wtorek, 23 sierpnia 2022

425. Zawracanie na dwupasowych rondach w Kaliszu wg WORD i obowiązującego prawa

425. Zawracanie z wykorzystaniem dwupasowych rond 
w Kaliszu
wg nieuprawnionych wymagań egzaminatorów WORD i wg obowiązującego prawa o ruchu drogowym

Ten wpis poświęcam sprzecznemu z obowiązującym prawem pokonywaniu okrężnie zorganizowanych dwupasowych  rond, pokonywanych zgodnie z wymaganiami egzaminatorów kaliskiego WORD. Pokazuję też jak powinno wyglądać ich pokonanie zgodnie z obowiązującym w Polsce i Polskę prawem o ruchu drogowym.

Dokładnie chodzi o zawracanie z wykorzystaniem dwupasowych budowli typu rondo o okrężnej organizacji ruchu.

Jedno rondo nosi imię Żołnierzy Niezłomnych, a drugie Ptolemeusza. W opracowaniu wspominam także rondo Celtyckie.

Niestety praktyka WORD, nie tylko kaliskiego, to trwająca od 1998 roku patologia oparta na prawie zwyczajowym wywodzącym się z poprzedniego Kodeksu drogowego z 1983 roku. Dzieje się to za sprawą zachowawczych i niedouczonych ministerialnych urzędników kolejnych rządów. Pomimo zmiany ustroju i Kodeksu drogowego na zgodny z europejskim, za sprawą nadal wpływowych "ekspertów" z czasów PRL,  nastąpiła eskalacja samowoli i bezprawia, która trwa w szkoleniu i egzaminowaniu oraz znakowaniu dróg nieprzerwanie do dziś. Talmudem dla bezkrytycznych naśladowców tych uznawanych za ekspertów ignorantów jest powielana do dziś od czasów PRL książka Zbigniewa Drexlera "Przepisy ruchu drogowego z ilustrowanym komentarzem". Ostatnie wydanie  ukazało się rok temu, a wydawcą jest Grupa IMAGE z Warszawy.

Niestety ministerialnymi doradcami, w tym ministerialnym pełnomocnikiem ds. BRD, są "eksperci" rodem z WORD przygotowani do zawodu na poziomie przyzakładowego kursu na którym zasadom ruchu drogowego poświęca się kilkanaście godzin "wykładów" prowadzonych przez wcześniej ogłupionych kolegów z tej samej koterii. Brak merytorycznego nadzoru ze stony resortu komunikacji oraz brak właściwej wiedzy, w tym brak zrozumienia istoty prawa o ruchu drogowym i znaczenia znaków drogowych, czyni tą grupę zawodową wyjątkowo zarozumiałą i arogancką, szczególnie wtedy, gdy egzaminatorzy stają się instruktorami ośrodków szkolenia kierowców. Odporni na merytoryczne argumenty uznają siebie za ekspertów o niepodważalnym autorytecie. Pozwalają sobie nawet na publiczne lekceważenie prawomocnych wyroków, czym podważają szacunek do obowiązującego prawa. 

Brak odróżniania kierunku ruchu od kierunku jazdy, w tym jazdy "prosto" od jazdy "na wprost", a co za tym idzie braku świadomości czym jest zmiana kierunku ruchu, a czym zmiana kierunku jazdy, do czego służą kierunkowskazy, czym jest droga i skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu, a czym w rozumieniu budowli drogowej i ustawy o drogach publicznych, czym jest "ruch okrężny i jakie znaczenia ma od ponad dwóch dekad znak C-12, ma wpływ na bezpieczeństwo ruchu na każdej drodze, a nie tylko na budowlach typu rondo o których nie ma ani jednego słowa w przepisach dotyczących zasad ruchu drogowego. 

Przejdźmy zatem do pierwszego filmu z egzaminu prowadzonego przez kaliski WORD. 

1. Rondo Żołnierzy Niezłomnych. Wjazd jednopasowym wlotem. 

https://youtu.be/5pj2PKlJW9U

1:23 Po prawej stronie jezdni znajduje się tablica przeddrogowskazowa wskazująca kierunki w jakich może pojechać kierujący opuszczając okrężnie biegnącą dookoła wyspy jezdnię (rys. 1.1). 
Rys. 1.1

1:33 Okrężną organizację ruchu potwierdza ustawiony na skrzyżowaniu wlotowym znak nakazu C-12 "ruch okrężny". Znak A-7 "ustąp pierwszeństwa" odwraca na tym skrzyżowaniu pierwszeństwo  z prawej, przy samotnym znaku C-12, na pierwszeństwo z lewej strony. Znak C-12 powiadamia kierującego, że ruch nie odbywa się kierunkowo w lewo, w prawo lub na wprost do przeciwległego wylotu lecz bezkierunkowo okrężnie dookoła widocznej przed nim wyspy środkowej, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.  

Zgodnie z obowiązującym prawem oznakowanie pozostałych wlotów, także dwupasowych, musi być też oznakowane znakiem C-12 z dodanym do niego od góry znakiem A-7. Ktoś kto nie zna tego ronda nie wie, że dwupasowe wloty oznaczono bezprawnie także strzałkami kierunkowymi. Wybór przez egzaminowanego lewego pasa ruchu na obwiedni oraz włączenie lewego kierunkowskazu przed wjazdem na rondo wynika tylko i wyłącznie z niewłaściwego szkolenia i bezprawnego traktowania ronda w całości jako jednego skrzyżowania w rozumieniu zasad ruchu.

Ruch okrężny jest bezkierunkowy, bowiem jadąc okrężnie biegnącą jezdnią nie wjedzie się na jezdnię żadnej z dróg wylotowych. Aby to zrobić kierujący musi zmienić kierunek jazdy w prawo, co do zasady z prawego pasa ruchu okrężnie biegnącej jezdni. 

Egzaminowany zamiast kontynuować jazdę "na wprost" prawym pasem ruchy okrężnie biegnącej jezdni, oczywiście bez włączania kierunkowskazów (czytaj uzasadnienie do wyroku II SA/GL 888/16), włącza przed wjazdem lewy kierunkowskaz i wjeżdża, mając wolny prawy pas ruchu, na lewy pas okrężnie biegnącej jezdni (rys. 1.2). 

Rys. 1.2

1:43 Po minięciu przeciwległego wylotu egzaminowany wyłącza lewy kierunkowskaz i dalej porusza się lewym pasem ruchu bez sygnalizowania czegokolwiek. Tak jadąc mija kolejny wylot, co zaprzecza zachowaniu wg wskazania strzałek na wlocie  (rys. 1.3). 
 Rys. 1.3

1:50 Jadąc lewym pasem ruchu okrężnie biegnącej jezdni  po minięciu poprzedniego zjazdu, włącza prawy kierunkowskaz (rys. 1.4). 
Rys. 1.4

1:51 Nie jest prawdą, że sygnalizuje prawym kierunkowskazem zamiar zmiany tego pasa na pas jezdni drogi wylotowej. Opuszczając lewy pas ruchu okrężnie biegnącej jezdni z jego prawej strony zmienia kierunek jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu czym narusza art. 22.2.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym (rys. 1.5). 
Rys. 1.5 

1:52 Wjeżdża na jezdnię jednopasowej drogi wylotowej i wyłącza prawy kierunkowskaz (rys. 1.6). 
Rys. 1.6

Przebieg jazdy wyglądał zatem tak jak to pokazano poniżej (rys. 1.7). 
Rys. 1.7
Przejazd wg wymagań egzaminatorów WORD w Kaliszu

Egzaminowany, skoro naruszając art. 16.4 ustawy Prawo o ruchu drogowym wjechał na lewy pas ruchu okrężnie biegnącej jezdni, powinien najpierw zmienić pas ruchu z lewego na prawy, i dopiero w następnej kolejności wykonać manewr zmiany kierunku jazdy w prawo. 

Świadomie przemilczam bezprawne oznakowanie dwupasowych wlotów strzałkami kierunkowymi, bowiem to oznakowanie nie jest znane wjeżdżającemu na rondo  jednopasowym wlotem oznakowanym jedynie znakiem C-12 "ruch okrężny". 

