu państwowego. Egzaminatorzy WORD, a w zasadzie KRA w osobie Pana Władysława Drozda, wymyślili sobie, że skrzyżowanie z wyspa lub typu rondo na którym obowiązuje RUCH OKRĘŻNY to w całości zwykłe kierunkowe skrzyżowanie opisane w art. 2 ust. 10 ustawy, na którym skręca się w lewo, w prawo i jedzie na wprost, pomimo, że pasy ruchu wcale nie biegną na wprost do zjazdów, lecz okrężnie. Przy zawracaniu lub skręcie w lewo wymagają od zdającego, by przed wjazdem zajął lewy pas ruchu i włączył lewy kierunkowskaz, następnie wjechał na na  wewnętrzny pas ruchu na jezdni skrzyżowania i nim jechał, aż do zjazdu poprzedzającego zamierzony. Następnie zdający ma zmienić kierunkowskaz na prawy i zmienić pas ruchu na zewnętrzny i z niego skręcić w prawo na drogę wylotową.


         Jedyne co jest tu zgodne z zapisami ustawy Prawo o ruchu drogowym to to, że zjazd jest skrętem w prawo  z zewnętrznego pasa ruchu (art. 22 ust. 2 pkt. 1 ustawy). Cała reszta to postępowanie  z nim sprzeczne.




       Panie Jacku proszę zapamiętać, że w Polsce obowiązuje tylko jedno prawo i nazywa się ono ustawa Prawo o ruchu drogowym wraz z rozporządzeniami właściwych ministrów.  Różnica w poruszaniu się kierujących wynika tylko i wyłącznie z różnic w ich oznaczeniu i różnym przebiegu pasów ruchu. 



       Na przedstawionym na filmie mamy obiekt na którym obowiązuje RUCH OKRĘŻNY. Nie jest ważne, czy nazwiemy go skrzyżowaniem z wyspą czy skrzyżowaniem typu rondo, ważne,że  pasy ruchu biegną jedynie okrężnie a na wlotach nie ma strzałek kierunkowych. Jadąc okrężnie biegnącym pasem ruchu nie zmienia się kierunku jazdy, nigdzie się nie skręca i nie jedzie na wprost do żadnego zjazdu, dlatego wjazd i jazda okrężna to kontynuowanie dotychczasowej jazdy na wprost prawym pasem ruchu (art. 16 ust. 7 ustawy) bez potrzeby włączania kierunkowskazów. Jeżeli prawy - zewnętrzny pas jest zajęty wolno jechać pasem obok i jak tylko to będzie możliwe należy wrócić na pas zewnętrzny co wynika  z zasad ruchu prawostronnego. Lewy/wewnętrzny pas ruchu służy tylko do omijania i wyprzedzania innych kierujących (art. 24 ust. 7 na skrzyżowaniu z wyspą lub art. 24 ust.9 na skrzyżowaniu typu rondo , art. 22 ust. 4 i art. 22 ust. 5 ustawy) i jedyne co można z niego zrobić to zmienić go na biegnący obok. Nie wcześniej niż po minięciu zjazdu poprzedzającego zamierzony należy zawczasu i wyraźnie (art. 22 ust. 5 ustawy) zasygnalizować zamiar skrętu w prawo (art. 22 ust. 2 pkt. 1 ustawy)  na drogę wylotową i po wykonaniu tego manewru należy wyłączyć prawy kierunkowskaz. Koniec.  Manewry zmiany pasa ruchu i wyprzedzania  są uważane za niebezpieczne i jako takie powinny być ograniczone do niezbędnego minimum, a egzaminatorzy wymagają ich bezpodstawnej zmiany przed wjazdem  i na jezdni skrzyżowania. Jazda lewym pasem ruchu, gdy prawy jest wolny jest także  wykroczeniem, podobnie jak sygnalizowanie lewym kierunkowskazem zamiaru skrętu w nieistniejące lewo lub zmiany pasa ruchu na pas którego nie ma, bo po lewej/wewnętrznej stronie jezdni skrzyżowania jest tylko wyspa. Wg mnie proste jak budowa cepa, ale dla słupszczan zbyt trudne. Może teraz, pod wodzą nowego prezydenta miasta, będą bardziej otwarci na poznawanie nowego i naucza się wreszcie czym jest RUCH OKRĘŻNY.



To na skrzyżowaniach z wyspa i typu rondo o kierunkowej organizacji ruchu, ze strzałkami na wlotach i pasami ruchu biegnącymi wprost do zjazdów, wybiera się kierunek jazdy i pas ruchu i jedzie się zgodnie z ich kierunkowym oznakowaniem poziomym. Objechanie wyspy to permanentne skręty w lewo przy wyspie z włączonym lewym kierunkowskazem. Na wprost można jechać, jeżeli nie zabrania tego oznakowanie, także lewym pasem ruchu, bez potrzeby włączania prawego kierunkowskazu, gdyż wszystkie zjazdy, oprócz skrętów w prawo, są jazdą na wprost.