piątek, 18 marca 2022

411. Zagospodarowanie wysp środkowych budowli typu rondo.

 411. Zagospodarowanie wysp środkowych budowli typu rondo. 

W komentarzach do mojego poprzedniego wpisu, które pojawiły się na jednym z zamkniętych forów, pojawił się temat zagospodarowania wysp środkowych rond, a nawet idiotyczny pomysł karania ludzi zajmujących się architekturą krajobrazu i wysoką zielenią na tych wyspach.

Od dawna dziwi mnie, że w środowisku instruktorów i egzaminatorów nie budzą takiego oburzenia nieuprawnione strzałki kierunkowe na jezdni w towarzystwie znaku C-12 "ruch okrężny", co jest ewidentnym łamaniem obowiązującego od ponad dwóch dekad prawa.

Wyspa środkowa ronda we Francji

Zainteresowanych tematem zagospodarowania wysp środkowych rond zapraszam na mój dawny post na blogu (337/2020) dotyczący właśnie tego zagadnienia. Odniosłem się w nim do stanowiska resortu infrastruktury będącą odpowiedzią na interpelację poselską m.in. w tej sprawie (kliknij): https://mrerdek1.blogspot.com/2020/08/337-wyspa-srodkowa-budowli-typu-rondo.html

5 komentarzy:

  1. ...Bo widzi Pan: chodzi o bezpieczeństwo! Jeśli na wyspie środkowej ronda jest coś, co zasłania widok na drugą stronę tego wielkiego "skrzyżowania" (HI) to nie można w ogóle wjechać na to "skrzyżowanie". Bo chyba nadal jest przepis, który zabrania wjechać na skrzyżowanie, jeśli nie można kontynuować jazdy za skrzyżowaniem. Więc jeśli nie widać czy można zjechać, to nie można wjechać. Chyba, że na zasadzie "a nuż się uda..." To tak, jak przy wyprzedzaniu pod górkę... Strach się bać!
    Odnośnie bałaganu w oznaczaniu ronda zorganizowanego znakami (np. poziomymi) KIERUNKOWO i dodaniu do tego znaku C12 (nakaz ruchu OKRĘŻNEGO), to problem wynika z braku cierpliwości przy czytaniu Kodeksu Drogowego, zwłaszcza przez "fachowców" z doświadczeniem. Bo gdzieś na końcu dyspozycji znaku C12 jest informacja, że gdy nakazane jest pierwszeństwo jednej drogi nad drugą (np. znakami poziomymi) to znak C12 nie może być użyty. Ale po co czytać do końca coś tak oczywistego, jak znak C12...
    -trochę uśmiechu, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Mi się marzą w Polsce bardzo duże, dwupasmowe ronda z wieloma nieregularnie rozmieszczonymi zjazdami i ciekawie zagospodarowanymi wyspami. Do tego na drogach dwujezdniowych w mieście pasy rozdziału widziałbym zielone i zakrzewione a nie jak teraz wyłożone kostką brukową.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bo wyłożone kostką być muszą aby trochę większy pojazd mógł normalnie przejechać. Moda na "manie" ronda trwa. Jak choćby to absurdalne Rondo Znakomitego Przywódcy w Kołobrzegu, które jest taj znakomite jak przywódca tego miasta.
    https://www.google.com/maps/place/Rondo+Znakomitego+Przyw%C3%B3dcy/@54.1833176,15.56589,19.7z/data=!4m13!1m7!3m6!1s0x470015982cc2571f:0x34ab029cff14c00d!2sKo%C5%82obrzeg!3b1!8m2!3d54.1759173!4d15.5832667!3m4!1s0x470015978f2f09ff:0xc33b8b33b1a0abb6!8m2!3d54.1833643!4d15.5659885

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałem na myśli pas rozdziału na drodze dwujezdniowej.
      Np. takie nie muszą być wyłożone kostką:
      Aleja Wojska Polskiego
      https://maps.app.goo.gl/fb5MFAocPJGdKSVJ6

      Usuń
    2. Chodzi o paski i pasy zieleni dzielące jezdnie. Tu jakoś da się skosić
      https://www.google.com/maps/@49.9507522,18.6045243,3a,75y,227.33h,58.14t/data=!3m6!1e1!3m4!1stCJzCUdWn7PmpSwpPNqukw!2e0!7i13312!8i6656, ale tu to kłopot https://www.google.com/maps/@49.9807483,18.9585265,3a,75y,195.37h,78.49t/data=!3m6!1e1!3m4!1snVaJjo11-OBJJtM4AYr5RQ!2e0!7i13312!8i6656.

      Usuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.