środa, 15 lipca 2020

230. Pytanie o wyprzedzanie z prawej strony

Witam serdecznie Panie Ryszardzie. Chciałbym Pana zapytać czy można wyprzedzić pasem ruchu dla pojazdów powolnych, czyli z prawej strony, o ile jest ten pas wolny, w sytuacji dwóch pasów ruchu (a wśród nich ten do powolnej jazdy) w terenie niezabudowanym

Wykładowca na kursie twierdzi, że taki manewr jest dozwolony, z czym trudno jest mi się zgodzić, gdyż przepis wyraźnie mówi, że poza obszarem zabudowanym można wyprzedzać oznaczonym znakami psem ruchu tylko przy trzech pasach ruchu w jednym kierunku.
Ł.S.  

Odpowiedź
Oznaczony znakami pas ruchu dla pojazdów powolnych, jest dodatkowym pasem ruchu na jezdni drogi po której się poruszamy, tak jak pas włączenia czy pas wyłączenia, zatem dwukierunkowa jezdnia na wzniesieniu poza obszarem zabudowanym ma nie jeden i nie trzy, lecz dwa pasy ruchu przeznaczone dla ruchu w jednym kierunku, a to, nie wdając się w dalsze rozważania, nie upoważnia do wyprzedzania tym pasem z prawej strony. 

Bardziej interesującą jest sytuacji gdy jezdnia jest jednokierunkowa lub poza obszarem zabudowanym dwukierunkowa ma trzy pasy ruchu przeznaczone do ruchu w jednym kierunku. 

Dodatkowy pas ruchu po prawej stronie jezdni przeznaczony dla pojazdów powolnych jest oznaczony znakami pionowymi i poziomymi mówiącymi dla kogo i do czego jest przeznaczony. Z tego wynika, że nie jest on dla pojazdów które zamierzają wyprzedzać, lecz dla tych, które mają być wyprzedzane przez szybciej jadące pojazdy. 
D-13
Znak "Początek pasa ruchu powolnego"

Znak D-13 oznacza początek pasa ruchu, z którego są obowiązani korzystać kierujący pojazdami które nie osiągają na wzniesieniu minimalnej prędkości określonej na znaku.

To pojazdy blokujące szybsze pojazdy mają obowiązek zmienić pas ruchu na oznaczony znakami  pas dla pojazdów powolnych. 

Wyprzedzanie tym pasem ruchu powodowałyby brak możliwości zmiany pasa ruchu pojazdom powolnym, wypaczając sens istnienia tego pasa ruchu, zatem i tego rozwiązania komunikacyjnego. 


To, że powrót z pasa ruchu dla pojazdów powolnych na zasadniczy pas ruchu nie jest zmianą pasa ruchu (art. 22. 1, art. 22.4 i 22.5 ustawy prd) lecz włączaniem się do ruchu (art. 17 ustawy prd), nie upoważnia do traktowania tego pasa ruchu jak pasa ruchu leżącego poza jezdnią. Pas dla pojazdów powolnych nie jest poboczem.

Dodatkowy pas ruchu dla pojazdów powolnych tak naprawdę miał ułatwiać jazdę szybkim pojazdom jadącym zasadniczym pasem ruchu, które nie musiały zmieniać tego pasa ruchu w celu wyprzedzania wolniej jadącego. 

Pojawienie się pasa ruchu dla pojazdów powolnych wymusza na  kierujących takimi pojazdami, np. ciężarowymi, zmianę pasa ruchu, co w następnej kolejności nastręcza im trudności przy powrocie na  zasadniczy pas ruchu, gdyż jest to manewr włączania się do ruchu. 

Na szczęście od dawna nie stosuje się już tego rozwiązania.

Od dwóch dekad zamiast dodatkowego pasa ruchu dla pojazdów powolnych, tworzy się dodatkowy pas ruchu do wyprzedzania z lewej strony wolniej jadących pojazdów po prawej, bez utrudniania im ruchu, co ma szczególne znaczenie przy pokonywaniu przez te pojazdy wzniesień.


Znak D-13a
Początek pasa ruchu

Wjazd na dodatkowy pas ruchu jest albo jego zajęciem albo zmianą pasa ruchu, natomiast powrót na zasadniczy pas ruchu szybkich pojazdów wykonujących manewr wyprzedzania z lewej strony jest zawsze zmianą pasa ruchu (art. 22.4 ustawy prd). Pojazdy powolne jadą cały czas, zgodnie z wymaganiami przepisu art. 14.6   ustawy Prawo o ruchu drogowym, możliwie blisko prawej krawędzi jezdni, czyli prawym pasem ruchu, bez potrzeby jego opuszczania. 

