38. LESZNO DK-5 - RONDO PODWALE - TESCO
Jak jechać?
UWAGA kandydaci na kierowców.
Do czasu uzyskania uprawnień kandydata na kierowcę obowiązuje prawo korporacyjne Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Lesznie, niestety tak jak w całej Polsce, w wielu istotnych dla bezpieczeństwa ruchu drogowego sprzeczne z prawem ustawowym, gdyż oparte na Kodeksie drogowym z 1983 roku oraz nieuprawnionych wymysłach dyrektorów i egzaminatorów WORD.
Dlatego do czasu uzyskania uprawnień rację ma tylko i wyłącznie Twój instruktor, nawet wtedy gdy tej racji nie ma. Niestety ale tylko on wie czego wymaga egzaminator miejscowego WORD.
Jeżeli znasz i właściwie rozumiesz ustawowe zasady ruchu, wiesz czym jest "ruch okrężny", wiesz co jest, a co nie jest w rozumieniu ustawy Prawo o ruchu drogowym "skrzyżowaniem o ruchu okrężnym" oraz odróżniasz "skrzyżowanie" w rozumieniu zasad ruchu (art. 2.10 p.r.d.) od "skrzyżowania" będącego obiektem budownictwa drogowego (§ 3.9 r.w.t.d.p.) to nie musisz czytać dalej.
WSTĘP
Rondo jest obiektem budownictwa drogowego w postaci "jednopoziomowego skrzyżowania dróg publicznych" w rozumieniu ustawy o drogach publicznych i § 3,9 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (1999 rok) będącym aktem wykonawczym do ustawy Prawo budowlane. Dotyczy to także tak rozumianych obiektów skanalizowanych wyspą środkową o innym kształcie niż okragły, niezależnie od jego wielkości.
Należy pamiętać, że "skrzyżowanie" wg przepisów budowlanych to OBIEKT na drodze publicznej zwykły lub skanalizowany a "skrzyżowanie" wg przepisów dotyczących zasad ruchu to nazwa miejsca na drodze i na takim obiekcie w związku z zasadami ruchu obowiązującymi w tym miejscu. Skrzyżowaniem w rozumieniu zasad ruchu jest każde elementarne (klasyczne) skrzyżowanie zwane zwykłym. Każdy plac oraz skanalizowane skrzyzowanie dróg publicznych jest budowlą złożoną z tych zwykłych skrzyżowań, nie tylko w Niemczech, lecz w całej Europie i nie tylko.
Niestety nasi polscy eksperci, tak jak niedouczony ministerialny urzędnik odpowiedzialny przez 30 lat za prawną regulację ruchu drogowego w PRL, nie odróżniają skrzyżowania w rozumieniu zasad ruchu od skrzyżowania w rozumieniu budowli drogowej (§55 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie).
Wszystko co potrzebne do tego by poruszać się na polskich drogach zgodnie zarówno z polskim jak i obowiązującym Polskę prawem drogowym, znajduje się w ustawie Prawo o ruchu drogowym, rozporządzeniu w/s znaków i sygnałów drogowych oraz Konwencjach wiedeńskich o ruchu drogowym oraz o znakach i sygnałach drogowych z uwzględnieniem Porozumień europejskich.
PRZYPOMINAM, że w tych aktach prawnych nie ma ani jednego słowa na temat ROND i PLACÓW, a znak C-12 nie ma innego znaczenia poza oznajmieniem kierującemu, że ma obowiązek stosować się do zasad "ruchu okrężnego". Pomimo ponad stuletniego okresu stosowania w ruchu drogowym tego rozwiązania komunikacyjnego (organizacji ruchu) nie wszyscy znają te proste zasady, dlatego Porozumieniami europejskimi wyjaśniono, że znak "nakazany ruch okrężny" oznajmia kierującym, że wjeżdżają na okrężnie biegnącą jezdnię "skrzyżowania o ruchu okrężnym" na której są obowiązani jechać zgodnie ze wskazaniem strzałek na znaku czyli przeciwnie do ruchu wskazówek zegara dookoła wyspy na "skrzyżowaniu o ruchu okrężnym" z wyspą środkową lub dookoła placu na "skrzyżowaniu o ruchu okrężnym" w formie placu o dowolnej wielkości i kształcie.
