Większość poradników dla kierowców błędnie informuje czytelników, że skrzyżowaniem o ruchu okrężnym jest każda budowla drogowa z wyspą na środku, gdyż można jechać wokół tej wyspy okrężnie, czyli dookoła niej. To, że można okrążyć wyspę nie oznacza jednak, ze trzeba to robić, a znak C-12 jest znakiem nakazu, więc nie dając wyboru kierującemu obowiązuje go do stosowania się do zasad RUCHU OKRĘŻNEGO zgodnego ze wskazaniem strzałek na znaku.
Można więc jechać DOOKOŁA wyspy dwojako, albo skręcając permanentnie w lewo (art. 22.1, art.22.2.2, art. 22.3, art. 22.5 ustawy PoRD) z włączonym lewym kierunkowskazem, jadąc przy wyspie, co nie jest RUCHEM OKRĘŻNYM w rozumieniu prawa, albo jadąc okrężnie biegnącą jezdnią, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, bez potrzeby włączania kierunkowskazów, trzymając się wg art. 16. 4 ustawy PoRD prawej krawędzi tej okrężnej jednokierunkowej jezdni. Jadąc tak, co jest ideą tego rozwiązania komunikacyjnego (organizacji ruchu) nie wykonuje się manewru zmiany kierunku jazdy wymagającego zastosowania się kierującego do art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym gdyż kierujący porusza się po okrężnie biegnącej jezdni. Dopiero opuszczenie tej okrężnej jezdni, co jest możliwe tylko wykonując z niej skręt w prawo na jezdnię drogi wylotowej, wymaga zastosowania się kierującego do art. 22.1, art. 22.2.1, art. 22.3 i art. 22.5 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
SKRZYŻOWANIEM DRÓG PUBLICZNYCH (budowla drogowa) ZORGANIZOWANYM WG ZASAD RUCHU OKRĘŻNEGO i to niezależnie od jego kształtu czy wielkości jest zatem tylko takie na którym obowiązuje RUCH OKRĘŻNY nakazany znakami C-12, z wlotami bez strzałek kierunkowych oraz z jednokierunkową jezdnią biegnącą okrężnie dookoła wyspy na małych obiektach lub dookoła zagospodarowanego placu, na dużych.
Znak C-12 ustawiony na wlotach skrzyżowania dróg publicznych które nie jest zorganizowane wg zasad ruchu okrężnego, gdyż na jego wlotach namalowano strzałki kierunkowe jest naruszeniem prawa, tak jak traktowanie znaku nakazu C-12 wg wymysłów Zbigniewa Drexlera nieformalnym odpowiednikiem znaku C-9 lub C-1. Tak oznakowane skrzyżowanie wlotowe na obiekt zorganizowany wg nakazu znaku C-12, pomimo tego znaku na wlocie, nie jest w rozumieniu prawa "skrzyżowaniem o ruchu okrężnym" o którym mówi art. 24.7 ustawy Prawo o ruchu okrężnym i przed którym ostrzega kierującego znak A-8 o tej własnie nazwie.
To niestety polska patologia wynikająca z braku zrozumienia czym jest RUCH OKRĘŻNY oraz skrzyżowanie wg art. 2.10 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ruch okrężny to międzynarodowa nazwa wymyślonej ponad wiek temu organizacji ruchu, a skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu to każde elementarne przecięcie, połączenie lub rozwidlenie dróg jednojezdniowych wraz ze wspólną powierzchnią przenikających się, zwykle dwóch dróg posiadających jezdnię. Skrzyżowanie to nazwa miejsca na drodze w związku z zasadami ruchu obowiązującymi w tym miejscu a skrzyżowanie w rozumieniu § 3.9 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie dotyczy budowli (obiektu budownictwa drogowego), także złożonych.
To niestety polska patologia wynikająca z braku zrozumienia czym jest RUCH OKRĘŻNY oraz skrzyżowanie wg art. 2.10 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ruch okrężny to międzynarodowa nazwa wymyślonej ponad wiek temu organizacji ruchu, a skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu to każde elementarne przecięcie, połączenie lub rozwidlenie dróg jednojezdniowych wraz ze wspólną powierzchnią przenikających się, zwykle dwóch dróg posiadających jezdnię. Skrzyżowanie to nazwa miejsca na drodze w związku z zasadami ruchu obowiązującymi w tym miejscu a skrzyżowanie w rozumieniu § 3.9 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie dotyczy budowli (obiektu budownictwa drogowego), także złożonych.
Za sprawą niedouczonych urzędników z dawnego Ministerstwa Transportu (Zbigniew Drexler) i dzisiejszego Ministerstwa Infrastruktury (Marek Wierzchowski) oraz ich bezmyślnych plagiatorów, drogowcy od czasu powstania rozwiązań typu dwupasowe rondo odśrodkowe, spiralne czy turbinowe Z PODPORZĄDKOWANYMI WSZYSTKIMI WLOTAMI oznaczonymi znakiem A-7 stawiają też znaki C-12 traktowane wbrew prawu tylko jako znak wskazujący z której strony wyspy środkowej powinno się skręcać w lewo, w prawo lub jechać na wprost do przeciwległego wylotu co czyni z tego znaku nakazu RUCHU OKRĘŻNEGO pozaustawowy odpowiednik znaku C-9 lub C-1.
Na filmie widzimy "kierunkowe" Rondo Śródka w Poznaniu i prawidłowo wykonany na nim skręt w lewo. Na takim skanalizowanym złożonym obiekcie infrastruktury drogowej (skrzyżowaniu wg § 3.9 r.w.t.d.p.) należy jechać zgodnie z jego kierunkowym oznakowaniem poziomym, a nie wg zasad RUCHU OKRĘŻNEGO. Pomimo, że na wlotach ustawiono bezprawnie znaki C-12 jest to w całości jeden obiekt budownictwa drogowego, ale pod względem zasad ruchu obiekt złożony z czterech skrzyżowań (art. 2.10 p.r.d.) typu X jednokierunkowych dróg i łączących je odcinków przeplatania strumieni ruchu. Znak C-12 zmuszeni jesteśmy potraktować tylko jako znak C-9 lub C-1 stawiany na wyspie.
Przy zawracaniu lub objeżdżaniu wyspy centralnej, co jest tu permanentnym skręcaniem w lewo, należy bezwzględnie zająć lewy skrajny pas ruchu po to by móc wykonywać kolejne skręty w lewo przy krawędzi wyspy.
Warto zauważyć, że po zajęciu pasa ruchu prowadzącego już na wprost do zjazdu, należy wyłączyć lewy kierunkowskaz gdyż pojedziemy już jednokierunkową jezdnią na wprost biegnącą do wylotu.
Na tak oznaczonym skrzyżowaniu skręca się w lewo, w prawo i jedzie na wprost gdyż to jednopoziomowe skrzyżowanie dróg publicznych jest zorganizowane wg ogólnych zasad ruchu i kierunkowego oznaczenia jego wlotów, a nie wg neutralnego kierunkowo RUCHU OKRĘŻNEGO.