piątek, 23 października 2015

43. Kwadratowe "rondo" w Olsztynie na okrągło.

    Na wstępie zalecenie dla kandydatów na kierowców. NIE CZYTAJCIE MEGO BLOGA!
Do czasu zdania egzaminu rację ma wasz instruktor i to bez względu na prawdę obiektywną, gdyż tylko on wie jaką wiedzą dysponuje egzaminator i jakie prawo obowiązuje w danym WORD, bo to, że w każdym inne jest wiedzą powszechną.
-----------------

Plac Pułaskiego w Olsztynie jest doskonałym przykładem na podstawie którego można dowiedzieć się dwóch ważnych rzeczy. Po pierwsze pozwala zrozumieć zasady i sens rozwiązania komunikacyjnego w postaci organizacji ruchu budowli z centralną przeszkodą w postaci wyspy lub placu, bowiem "ruch okrężny" jest organizacją ruchu. Po drugie dowiemy się, że olsztyńscy egzaminatorzy zamiast obowiązującego prawa o ruchu drogowym stosują w szkoleniu i egzaminowaniu bezprawnie swoje prawo zwyczajowe. Na stronie jednej z olsztyńskich szkół nauki jazdy znalazłem takie oto opracowanie, które udowadnia, że dla egzaminatorów olsztyńskiego WORD kierunek jazdy jest kierunkiem ruchu, znak C-12 znakiem rondo o znaczeniu znaku C-9, a "ruch okrężny" to kolejne po sobie następujące zmiany kierunku jazdy w lewo przy wyspie lub placu. Kolorem niebieskim uzupełniłem materiał moim komentarzem.

Rondo kwadratowe w Olsztynie. Nauka jazdy. Schematy

http://instruktor-olsztyn.cba.pl/kursy/rondo/kwadratowe.html

Rondo - skrzyżowanie o ruchu okrężnym

Rondo* (skrzyżowanie z ruchem okrężnym** ) – to skrzyżowanie na którym ruch odbywa się dookoła wyspy w kierunku wskazanym na znaku nakazu C-12 (ruch okrężny). ***

*) Określenie RONDO nie istnieje w polskim i międzynarodowym prawie o ruchu drogowym i jako takie nie ma prawa być używane do opisu zasad ruchu. RONDO to jedynie nazwa okrągłego lub owalnego placu lub centralnie skanalizowanego skrzyżowania, w rozumieniu budowli drogowej, okrągłą lub owalną wyspą. Rondo jest zespołem skrzyżowań o dowolnej organizacji ruchu zależnej od jego oznakowania. W przepisach budowlanych RONDO o okrężnej organizacji ruchu, bowiem innych wówczas w Polsce nie było, zaliczono do jednopoziomowych skrzyżowań skanalizowanych wyspą środkową.  Obiekty tego typu podzielono wg średnicy wyspy i ich średnicy zewnętrznej na mini, małe , średnie  i duże, a uczyniono to jedynie dla określenia dla takich obiektów wymagań technicznych i użytkowych. Te przepisy nie określają warunków technicznych dotyczących rond w formie placu oraz rond o kierunkowej organizacji ruchu i podporządkowanych wszystkich wlotach. 

 **) Określenie "skrzyżowanie Z ruchem okrężnym" nie istnieje w ustawie Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie znaków drogowych. To określenie Konwencji wiedeńskiej którego odpowiednikiem w polskim prawie jest określenie  "skrzyżowanie O ruchu okrężnym" zawarte w art. 24.7 ustawy Prawo o ruchu drogowym w związku z wyprzedaniem pojazdów silnikowych.  Poza tym znak ostrzegawczy A-8 "skrzyżowanie o ruchu okrężnym" nie ostrzega przed rondem lecz o zbliżaniu się do nietypowego skrzyżowania wlotowego na dowolny co do kształtu i wielkości i wcale nie dotyczy on "ronda", a jedynie każdego wlotowego skrzyżowania na dowolny co do wielkości i kształtu obiekt budownictwa drogowego zorganizowany okrężnie zgodnie z nakazem znaku  C-12. Kierujący jest powiadamiany znakami C-12 i A-8 o "obowiązującym ruchu okrężnym", zatem o obowiązku stosowania się do zasad tej organizacji ruchu.

Nieprzestrzeganie tych zasad jest naruszeniem prawa. Nie jest więc obojętnym czy mówimy o "skrzyżowaniu o ruchu okrężnym" jako elementarnym skrzyżowaniu złożonej budowli drogowej zorganizowanej zgodnie z zasadami "ruchu okrężnego" (nakazem znaku C-12) czy potocznie o całym obiekcie typu rondo i to niezależnie od sposobu jego oznakowania (zorganizowania).