Należy pamiętać, że "skrzyżowanie" wg przepisów budowlanych to OBIEKT na drodze publicznej zwykły lub skanalizowany a "skrzyżowanie" wg przepisów dotyczących zasad ruchu to nazwa miejsca na drodze i na takim obiekcie w związku z zasadami ruchu obowiązującymi w tym miejscu. Skrzyżowaniem w rozumieniu zasad ruchu jest każde elementarne (klasyczne) skrzyżowanie zwane zwykłym. Każdy plac oraz skanalizowane skrzyzowanie dróg publicznych jest budowlą złożoną z tych zwykłych skrzyżowań, nie tylko w Niemczech, lecz w całej Europie i nie tylko.
Niestety nasi polscy eksperci, tak jak niedouczony ministerialny urzędnik odpowiedzialny przez 30 lat za prawną regulację ruchu drogowego w PRL, nie odróżniają skrzyżowania w rozumieniu zasad ruchu od skrzyżowania w rozumieniu budowli drogowej (§55 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie).
Wszystko co potrzebne do tego by poruszać się na polskich drogach zgodnie zarówno z polskim jak i obowiązującym Polskę prawem drogowym, znajduje się w ustawie Prawo o ruchu drogowym, rozporządzeniu w/s znaków i sygnałów drogowych oraz Konwencjach wiedeńskich o ruchu drogowym oraz o znakach i sygnałach drogowych z uwzględnieniem Porozumień europejskich.
PRZYPOMINAM, że w tych aktach prawnych nie ma ani jednego słowa na temat ROND i PLACÓW, a znak C-12 nie ma innego znaczenia poza oznajmieniem kierującemu, że ma obowiązek stosować się do zasad "ruchu okrężnego". Pomimo ponad stuletniego okresu stosowania w ruchu drogowym tego rozwiązania komunikacyjnego (organizacji ruchu) nie wszyscy znają te proste zasady, dlatego Porozumieniami europejskimi wyjaśniono, że znak "nakazany ruch okrężny" oznajmia kierującym, że wjeżdżają na okrężnie biegnącą jezdnię "skrzyżowania o ruchu okrężnym" na której są obowiązani jechać zgodnie ze wskazaniem strzałek na znaku czyli przeciwnie do ruchu wskazówek zegara dookoła wyspy na "skrzyżowaniu o ruchu okrężnym" z wyspą środkową lub dookoła placu na "skrzyżowaniu o ruchu okrężnym" w formie placu o dowolnej wielkości i kształcie.
Ponieważ znak nakazu C-12 od dwudziestu lat nie jest już wymyślonym w PRL znakiem nakazu kierunku jazdy, to w każdej chwili kierujący może opuścić tą okrężną jezdnię i wykonując manewr zmiany kierunku jazdy w prawo skręcić na dowolny pas ruchu drogi wylotowej pamiętając, że co do zasady wolno to zrobić tylko z zewnętrznego pasa ruchu (art. 22.1, art. 22.2.1, art. 22.3 i art. 22.5 p.r.d.).
I tu bardzo ważna uwaga:
Rondo Podwale, tak jak i wszystkie pozostałe na DK 5 w obrębie miasta (ronda Gronowo i Antoniny) w rozumieniu obowiązującego prawa NIE SĄ zorganizowane zgodnie z zasadami "ruchu okrężnego", pomimo znaków C-12 na wlotach. Te ronda są zorganizowane kierunkowo, a znaki C-12 są na ich wlotach NIEUPRAWNIONE. Nie ma żadnego przepisu który pozwala dodać do znaków A-7 "ustap pierwszeństwa" stawianych na wszystkich wlotach budowli typu rondo znaku C-12 "ruch okrężny". Prawo pozwala na dodanie znaku A-7 do znaku C-12, a to nie to samo. Węgiel kamienny nie jest kamieniem węgielnym.
