piątek, 27 lutego 2015

26. Poznań, rondo Cyryla i dobre Metody!

    Szukałem, aż znalazłem. Plac Cyryla Ratajskiego w Poznaniu, najprawdziwsze "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym", czyli złożony obiekt infrastruktury drogowej, tu w postaci kwadratowego placu, podobnie jak Plac Pułaskiego w Olsztynie czy Plac Lotników w Szczecinie, co zadaje kłam twierdzeniu, że "Ruch okrężny" dotyczy tylko okrągłych lub owalnych placów typu RONDO. Tu warto dodać, że nie jest prawdą, iż SKRZYŻOWANIE dróg typu X, Y czy T z wyspą leżącą centralnie na wspólnej powierzchni krzyżujących się dróg jest RONDEM, gdyż jest to nadal SKRZYŻOWANIE.

            Po nakazaniu znakami C-12 organizacji ruchu o polskiej nazwie  RUCH OKRĘŻNY skrzyżowanie z wyspą lub plac o dowolnej wielkości i kształcie stają się "Skrzyżowaniami o ruchu okrężnym" z koncentrycznie wyznaczonymi pasami ruchu.

          Najmniejszym "Skrzyżowaniem o ruchu okrężnym", w rozumieniu znaku C-12, jest "Mini rondo", czyli pojedyncze skrzyżowanie dróg z wyspą i "Ruchem okrężnym". Największym w Polsce "obiektem o ruchu okrężnym" w rozumieniu znaku C-12 jest owalny Plac Konstytucji 3-go Maja w Głogowie, którego wyspa centralna jest placem, a w zasadzie parkiem (dawny cmentarz) ma aż 5 ha powierzchni. Park  otacza okrężnie biegnąca jednokierunkowa jezdnia ze zjazdami leżącymi tylko po jej prawej stronie.

     Ale wracajmy do Cyryla, by poznać poprawne METODY dotyczące RUCHU OKRĘŻNEGO. Dokonałem przy filmiku wpisu o takiej treści: " Czy w poznańskim WORD naprawdę pracują egzaminatorzy którzy wiedzą co znaczy, wymyślony 110 lat temu, RUCH OKRĘŻNY?"

      Instruktor uczy tak jak wymagają tego od niego wszechwładni egzaminatorzy z WORD, co zrozumiałe, a kursant wierzy instruktorowi, że to czego i jak uczy jest zgodne z prawem. Nie wie niestety, że w większości WORD obowiązuje prawo korporacyjne autorstwa Władysława  Drozda, samozwańczego super egzaminatora-audytora, założyciela koterii o nazwie Krajowa Rada Audytorów działająca w cieniu Stowarzyszenia Dyrektorów WORD, obecnie zwanego, dla zmylenia, Stowarzyszeniem EGZAMINATORÓW.

     O dziwo tu wjazd odbył się bez włączania kierunkowskazu i tak też odbyła się jazda okrężna dookoła placu, co zrozumiałe, bo jadąc okrężnie biegnącym pasem ruchu nigdzie się nie skręca. Instruktor wyraził słowami dyspozycję znaku C-12, czyli cały jego sens i znaczenie , gdyż powiedział, "Objedziemy całe rondo DOOKOŁA" i objechano plac przy prawej krawędzi okrężnie biegnącej jezdni o ponad 360 stopni. DOOKOŁA to znaczy okrężnie, w kółko, a nie obok w prawo, w lewo i na wprost jak twierdza obaj Panowie D. jak Dyzma,  bo znak C-12 jest ważniejszy od ogólnych zasad ruchu i wcale nie jest Panie Drexler odpowiednikiem znaku C-9. Po minięciu zjazdu poprzedzającego zamierzony, zasygnalizowano zamiar skrętu w prawo i opuszczono skrzyżowanie.