Ponieważ rondo jest zorganizowane okrężnie kierujący miał obowiązek stosować się do nakazu znaku C-12, zatem poruszać się "na wprost" prawym pasem okrężnie biegnącej jezdni i z niej skręcić (zmienić kierunek jazdy) w prawo na jezdnię drogi wylotowej (rys. 1.8). 
Rys. 1.8
Przejazd zgodny z obowiązującymi zasadami ruchu i znaczeniem znaków drogowych    

Przy okrężnej organizacji ruchu nakazanej znakiem C-12 "ruch okrężny" lewy pas ruchu służy tylko do omijania i wyprzedzania, co z uwagi na łuk drogi i martwe pole w lusterkach powinno być ograniczone do niezbędnego minimum. Małe okrężnie organizowane budowle z centralną przeszkodą bez odcinków przeplatania powinny być projektowane i budowane tylko jako jednopasowe, na obwiedni oraz wlotach i wylotach, z szerokim pasem ochronnym wyspy środkowej. Przewidują to rekomendowane przez Ministra Infrastruktury wytyczne projektowania budowli typu rondo. Ronda dwupasowe powinny być projektowane jako zorganizowane kierunkowo.

2. Rondo Ptolemeusza w Kaliszu - wjazd dwupasowym wlotem.
https://youtu.be/k0Sez4kmYKY

Dokładnie tak samo jak na rysunku 1.8 ma obowiązek poruszać się się kierujący przy wjeździe dwupasowym wlotem np. wtedy gdy prawy pas ruchu jest zajętyJadący lewym pasem ruchu okrężnie biegnącej jezdni ma obowiązek, gdy tylko prawy pas będzie wolny, niezwłocznie zmienić ten pas na prawy. Przy opuszczaniu okrężnie biegnącej jezdni kierujący ma prawo wyboru pasa ruchu na jezdni drogi wylotowej.

0:10 Przed rondem Ptolemeusza jest tablica przedrogowskazowa z okrężnym układem jezdni i dalej znak C-12 "ruch okrężny" z dodanym od góry znakiem A-7 "ustąp pierwszeństwa". Niestety wbrew neutralnej kierunkowo organizacji ruchu wlot oznakowano dodatkowo strzałkami kierunkowymi (znaki P-8e i P-8f) do jazdy "na wprost" i skręcania w lewo i w prawo (rys. 2.1). 
Rys. 2.1

0:20 Zbliżając się do ronda egzaminowany ma dwie sprzeczne ze sobą informacje. Wg znaku C-12 obowiązuje neutralna kierunkowo okrężna organizacja ruchu, a wg strzałek kierunkowych, kierunkowa (rys. 2.2).
Rys. 2.2

 Dodawanie oznakowania kierunkowego przy neutralnej kierunkowo okrężnej organizacji ruchu jest ogólnopolską patologią wynikającą z nieuprawnionej tezy wg której każde rondo jest w całości jednym kierunkowo zorganizowanym skrzyżowaniem w rozumieniu zasad ruchu, takim samym jak takie skrzyżowanie bez wyspy na środku. Nie jest to prawdą bowiem wyłączona z ruchu wyspa środkowa kanalizując ruch dzieli to skrzyżowanie na wiele elementarnych skrzyżowań zwykłych typu T.

0:54 Egzaminowany porusza się lewym pasem ruchu okrężnie biegnącej jezdni jadąc "na wprost" z włączonym lewym kierunkowskazem. Po minięciu wylotu  poprzedzającego wylot w kierunku ul. Nowy Świat przełącza lewy kierunkowskaz na prawy, czym zaprzecza sygnalizowaniu zamiaru zmiany kierunku jazdy w lewo. Zmieniający kierunek jazdy w lewo nie ma żadnej podstawy do włączania w trakcie wykonywania tego manewru prawego kierunkowskazu oraz opuszczania pasa ruchu (rys. 2.3).
Rys. 2.3

0:56 Egzaminowany przełącza lewy kierunkowskaz na prawy i wbrew lektorowi nie zmienia ani kierunku jazdy w lewo, ani pasa ruchu z lewego na prawy. Zmienia kierunek jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu okrężnie biegnącej jezdni czym narusza art. 22.2.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym (rys. 2.4).
Rys. 2.4

0:57 Egzaminowany nie dość, że nie  zastosował się do nakazu znaku C-12  i nie jechał wolnym prawym pasem ruchu okrężnie biegnącej jezdni, to na dodatek nie zastosował się nawet do wskazania nieuprawnionych strzałek kierunkowych bowiem wjechał na prawy pas ruchu jezdni ul. Nowy Świat (rys. 2.5).
Rys. 2.5

Film pokazuje nie tylko lekceważenie prawa i prawomocnych wyroków dotyczących nieuprawnionego włączania lewego kierunkowskazu przed wjazdem na okrężnie zorganizowane budowle drogowe, ale także brak wiedzy egzaminatorów WORD w Kaliszu czym jest skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu, czym jest rondo i nakaz znaku C-12 "ruch okrężny" oraz czym jest zmiana kierunku jazdy. Najwyraźniej nie odróżniają jazdy "na wprost" w rozumieniu kierunku jazdy od jazdy "prosto" w rozumieniu kierunku ruchu. 

Poniżej pokazano jak przebiegała opisana wyżej jazda egzaminacyjna (rys. 2.6) przy istniejącym, sprzecznym ze sobą, zatem i z obowiązującym prawem, oznakowaniem wlotów ronda im. Ptolemeusza w Kaliszu. 

Wadliwie wyszkolony egzaminowany, niestety za sprawą sprzecznych z prawem wymagań kaliskich egzaminatorów, uznał znak C-12 za symbol ronda i odpowiednik znaku C-9 i pojechał zgodnie ze wskazaniem na wlocie strzałek kierunkowych traktując bezprawnie rondo w całości jako jedno kierunkowo zorganizowane skrzyżowanie. Zignorował zatem okrężny, zgodny z nakazem znaku C-12  przebieg jezdni i jej pasów ruchu. 

Na koniec postąpił wadliwie nawet przy nieuprawnionym założeniu, że organizacja ruchu jest kierunkowa, a rondo w całości jednym skrzyżowaniem. Wg oznakowania wlotu z ul. Trasa Bursztynowa z prawego pasa można wjechać jadąc "na wprost" na prawy pas ruchu, a z lewego na lewy, a egzaminowany z lewego psa ruchu wjechał na prawy (rys. 2.6).
Rys. 2.6
Przebieg jazdy egzaminacyjnej wg wymagań  egzaminatorów WORD w Kaliszu

Skoro organizacja ruchu na obwiedni jest okrężna, to wloty nie mają prawa być oznakowane kierunkowo. Egzaminowany powinien wjechać na rondo prawym, skoro był wolny, pasem ruchu bez włączania kierunkowskazów. Wjazd i kontynuowanie jazdy dookoła wyspy to jazda "na wprost" okrężnie biegnącym pasem ruchu. Zamierzając opuścić okrężnie biegnącą jezdnię, co wolno uczynić co do zasady tylko z prawego pasa ruchu, kierujący ma obowiązek sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy w prawo prawym kierunkowskazem nie wcześniej niż po minięciu wylotu poprzedzającego ten na którym zamierza skręcić z jezdni w prawo. Opuszczając jezdnię ma prawo wyboru pasa ruchu na jezdni drogi wylotowej na którą zamierza wjechać (rys. 2.7).
Rys. 2.7
Przebieg jazdy zgodny z okrężnym przebiegiem jezdni i nakazem znaku C-12 "ruch okrężny" 
(strzałki kierunkowe na wlocie są nieuprawnione - wjazd i jazda dookoła wyspy lub placu to jazda "na wprost" w rozumieniu kierunku jazdy)

Gdyby egzaminowany wjechał lewym pasem,  co powinno być ograniczone do niezbędnego minimum,  powinien niezwłocznie zmienić ten pas na prawy sygnalizując ten zamiar prawym kierunkowskazem. Z uwagi na małe wymiary ronda, by nie wprowadzić nikogo w błąd,  należy prawy kierunkowskaz wyłączyć niezwłocznie po wjeździe na prawy pas ruchu. Zamierzając opuścić okrężnie biegnącą jezdnię kierujący sygnalizuje swój zamiar prawym kierunkowskazem i skręca w prawo na dowolny pas ruchu jezdni drogi wylotowej (rys. 2.8).
Rys. 2.8
Przebieg jazdy przy wjeździe lewym pasem ruchu okrężnie biegnącej jezdni, zgodnie z nakazem znaku C-12 "ruch okrężny"  
(strzałki kierunkowe na wlocie przy okrężnej organizacji ruchu są nieuprawnione)

Aby zjazd z lewego pasa ruchu ronda był także zgodny z obowiązującym prawem, organizacja ruchu powinna być kierunkowa, a nie okrężna.