Leszno, DK 5, RONDO PODWALE.
Zacznijmy od jednopasowego wyjazdu z parkingu przy dawnym TESCO i nadal czynnego OBI. Oznaczony jest on tak jak oznacza się wloty "skrzyżowań o ruchu okrężnym", czyli znakiem nakazu C-12 "RUCH OKRĘŻNY", zwykle w towarzystwie znaku ostrzegawczego A-7 "USTĄP PIERWSZEŃSTWA".
Kto rozumie sens dyspozycji znaku C-12, ten wie, że DOOKOŁA wyspy/placu to nie w lewo, nie w prawo i nie na wprost do zjazdu, a OKRĘŻNIE czyli jezdnią owiniętą dookoła wyspy, ze zmianą kierunku jazdy dopiero na zjazdach (skręty w prawo).
Tak "okrężnie" zorganizowane obiekty to w Lesznie np. rondo Solidarności, rondo INKI, rondo Kombatantów, rondo Grzybowo, rondo Roszarnia, rondo Zatorze oraz najmniejsze tzw. mini rondo w Zaborowie na ul. Sosnowej.
Wjazd i jazda okrężna to jazda bez zmiany kierunku jazdy w rozumieniu art. 22 p.r.d. więc jako taka nie wymaga włączania kierunkowskazów, a gdyby te ronda miały kilka pasów ruchu, to jazda, co do zasady, prwym pasem ruchu.
Po minięciu zjazdu poprzedzającego zamierzony włączamy prawy kierunkowskaz i zjeżdżamy skręcając w prawo na drogę wylotową. To są zasady RUCHU OKRĘŻNEGO w rozumieniu znaku nakazu C-12, niezależne od ilości okrężnie biegnących pasów ruchu. Na MINI RONDACH wyspa, tak jak pierścień przy wyspie na małych rondach, jest przejezdna tylko dla tylnych osi długich pojazdów, gdyż przednie osie, tak jak samochody osobowe i inne pojazdy mają obowiązek jechać po jezdni a nie po powierzchniach wyłączonych z ruchu. Nie ma w tej sprawie innych uregulowań prawnych.
--------------
Na rondzie Podwale, tak samo jak na rondach Gronowo i Antoniny, mamy znaki A-7 i C-12 oraz pasy ruchu biegnące na wprost do zjazdów, a nie jedynie okrężnie tak jak to ma miejsce na "skrzyżowaniach o ruchu okrężnym". Na dwupasowych wlotach namalowano strzałki kierunkowe P-8 wprowadzając kierunkową segregację ruchu. Wszystkie te obiekty w rozumieniu prawa nie są "skrzyżowaniami o ruchu okrężnym" i jako takie nie mają prawa być znakowane znakami C-12. Niestety są znakowane i to w całej Polsce, co stało się już naszą narodową patologią powodującą niekończące się dyskusje o zasadach ruchu na RONDACH.
Należy więc ZAPAMIĘTAĆ, że na wszystkich trzech leszczyńskich rondach usytuowanych w obrębie miasta na DK 5, znaki C-12 są w istocie rzeczy pozaustawowymi, wg wymysłu Zbigniewa Drexlera ministerialnego urzędnika z czasów PRL, znakami nakazu objeżdżania wyspy z jej prawej strony, czyli odpowiednikami znaków C-9 a nie znakami nakazu RUCHU OKRĘŻNEGO. W Europie i u naszych najbliższych sąsiadów dla odróżnienia znakowania wysepek kanalizujących ruch na wlotach zamiast znaków C-9 stawia się na wyspie znaki C-1.