Długość dodatkowego pasa ruchu do wyprzedzania, mierzona na długości jego pełnej szerokości, nie powinna być mniejsza od 500 metrów.  Jak widać na załączonym rysunku wszystko od 20 lat jest proste, oczywiste i jednoznaczne i niezależnie od tego, czy po prawej stronie pasa do wyprzedzania jest jeden czy więcej pasów ruchu. 

W wielu krajach manewr wyprzedzania z prawej strony jadącego w tym samym kierunku, jako szczególnie niebezpieczny, jest absolutnie zabroniony np. na autostradach. 


Ryszard R. Dobrowolski

3 komentarze:

  1. Pozwolę sobie na uwagę odnośnie fragmentu, że "Na szczęście od dawna nie stosuje się już tego rozwiązania."
    Niestety, ale możemy go nadal spotkać na niektórych drogach. Jako przykład niech posłuży autostrada A4 od Krakowa w kierunku Katowic:
    https://www.google.pl/maps/@50.0756141,19.7305978,3a,75y,280.53h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sDatIPfRCi0uo8np9dTLHTw!2e0!7i13312!8i6656

    Niestety na google maps znak D-13 jest zasłonięty w związku z (permanentnymi na małopolskim odcinku A4) pracami. Tu widać go w całej okazałości:
    https://www.youtube.com/watch?v=7k524tHxr1o&t=55s
    https://www.youtube.com/watch?v=s9cED_7G9O4&t=120s

    I kolejny przykład, parę kilometrów dalej:
    https://www.google.pl/maps/@50.091798,19.5759238,3a,75y,309.49h,91.29t/data=!3m7!1e1!3m5!1sH_RdRZuUrhqYp35hPfuh0A!2e0!6s%2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DH_RdRZuUrhqYp35hPfuh0A%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D72.37651%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656

    80 km/h na środkowym i lewym pasie, nie skłania zbytnio kierowców pojazdów ciężarowych (i innych którzy jadą nie mniej niż 80, ale znacznie mniej niż 140), aby zjechać na pas prawy.

    Podobnie jak wspomniany wykładowca uważam, że w przedstawionym przypadku, można wyprzedzić z prawej, pasem dla pojazdów powolnych. Jednak trzeba mieć świadomość, że zmieniając go na lewy jest się włączającym się do ruchu, z wszystkimi tego konsekwencjami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Takie Sytuacje.PL. Pytanie dotyczyło drogi jednojezdniowej dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu poza terenem zabudowanym z dodatkowym pasem ruchu dla pojazdów powolnych, zatem przy jednym pasie w jednym i dwóch pasach do jazdy w kierunku przeciwnym. W takiej sytuacji wyprzedzanie, wbrew wykładowcy, z prawej strony pasem dla pojazdów powolnych jest zabronione.

      Od 1999 roku zarówno w WT, jak i WPD oraz rozporządzeniu 220 preferuje się na wzniesieniach pojazdy ciężkie, stosując dodatkowe pasy ruchu do wyprzedzania z lewej strony, a nie pasy ruchu dla pojazdów powolnych. Niekiedy stosuje się dodatkowe pay ruchu po prawej, które jednak nie są pasami dla ruchu powolnego.

      Dodatkowy pas ruchu dla pojazdów powolnych jest zawsze pasem zanikającym, który ma obowiązek być znakowany poza znakiem D-13 takze poziomo linią przerywaną pojedynczą - wydzielającą (znak P-1c). Wtedy powrót na prawy pas jezdni jest włączaniem się do ruchu.

      Na przywołanej autostradzie zastosowano linię przerywaną długą (znak P-1a), zatem oznaczono dodatkowy pas ruchu jako prawy pas ruchu BEZ ZWIĄZKU Z RUCHEM POWOLNYM. Ponieważ samochody ciężarowe mogą poruszać się legalnie z prędkością maksymalną 80 km/h, to i tak mając ograniczenie dolnej prędkości ustalonej na 80 km/h na sąsiednich pasach jadąc wolniej muszą wjechać na prawy pas ruchu. Są tu zatem "zwykłe" trzy pasy ruchu. Nawet gdyby były tak oznakowane tylko dwa pasy ruchu, można by było wyprzedzać z prawej tym pasem ruchu. Przy zanikaniu prawego pasa kierujący będzie zmieniał pas na zwężeniu, przy korku na zasadzie zamka błyskawicznego.

      Niestety nikt nie uczy znaczenia znaków poziomych na tyle dokładnie, by ta wiedza była powszechna. A podobnie jest np. z pasem ruchu tylko do skręcania w lewo lub w prawo. Tam gdzie linia jest znakiem P-1a lub P-1b można tym pasem wyprzedzać, czyli wjechać na ten pas i z niego zjechać, ale gdy pojawi się linia P-1c, to można ją przekroczyć już tylko w celu wjazdu na ten pas ruchu. Szerokosci.

      Usuń
  2. Bardzo dziękuję za to wyjaśnienie i uświadomienie mi błędu. Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.