Poniżej link do filmu na którym jeden kierujący wjechał na to rondo lewym pasem ruchu stosując się do wskazania nieuprawnionych strzałek kierunkowych (pasy ruchu na rondzie biegną "na wprost" okrężnie, a nie do wylotu), a drugi wjechał prawym pasem zgodnie z zasadami "ruchu okrężnego" nakazanego znakiem C-12. 
https://youtu.be/t-eLIG8AHcM

Autor filmu jest w błędzie. Jadący prawym pasem ruchu nie opuszczał ani okrężnie biegnącego prawego pasa ruchu, ani okrężnie biegnącej jezdni z ich lewej strony. Nie jest też prawdą, że pasy ruchu na obwiedni biegną odśrodkowo na wprost od wlotu do wylotu. Na obwiedni nie ma żadnych strzałek kierunkowych, a pasy ruchu oznaczono znakami okrężnie. Nie jest zatem prawdą, że jadący prawym pasem ruchu skręcał z tego pasa w lewo. To jadący lewym pasem ruchu okrężnie biegnącej jezdni zmienił, naruszając art. 22.2.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, kierunek jazdy w prawo wprost z lewego okrężnie biegnącego pasa ruchu. To on opuścił okrężnie biegnącą jezdnię z jej prawej strony i wjechał na lewy pas ruchu jezdni drogi wylotowej. 

Tu kolejne kaliskie rondo na Trasie Bursztynowej. Rondo Celtyckie tez ma znakami oznaczone okrężnie biegnące dwa pasy ruchu zgodnie ze wskazaniem strzałek na znaku C-12 "ruch okrężny" i na dwupasowych wlotach zaprzeczające okrężnej organizacji ruchu strzałki kierunkowe (znaki P-8e i P-8f). Na kolejnym filmie widać jak na dłoni do czego prowadzi niewiedza urzędników i funkcjonariuszy odpowiedzialnych za ruch drogowy i ile znaczą ich zapewnienia o trosce o poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. 
https://youtu.be/1KUbqAlN96c

Patologia bezprawnego znakowania strzałkami kierunkowymi dwupasowych wlotów okrężnie zorganizowanych rond, czyli zorganizowanych zgodnie z nakazem znaku C-12 "ruch okrężny",  jest przyczyną większości kolizji i wypadków na tych z założenia bezpiecznych budowlach. 

Marek Dworak, od niedawna Pełnomocnik ministra ds. BRD, powinien wreszcie zrozumieć, że centralnie skanalizowane budowle drogowe o dowolnym kształcie i wielkości, w tym typu rondo, to budowle złożone z elementarnych, także z punktu widzenia zasad ruchu, skrzyżowań, zwykle typu T lub X. 

Powinien wiedzieć, że "ruch okrężny" to neutralna kierunkowo organizacja ruchu dowolnej co do wielkości i kształtu budowli z centralną przeszkodą, że znak C-12 od ponad dwóch dekad nie jest już wymyślonym w 1983 roku symbolem ronda i odpowiednikiem znaku C-9 oraz, że kierunek jazdy i kierunek ruchu to różne określenia tej samej ustawy. 

Zamiast pozbawionych podstaw prawnych pomysłów na zmianę prawa o ruchu drogowym w postaci zakazu zmiany kierunku jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu, bowiem taki zapis istnieje od zawsze w polskim prawie o ruchu drogowym (art. 22.2.1 ustawy p.r.d.), nawet z wyjątkiem dla długich pojazdów (art. 22.3 tej ustawy) które mogą tak zmieniać kierunek jazdy, powinien zadbać o to, by prawidłowo znakowano polskie drogi, i by osoby odpowiedzialne za szeroko rozumianą edukację komunikacyjną polskiego społeczeństwa, zaczynając od WORD, a na wyższych uczelniach i szkołach policyjnych kończąc, zamiast ogłupiać w oparciu o nieuprawnione wymysły ekspertów z poprzedniej epoki, zaczęły wreszcie uczyć właściwego rozumienia obowiązującego od ponad dwóch dekad prawa o ruchu drogowym. 

Opracował Ryszard R. Dobrowolski  


poniedziałek, 8 sierpnia 2022

424. Wadliwe oznakowanie wszystkich dwupasowych rond w Kaliszu

 424. Wadliwe oznakowanie wszystkich dwupasowych rond w Kaliszu 

W ślad za sygnałem czytelnika o wadliwym oznakowaniu dwupasowego ronda im. Ptolemeusza w Kaliszu, o którym pisałem w poprzednim wpisie na blogu,  przyjrzałem się wyrywkowo także kilku innym dwupasowym rondom w tym mieście i z przerażeniem stwierdzam, że ich oznakowanie powiela błędy poprzedniego. Potwierdza to totalny brak właściwej wiedzy miejskich urzędników, kaliskiej Policji oraz uznawanych za ekspertów w zakresie zasad ruchu drogowego egzaminatorów WORD. Ci ostatni najwyraźniej nie rozumieją tego, że egzaminując na wadliwie oznakowanych budowlach drogowych, i na nich oblewają zdających, łamią prawo. 

Dotyczy to także policjantów oceniających zdarzenia drogowe na kaliskich rondach którzy uznali w opiniach, że oznakowanie jest zgodne z prawem, zapewne nie rozumieją. że strzałki na wlotach nie prostują okrężnie biegnącej jezdni i oznaczonych znakami drogowymi tak biegnących ich pasów ruchu.   

Gwoli sprawiedliwości, jest to ogólnopolski problem, chociaż w różnych regionach Polski o różnym stopniu braku wiedzy i niekompetencji urzędników organów zarządzających ruchem drogowym.  

1. Rondo Rzymskie

To rondo jest zorganizowane tak samo, z takimi samymi błędami, jak rondo im. Ptolemeusza. Jest zorganizowane neutralnie kierunkowo czyli okrężnie w rozumieniu nakazu znaku C-12 "(obowiązujący) ruch okrężny", zatem z okrężnie biegnącą już od wlotów dwupasową jezdnią. Ma ono cztery wloty z czego dwa są jednopasowe, a dwa mają po dwa pasy ruchu. 

Dwupasowe wloty oznakowano bezprawnie, bowiem to oznakowanie zaprzecza neutralności kierunkowej "ruchu okrężnego", strzałkami kierunkowymi (znaki P-8e i P-8f).  Wg nakazu znaku C-12 pasy ruchu biegną okrężnie dookoła wyspy środkowej, i tak je oznakowano znakami drogowymi na jezdni ronda, a wg oznakowania kierunkowego na wlotach biegną z prawej strony tej wyspy odśrodkowo od wlotu do przeciwległego wylotu, czyli sprzecznie z istniejącym oznakowaniem (rys. 1).

Rys. 1
Rondo Rzymskie
(oznakowanie istniejące)

Zarówno urzędnicy jak i policjanci wierzą w to, że strzałki kierunkowe mają taką magiczną moc, że prostują okrężnie biegnące pasy ruchu i wbrew temu co namalowano na jezdni biegną one odśrodkowo. Gdyby nawet było to prawdą, to skąd ma czerpać tą tajemną wiedzę ktoś, kto wjechał np. jednopasowym wlotem i nie widział przed wjazdem żadnej strzałki, nie tylko na swoim wlocie (rys. 2)? 

Rys. 2
Rondo Rzymskie
(istniejące oznakowanie prowadzi do kolizji i wypadków)

Wjechał na wolny prawy pas ruchu (zielony ślad na rysunku) z zamiarem jazdy do przeciwległego wylotu. Po wjeździe psy ruchu biegną  dalej równolegle względem siebie dookoła wyspy i tak też jadą obok siebie pojazdy. Jadący lewym pasem (niebieski ślad), uznając magiczną moc strzałki uważa, że jedzie swoim pasem ruchu "na wprost" do wylotu. Zajeżdża zatem drogę jadącemu prawym pasem okrężnie biegnącej tej samej jezdni, twierdząc, że ten po prawej skręcił w lewo z prawego pasa ruchu biegnącego, niestety jedynie oczyma jego wyobraźni, na wprost do wylotu. W rzeczywistości to on zmienił kierunek jazdy w prawo z lewego pasa ruchu okrężnie biegnącej jezdni, zatem ślepo wierząc w autorytety, to on złamał prawo.

Usuwając z wlotów nieuprawnione strzałki kierunkowe nikt nie nie ma prawa mieć wątpliwości, że organizacja ruchu jest okrężna i każdy pomysł na skręt w prawo z lewego pasa ruchu to wykroczenie drogowe. Rondo ma cztery wloty i przy okrężnym przebiegu jezdni ma dwa odcinki przeplatania, z czego jeden jest dość długi, co ułatwia zmianę pasa ruchu z lewego na prawy przed opuszczeniem okrężnie biegnącej jezdni od strony ul. Południowej. Nieco mniej miejsca jest po przeciwnej stronie ronda. 