Ronda na DK 5 w Lesznie nie są zatem zorganizowane wg zasad RUCHU OKRĘŻNEGO co sugerują znaki C-12 na ich wlotach. Są obiektami w postaci jednopoziomowych skrzyżowań dróg publicznych w formie placów z podporządkowanymi wszystkimi wlotami. Są zorganizowane wg ogólnych zasad ruchu i ich kierunkowego oznaczenia. Kierujący ma obowiązek poruszania się na nich wg ogólnych zasad ruchu właściwie co do miejsca w którym się znajduje i jego oznakowania, pamiętając, że pod względem zasad ruchu nie są one w całości jednym opisanym prawem skrzyżowaniem (art. 2.10 p.r.d.). Takimi skrzyżowaniami są ich wloty i wyloty.
Należy więc wybrać właściwy pas ruchu i mając zamiar wykonania manewru skrętu zasygnalizować to zawczasu i wyraźnie, niekoniecznie przed wjazdem na to złożone skrzyżowanie z wyspą.
Niestety na jednopasowym wlocie od strony TESCO mamy w towarzystwie znaku A-7 tylko znak nakazujący kierującym RUCH OKRĘŻNY, co było przyczyną wielu kolizji (dwie sprzeczne ze sobą organizacje ruchu na jednym obiekcie) i bliskie spotkania na wylocie w kierunku Wrocławia.
Kierujący którzy stosowali się wprost do nakazu znaku C-12 jechali tak jak gdyby Rondo Podwale było "skrzyżowaniem o ruchu okrężnym" co pokazano na rysunkach poniżej, a inni, pamiętając strzałki na wlotach na DK 5 ignorowali ten nakaz traktując znak C-12 wg wymysłów Drexlera jedynie jako znak C-9 i jechali wg ogólnych zasad ruchu kierunkowego oznakowania pozostałych wlotów.
--------------
Na rondzie Podwale, tak samo jak na rondach Gronowo i Antoniny, mamy znaki A-7 i C-12 oraz pasy ruchu biegnące na wprost do zjazdów, a nie jedynie okrężnie tak jak to ma miejsce na "skrzyżowaniach o ruchu okrężnym". Na dwupasowych wlotach namalowano strzałki kierunkowe P-8 wprowadzając kierunkową segregację ruchu. Wszystkie te obiekty w rozumieniu prawa nie są "skrzyżowaniami o ruchu okrężnym" i jako takie nie mają prawa być znakowane znakami C-12. Niestety są znakowane i to w całej Polsce, co stało się już naszą narodową patologią powodującą niekończące się dyskusje o zasadach ruchu na RONDACH.
Należy więc ZAPAMIĘTAĆ, że na wszystkich trzech leszczyńskich rondach usytuowanych w obrębie miasta na DK 5, znaki C-12 są w istocie rzeczy pozaustawowymi, wg wymysłu Zbigniewa Drexlera ministerialnego urzędnika z czasów PRL, znakami nakazu objeżdżania wyspy z jej prawej strony, czyli odpowiednikami znaków C-9 a nie znakami nakazu RUCHU OKRĘŻNEGO. W Europie i u naszych najbliższych sąsiadów dla odróżnienia znakowania wysepek kanalizujących ruch na wlotach zamiast znaków C-9 stawia się na wyspie znaki C-1.
Ronda na DK 5 w Lesznie nie są zatem zorganizowane wg zasad RUCHU OKRĘŻNEGO co sugerują znaki C-12 na ich wlotach. Są obiektami w postaci jednopoziomowych skrzyżowań dróg publicznych w formie placów z podporządkowanymi wszystkimi wlotami. Są zorganizowane wg ogólnych zasad ruchu i ich kierunkowego oznaczenia. Kierujący ma obowiązek poruszania się na nich wg ogólnych zasad ruchu właściwie co do miejsca w którym się znajduje i jego oznakowania, pamiętając, że pod względem zasad ruchu nie są one w całości jednym opisanym prawem skrzyżowaniem (art. 2.10 p.r.d.). Takimi skrzyżowaniami są ich wloty i wyloty.