***) Znak nakazu C-12 RUCH OKRĘŻNY oznacza, że na skrzyżowaniu (elementarnym skrzyżowaniu w rozumieniu zasad ruchu z których składa się każda okrężnie zorganizowana budowla drogowa) ruch nie odbywa się w lewo, w prawo lub na wprost do przeciwległego wylotu lecz okrężnie biegnącą dookoła wyspy lub placu widocznych przed kierującym, jednokierunkową jezdnią, u nas przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. 

Nie ma tu dowolności jazdy z prawej strony wyspy w lewo, w prawo lub na wprost do przeciwległego wylotu, bo do tego wystarczy znak C-1 lub C-9 ustawiony na wyspie. Znak C-12 to nie  znak RONDO jak to sobie wymyślił były ministerialny urzędnik z czasów PRL. Dyspozycja znaku C-12 oznajmia kierującym, że mają poruszać się dokładnie tak jak to czynią lekkoatleci wbiegając na stadion. Dalej od wlotu poruszają się nadal "na wprost" dookoła stadionu (wyspy lub placu) okrężnie biegnącymi torami (pasami ruchu)  bieżni (jednokierunkowej jezdni), też przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

    Ronda  swoją konstrukcją ograniczają prędkość jazdy oraz zapewniają kierującym lepszą widoczność innych uczestników ruchu, dzięki czemu wydatnie podnoszą poziom bezpieczeństwa.

       Na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym obowiązuje zasada, że pojazd będący w ruchu wokół wyspy ustępuje pierwszeństwa pojazdowi dojeżdżającemu do do skrzyżowania (zasada prawej ręki). Jeżeli jednak przed skrzyżowaniem, nad znakiem nakazu C-12 (ruch okrężny), znajduje się znak ostrzegawczy A-7 (ustąp pierwszeństwa przejazdu), wtedy pierwszeństwo posiada pojazd znajdujący się na jezdni okrężnej (na rondzie).

 Kwadratowe w RONDO w Olsztynie

       Poniżej przedstawione zostały prawidłowe drogi przejazdu przez rondo kwadratowe w Olsztynie.* Próba przejazdu innego niż na podanych schematach grozi spowodowaniem kolizji, powiększeniem salda posiadanych punktów karnych i dofinansowaniem Ministerstwa Finansów RP.**

*) Rekomendowane jako właściwe drogi przejazdu są zgodne z wymaganiami olsztyńskiego WORD, ale niestety sprzeczne z obowiązującym prawem o ruchu drogowym, gdyż w WORD bezprawnie obowiązuje prawo korporacyjne, a nie zasady opisane w ustawie Prawo o ruchu drogowym i Konwencji wiedeńskiej. 

**) Jeżeli prawdą jest, że olsztyńska Policja wymaga takiego zachowania jak to pokazano na stronie OSK, to znaczy, że i ona, tak jak pojazdy OSK i WORD, nie przestrzega obowiązującego prawa.

    Jeżeli masz wątpliwości związane z poruszaniem się po rondzie kwadratowym umów się na jazdy doszkalające przed egzaminem.*

*) Konstrukcja słowna KWADRATOWE RONDO przypomina kwadratowe koła lub czworokątny okrąg. RONDO to okrągły lub owalny plac oraz upodobnione do takiego placu skrzyżowanie dróg skanalizowane okrągłą lub owalną wyspą środkową.

W OSK doszkolą do egzaminu i przy okazji nauczą bezprawia. Pasy ruchu wcale nie biegną tu jedynie na wprost do zjazdów, a ulice wcale się nie krzyżują na narożnikach placu pod katem prostym na których objeżdżając wyspę skręca się w lewo. Tu drogowcy oznakowali jezdnię poziomo zgodnie z nakazem znaku C-12, wyznaczając dwa koncentryczne pasy ruchu okalające plac. W polskim i międzynarodowym prawie nie ma zróżnicowania zasad ruchu w zależności od promienia lub kąta zmiany kierunku przebiegu DROGI. Jazda drogą biegnącą po łuku, sekwencji łuków lub po okręgu do póki odbywa się bez opuszczania tej drogi nie wymaga zastosowania się do wymogów art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dlatego dla ruchu okrężnego nie ma znaczenia ani kształt, ani wielkość tak zorganizowanego obiektu, gdyż to jedynie okrężnie biegnąca od wlotu dalej w pętli bez końca jednokierunkowa jezdnia i nic więcej. Cała reszta to wprost zasady ruchu zawarte w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Dlatego na tak zorganizowanym dużym obiekcie, tu w postaci placu, który w całości nie jest przecież pojedynczym skrzyżowaniem w rozumieniu zasad ruchu (art. 2.10 w zw. z art. 2.1 ustawy p.r.d.) są przejścia dla pieszych, parkingi  i przystanki oraz budynki użyteczności publicznej. 