Na rysunku poniżej pokazano rondo Rzymskie w Kaliszu zorganizowane jednoznacznie okrężnie, zatem bez nieuprawnionych strzałek kierunkowych na wlotach. Dla ułatwienia zmiany pasa ruchu i wymuszenia skrętu w prawo z prawego pasa ruchu, wyloty są tu jednopasowe (rys. 3). 

Rys. 3
Rondo Rzymskie
(okrężna organizacja ruchu dwupasowego ronda 
z jednopasowymi drogami wylotowymi)

Każda organizacja ruchu budowli z centralną przeszkodą musi wykluczać przecinanie się kierunków ruchu pojazdów na skrzyżowaniach wylotowych. Przy "ruchu okrężnym" zapewnia to art. 22.2.1 ustawy p.r.d., co można wymusić na kierujących. tak jak to pokazano na rysunku, linią ciągłą.

Aby zapewnić pełną przepustowość ronda, czyli możliwość bezpiecznego i zgodnego z prawem wykorzystania dwóch pasów ruchu do jazdy "na wprost"  rondo należy zorganizować kierunkowo tak, by na wylotach nie dochodziło do kolizji i wypadków (rys. 4).

Rys. 4
Rondo Rzymskie
(kierunkowa odśrodkowa organizacja ruchu)

Czy domalowując bezprawnie strzałki na dwupasowych  wlotach okrężnie zorganizowanej budowli drogowej z wyspą na środku organizacja ruchu ma cokolwiek wspólnego z tym co pokazano na powyższym rysunku? Czas najwyższy, by osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu drogowego, także te w Ministerstwie Infrastruktury oraz podległej jemu GDDKiA zrozumiały czym jest "ruch okrężny" w rozumieniu nakazu znaku C-12  oraz to, że budowla typu rondo nie jest w całości jednym skrzyżowaniem w rozumieniu zasad ruchu drogowego (art. 2.10 w zw. z art. 2.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym), tożsamym z takim skrzyżowaniem bez wyspy, że o placach nie wspomnę.  

2. Rondo Na Trakcie Wieluńskim. 

Jest to jednopasowe rondo o okrężnej organizacji ruchu z dwoma pasami wyłączania wydzielonymi separatorami pasów ruchu i jak to ma miejsce w Kaliszu, z nieuprawnionymi strzałkami kierunkowymi na wlocie i obwiedni  (rys. 5).

Rys. 5
Rondo Na Trakcie Wieluńskim
(oznakowanie istniejące)

Skoro tylko lewy pas ruchu biegnie okrężnie zgodnie z nakazem znaku C-12  dookoła wyspy, znak C-12 powinien być umieszczony nad lewym pasem ruchu, bowiem prawy pas nie ma nic wspólnego z "ruchem okrężnym" w rozumieniu nakazu tego znaku. "Ruch okrężny" w drogownictwie jto kontynuacja dotychczasowej jazdy "na wprost" dookoła wyspy środkowej lub centralnego placu w pętli bez końca. Nie jest zatem permanentną zmianą kierunku jazdy w lewo przy wyspie środkowej ronda z włączonym przed wjazdem na rondo lewym kierunkowskazem, bowiem nie jest to opuszczanie biegnącej odśrodkowo do wylotu jezdni z jej lewej strony (rys. 6). 


Rys. 6
Rondo Na Trakcie Wieluńskim
(właściwe oznakowanie poziome przy nakazie
znaku C-12 "ruch okrężny")

Omawiane rondo jest zorganizowane zgodnie z zasadami "ruchu okrężnego", którego ideą jest wyeliminowanie zmiany kierunku jazdy w lewo. Prawidłowo oznaczono prawą linię krawędziową okrężnie biegnącej jezdni. Wadą istniejącego oznakowania poziomego jest namalowany na jezdni wlotów i obwiedni nieuprawniony tu znak P-8g "strzałka kierunkowa do skręcania (zmiany kierunku jazdy) w lewo albo w prawo". 

Ponieważ rondo jest de facto jednopasowe, włączenie lewego kierunkowskazu nie ma znaczenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego na tym rondzie, ale ponieważ takie nieuprawnione oznakowanie wypacza sens "ruchu okrężnego" jest niedopuszczalne. Brak wiedzy czym jest "ruch okrężny" jest niebezpieczny na rondach o wielu okrężnie biegnących pasach ruchu.

3. Rondo Starożytne

Na koniec coś pozytywnego, a mianowicie prawidłowo oznakowane trójwlotowe jednopasowe rondo o okrężnej organizacji ruchu nakazanej znakiem C-12 "ruch okrężny". Ma ono nawet  prawidłowo oznaczoną znakami drogowymi prawą krawędź okrężnie biegnącej jezdni (rys. 7).  

Rys. 7
Rondo Starożytne
(istniejące oznakowanie poziome przy nakazie
znaku C-12 "ruch okrężny")

Wjeżdżamy i poruszamy się dookoła wyspy przeciwnie do ruchu wskazówek zegara bez włączania kierunkowskazu, bowiem nie zmieniamy kierunku jazdy. Jazda jest zgodna z przebiegiem jezdni i jej pasa ruchu. Po minięciu wylotu poprzedzającego ten na którym zamierzamy zmienić kierunek jazdy w prawo (opuścić jezdnię z jej prawej strony) włączamy prawy kierunkowskaz sygnalizując zawczasu i wyraźnie swój zamiar (art. 22.5 ustawy p.r.d.) i po wykonaniu manewru niezwłocznie wyłączamy prawy kierunkowskaz. 


Rysunki i opracowanie Ryszard R. Dobrowolski


niedziela, 7 sierpnia 2022

424. Rondo im. Ptolemeusza w Kaliszu o wadliwym oznakowaniu. Jak je bezpiecznie pokonać?

424. Rondo im. Ptolemeusza w Kaliszu o wadliwym oznakowaniu. Jak je bezpiecznie pokonać?

Dzień dobry. Przesyłam film z ronda o pięciu wlotach i dwóch pasach ruchu na każdym wlocie oraz na obwiedni. Rondo o którym mówię to rondo wybudowane  w Kaliszu na Trasie Bursztynowej. 
Film przesłany przez czytelnika

Kierujący samochodem marki BMW widząc prawy kierunkowskaz w zbliżającym się samochodzie był przekonany, że będzie on zjeżdżał z lewego pasa na lewy pas jezdni drogi wylotowej wcześniejszego zjazdu i uznał, że w tej sytuacji może wjechać na obwiednię ronda. 

W rzeczywistości nagrywający sygnalizował prawym kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu z lewego na prawy, a okrężnie biegnącą jednię ronda miał zamiar opuścić dopiero na następnym wylocie. 

Mam pytanie czy nagrywający nie powinien zastosować się do oznakowania wlotu strzałkami kierunkowymi, pozostać na lewym pasie ruchu, włączyć lewy kierunkowskaz i po minięciu wylotu poprzedzającego zamierzony, przełączyć go na prawy? Wtedy kierujący samochodem marki BMW nie ruszyłby zajeżdżając mu drogę czyli wymuszając pierwszeństwo? 

Ciekaw jestem Pana oceny zaistniałej sytuacji. Jak Pan sądzi, czy bezpieczniej jest opuszczać to skrzyżowanie z prawego, czy lewego pasa ruchu? Wg mnie,  jak widać na filmie w tym konkretnym przypadku, lepiej by było, gdyby nagrywający jednak opuszczał to skrzyżowanie z lewego pasa, a nie zmieniał pasa na prawy na wysokości ostatniego zjazdu sygnalizując to prawym kierunkowskazem i wprowadzając w błąd kierującego tym czarnym bmw chcącego wjechać na skrzyżowanie? Jak widać na filmie, kierującym ciemnym busem opuszczał to skrzyżowanie z lewego pasa i chyba była to w tym przypadku bezpieczniejsza opcja?
Piotr

Film przedstawia sytuację drogową do jakiej doszło na rondzie im. Ptolemeusza w Kaliszu wybudowanym  na  przecięciu Trasy Bursztynowej z ul. Częstochowską (rys. 1).
                                               
Rys. 1 
Rondo im. Ptolemeusza w Kaliszu
(oznakowanie i trasa przejazdu  - zielona wg nakazu znaku C-12 i czerwona wg strzałek kierunkowych na jezdni wlotów)
                                                                                      
Jest to złożone skanalizowane skrzyżowanie drób publicznych typu rondo, które na wlotach oznaczono zarówno znakiem C-12 "ruch okrężny" jak i zaprzeczającymi tej neutralnej kierunkowo organizacji ruchu strzałkami kierunkowymi (znak P-8e i P-8f). 

Przez takie wadliwe, patologiczne wręcz, oznakowanie kurujący otrzymuje dwie sprzeczne ze sobą informacje o obowiązującej organizacji ruchu. Jedna, że organizacja ruchu jest neutralna kierunkowo czyli okrężna, a druga, że jest ona kierunkowa.  