Należy więc wybrać właściwy pas ruchu i mając zamiar wykonania manewru skrętu zasygnalizować to zawczasu i wyraźnie, niekoniecznie przed wjazdem na to złożone skrzyżowanie z wyspą.
Niestety na jednopasowym wlocie od strony TESCO mamy w towarzystwie znaku A-7 tylko znak nakazujący kierującym RUCH OKRĘŻNY, co było przyczyną wielu kolizji (dwie sprzeczne ze sobą organizacje ruchu na jednym obiekcie) i bliskie spotkania na wylocie w kierunku Wrocławia.
Kierujący którzy stosowali się wprost do nakazu znaku C-12 jechali tak jak gdyby Rondo Podwale było "skrzyżowaniem o ruchu okrężnym" co pokazano na rysunkach poniżej, a inni, pamiętając strzałki na wlotach na DK 5 ignorowali ten nakaz traktując znak C-12 wg wymysłów Drexlera jedynie jako znak C-9 i jechali wg ogólnych zasad ruchu kierunkowego oznakowania pozostałych wlotów.
Nieporozumienia na Rondzie Podwale wynikają z bezprawnego zastosowania znaków C-12 na SKRZYŻOWANIACH WLOTOWYCH RONDA, które nie jest zorganizowane zgodnie z zasadami "ruchu okręnego", jak na rysunku powyżej, lecz kierunkowo, co pokazano na rysunkach poniżej.
Prowadziło to do licznych kolizji i wypadków jadących na wprost lewym pasem ruchu na kierunku Poznań - Wrocław z jadącymi prawym pasem ruchu z ul. Fabrycznej oraz OKRĘŻNIE z TESCO - OBI, co wymusiło zmianę oznakowania, niestety nie do końca zgodną z przedłożoną propozycją (brak linii ciągłych i jednostronnie przekraczalnych oraz strzałek kierunkowych i tablicy przedrogowskazowej na wylocie z parkingu).
O usunięciu znaków C-12 z obiektów które w rozumieniu prawa nie są zorganizowane wg zasad "ruchu okrężnego" można tylko pomarzyć, gdyż ta narodzona w Krakowie w 2005 roku patologia dotyczy całej Polski i nie wzbudza żadnego zainteresowania ze strony Ministerstwa Infrastruktury oraz Policji.
Rondo Podwale. Tak powinno wyglądać poprawne po zmianach.
Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami oraz ustaleniami Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym żaden obiekt skanalizowany wyspą środkową lub centralnym placem, zatem i rondo PODWALE, nie jest pod względem zasad ruchu w całości jednym skrzyżowaniem (art. 2.10 p.r.d.).
Jadąc od strony Poznania mamy po prawej stronie ronda PODWALE dwie drogi i każdy zjazd to pod względem zasad ruchu osobne, opisane prawem o ruchu drogowym skrzyżowanie (art. 2.10 p.r.d.).
Chcąc zatem pojechać z TESCO w lewo na Poznań należy włączyć lewy kierunkowskaz i wjechać od razu na lewy pas, ten przy wyspie, ustępując pierwszeństwa jadącym z lewej strony na obu pasach ruchu jezdni przed która stoi znak A-7.
Chcąc zatem pojechać z TESCO w lewo na Poznań należy włączyć lewy kierunkowskaz i wjechać od razu na lewy pas, ten przy wyspie, ustępując pierwszeństwa jadącym z lewej strony na obu pasach ruchu jezdni przed która stoi znak A-7.
Z włączonym lewym kierunkowskazem należy minąć wylot na Wrocław informując oczekujących na wjazd, że nie jedziemy w kierunku Wrocławia na wprost, lecz skręcamy w lewo. Jeżeli zamierzamy jechać na Poznań niezwłocznie po minięciu wjazdu z Wrocławia powinniśmy wyłączyć lewy kierunkowskaz i kontynuować jazdę na wprost aż do zjazdu na Poznań.
