Poradnik przeznaczony jest dla kierujących którzy uzyskali już uprawnienia do kierowania pojazdami i chcą świadomie poruszać się na obiektach infrastruktury drogowej w postaci jednopoziomowych skrzyżowań dróg publicznych skanalizowanych wyspą środkową lub będących placem oznakowanych na wlotach znakami C-12 ze znakiem A-7 lub bez tego znaku, bez strzałek kierunkowych i jezdnią biegnącą tak jak i jej pasy ruchu okrężnie.
Mówimy tylko o RONDACH zorganizowanych wg zasad "ruchu okrężnego". Taki OBIEKT, wbrew wymysłom Zbigniewa Drexlera i egzaminatorów WORD czy MORD, nie jest pod względem zasad ruchu w całości jednym "skrzyżowaniem" (art. 2.10 p.r.d.). Znak C-12 na takim obiekcie oznajmia kierującemu, że wjazd na tak zorganizowany obiekt to kontynuacja jazdy na wprost drogą która po pokonaniu skrzyżowania wlotowego biegnie dookoła wyspy lub placu (na RONDZIE na kształt zamkniętego znaku zapytania), aż do połączenia się z tą samą drogą na wlocie, co jest możliwe tylko przy organizacji "ruch okrężny". "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym" to w rozumieniu zasad ruchu każde ze "skrzyżowań wlotowych" na obiekt zorganizowany wg "zasad ruchu okrężnego", praktycznie zawsze takie samo połączenie tej samej drogi ze sobą po okrążeniu wyspy lub placu niezależnie od jego wielkości, kształtu, ilości pasów ruchu i ilości wlotów.
Nie mówimy o obiektach z wyspą środkową i podporządkowanymi wszystkimi wlotami, strzałkami kierunkowymi na wlotach i jednokierunkowymi jezdniami biegnącymi na wprost do wylotów, czyli o tzw. "nowoczesnych rondach".
Mówimy tylko o RONDACH zorganizowanych wg zasad "ruchu okrężnego". Taki OBIEKT, wbrew wymysłom Zbigniewa Drexlera i egzaminatorów WORD czy MORD, nie jest pod względem zasad ruchu w całości jednym "skrzyżowaniem" (art. 2.10 p.r.d.). Znak C-12 na takim obiekcie oznajmia kierującemu, że wjazd na tak zorganizowany obiekt to kontynuacja jazdy na wprost drogą która po pokonaniu skrzyżowania wlotowego biegnie dookoła wyspy lub placu (na RONDZIE na kształt zamkniętego znaku zapytania), aż do połączenia się z tą samą drogą na wlocie, co jest możliwe tylko przy organizacji "ruch okrężny". "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym" to w rozumieniu zasad ruchu każde ze "skrzyżowań wlotowych" na obiekt zorganizowany wg "zasad ruchu okrężnego", praktycznie zawsze takie samo połączenie tej samej drogi ze sobą po okrążeniu wyspy lub placu niezależnie od jego wielkości, kształtu, ilości pasów ruchu i ilości wlotów.
Jak jechać? Dokładnie tak jak opisuje to ustawa Prawo o ruchu drogowym na jedno, dwu lub trzypasowej jednokierunkowej jezdni drogi z wylotami po prawej stronie tej drogi. Wjeżdżając, co do zasady prawym pasem ruchu (art. 16.4 p.r.d.) lub gdy jest on zajęty pasem obok bez prawa zmiany pas ruchu (skrzyżowanie wlotowe w rozumieniu zasad ruchu) niczego nie sygnalizujemy (kontynuujemy jazdę na wprost przeciwnie do ruchu wskazówek zegara - nie opuszczamy drogi). Dalej to też zapisy ustawy (art. 16.4, art. 22, art. 24 p.r.d.) i skręt w prawo z tej okrężnej drogi na drogę wylotową tylko z pasa ruchu leżącego przy prawej krawędzi jezdni.
Nie ma w naszym prawie upoważnienia do jazdy innym pasem ruchu niż prawy (zewnętrzny) jeżeli kierujący nie ma zamiaru lub możliwości skrętu z tej drogi w lewo, a prawy pas jest wolny.
Każda zmiana pasa ruchu jest manewrem niebezpiecznym , który szczególnie na małych obiektach powinien być ograniczony do niezbędnego minimum. Wytyczne projektowania ROND dopuszczają jeden lub dwa okrężnie biegnące pasy ruchu. Przy trzech okrężnie biegnących pasach ruchu obiekt powinien być kierowany.
I to wszystko co trzeba wiedzieć o "ruchu okrężnym" w rozumieniu dyspozycji znaku C-12 w rozumieniu prawa ustawowego, a nie prawa korporacyjnego WORD.
R.R.D. akt. 01/17
Szerokości
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.