      Chciałoby się napisać, że jak w książkach piszą, ale to by było kłamstwo, bo ich autorzy to ignoranci, dla których w całości to jedno zwykłe skrzyżowanie opisane w art. 2 ust. 10 o KIERUNKOWEJ ORGANIZACJI RUCHU o pełnym wyborze kierunków jazdy. Idiotyzm, który widać tu na pierwszy rzut oka. Takim skrzyżowaniem jest każdy ze zjazdów, zaś dzięki nakazowi znaku C-12 i biegnącej okrężnie jezdni CAŁY PLAC jest w całości "Skrzyżowaniem w formie placu o ruchu okrężnym" na którym wszystkie zjazdy, niezależnie od ich fizycznego przebiegu, są skrętami w prawo. Ideą pomysłu RUCHU OKRĘŻNEGO jako rozwiązania komunikacyjnego jest wyeliminowanie lewoskrętów i przecinania się kierunków ruchu. Widać, że tu nie da się skręcić w lewo, ba, nawet nie da się pojechać na wprost do przeciwległego zjazdu bez zmiany pasa ruchu, gdyż cały czas jedzie się na wprost, ale OKRĘŻNIE, by wreszcie zaprzestać tej jazdy i skręcić w prawo w drogę wylotową.

       "Ruch okrężny", to rozwiązanie komunikacyjne o nazwie "One-Way Rotary System" albo  "Traffic Circle", czyli własnie RUCH OKRĘŻNY. Czy się coś zmieni jak ten plac się troszkę bardziej zaokrągli, wydłuży lub zmniejszy? Jeżeli jezdnia będzie na tyle szeroka, że będzie można na niej wyznaczyć dwa lub nawet trzy pasy ruchu, to czy to zmieni zasady ruchu? Powstanie jedynie dodatkowy pas ruchu, dzięki któremu będzie można omijać i wyprzedzać innych kierujących, na co pozwala art. 24 ust. 7 ustawy PoRD na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym, a czego ten sam przepis zabrania na "Skrzyżowaniach" o których jest mowa w art. 2 ust. 10 tej samej ustawy, co zadaje kłam twierdzeniom autorów poradników dla kierowców, że "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym" jest zwykłym "Skrzyżowaniem". Na szczęście owe poradniki nie mają żadnej mocy prawnej, czego niestety nie wiedzą egzaminatorzy WORD, albo wiedza lecz musza byc posłuszni woli swoich dyrektorów.

        
Jednak z powodu art. 22 ust. 2 pkt. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, czyli konieczności zjazdu tylko z zewnętrznego pasa ruchu, trzeba pamiętać, że im mniejszy obiekt, tym coraz mniej opłacalny i bezpieczny jest manewr opuszczania zewnętrznego pasa ruchu i jazda wewnętrznym, tym bardziej, że cały czas obowiązuje obowiązek jazdy prawym, tu zewnętrznym, pasem ruchu. Zgodnie z "Wytycznymi projektowania skrzyżowań" Cz.2 RONDA, na budowanych w Polsce małych obiektach, takich do ok. 60 m średnicy zewnętrznej, wyprzedzanie i zmiany pasa ruchu powinny być ograniczone do niezbędnego minimum. Zupełnie czegoś innego wymagają egzaminatorzy WORD, co widzimy na każdym dwupasowym "Skrzyżowaniu o ruchu okrężnym" o którym mówi art. 24 ust. 7 ustawy PoRD i o którym ostrzega znak A-8.

           Zapamiętajmy. Na wlotach "obiektów o ruchu okrężnym" w rozumieniu znaku C-12, nie ma strzałek kierunkowych, bo ruch na nich jest bezkierunkowy, a pasy ruchu, zgodnie z dyspozycją znaku C-12, która jest ważniejsza od ogólnych zasad ruchu, biegną tak jak jezdnia jedynie okrężnie, czyli dookoła wyspy na skrzyżowaniu lub dookoła placu na skrzyżowaniach w formie placu. Zasada obowiązuje niezmiennie i niezależnie od wielkości, kształtu i ilości pasów ruchu.

       
             Jadąc zewnętrznym pasem ruchu nie skręca się w lewo lecz jedzie okrężnie (pierwsza część dyspozycji znaku C-12) w kierunku wskazanym przez groty strzałek na znaku (druga część dyspozycji), a włączeniem lewego kierunkowskazu można jedynie zasygnalizować zamiar zmiany pasa ruchu na wewnętrzny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.