Z formalnego punktu widzenia opuszczając rondo Podwale nie musimy włączać prawego kierunkowskazu, gdyż na zjeździe nie zmieniamy kierunku jazdy w prawo, tak jak ma to miejsce przy "ruchu okrężnym", lecz jedziemy biegnaca na wprost do wylotu jezdnią.
Z formalnego punktu widzenia opuszczając rondo Podwale nie musimy włączać prawego kierunkowskazu, gdyż na zjeździe nie zmieniamy kierunku jazdy w prawo, tak jak ma to miejsce przy "ruchu okrężnym", lecz jedziemy biegnaca na wprost do wylotu jezdnią.
Zarówno w polskim jak i w obowiązującym Polskę prawie europejskim, nie ma przepisu, który nakazuje kierującemu sygnalizowanie zamiaru opuszczenia budowli typu rondo!!!
Niebezpiecznym na tak małym obiekcie jest PRZYZWOLENIE na przeplatanie strumieni ruchu (linia przerywana zamiast proponowanej ciągłej) skoro na wprost można jechać z obu pasów ruchu. Nie ma żadnego uzasadnienia dla zmiany pasów ruchu przez jadących biegnącą na wprost do wylotu jezdnią.
Jeżeli kierujący zamierza wrócić do TESCO - OBI to powinien jechać cały czas lewym pasem ruchu z włączonym lewym kierunkowskazem lub włączyć go przed zjazdem na Poznań by poinformować zawczasu i wyraźnie, że nie opuszcza skrzyżowania lecz na tym wylocie skręca w lewo, jednak jak tylko zacznie zjeżdżać z pasa ruchu prowadzącego do wylotu na Poznań powinien wyłączyć lewy kierunkowskaz i pojechać na wprost do zjazdu. Tu można włączyć prawy kierunkowskaz, gdyż jezdnia do wylotu nie biegnie idealnie prosto.
Potwierdzeniem tego niech będzie przykład samochodu kombi który jedzie na parking przy dawnym TESCO. Wjechał i poruszał się okrężnie lewym pasem ruchu bez włączonego lewego kierunkowskazu. Oczekujący na wjazd nie wiedzą czy jedzie on zgodnie z obowiązującym tu oznakowaniem poziomym na wprost w kierunku Poznania, czy bezkierunkowo dookoła wyspy wg zasad RUCHU OKRĘŻNEGO, którego tu nie ma.
Na zakończenie podam jeszcze jak należy wyjechać z TESCO - OBI z zamiarem skrętu do Centrum na ul. Fabryczną lub w Aleje Piłsudskiego. W tym przypadku, jeżeli zamierzamy skręcić od razu na pierwszym zjeździe w ul. Fabryczną, należy wjechać na prawy pas ruchu z włączonym prawym kierunkowskazem i zmieniając kierunek jazdy w prawo od razu skręcić w prawo na ul. Fabryczną.
Na zakończenie podam jeszcze jak należy wyjechać z TESCO - OBI z zamiarem skrętu do Centrum na ul. Fabryczną lub w Aleje Piłsudskiego. W tym przypadku, jeżeli zamierzamy skręcić od razu na pierwszym zjeździe w ul. Fabryczną, należy wjechać na prawy pas ruchu z włączonym prawym kierunkowskazem i zmieniając kierunek jazdy w prawo od razu skręcić w prawo na ul. Fabryczną.
Wjazd innymi wlotami.
Na początek WJAZD od strony Centrum (ul. Fabryczna).
Z ul. Fabrycznej w kierunku Wrocławia jedzie się bajpasem omijając rondo.
Wjazd od strony Wrocławia (Aleje Piłsudskiego).
Wjazd od strony Poznania (ul. Poznańska).