O tym jak naprawdę zorganizowano to rondo kierujący dowiaduje się dopiero po wjeździe na obwiednię. Skoro oba pasy ruchu biegną na obwiedni jedynie okrężnie, oznacza to, że rondo im. Ptolemeusza w Kaliszu jest zorganizowane okrężnie zgodnie z nakazem znaku C-12. Zatem strzałki kierunkowe namalowane na jego wlotach są  nieuprawnione. Przy "ruchu okrężnym na wlotach nie ma prawa być strzałek kierunkowych, a pasy ruchu maja obowiązek biec jedynie okrężnie dookoła wyspy lub placu o dowolnej wielkości i kształcie, najczęściej, co nie znaczy że tylko i wyłącznie, okrągłej lub zbliżonej do okręgu czyli typu rondo.  

Nagrywający słusznie uznał, że skoro rondo jest zorganizowane okrężnie, zanim zmieni kierunek jazdy w prawo musi najpierw zmienić pas ruchu z lewego na prawy i dopiero z tego pasa ruchu skręcić w prawo na dowolny pas ruchu jezdni drogi wylotowej (art. 22.2.1 ustawy p.r.d.). 

Kierujący samochodem maki BMW, wprowadzony w błąd strzałkami kierunkowymi, uznał za obowiązuje kierunkowa organizacja ruchu. Zignorował zatem nakaz znaku C-12 uznając ten znak jedynie za symbol ronda i odpowiednik znaku C-9, czyli tak jak go nauczono na kursie zgodnie z prawem zwyczajowym WORD opartym na starym Kodeksie drogowym. Uznał,  że zmieniający pas ruchu sygnalizuje zamiar opuszczenia ronda z lewego pasa ruchu i opuści rondo przed jego wlotem, czyli o jeden wylot wcześniej niż rzeczywiście zamierzał to zrobić. 

Tu należy przypomnieć, że kierunkowskazy do niczego nie uprawniają i na nic nie pozwalają, bowiem ich zadaniem jest jedynie sygnalizowanie zamiaru kierującego po to, by inny kierujący mógł się przygotować do dynamicznych zmian w ruchu drogowym. Widząc włączony prawy kierunkowskaz w samochodzie jadącym lewym pasem ruchu nie miał żadnych podstaw do tego, by czuć się uprawnionym do wjazdu na obwiednię. Gdyby doszło do zderzenia byłby obwiniony za naruszenie przepisu o pierwszeństwie wynikającym z dyspozycji znaku A-7 "ustąp pierwszeństwa". 

Rondo Ptolemeusza w Kaliszu jest budowlą o małej średnicy. Dlatego pięć jezdni wlotowych i pięć jezdni wylotowych sąsiaduje niemal bezpośrednio ze sobą. Oznacza to, że nie ma na jego obwiedni odcinków przeplatania zatem miejsca i czasu na bezpiecznie sygnalizowanie zamiaru  i wykonanie manewru zmiany pasa ruchu. Zastosowana organizacja ruchu, jeżeli nadal miałaby być okrężna, wymagałaby uczynienia ronda oraz jego wlotów i wylotów jednopaswymi. Każde opuszczenie okrężnie zorganizowanego ronda jest zmianą kierunku jazdy w prawo czyli opuszczeniem okrężnie biegnącej jezdni z jej prawej stronyJednopasowe rondo jest najbezpieczniejszym z rond, jednak jego wadą jest  stosunkowo mała przepustowość (rys. 2). 
Rys. 2 
Rondo im. Ptolemeusza w Kaliszu
jako jednopasowe o okrężnej organizacji ruchu w rozumieniu nakazu znaku C-12 "(obowiązujący) ruch okrężny". 

Przy tej wielkości ronda i dwóch pasach ruchu, dla zapewnienia większej przepustowości, jego organizacja ruchu powinna być kierunkowa czyli z odśrodkowym przebiegiem jezdni i ich pasów ruchu. Przy kierunkowej organizacji ruchu pasy ruchu biegną od każdego wlotu "na wprost" do przeciwległego wylotu, a okrążanie wyspy jest permanentną zmianą kierunku jazdy w lewo przy wyspie z włączonym lewym kierunkowskazem, bowiem jest to opuszczanie lewego pasa ruchu, biegnącego do wylotu, z jego lewej strony.

Słusznie zatem zauważył czytelnik bloga, że stosując się do wskazania strzałek na wlotach powinien omijać wyspę lewym pasem ruchu sygnalizując zamiar zmiany kierunku jazdy w lewo lewym kierunkowskazem. Skręcając w prawo z lewego pasa ruchu, nie jadąc długim pojazdem (art. 22.3 ustawy p.r.d.) lecz krótkim samochodem osobowym, złamałby prawo

Niestety w Kaliszu mamy do czynienia z ogólnopolską patologią jaką są dwie sprzeczne ze sobą organizacje ruchu na jednym obiekcie infrastruktury drogowej. 

Policja, która bardzo często jest pomysłodawcą takiego pozbawionego podstaw prawnych znakowania wlotów okrężnie zorganizowanych budowli drogowych, która też bez problemu pozytywnie opiniuje tego typu nieuprawnione rozwiązania komunikacyjne, uznaje że oznaczone strzałkami kierunkowymi pasy ruchu na wlocie biegną, wbrew oznakowaniu na obwiedni, na wprost do wylotów, zatem że strzałki kierunkowe prostują niejako okrężnie biegnące pasy ruchu. Otóż pas ruchu biegnie tak jak go oznaczono znakami  w postaci linii, przy nakazie znaku C-12 tylko i wyłącznie okrężnie. Tak jak biegnie pas ruchu, tak też biegnie jezdnia, i odwrotne, bowiem pas ruchu jest podłużnym pasem jezdni.

W odróżnieniu od Policji, dla której rondo to w rozumieniu zasad ruchu w całości jedno skrzyżowanie, dokładnie takie jak bez wyspy na środku, Sądy uznają rondo, zgodnie z obowiązującym prawem, za budowlę złożoną z elementarnych skrzyżowań z punktu widzenia zasad ruchu. Dlatego rozpatrują każde zdarzenie drogowe na tego typu budowlach drogowych z centralną przeszkodą w miejscu jego zaistnienia, biorąc pod uwagę oznakowanie tego miejsca, zatem na skrzyżowaniu wlotowym, na obwiedni lub na skrzyżowaniu wylotowym.

Jak zatem powinno wyglądać, zgodne z obowiązującym prawem i oznakowaniem kierunkowym dwupasowe rondo im. Ptolemeusza w Kaliszu? Odpowiedź jest prosta. Pasy ruchu muszą biec zgodnie ze wskazaniem strzałek kierunkowych, zatem od wlotu do wylotu odśrodkowo na wprost do przeciwległych wylotów, a nie okrężnie. Przy odśrodkowym układzie jezdni i ich pasów ruchu jazda  w kierunku jezdni drogi wylotowej jest jazdą "na wprost" czyli bez zmiany kierunku jazdy w rozumieniu art. 22 ustawy p.r.d. Na wlotach nie ma zatem prawa być znaku nakazu C-12 "ruchy okrężny" lecz samotne znaki A-7 "ustąp pierwszeństwa", natomiast na wyspie środkowej, na przeciw wlotów powinien stać znak C-9. Ponieważ przepisy wymagają by samotnemu znakowi A-7 "ustąp pierwszeństwa" towarzyszył znak D-1 "droga z pierwszeństwem", taki znak musiałby znaleźć się na obwiedni tego ronda przed każdym jego elementarnym wlotowym skrzyżowaniem.  

