Odpowiedź nadeszła szybko więc jest okazja ustosunkować się do punktu widzenia Instruktora OSK.
OSK pisze, a ja od razu odpowiadam.
OSK pisze, a ja od razu odpowiadam.
1. O Panu Zbigniewie Drexlerze nigdy nie słyszałem. W ruchu drogowym stosuje się PRD.
Odp. W ustawie Prawo o ruchu drogowym nie ma nigdzie mowy o RONDZIE czy PLACU czyli także w art. 2.10 definiujacym "skrzyzowanie" jako miejsce na drodze w związku z zasadami ruchu obowiązujacymi w tym miejscu. Znam wszystkie "mądrości" Pana Drexlera i piszę o nich, bo zauważam, że dla OSK rondo to skrzyżowanie z art. 2.10 ustawy PRD, co nie jest prawdą, gdyż w Polsce, i tu 100% zgoda, powinno obowiązywać jedynie prawo zapisane w ustawie PRD. Teraz wiem, że niektóre WORD-y lansują teorie made in Drozd, taki sam myśliciel bez fachowej wiedzy, jak wspomniany wcześniej Zbigniew Drexler.
2. W ustawie (art.2.10) podana jest definicja "skrzyżowania" i nie ma określenia, że odnosi się ona wyłącznie do skrzyżowania typu Y,T bądź X lecz do POŁĄCZENIA, ROZWIDLENIA I PRZECIĘCIA SIĘ w jednym poziomie dróg mających jezdnie.
Czy na rondzie drogi się ze sobą nie przecinają bądź nie łączą w jednym poziomie?
Odp. Jest jeszcze jeden istotny wymóg art.2.10. Aby utworzyć opisane w ustawie skrzyżowanie - określenie związane z zasadami ruchu, drogi w wyniku przecięcia, rozwidlenia lub połączenia MUSZĄ TWORZYĆ ZE SOBĄ WSPÓLNE POWIERZCHNIE które są integralną częścią skrzyżowania.
Na rondzie tak jak na każdym placu i to niezaleznie od jego organizacji ruchu wloty przecinają się, rozwidlają i łącza nie ze sobą a z jezdnią skrzyżowania tworząc pod względem zasad ruchu osobne skrzyżowania. Rondo jako całość jest jednopoziomowym skrzyżowaniem skanalizowanym wyspą środkową - elementem budownictwa drogowego - złożonym pod względem zasad ruchu z elementów opisanych w art. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
3. Przypominam jeszcze raz, że sygnalizujemy kierunkowskazem KAŻDĄ zmianę kierunku jazdy (chyba, że droga prowadzi tylko w jednym kierunku czyli np. po prawej i na wprost mamy ścianę).
WIĘC SKRĘCAJĄC W LEWO NA RONDZIE WŁĄCZAM LEWY KIERUNKOWSKAZ, ZAWRACAJĄC WŁĄCZAM LEWY KIERUNKOWSKAZ, A SKRĘCAJĄC W PRAWO WŁĄCZAM PRAWY KIERUNKOWSKAZ.
Sam zamiar zmiany kierunku jazdy według PRD sygnalizujemy zawczasu i wyraźnie. Dzięki temu pozostali uczestnicy ruchu dokładnie wiedzą co mam zamiar zrobić i odpowiedni się do tego zastosować.
Odp. Dokładnie tak, tyle tylko, że wymóg sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy oraz zajęcia właściwego miejsca przed skrzyzowaniem dotyczy skrzyżowania (art.2/10 p.r.d.) w zwiąku z obowiązującymi na nim zasadami ruchu, a rondo jest placem z tym tylko, że okrągłym lub owalnym, a każdy plac tak jak i skrzyzowanie z wyspą i podporządkowanymi wszystkimi wlotami jest obiektem złożonym z wielu opisanych prawem skrzyżowań. Jest w całości jednopoziomowym skrzyżowaniem dróg publicznych pod względem zasad ruchu składajacego się z wielu skrzyżowań. Czy wjeżdżając na rondo, niezależnie od jego organizacji ruchu, z włączonym lewym kierunkowskazem kierujący wyłacza kierunkowskaz po zakończonym manewrze skretu w lewo dopiero na drodze wylotowej tak jak nakazuje tego przepis art. 22.5 p.r.d. bo tak należy uczynić na skrzyżowaniu opisanym w art. 2.10 ustawy?
A może jednak jest tak, że jadąc na lewą stronę jednopoziomowego skrzyżowania dróg publicznych w rozumieniu obiektu budownictwa drogowego skanalizowanego wyspą środkową kierujący na:
- skrzyżowaniu o ruchu okrężnym czyli tylko takim bez strzałek kierunkowych na wlotach i z jedynie okrężnie, tak jak to pokazuje piktogram znaku C-12, biegnącymi pasami ruchu czyli okrężnie biegnącą jego jezdnią:
- wjeżdża i jedzie okrężnie bez zmiany kierunku jazdy w rozumieniu przepisów prawa (jazda na wprost okrężnie biegnąca jezdnią) aż do skrzyżowania wylotowego na którym skręca w prawo z zewnętrznego pasa ruchu (art. 22.2.1, art. 22.3 i art. 22.5 p.r.d.).
Zawracanie. Na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym jest jazdą okrężną bez zmiany kierunku jazdy w rozumieniu art.22.2 p.r.d. aż do wylot drogi którą wjechaliśmy na jezdnię której skręcamy w prawo.
No i co najistotniejsze. Przy RUCHU OKRĘŻNYM jedzie się DOOKOŁA wyspy lub placu zewnętrznym pasem ruchu, bo tego wymaga art. 16.4 ustawy. Wewnętgrzny służy tylko do omijania i wyprzedzania innych kierujących.
- skrzyżowaniu skanalizowanym wyspą środkową zorganizowane wg ogólnych zasad ruchu na którym pasy ruchu biegną w różnych konfiguracjach wprost do wylotów, które nie ma nic wspólnego z RUCHEM OKRĘŻNYM:
-wjeżdża i jedzie na wprost do przeciwległego wylotu bez zmiany kierunku jazdy (jazda na wprost równolegle do osi jezdni. Po minięciu wjazdu (na małych obiektach może to uczynić przed wjazdem) włącza lewy kierunkowskaz, skręca w lewo przy wyspie, wyłącza kierum\nkowskaz i jedzie na wprost do wylotu prowadzącym go tam pasem ruchu.
Zawracanie. Początek taki sam, a potem kolejne skręty w lewo przy wyspie, aż kierujący znajdzie się na pasie ruchu prowadzącym go na wprost do zjazdu, którym pojedzie już bez włączonego lewego kierunkowskazu.
Może będzie i część trzecia?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.