   Wjazd i jazda jednokierunkową jezdnią biegnącą dookoła placu to kontynuacja jazdy "na wprost", co do zasady przy prawej krawędzi jezdni, a zjazd będący skrętem w prawo na drogę wylotową, nawet jak się nie kręci kierownicą, to zawsze skręt w prawo z okrężnie biegnącej drogi na jezdnię drogi wylotowej co jako opuszczenie drogi i wjazd na inną wymaga zastosowania się do art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Nie jest to interpretacja prawa, a wprost jego stosowanie.

        Przy obowiązującym "Ruchu okrężnym" w rozumieniu znaku C-12 należy jechać na wprost okrężnie przy prawej krawędzi jezdni (art. 16.4 p.r.d.) - rys. po lewej. Wewnętrznym pasem ruchu wolno jechać tylko wtedy gdy pas zewnętrzny jest zajęty, a kierujący omija lub wyprzedza także w obrębie wlotów (art. 24.7 p.r.d.) innego kierującego, tu także gdy chce zaparkować - rys. po prawej. Sygnalizuje się jedynie zamiar zmiany pasa ruchu (art. 22.4, art. 22.5 p.r.d.) lub skrętu w prawo (art. 22.2.1, art. 22.5 p.r.d.) na drogę wylotową, tu także gdy chce się skręcić w lewo ( art. 22.2.2 i art. 22.5 p.r.d.) na parking.
*************
     To co pokazano poniżej na stronie OSK "CBA" Olsztyn , uzupełnione o informację, że kierujący ma obowiązek sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy w lewo na narożnikach tego placu, to nie jazda zgodna z nakazem znaku C-12 "ruch okrężny" lecz jazda wg ogólnych zasad ruchu obowiązujących PRZY KIERUNKOWEJ organizacji ruchu, bez znaków C-12 na wlotach i z pasami ruchu biegnących na wprost do zjazdów. Wtedy objeżdżając plac na każdym narożniku należy skręcić w lewo wcześniej zmieniając pas ruchu na lewy i sygnalizując zawczasu i wyraźnie swoje zamiary. Każdy plac to zespół opisanych prawem osobnych skrzyżowań na których należy poruszać się wg ogólnych zasad ruchu zgodnie z  jego oznakowaniem. Przy obowiązującym ruchu okrężnym te skrzyżowania nie znikają lecz zmienia się w nich  przebieg jezdni i ich pasów ruchu, z których żaden nie biegnie na wprost do wylotu.

SPRZECZNE Z OBOWIĄZUJĄCYMI ZASADAMI RUCHU
wybrane schematy pokonywania placu Pułaskiego w Olsztynie wg wymagań egzaminatorów WORD

Takie pokonywanie placu Pułaskiego jest sprzeczne z obowiązującą tam, nakazaną znakiem C-12, okrężną organizacją ruchu i co za tym idzie okrężnie biegnącą jezdnią i jej oznaczonych znakami pasami ruchu. Byłoby właściwe, gdyby ten plac zorganizowano nie okrężnie lecz kierunkowo, np. tak jak to pokazano poniżej.


Przejazd przez plac Pułaskiego
przy kierunkowej organizacji ruchu, 
gdyby taką tam zastosowano  


Plac Pułaskiego nie jest rondem, bowiem nie jest okrągłym lub owalnym placem. Zagospodarowany na cele publiczne plac Pułaskiego jest zorganizowany okrężnie zgodnie z nakazem znaku C-12 "(obowiązujący) ruch okrężny", zatem z okrężnie biegnącą już od każdego wjazdu jezdnią. Przykłady prawidłowego, zgodnego z obowiązującymi zasadami ruchu, przejazdu przez Plac Pułaskiego w Olsztynie pokazano poniżej.

Przejazd przez pl. Pułaskiego zgodne z okrężną organizacją ruchu przy wolnym i zajętym prawym pasie ruchu 

SUPLEMENT

WORD Olsztyn zapewnił mnie, że prowadzi egzaminy zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz prawem o ruchu drogowym i nie ma wpływu na to co publikują właściciele OSK. 

Po ośmiu latach w 2022 roku na YT ukazał się film OSK z Olsztyna, na którym instruktor uczy jak należy pokonywać plac Pułaskiego, by sprostać wymaganiom egzaminatorów olsztyńskiego WORD, i zdać egzamin. Władze WORD w Olsztynie zapewniając mnie w 2014 roku, że w szkoleniu i egzaminowaniu posługują się obowiązującym prawem o ruchu drogowym  skłamały. Okazuje się, że zatrudnieni tam ludzie odpowiedzialni za właściwą edukację komunikacyjną polskiego społeczeństwa nie byli i do dziś nie są świadomi obowiązującego w Polsce i Polskę prawa o ruchu drogowym.
https://youtu.be/8CA00hsTP84

Opracował i uaktualnił 
Ryszard R. Dobrowolski - 24.08.2022 r.