Rysunek poniżej pokazuje jak powinny biec pasy ruchu wg strzałek kierunkowych namalowanych na wlotach istniejącego ronda i w świetle tego jak powinien, wg wskazania strzałek i ich przebiegu, pojechać pojazd z filmu. Rysunek unaocznia, że okrężna organizacja ruchu w rozumieniu nakazu znaku C-12  z oznaczoną znakami okrężnie biegnącą jezdnią nie ma nic wspólnego ze strzałkami na wlotach i odśrodkowym układem jezdni (rys. 3). 
Rys. 3
Dwupasowe rondo im. Ptolemeusza w Kaliszu z wyimaginowanymi pasami ruchu wg wskazań bezprawnie domalowanych na wlotach strzałek kierunkowych, które nie mają nic wspólnego z okrężnym przebiegiem jezdni i jej oznaczonych znakami drogowymi pasami ruchu

Filmujący wjechałby wówczas od strony ul. Częstochowskiej lewym pasem ruchu bez włączonego kierunkowskazu (niebieski ślad na rysunku 3), ustępując pierwszeństwa jadącym oboma pasami ruchu jezdni drogi poprzecznej i po jej przekroczeniu włączyłby lewy kierunkowskaz sygnalizując zamiar zmiany kierunku jazdy w lewo, zatem opuszczenie lewego pasa jezdni biegnącej "na wprost " do wylotu w ul. Trasa Bursztynowa, a następnie biegnącej do wylotu w ul. Częstochowską (pomarańczowy ślad na rysunku). Po wykonaniu tego manewru wyłączyłby kierunkowskaz i kontynuował jazdę do wylotu w kierunku Trasy Bursztynowej (na rys. w stronę sklepu - niebieski ślad) lewym pasem ruchu jadąc "na wprost". Oczywiście nie miałby ani potrzeby ani obowiązku włączania prawego kierunkowskazu bowiem ani w polskim, ani w europejskim prawie o ruchu drogowym nie ma obowiązku sygnalizowania zamiaru opuszczenia ronda, a jedynie zamiar zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy. Jazda bez opuszczania pasa ruchu nie jest ani jednym ani drugim, to jazda "na wprost" (kierunek jazdy) czego nie wolno mylić z jazdą "prosto" (kierunek ruchu).

Jeden z czytelników tego bloga zwrócił słuszną uwagę na to, że gdyby tak rzeczywiście biegły pasy ruch jak na rysunku 3, mijanie wylotu w kierunku ul. Częstochowskiej (u dołu rysunku), to także zmiana kierunku jazdy w lewo, której zamiar ma obowiązek być sygnalizowany lewym kierunkowskazem. Dzięki temu chcący wjechać na rondo z prawego pasa ruchu Trasy Bursztynowej (po lewej stronie na rysunku) wie, że będący na obwiedni nie będzie jechał "na wprost" w kierunku ul. Częstochowskiej lecz zmieniał kolejny raz kierunek jazdy w lewo. Niestety nagminnym jest lekceważenie tego obowiązku na rondach o kierunkowej organizacji ruchu.  

Rzeczywista kierunkowa organizacja ruchu musi uwzględniać istniejące obciążenie wlotów i priorytetowe kierunki. Ponadto  ważny jest kąt przecięcia drogi wylotowej z wlotową, który powinien być zbliżony do kąta prostego. Jest jest ostry pojazdy będą jechać na sąsiednich pasach nieomal równolegle. Dlatego konieczna jest wtedy linia prowadząca od wlotu, która przecina się, tak jak na dole rysunku 3, albo zmienić dwupasowe wyloty na jakimś kierunku na jednopasowe, np. tak jak to pokazano na rysunku 4.

Rys. 4
Dwupasowe rondo im. Ptolemeusza w Kaliszu z odśrodkowym układem pasów ruchu i różnymi priorytetowymi kierunkami
(przykład)

Przy kierunkowej organizacji ruchu, jadąc zgodnie ze wskazaniem strzałek kierunkowych na wlotach, które powinny być obowiązkowo powtarzane na obwiedni dla zmieniających kierunek jazdy w lewo na rondzie, którzy nie znają oznakowania wlotów poza tym którym wjeżdżali, skrzyżowanie wylotowe pokonuje się albo zmieniając kierunek jazdy w prawo, albo jadąc wzdłuż linii prowadzącej  "na wprost" czyli bez opuszczania pasa ruchu i jezdni z ich lewej lub prawej strony. Przy tej organizacji ruchu jadąc dookoła wyspy lewym pasem ruchu permanentnie zmienia się kierunek jazdy w lewo sygnalizując zamiar lewym kierunkowskazem. Nie robi się tego przy okrężnej organizacji ruchu nakazanej znakiem C-12 "ruch okrężny" bowiem wtedy kierujący porusza się "na wprost" okrężnie biegnącą jezdnią, zatem bez zmiany kierunku jazdy, do której dochodzi jedynie na wylotach (zmiana kierunku jazdy w prawo).

W kolejnym wpisie pokażę jak uczy się pokonywania kaliskich rond wg wymagań kaliskich egzaminatorów dla których "ruch okrężny" to, wbrew obowiązującemu prawu, zmiana kierunku jazdy w lewo przy wyspie środkowej ronda z włączonym przed wjazdem na rondo lewym kierunkowskazem, a znak C-12 to, tak jak dla kaliskich drogowców i policjantów, nieuprawniony niczym, poza starym Kodeksem drogowym z 1983 roku, symbol ronda i odpowiednik znaku C-9. 

Ci eksperci, z racji wykonywanego zawodu i pełnionych funkcji z założenia uznawani za specjalistów w zakresie zasad ruchu drogowego, nie są nawet świadomi tego, że pod koniec ubiegłego wieku zmieniono w Polsce nie tylko Konstytucję ale także prawo o ruchu drogowym na zgodne z europejskim. Zmieniono nim m.in. definicję drogi i co za tym idzie skrzyżowania w rozumieniu zasad ruchu oraz znaczenie znaku C-12 na zgodne z obowiązującymi Polskę umowami międzynarodowymi. 

Rysunki i opracowanie: Ryszard R. Dobrowolski
 21-08-22

sobota, 30 lipca 2022

423. "Jedź (NIE)bezpiecznie wg Dworaka - odc. 885". Linie prowadzące na rondzie

423. "Jedź (NIE)bezpiecznie wg Dworaka - odc. 885".
Linie prowadzące na rondzie 
im. A. Matecznego w Krakowie

Na prośbę jednego z czytelników wracam do odcinka 885 "z serii "Jedź bezpiecznie" prod. TVP Kraków i do stwierdzenia,  że rondo im. Antoniego Matecznego w Krakowie nie jest rondem, zapewne dlatego, że nie oznaczono go znakiem C-12 "ruch okrężny", czyli że nie ma podporządkowanych wszystkich wlotów.

https://youtu.be/NoeDIRjNb4I

To oczywista bzdura, bowiem rondo to jedna z wielu, dowolnych co do kształtu i wielkości, centralnie skanalizowanych  budowli drogowych. To okrągły lub owalny plac z okalającą go jezdnią. Rondo to także upodobnione do placu przez centralną wyspę skrzyżowanie dróg w rozumieniu budowli drogowej. 

Z punktu widzenia zasad ruchu drogowego rondo to zawsze budowla złożona z elementarnych skrzyżowani zwanych zwykłymi, zwykle typu T lub, tak jak tu, typu X, oraz, gdy te skrzyżowania są od siebie oddalone, tak jak tu, łączących je odcinków jezdni będącymi zwykle odcinkami przeplatania strumieni ruchu, na których jest możliwa zmiana pasa ruchu. 

Marek Dworak stwierdza (1:26) że należy etapować przejazd, a o 3:38 mówi o  miejscach przecinania się kierunków ruchu, czyli tu o elementarnych kierowanych sygnalizacją świetlną skrzyżowaniach  z których składa się to rondo. 

Rondo, tak jak każda inna budowla z centralną przeszkodą o dowolnym kształcie i wielkości,  może być dowolnie zorganizowane. Może być dwukierunkowe, co jest rzadkością, lub jednokierunkowe. Jednokierunkowe może być zorganizowane okrężnie (neutralnie kierunkowo) zgodnie  nakazem znaku C-12 "(obowiązujący) ruch okrężny" i wskazaniem strzałek na znaku, lub kierunkowo zgodnie ze wskazaniem strzałek na jezdni wlotów i obwiedni. 

Przy okrężnej organizacji ruchu pierwszeństwo na wlotach można odwrócić z pierwszeństwa z prawej na pierwszeństwo z lewej strony przez dodanie do znaku C-12 od góry znaku A-7 "ustąp pierwszeństwa" lub, wg obowiązujących Polskę międzynarodowych umów, znakiem B-20 "stop".  

Przy kierunkowej organizacji ruchu pierwszeństwo na wlotach można ustalić znakami drogowymi dowolnie, na jednym, na kilku lub wszystkich kierunkach, a nawet tak, że każde elementarne skrzyżowanie takiej złożonej budowli drogowej będzie miało inną kierunkową organizację ruchu. 

Wróćmy zatem do Marka Dworaka i jego nieuprawnionych wypowiedzi. 

Rondo im. Antoniego Matecznego w Krakowie jest zatem rondem o kierunkowej organizacji ruchu z podporządkowaniem dwóch wlotów i pierwszeństwem na dwóch pozostałych, czyli z pierwszeństwem w ciągu ulic  Kamieńskiego - Konopnickiej (II Obwodnica). Ponieważ rondo jest kierowane sygnalizacją świetlną  podczas jej działania znaki ustalające pierwszeństwo nie mają żadnego znaczenia. Równie dobrze mogłoby mieć wtedy wszystkie elementarne skrzyżowania równorzędne lub mieć podporządkowane wszystkie wloty, co oczywiste bez znaku C-12, bowiem to rondo nie ma nic wspólnego z "ruchem okrężnym" w rozumieniu nakazu znaku nakazu "ruch okrężny".

Ciekawe zatem czym dla Marka Dworaka, pełnomocnika ministra ds. BRD jest rondo, skoro twierdzi, że rondo Matecznego nie jest rondem? Czyżby dla niego znak C-12 był wciąż wymyślonym w 1983 roku przez Zbigniewa Drexlera, miernego ale wiernego władzy ludowej ministerialnego urzędnika odpowiedzialnego za ruch drogowy w PRL, znakiem RONDO o znaczeniu znaku C-9? Czyżby nie wiedział, że to peerelowskie prawo, sprzeczne z prawem europejskim, przestało obowiązywać ponad dwie dekady temu, i że znak nakazu C-12 "ruch okrężny" nie jest już symbolem ronda i znakiem nakazu kierunku jazdy z prawej strony wyspy środkowej ronda lecz wprost odpowiednikiem znaku D, 3 "obowiązujący ruch okrężny" wg Konwencji wiedeńskiej?  

Kolejną bzdurą w wypowiedzi Marka Dworaka jest stwierdzenie, że skręcający w lewo na każdym elementarnym skrzyżowaniu typu X ronda Kocmyrzowskiego z lewego pasa ruchu wjeżdża na lewy pas ruchu, a z tego po prawej na prawy pas jadąc w poprzek środkowego pasa ruchu na odcinku przeplatania ku prawej stronie jezdni z włączonym lewym kierunkowskazem. Przy braku linii prowadzącej takie zachowanie jest naruszeniem art. 22.1, art. 22.2.2 i art. 22.5 ustawy Prawo o ruchu drogowym, zatem za namową "eksperta" od zasad ruchu, dziś pełnomocnika ministra ds. BRD, pogwałceniem obowiązującego prawa. 

Zmienia się kierunek jazdy po możliwie małym łuku zatem pilnując swojego pasa ruchu licząc pasy od strony skrętu. Po wjeździe na jezdnię drogi poprzecznej zmienia się pasy ruchu zgodnie z art. 22.1, art. 22.4 i art. 22.5 ustawy p.r.d. 

Oznakowanie pasów ruchu na jezdni drogi poprzecznej jest dla skręcających nieznane, i np. prawy pas może być tylko do skrętu w prawo lub dla autobusów. Jeżeli lewy pas ruchu na jezdni drogi poprzecznej jest przeznaczony tylko do skręcania w lewo, to tylko linie prowadzące dla obu skręcających mogą pozwolić im na wjazd o jeden pas ruchu dalej niż wynika to  ogólnych zasad ruchu.  

W pokazanym na filmie miejscu z dwóch pasów ruchu można skręcić w lewo na jezdnię drogi poprzecznej o trzech pasach ruchu. Przy braku linii prowadzących z lewego pasa można skręcać w lewo na lewy pas ruchu, a z pasa obok na pas obok czyli pas środkowy. Bzdurą jest twierdzenie Marka Dworaka, że przy skręcie z dwóch na trzy lub cztery pasy ruchu z lewego pasa ruchu skręca się na lewy pas, a z prawego na prawy pas jezdni drogi poprzecznej, bo obowiązuje w Polsce ruch prawostronny. Skoro tak to ten z lewego pasa powinien kończyć zmianę kierunku jazdy w lewo na drugim pasie ruchu od prawej. 

Rys. 1
Kadr z filmu  
(po prawej nieczytelna istniejąca linia prowadząca)

Wg kadru z filmu na zdjęciu po lewej jadący lewym pasem ruchu ma obowiązek zakończyć manewr na lewym pasie ruchu, a jadący prawym pasem wzdłuż linii prowadzącej na prawym. Wg zdjęcia po prawej i braku linii prowadzącej (jest nieczytelna) jadący prawym pasem ma obowiązek zakończyć manewr zmiany kierunku jazdy w lewo na środkowym pasie ruchu i ewentualnie na prawy wjechać na zasadzie zmiany pasa ruchu sygnalizując ten zamiar prawym kierunkowskazem. Jest to szczególnie ważne przy wyłączonej sygnalizacji świetlnej.

Jeżeli organizator ruchu, dla zwiększenia pojemności jezdni drogi poprzecznej, zdecydował się na skierowanie ruchu na wszystkie trzy pasy ruchu to powinien namalować, dbając o ich czytelność, dwie, a nie jedną linię prowadzącą.

Rys. 2
Właściwe oznakowanie poziome (dwie linie prowadzące) 

Skręcający w lewo z lewego pasa ruchu ma wtedy  prawo wyboru pasa lewego (żółty ślad) gdy chce po skręcie jechać na wprost do wylotu lub skręcić ponownie w lewo, lub środkowego pasa ruchu (niebieski ślad) gdy po skręcie zamierza jechać na wprost do wylotu. Jest to szczególnie ważne, gdy lewy pas po skręcie jest przeznaczony tylko do skręcania w lewo. Wtedy jadący obok po prawej skręca w lewo nie na środkowy lecz na prawy pas ruchu (zielony ślad) przeznaczony do jazdy "na wprost". 

Opracował Ryszard R. Dobrowolski

piątek, 15 lipca 2022

422. Pytanie o pierwszeństwo przy zjeździe z autostrady

422. Pytanie o pierwszeństwo na połączeniu łącznic
(zjazd z A-8 w kierunku wrocławskiego lotniska)

Pytanie: Jak się ma sytuacja z pierwszeństwem w pokazanej na zdjęciu sytuacji? Na jezdni po lewej stronie na wysokości widocznego srebrnego samochodu zjeżdżającego z autostrady A-8 jest znak A-6d który ostrzega o skrzyżowaniu z jednokierunkową drogą podporządkowaną z wylotem z prawej strony jezdni. Jezdnia drogi po której porusza się srebrny samochód jest oznakowana znakiem A-7 "ustąp pierwszeństwa" jako podporządkowana .

Węzeł Wrocław - Lotnisko na A-8( zdj. z mapy Google)

Odpowiedź: Skrzyżowanie tworzą dwie jednopasowe drogi publiczne biegnące w kierunku lotniska z obu kierunków autostrady A-8 do ronda przy ulicy Granicznej we Wrocławiu. Obie drogi to tzw. łącznice na węźle drogowym, czyli wielopoziomowym skrzyżowaniu dróg publicznych w rozumieniu złożonej budowli drogowej.

Obie drogi posiadają jezdnię i tworząc skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu (art. 2.10 w zw. z art. 2.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym) łączą się ze sobą bezkolizyjnie.

Łącząc się tworzą jedną drogę z dwupasową jezdnią. Linia ciągłą o długości 20 metrów biegnie poza powierzchnię skrzyżowania, dlatego o pierwszeństwie można tu mówić jedynie w związku ze zmianą pasa ruchu (art. 22.1, art. 22.4 i art. 22.5 ustawy p.r.d.), bez związku ze znakami A-6 i A-7.

Ograniczenie prędkości na jezdni łącznicy

Ponieważ to skrzyżowanie odwołuje np. ograniczenie prędkości na łącznicach, znakuje się je w Polsce właśnie w ten sposób.

Mówi o tym p. 2.2.7 zał. nr 1 do rozporządzenia 220/2003 w sprawie szczegółowych warunków technicznych do znaków i sygnałów drogowych. Wg tego rozporządzenia znak A-6d należy stosować na skrzyżowaniu z jednokierunkowym wlotem podporządkowanym, w szczególności będącym łącznicą lub inną drogą kończącą się pasem włączania.

Oznakowanie skrzyżowania na połączeniu dwóch łącznic

W pytaniu jest mowa o dwóch drogach będących łącznicami bez pasa włączania. Niczego to nie zmienia, bowiem dochodzić tu może także jedynie do zmiany pasa ruchu już za linią ciągłą, zatem już po opuszczeniu skrzyżowania.

Kierujący srebrnym samochodem, nie zamierzając zmienić pasa ruchu, nie ma żadnego obowiązku w stosunku do jadących lewym pasem ruchu z zamiarem zmiany pasa ruchu z lewego na prawy, bowiem oba pojazdy poruszają się dwupasową jezdnią tej samej drogi poza skrzyżowaniem.

Ryszard R. Dobrowolski

środa, 13 lipca 2022

421. Jak zgodnie z prawem należy oznakować rondo przy wiadukcie w Lesznie?

421. Jak zgodnie z prawem należy oznakować rondo przy wiadukcie w Lesznie, by jego pokonywanie było bezpieczne?

O tym jak fatalnie, wbrew zapewnieniom miejscowej Policji o jej poprawności, jest oznakowane nowe rondo na DK12 przy wiadukcie w Lesznie pisałem w poprzednich postach (nr 419, 420)

Ten wpis poświęcam poprawie bezpieczeństwa na nowym rondzie w Lesznie przez uczynienie oznakowania zgodnym z obowiązującym prawem o ruchu drogowym. Dotyczy to także tablic przedrogowskazowych, które są właściwe  dla okrężnej, a nie kierunkowej organizacji ruchu (rys. 1) 

Rys. 1
Istniejąca tablica przeddrogowskazowa dla okrężnej (po lewej) i kierunkowej (po prawej)  organizacji ruchu budowli typu rondo

Rys. 2
Istniejące oznakowanie ronda na DK 12 przy wiadukcie w Lesznie.
  To dwie sprzeczne ze sobą organizacje ruchu, neutralna kierunkowo okrężna nakazana znakiem C-12 i odśrodkowa (kierunkowa) wg oznakowania wlotów strzałkami kierunkowymi i liniami prowadzącymi do wylotów

Znak C-12 od ponad dwóch dekad nie jest już znakiem nakazu kierunku jazdy i odpowiednikiem znaku C-9. Nie nakazuje jazdy w lewo, w prawo lub prosto do przeciwległego wylotu z prawej strony wyspy środkowej ronda. Powiadamia kierującego o neutralnej kierunkowo okrężnej organizacji ruchu wskazując kierunek "ruchu okrężnego", przy ruchu prawostronnym przeciwny do ruchu wskazówek zegara. 

Przy poprawnej kierunkowej organizacji ruchu pasy ruchu nie biegną jedynie okrężnie lecz odśrodkowo w kierunku wylotów, tak jak to wskazują strzałki "na wprost" (znak P-8a). Co ważne, na wylotach, przed którymi pojazdy jadą równolegle biegnącymi pasami ruchu, pasy ruchu nie mogą się przecinać. Kierujący zamierzając zmienić kierunek jazdy w lewo, którego nie zmienia się przy okrężnej organizacji ruchu, mają obowiązek ten zamiar zawczasu i wyraźnie sygnalizować jadąc pasem ruchu oznaczonym jako pas ruchu do skręcania w lewo!

Najpierw pokażę oznakowanie kierunkowe z pierwszeństwem wzdłuż ulicy Szybowników w kierunku wiaduktu i odwrotnie, bowiem na pewno nie będzie ono budzić żadnych wątpliwości. Oczywiście oznakowanie kierunkowe musi być pozbawione  znaków C-12, bowiem kierunkowa organizacja ruchu nie ma nic wspólnego z neutralnym kierunkowo "ruchem okrężnym" w rozumieniu nakazu tego znaku. 

Wadą kierunkowej organizacji ruchu z pierwszeństwem na jednym z kierunków bez rozsunięcia wlotów, jest brak powierzchni kumulacji dla kierunku poprzecznego oraz, przy braku sygnalizacji świetlnej, brak spowolnienia ruchu na jezdni drogi z pierwszeństwem, tu w kierunku do i od wiaduktu.

Znacznie korzystniejszym rozwiązaniem jest kierunkowa organizacja ruchu z podporządkowanymi wszystkimi wlotami, czyli z pierwszeństwem dróg odśrodkowo biegnących w kierunku wylotów (rys. 3).
Rys. 3
Prawidłowo oznakowane kierunkowo rondo przy wiadukcie w Lesznie przy podporządkowanych wszystkich wlotach

Jeżeli tak właśnie, dla poprawy bezpieczeństwa i zgodności z obowiązującym od 1998 roku prawem o ruchu drogowym, zostanie ono oznakowane, to Leszno zapisze się w historii polskiego drogownictwa jako pierwsze miasto w Polsce, które zerwało z ogólnopolską patologią polegającą na bezprawnym dodawaniu znaku C-12 "ruch okrężny" do znaków A-7 "ustąp pierwszeństwa" na wlotach kierunkowo zorganizowanych budowli drogowych typu rondo o podporządkowanych wszystkich wlotach

Należy mieć świadomość tego, że przepis §36.2 rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych dotyczy znaku C-12 "ruch okrężny", a nie znaku A-7 "ustąp pierwszeństwa". Mówi on o dodawaniu znaku A-7 do znaku C-12, a nie odwrotnie. Ma to na celu odwrócenie pierwszeństwa na wlotach okrężnie zorganizowanych budowli drogowych z centralną przeszkodą o dowolnym kształcie i wielkości, w tym, a nie tylko i wyłącznie, typu rondo, z pierwszeństwa z prawej na pierwszeństwo z lewej strony.  Takie rozwiązanie służy zapobieganiu blokowania się wlotów okrężnie zorganizowanych złożonych budowli drogowych. Uzgodniono to Porozumieniami europejskimi w Genewie już w roku 1971, a od 2006 roku obowiązujące wszystkich sygnatariuszy Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym. Pozwala ono, co przemilcza nasze prawo, na zamienne ze znakiem A-7 dodawanie do znaku C-12 znaku B-20 "stop", np. tam gdzie jest zła widoczność na wlocie lub nie ma odgięcia toru jazdy i wymaganego spowolnienia ruchu. 

Przy kierunkowej organizacji ruchu na wyspie środkowej powinny być zamontowane tablice prowadzące (znak U-3) ze znakiem C-9 wskazujące kierunek objeżdżania wyspy. Obowiązujące przepisy wymagają wraz ze znakiem A-7 ustawienia znaków D-1 "droga z pierwszeństwem", co przy krótkich odcinkach jezdni między skrzyżowaniami może być problemem. Nie ma ich na budowlach z wyspą centralną i rozsuniętymi wlotami o kierunkowej organizacji ruchu i pierwszeństwem na jednym z kierunków. 

Taka organizacja ruchu pozwala na zjazd dowolnym z dwóch pasów ruchu z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa na wylotach. Nadto jadący ul. Wolińską od strony Święciechowy mogą legalnie jechać w kierunku wiaduktu zarówno lewym jak i prawym pasem ruchu co znacznie poprawia przepustowość na tym kierunku.

Jadący od strony wiaduktu z zamiarem jazdy na osiedle Zatorze musi pamiętać o tym, że skoro lewy pas ruchu po zmianie kierunku jazdy w lewo jest przeznaczony tylko do skręcania w kierunku wiaduktu, musi zając prawy pas ruchu jadąc wzdłuż linii prowadzącej.  Oznakowanie kierunkowe ma obowiązek znajdować się nie tylko na wlotach, ale także na obwiedni przed każdym elementarnym skrzyżowaniem tej złożonej budowli drogowej. Kierujący zmieniając na rondzie kierunek jazdy w lewo nie zna przecież oznakowania kierunkowego wlotu drogi poprzecznej. 

Dla poprawy bezpieczeństwa, by nikogo z jadących lewym pasem ruchu nie kusiła zmiana kierunku jazdy w prawo z  lewego pasa ruchu, na linii ciągłej można zamontować tablice kierujące  (znak U-21). Spełniają one doskonale swoje zadanie np. na rondzie im. Pileckiego we Wrocławiu (rys. 4). 

Rys. 4
Wylot z ronda Pileckiego we Wrocławiu

Ponieważ rondo im. Pileckiego we Wrocławiu jest zorganizowane kierunkowo, dlatego pomimo możliwości objechania wyspy środkowej, nie ma na wlotach znaku C-12 "ruch okrężny". Ma natomiast elementarne skrzyżowanie na którym droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek w lewo. Okazuje się, że na obwiedni ronda o kierunkowej organizacji ruchu może nawet stać znak D-1 "droga z pierwszeństwem". To tak przy okazji, gdyby komuś przyszło do głowy twierdzić, że rondo w rozumieniu zasad ruchu drogowego to w całości jedno zwykłe kierunkowo zorganizowane skrzyżowanie z czymś na środku. 

Zwróciłem się do władz miasta i KM Policji w Lesznie, by w trosce o poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym doprowadzili  niezwłocznie do właściwego, zgodnego z obowiązującym prawem, oznakowania nowego ronda przy wiadukcie u zbiegu ulic Wolińskiej i Szybowników.

Propozycje zostały jednak odrzucone. 
mgr inż. Ryszard R. Dobrowolski 

 
na "Buy coffee"
Wspierając moją działalność otrzymasz w ramach podziękowania dostęp (plik PDF) do drugiego wydania wyjątkowej książki przeznaczonej nie tylko dla kierowców, która odcina się od praktyki opartej na prawie korporacyjnym wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego (WORD),
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy.