wtorek, 7 marca 2023

443. Rondo, zasady ruchu wg WORD

443. Rondo, zasady ruchu wg WORD

Egzaminatorzy WORD to ludzie różnych profesji, zaczynając od religioznawcy, filologa czy historyka, a kończąc na socjologu lub policjancie, niekoniecznie z drogówki. Do funkcji egzaminatora, dumnie nazywanej zawodem, przygotowywani są przez kolegów na poziomie przyzakładowego kursu, w zakresie zasad ruchu drogowego w oparciu o prawo zwyczajowe obowiązujące w danym ośrodku oraz poradniki dla kandydatów na kierowców zawierających wiele błędów interpretacyjnych, sprzecznych z obowiązującym w Polsce i Polskę prawem o ruchu drogowym, od ćwierć wieku  zgodnym z prawem europejskim. 

Szkolenie w trybie kaskadowym oparte jest na obowiązujących w danym WORD interpretacyjnych obecnego prawa nazywanych "szkołami", z których najpopularniejsze to warszawska i krakowska. 

Oczywiście nie wszystko czego nauczono egzaminatorów, instruktorów oraz kandydatów na kierowców jest sprzeczne z obecnie obowiązującym prawem, ale to co złe skutecznie wypacza sens tego co właściwe, zagrażając wprost bezpieczeństwu ruchu drogowego. 

Podstawowa sprawa to brak świadomości wśród egzaminatorów tego, że kierunek ruchu i kierunek jazdy to dwa różne określenia tej samej ustawy o różnym znaczeniu. Według Słownika Języka Polskiego PWN "kierunek" to albo strona w którą się ktoś porusza (kierunek ruchu), albo droga prowadząca od jakiegoś miejsca (kierunek jazdy).

Kolejny problem to bezprawne traktowanie centralnie skanalizowanych budowli drogowych o dowolnym kształcie i wielkości, w tym budowli typu rondo, złożonych z elementarnych skrzyżowań zwanych zwykłymi, w całości jako jedno skrzyżowanie bez wyspy lub placu na środku, zawsze z pasami ruchu biegnącymi "na wprost" od wlotu do wylotu, nawet wtedy gdy wprost zaprzecza temu jedynie okrężne biegnąca jezdnia i jej pasy ruchu oraz brak strzałek kierunkowych na wlotach. 

Egzaminatorzy nie mają świadomości tego, że każda tego typu budowla, i to niezależnie od jej wielkości, kształtu, ilości pasów ruchu oraz wlotów i wylotów, może być zorganizowana neutralnie kierunkowo czyli okrężnie w rozumieniu nakazu znaku C-12 "(obowiązujący) ruch okrężny" lub kierunkowo, wtedy zgodnie z oznakowaniem kierunkowym wielopasowych wlotów  oraz na obwiedni. 

Zasady pokonywania elementarnych dróg i ich elementarnych skrzyżowań opisuje polskie i europejskie prawo o ruchu drogowym, z tym tylko, że w Polsce, w odróżnieniu np. od prawa niemieckiego lub portugalskiego, kierujący jest obowiązany jadąc "na wprost" (kierunek jazdy), co nie zawsze oznacza "prosto" (kierunek ruchu), poruszać się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni, także na złożonych z elementarnych skrzyżowań zwykłych budowlach z centralną przeszkodą, w tym typu rondo, i to niezależnie od sposobu ich oznakowania. 
 
Najpopularniejszą ze szkół interpretacyjnych dotyczących kierunku jazdy i kierunku ruchu, sygnalizowania zamiarów, organizacji ruchu "ruch okrężny", pokonywania złożonych budowli skanalizowanych na wlotach oraz z centralną przeszkodą, w tym budowli typu rondo, znaczenia znaku C-12 oraz właściwego rozumienia czym wg zasad ruchu jest droga i skrzyżowanie,  jest warszawska "szkoła", którą śmiało można nazwać szkołą Zbigniewa Drexlera, byłego ministerialnego urzędnika odpowiedzialnego za prawną regulację ruchu drogowego w PRL.  Oparta jest ona na wzorowanym na prawie radzieckim Kodeksie drogowym z 1983 roku, której Zbigniew Drexler był współautorem. Ten stworzony w stanie wojennym Kodeks drogowy przestał być w Polsce prawem w 1997 roku i od 1998 roku polskie prawo o ruchu drogowym jest zgodne z Porozumieniami europejskimi czego najwyraźniej nie są świadomi zwolennicy tej szkoły. 

Warszawska szkoła obowiązuje w większości ośrodków, w tym egzaminatorów WORD z Częstochowy którzy zasłynęli w Polsce dzięki sędziemu SA w Gliwicach, profesorowi nauk prawnych, Grzegorzowi Dobrowolskiemu. Prawomocnym wyrokiem (II SA/GL 888/16) potwierdził on nieuprawnione wymaganie przez egzaminatora włączenia lewego kierunkowskazu przed wjazdem na okrężnie zorganizowaną budowlę typu rondo,  przy poleceniu jazdy na jego lewą stronę. Zaprzecza to wprost tezie lansowanej przez warszawską szkołę wg której budowla z centralną przeszkodą jest w całości jednym elementarnym skrzyżowaniem o kierunkowej organizacji ruchu, dokładnie takim jak bez wyspy na środku. 

Sędzia pozwolił sobie także uznać przedłożone jako dowód w sprawie książki dla kandydatów na kierowców wydawnictwa Grupa IMAGE z Warszawy za sprzeczne z obowiązującym prawem. Spowodowało to niewybredne ataki na jego osobę zainicjowane przez środowisko związane z Grupą IMAGE i założoną przez nią Fundację Zapobieganie Wypadkom Drogowym pomimo tego, że taki sam prawomocny wyrok zapadł w  Lublinie, gdzie sprawą zajął się nawet NSA. 

Nieco mniej popularną jest krakowska szkoła Marka Dworaka, różniąca się  od warszawskiej tym, że jej twórca odróżnia neutralny kierunkowo "ruch okrężny" w rozumieniu nakazu znaku C-12, od kierunkowej organizacji ruchu budowli z centralną przeszkodą, w tym budowli typu rondo. Wie, to czego nie rozumieją do dziś egzaminatorzy WORD z Warszawy, Szczecina, Częstochowy czy Lublina, że "ruch okrężny" to jazda bez zmiany kierunku jazdy biegnącą dookoła wyspy lub placu, zgodnie ze wskazaniem strzałek na znaku C-12 "(obowiązujący) ruch okrężny", jednokierunkową jezdnią, a nie permanentna zmiana kierunku jazdy w lewo przy wyspie lub placu z włączonym, jeszcze przed wjazdem lewym kierunkowskazem. 

Marek Dworak, wie także, że manewr zmiany kierunku jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu okrężnie biegnącej jezdni jest manewrem niebezpiecznym i co do zasady zabronionym, co doskonale wiedzą karani za takie nieodpowiedzialne zachowanie wadliwie wyszkoleni kierujący (art. 22.2.1 i art. 22.5 ustawy Prawo o ruchu drogowym). 

Rzeczywistość jest zatem taka, że co WORD to inna praktyka w szkoleniu i egzaminowaniu kandydatów na kierowców i kierowców.  Niestety w Częstochowie i w Lublinie, pomimo prawomocnych wyroków,  egzaminatorów i egzaminowanych wciąż obowiązuje warszawska szkoła rozumienia obowiązującego prawa. Na potwierdzenie powyższego przytoczę i skomentuję publiczną wypowiedź egzaminatora WORD z Częstochowy.

(Egzaminator WORD Częstochowa) RONDO, to skrzyżowanie z wyspą środkową i jednokierunkową jezdnią wokół wyspy, na którym pojazdy zobowiązane są objeżdżać wyspę w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Takie jest konstrukcyjne określenie. Typowe ronda są obiektami inżynierii ruchu drogowego, gdzie promieniście dochodzące drogi łączą się z okalającą wyspę jednokierunkową jezdnia, umożliwiającą jazdę wokół niej.

(Komentujący RRD) Co do zasady taka definicja budowli typu rondo jest poprawna, chociaż zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN "rondo" to przede wszystkim zagospodarowany na cele publiczne okrągły lub owalny plac z okalającą go, zwykle jednokierunkową jezdnią i promieniście biegnącymi  od i do niej drogami. RONDO to także upodobnione do takiego placu skrzyżowanie dróg w rozumieniu budowli drogowej skanalizowane okrągłą lub owalną niedostępną publicznie wyspą środkową. 

Rondo może być dowolnie zorganizowane (oznakowane). Może być jedno lub dwukierunkowe, może być zorganizowane neutralnie kierunkowo czyli okrężnie, zgodnie z nakazem znaku C-12 "ruch okrężny" (brak strzałek kierunkowych na wlotach i jedynie okrężny przebieg pasów ruchu na jego obwiedni) lub kierunkowo, zgodnie z oznakowaniem kierunkowym na wlotach i obwiedni. Przy kierunkowej organizacji ruchu może mieć ustalone znakami drogowymi pierwszeństwo na jednym lub kilku kierunkach albo podporządkowane wszystkie wloty. 

(Egzaminator) Zasady przejeżdżania przez ronda są identyczne, jak przez każde inne skrzyżowanie. Przejeżdżając skrzyżowania z wyspą, stosujemy podstawowe zasady zmiany kierunku jazdy określone w art.22 Kodeksu Drogowego.

(RRD) Tą wypowiedzią egzaminator z Częstochowy potwierdza, że pomimo prawomocnego wyroku nadal interpretuje obowiązujące prawo wg warszawskiej szkoły i wymysłów Zbigniewa Drexlera, wg której budowla typu rondo to zwykłe skrzyżowanie, takie samo jak bez wyspy. 

Wbrew tej szkole żadna budowla z centralną przeszkodą o dowolnym kształcie i wielkości, w tym typu rondo, nie jest w całości jednym skrzyżowaniem w rozumieniu zasad ruchu. To zawsze pewien zbiór sąsiadujących bezpośrednio ze sobą lub oddalonych od siebie elementarnych skrzyżowań. Zatem prawdą jest tylko to, że pokonując taką złożoną z elementarnych skrzyżowań zwykłych budowlę drogową stosuje się obowiązujące zasady ruchu kolejno pokonując każde jego elementarne skrzyżowanie i każdy odcinek jezdni miedzy nimi. Nie ma żadnej podstawy do traktowania takiej złożonej budowli w całości jako jednego elementarnego skrzyżowania bez wyspy na środku.
 
(Egzaminator) Przypomnijmy! Przed wjazdem na rondo, odpowiednio wcześnie zajmujemy właściwą pozycję na jezdni tj.: zbliżamy się do prawej krawędzi jezdni – jeżeli zamierzamy skręcić w prawo, zbliżamy się do środka jezdni lub do lewej jej krawędzi na jezdni jednokierunkowej – jeżeli zamierzamy skręcić w lewo.

(RRD) Pierwsza część wypowiedzi jest poprawna. Każdy kierujący ma zajmować na drodze właściwe, zgodne z wymaganiami obowiązującego prawa, miejsce.  Jeżeli dana budowla jest zorganizowana okrężnie, to niezależnie od tego którym wylotem kierujący zamierza opuścić okrężnie biegnącą jezdnię, zajmuje przed wjazdem prawy pas ruchu, chyba, że jest no zajęty, bowiem od wlotu porusza się dalej bez zmiany kierunku jazdy, aż do zmiany kierunku jazdy w prawo gdy opuszcza okrężnie biegnącą jezdnię, co do zasady z jej prawej strony. 

Jeżeli taka budowla jest zorganizowana  kierunkowo powinien zając właściwy pas ruchu zgodnie z oznakowaniem kierunkowym wlotu (znak P-8, znak F-10 lub F-11) i zamierzonym kierunkiem jazdy. 
 
(Egzaminator) Przed opuszczaniem ronda zbliżamy się do prawej krawędzi jezdni, ponieważ będziemy wykonywać zmianę kierunku jazdy w prawo. Tylko w ten sposób, ograniczając ilość miejsc kolizyjnych do minimum, możemy bezpiecznie opuścić skrzyżowanie. Opisanych zasad nie stosuje się, jeżeli jest to niemożliwe ze względu na gabaryty pojazdu. Pamiętajmy, że kierujący pojazdem ma zawsze obowiązek zawczasu sygnalizować każdą zmianę kierunku jazdy w sposób czytelny i jednoznaczny dla innych uczestników ruchu drogowego. Na rondach, jak i przed nimi – informujemy innych uczestników ruchu drogowego - o naszych dalszych zamiarach. Przed zjazdem z ronda powinniśmy zawsze włączyć kierunkowskaz prawy. 

(RRD) Niestety z wypowiedzi egzaminatora jednoznacznie wynika, że nie odróżnia okrężnej organizacji ruchu od kierunkowej i traktuje bezprawnie rondo w całości za jedno skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu o kierunkowej organizacji ruchu. W zgodzie z obowiązującym prawem, tylko przy okrężnie biegnącej jezdni i tak biegnących jej pasach ruchu opuszczenie tej jezdni, możliwe jest tylko z jej prawej strony bowiem jest to zmiana kierunku jazdy w prawo z prawego pasa ruchu. Wymaga to sygnalizowania zamiaru prawym kierunkowskazem włączonym nie wcześniej niż po minięciu skrzyżowania  wylotowego poprzedzającego to na którym  ma nastąpić zmiana kierunku jazdy.

Egzaminator zupełnie mija się z prawdą w przypadku centralnie skanalizowanych budowli o kierunkowej organizacji ruchu. Przy tej organizacji ruchu opuszcza się taką budowlą albo zmieniając kierunek jazdy w prawo, albo jadąc  "na wprost" do wylotu bez zmiany kierunku jazdy i pasa ruchu oznaczonego strzałką kierunkową "na wprost". 

(Egzaminator) Także wskazane jest, aby przed rondem, kiedy mamy zamiar skręcić na nim w lewo - włączyć kierunkowskaz lewy, a przed skrętem w prawo – kierunkowskaz prawy. Zachowamy wtedy czytelność zamiarów i umożliwimy wyprzedzanie nas przez inne pojazdy z prawej bądź lewej strony.
 
(RRD) Przy okrężnej organizacji ruchu, której ideą jest wyeliminowanie niebezpiecznej zmiany kierunku jazdy w lewo, żaden kierujący nie skręca w lewo w rozumieniu zmiany kierunku jazdy, zatem nie ma podstaw, poza zamiarem zmiany pasa ruchu z prawego na lewy, do włączenia lewego kierunkowskazu. Przy ruchu okrężnym wyprzedzanie pojazdów silnikowych dozwolone jest zarówno na obwiedni okrężnie zorganizowanej budowli drogowej, wg ogólnych zasad ruchu jak na każdej innej wielopasowej jezdni, oraz wyjątkowo na podstawie art. 24.7.3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, na elementarnych skrzyżowaniach o ruchu okrężnym okrężnie zorganizowanej budowli drogowej. Na niekierowanych budowlach z centralną przeszkodą o kierunkowej organizacji ruchu wyprzedzanie pojazdów silnikowych dozwolone jest tylko na odcinkach przeplatania, o ile takie sa między jej elementarnymi skrzyżowaniami.

Egzaminator) Nie zapominajmy, że często w trakcie przejeżdżania przez różnorodne skrzyżowania – w tym również przez ronda - zmianę kierunku jazdy dokonujemy kilkakrotnie. Pamiętajmy! Czytelną pozycją na drodze oraz właściwym używaniem kierunkowskazów przekazujemy innym uczestnikom ruchu drogowego informacje dotyczące dalszego toru jazdy naszego pojazdu.

(RRD) Egzaminator sam sobie zaprzecza twierdząc, że na skrzyżowaniu, w tym typu rondo, zmienia się kierunek jazdy wielokrotnie, a skoro tak to wielokrotnie kierujący musi włączać i wyłączać kierunkowskaz czego nie czyni przecież na żadnym elementarnym skrzyżowaniu bez wyspy lub placu na środku.

Tak jest na rondach o kierunkowej organizacji ruchu, które są także zbiorem elementarnych skrzyżowań zwykłych, na których jedzie się "na wprost" albo zmienia kierunek jazdy w lewo lub w prawo, a zjazd z niego jest albo jazdą "na wprost" do wylotu albo zmianą kierunku jazdy w prawo. Przy "ruchu okrężnym" w rozumieniu nakazu znaku C-12, zjazd z ronda to jedyna  zmiana kierunku jazdy, zawsze w prawo, zatem co do zasady z prawego pasa ruchu.

(Egzaminator) Sytuacja ulega zmianie jeśli pojawiają się pionowe i poziome znaki drogowe, które przypisują pasy ruchu przed rondem (jak i w jego trakcie) do konkretnych kierunków jazdy. W takich przypadkach stosujemy się oczywiście do przepisów szczegółowych, czyli znaków drogowych. 

(RRD) Tu jest mowa o budowlach typu rondo o kierunkowej, a nie okrężnej organizacji ruchu, czyli z pasami ruchu biegnącymi "na wprost" do wylotów, a nie jedynie okrężnie czyli zgodnie z nakazem znaku C-12 "ruch okrężny". Oczywiście i te budowle nie są w całości jednym skrzyżowaniem w rozumieniu zasad ruchu lecz zbiorem elementarnych skrzyżowań zwykłych i ewentualnie łączących je odcinków jezdni. 

Poniżej ta sama budowla drogowa typu rondo z dokładnie tymi samymi elementarnymi skrzyżowaniami o różnej organizacji ruchu. Przy kierunkowej organizacji ruchu budowli z centralna przeszkodą w postaci wyspy lub placu do wylotu jedzie się albo w prawo z prawego pasa ruchu albo "na wprost" dowolnym pasem ruchu oznaczonym strzałką P-8 (rys. 1).  
Rys. 1
KIERUNOWA organizacja ruchu, także w przypadku podporządkowania wszystkich wlotów, bez znaków C-12 na wlotach bowiem organizacja ruchu nie ma nic wspólnego z "ruchem okrężnym" w rozumieniu tego znaku 

Przy okrężnej organizacji ruchu pasy ruchu biegną jedynie okrężnie dookoła wyspy lub placu zgodnie ze wskazaniem strzałek na znaku C-12, zatem na dowolny pas ruchu jezdni drogi wylotowej można wjechać jedynie zmieniając kierunek jazdy w prawo, co do zasady, tylko z prawego pasa ruchu. Przy tej organizacji ruchu lewy pas ruchu służy jedynie do omijania i wyprzedzania pojazdów znajdujących się na prawym okrężnie biegnącym pasie ruchu. Małe budowle typu rondo o okrężnej organizacji ruchu powinny być budowane wyłącznie jako jednopasowe, natomiast duże powinny być budowane jako dwupasowe z jednopasowymi wylotami, by nie kusić jadących lewym pasem okrężnie biegnącym pasem ruchu do zabronionego prawem skrętu w prawo (rys. 2).

Rys. 2
OKRĘŻNA organizacja ruchu w rozumieniu nakazu znaku C-12 
zatem bez znaków P-8 "strzałka kierunkowa" na wlotach
Oznakowanie
a) dla świadomych zasad "ruchu okrężnego", b) wymuszające poszanowanie prawa

Pomysł, że rondo to w całości jedno kierunkowo zorganizowane zwykłe skrzyżowanie narodził się jeszcze w ubiegłym wieku kiedy w PRL przebudowywano niebezpieczne zwykłe skrzyżowania na skanalizowane budując na ich środku wyspę i znakując wloty znakiem C-12 "ruch okrężny". Tak powstawały okrężnie zorganizowane małe ronda o jednym okrężnie biegnącym pasie ruchu. Można było wówczas bez problemu wmawiać kierującym, że pasy ruchu biegną od wlotów "na wprost" do wylotów, a nie jedynie okrężnie oraz, że znak C-12 to symbol ronda o znaczeniu znaku C-9, który nakazuje omijanie wyspy środkowej z jej prawej strony. 

Przy jednym pasie ruchu nieuprawnione włączenie przed wjazdem lewego kierunkowskazu nie miało wpływu na bezpieczeństwo ruchu, a włączanie prawego, nazywanego "zjazdowym", było de facto zgodnym z prawem sygnalizowaniem zamiaru zmiany kierunku jazdy w prawo w związku z zamiarem opuszczenia okrężnie biegnącej jezdni z jej prawej strony. Także sprzeczne z prawem europejskim znaczenie znaku C-12, przy jednym okrężnie biegnącym pasie ruchu nie zagrażało bezpieczeństwu kierujących.  

Te nieuprawnione wymysły zweryfikowało życie wtedy gdy pojawiły się w Polsce okrężnie zorganizowane budowle typu rondo o dwóch oznaczonych znakami okrężnie biegnących pasach ruchu, co wprost zaprzeczyło ich kierunkowemu przebiegowi, tak jak na zwykłym skrzyżowaniu, od wlotu do wylotu, a wadliwe rozumienie znaczenia znaku C-12 wprost zaczęło zagrażać życiu i zdrowiu kierujących.  Gdy pojawiły się budowle typu rondo z wyspą środkową o powierzchni kilku hektarów, placem z kościołem na środku, przystankami autobusowymi oraz miejscami do parkowania na obwiedni, wtedy i obecnie zorganizowane  okrężnie w rozumieniu nakazu znaku C-12, twierdzenie że rondo to w całości jedno zwykłe skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu, to jedynie nieuprawniony wymysł. 
 
Niestety twórca warszawskiej szkoły do dziś publicznie twierdzi, że nawet taka budowla to w całości jedno klasyczne kierunkowo zorganizowane skrzyżowanie, że kierunek jazdy to kierunek ruchu jadącego, że kierunkowskazy służą do wskazywania kierunku oraz strony skrzyżowania, że znak C-12 to symbol ronda o znaczeniu znaku C-9, a "ruch okrężny" to permanentna zmiana kierunku jazdy w lewo przy wyspie środkowej z włączonym jeszcze przed wjazdem na okrężnie zorganizowane budowle w tym typu rondo lewym kierunkowskazem. Wg tej szkoły "ruch okrężny" można nakazać znakiem C-9 lub C-1 oraz, że do znaku A-7 stawianego na wszystkich wlotach kierunkowo zorganizowanych budowli typu rondo można dodać znak C-12, bo wtedy jedno skrzyżowanie może mieć podporządkowane wszystkie wloty. 

Po pierwsze budowla typu rondo, nawet w postaci "mini", nie jest w całości jednym skrzyżowaniem w rozumieniu zasad ruchu, a po drugie znakiem C-9, C-1 i C-2  nie da się nakazać "ruchu okrężnego". Można nimi jedynie nakazać objeżdżanie znaku z prawej strony lub nakazać jazdę w prawo przed albo za znakiem. Poza tym zarówno polskie jak i międzynarodowe prawo o ruchu drogowym pozwala na dodanie do znaku C-12 stawianego na wszystkich wlotach okrężnie zorganizowanych  budowli o dowolnym kształcie i wielkości, w tym typu rondo, znaku A-7 "ustąp pierwszeństwa" lub zamiennie znaku B-20 STOP, nigdy odwrotnie. Ma to na celu odwrócenie na wlotach okrężnie zorganizowanych budowli drogowych pierwszeństwa z prawej na pierwszeństwo z lewej strony, co uzgodniono dla Europy w Genewie w 1971 roku, rezygnując wówczas z radzieckiego pomysłu na odwrócenie pierwszeństwa na wlotach okrężnie zorganizowanej budowli jedynie zapisem w prawach krajowych sygnatariuszy tych porozumień. Mało kto wie, że w PRL do końca 1983 roku pierwszeństwo, tak jak obecnie w Rosji, przy samotnym znaku "obowiązujący ruch okrężny" na wlocie pierwszeństwo miał pojazd zbliżający się z lewej strony. Prawda, że ciekawostka, bo przecież wszyscy wiedzą, że od zawsze jest odwrotnie?

O tym jaka szkoła obowiązuje w danym WORD można dowiedzieć się jedynie z autopsji oraz filmów instruktorów OSK, w tym w sposób nie  budzący wątpliwości z filmów byłych egzaminatorów WORD.

"Buy coffee" to forma wspierania niezależnych twórców przez przekazanie im dowolnej kwoty w formie darowizny, za co darczyńcom serdecznie dziękuję. Wspierający moją działalność kwotą min. 25 zł otrzymają w ramach podziękowania najnowsze wydanie książki Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy.

mgr inż.  Ryszard R. Dobrowolski


36 komentarzy:

  1. Z kompletnie innej beczki - czy może pochyli się Pan nad problemem pomiaru odległości między pojazdami przez policję? Ostatnie odcinki JB prezentowały obecne metody pomiaru połowicznie 'na oko' (odejmiemy sobie 4 metry długości auta). Te pomiary mogą być podstawą mandatu? Podobno te urządzenia nie były homologowane do pomiaru odległości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Piotr - Jazda na zderzaku z JB 908 może, jak większość produkcji firmowanej przez Marka Dworaka reklamującego głównie samochody marki Subaru, budzić wiele kontrowersji. Przede wszystkim nie odpowiada na zasadnicze pytanie, a mianowicie co ma znaczyć przepis wyłączający obowiązek zachowania bezpiecznej odległości podczas wyprzedzania? Wiem dlaczego znalazł się w ustawie i znam pomysłodawcę tego wyjątku, a także jego intencje, ale nawet projektodawca nabrał wody w usta, bo to co się stało nie ma nic wspólnego z jego pomysłem. Problem w tym, że intencje to jedno, a to co staje się prawem to drugie, czego doświadczamy przy okazji nowelizacji prawa o ruchu drogowym czynionych przez obecnie rządzących. Tworzenie korytarza bezpieczeństwa przez zbliżenie się, jak nigdzie na świecie do krawędzi PASA RUCHU, jazda na zamek z wpuszczaniem dwóch pojazdów, a nie jak wszędzie jednego, wchodzenie na przejście przez stojącego na chodniku, że nie wspomnę o zmianie definicji drogi i skrzyżowania w rozumieniu zasad ruchu na zgodne z prawem budowlanym, co jedno z drugim nie ma nic wspólnego.

      Co do pomiaru odległości między jadącymi pojazdami, to mierniki pomiaru prędkości posiadają od dawna także taka funkcję ale nie były one na tą okoliczność homologowane. Obecnie już są i pokazaniu tego faktu miał służyć filmik Marka Dworaka ma JT. Pomiar podaje odległość mierzoną od przednich zderzaków jadących samochodów dlatego policjant odejmował od wielkości pomiarowej długość pierwszego samochodu. Więcej na ten temat napiszę w kolejnym poście na blogu.

      Usuń
    2. W Kanadzie stojąc "na światłach" musisz stać za poprzedzającym cię pojazdem w odległości, która umożliwia Ci widzenie miejsca kontaktu jego opon z jezdnią. Jeżeli stoisz bliżej dostajesz naprawdę słony mandat. Jest to obowiązujące prawo. Nie ma potrzeby mierzenia żadnej odległości. Wiadomo czemu ma to zapobiec.

      Usuń
    3. @Anonimowy - To zasada uczona jest kandydatów na kierowców na całym świecie, podobnie jak obowiązek oczekiwania na zmianę kierunku ruchu, zwykle w związku z zamiarem zmiany kierunku jazdy w lewo, z kołami ustawionymi zgodnie z przebiegiem jezdni z której kierujący zamierza skręcić, by uderzony z tyłu nie wjechał na pas ruchu przeznaczony do jazdy w przeciwnym kierunku.

      Usuń
  2. Kolejny art. o "pierwszeństwie łamanym" na INTERI, ciągle ci ignoranci piszą że to pierwszeństwo zmienia przebieg a nic nie wspominają o przebiegu drogi z pierwszenstwem.
    Wracając do rond i ruchu okrężnego, jest praktycznie niemożliwe przekonanie większości ludzi do tego że, rondo nie jest skrzyżowaniem wg PoRD. A ostatnio dowiedziałem się od takiego oszołoma ze, konieczne jest zawarcie przepisu który daje pierwszeństwo pojazdowi który chce zjechać z ronda ruchu okrężnego, nawet nad pojazdami które poruszają sie po obwiedni. Co mnie trochę zszokowało.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Sarinphosgen - To wymysł jakiegoś ignoranta który nie wie czym jest "neutralny kierunkowo ruch okrężny", dla którego "ruch okrężny" to zmiana kierunku jazdy w lewo z lewego pasa ruchu bowiem dla niego pasy ruchu nie biegną okrężnie lecz na wprost od wlotu do wylotu, a znak C-12 to znak C-9. A może to pomysł jakiegoś naukowca, który wyczytał w prawie USA zapisy na temat specjalnych zasad ruchu na jedynie amerykańskich budowli typu rondo o amerykańskiej nazwie "modern roundabout" o specjalnej KIERUNKOWEJ, a nie okrężnej organizacji ruchu. Nie wie ten geniusz, że "ruch okrężny" wymyślono w USA i tam odróżniają te organizacje do siebie. Pierwsza nazwa "ruchu okrężnego" to system jednokierunkowej okrężnie biegnącej jezdni (ONE WAY ROTARY SYSTEM), a z takiej jezdni nie wolno zmienić kierunku jazdy w prawo z lewego pasa ruchu. Ten geniusz nie wie, że ideą "ruchu okrężnego" było i jest wyeliminowanie niebezpiecznej zmiany kierunku jazdy w lewo.

      Marek Dworak zapowiadał, że spowoduje dodanie do art. 22 ustawy p.r.d. zapisu o obowiązku zjazdu z okrężnie zorganizowanego ronda z prawego pasa ruchu, co jest zgodne z art. 22.2.1 tej ustawy, ale zbędne i bezpodstawne, bowiem rondo nie jest elementarnym skrzyżowaniem w rozumieniu zasad ruchu. W zamian tego wpływowi uczniowie Zbigniewa Drexlera wspomagani przez tych którym marzą się czasy PRL i przewodnia siły jednej partii, doprowadzą do tego, że w art. 22 znajdzie się zapis będący zaprzeczeniem art. 22.2.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz obowiązujących Polskę umów międzynarodowych. W Rosji już to robią. Od 2017 roku w Rosji samotny znak nakazu "ruch okrężny" oznacza pierwszeństwo z lewej. Coraz częściej coraz mniej mnie dziwi.

      Usuń
    2. Dodanie takie zapisu pierwszeństwo z lewej nic nie zmieni bardzo. Naprawdę trzeba być upośledzonym myśląc że to spowoduje jazdę po okrężnie zorganizowanego ronda oboma pasami ruchu. Po prostu wszyscy zaczną jeździć tylko lewym pasem ruchu czy tam wewnętrznym na dwupasowych rondach okrężnej organizacji jak ten z lewej będzie miał pierwszeństwo. Nadal nie osiągną wymarzonego efektu :P

      Usuń
    3. @Sarinphosgen - A cały ten bałagan jest spowodowany pozbawionym sensu, także prawnego, twierdzenia, że na skrzyżowaniach, także złożonych, w tym dowolnie skanalizowanych, jezdnie biegną zawsze na wprost od wlotu do wylotu niezależnie od ich oznakowania. Ten wymysł dotyczy także skrzyżowań na których droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek. Zaprzeczanie TREŚCI tabliczki T-6 jest czymś tak absurdalnym, że trudno to komentować. Narysowane przeze mnie rysunki tej samej budowli typu rondo z kierunkową i okrężną organizacją ruchu jednoznacznie pokazuje, że różnią się przebiegiem jezdni. Ostatnie zalecenia preferują budowę rond o okrężnej organizacji ruchu tylko jako jednopasowe pozostawiając ogłupionych kierowców w niewiedzy.

      Cała masa kierowców zmieniając kierunek jazdy w lewo na rondach o KIERUNKOWEJ organizacji ruchu nie włącza lewego kierunkowskazu będąc przekonanym, że na rondach się tego nie robi. Nikt ich nie nauczył tego, że rondo jest złożone z elementarnych skrzyżowań które KAŻDE Z OSOBNA można dowolnie zorganizować, nawet tak, że jezdnia drogi z pierwszeństwem zmienia na nich swój kierunek tak, że droga z pierwszeństwem biegnie na rondzie w kształcie litery U.

      Usuń
  3. W Lublinie jest takie rondo o kierunkowej organizacji ruchu. https://maps.app.goo.gl/z3mUVRuJyS1gvLn97.
    Oczywiście jak wszystkie budowle rondo i inne skrzyżowania z wyspa centralna bezmyślnie dodany znak c-12.
    Przepustowość takiej budowli jest bardzo dobra, mam nadzieję że nie przerobią tego na okrężny ruch i word napiszę że nić się nie zmieniło i jeździmy jak dawniej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Sarinphosgen - Nie ma obawy, że to rondo zostanie PRZEMALOWANE na zorganizowane okrężnie, bowiem rekomendowane przez ministra infrastruktury wytyczne zalecają budowę rond dwupasowych tylko o kierunkowej organizacji ruchu. To rondo składa się z czterech identycznych, tak samo kierunkowo zorganizowanych skrzyżowań zwykłych.

      Znaki C-12 są dodawane bezprawnie do znaku A-7 na wlotach rond o kierunkowej organizacji ruchu tylko z tego powodu, że uwierzono w wymysł rodem z ZSRR, że rondo to w całości JEDNO elementarne skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu, a skoro tak by było, to nie mogłoby mieć podporządkowanych wszystkich wlotów. Ponieważ jest zbiorem skrzyżowań, to może mieć na wszystkich wlotach samotny znak A-7. Przepis wymaga ustawienia wtedy na obwiedni znaku D-1 a na wyspie znaku C-9 i wszystko jest wtedy zgodne z prawem ( rys. 1). §36.2 dotyczy znaku C-12 i pozwala na dodanie do niego znaku A-7. Nie ma przepisu i sensu dodawanie znaku C-12 do A-7.

      Usuń
  4. Panie Ryszardzie,
    czy mógłby Pan odnieść się do organizacji ronda rady europy w Zielonej Górze?https://www.google.com/maps/@51.9585675,15.5258201,3a,75y,277.09h,83.4t/data=!3m6!1e1!3m4!1scA5xf30xUuW0YGUVUj8c6A!2e0!7i16384!8i8192

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Grzegorz - To jest to rondo spiralne https://youtu.be/We1T_9kQHEA?

      Usuń
    2. Odnośnie tego ronda w zielonej górze nasuwa mi się kilka pytań. Gdy dwa pojazdy wjeżdżają na to rondo jednocześnie kto ma pierwszeństwo w zajęciu środkowego pasa ? Ten z prawego pasa czy ten z lewego bo wg mnie to ten z lewego, mamy tutaj jazdę na wprost więc art 16 p4 obowiązuję. Przy jeździe na wprost zajmujemy pasy kolejno od prawego do lewego jeżeli ilość pasów na wylocie się zwiększa.
      Kolejne pytanie zjazd z ronda jest tutaj zmiana kierunku jazdy ? Bo wg mnie zjazd z ronda zewnętrznym pasem niby nie jest bo tak prowadzi pas ruchu chociaż nie jestem tutaj 100% pewny a zjazd z zewnętrznego na pewno jest albo zmianą pasa ruchu na prawy albo zmianą kierunku ciężko też mi stwierdzić który konkretnie.
      Dla mnie to jest kolejna karykatura drogowa która mi na celu ukierunkować neutralnie kierunkowy ruch i zakładam że będzie tutaj dużo wypadków.

      Usuń
    3. Wracając do tego ronda, przydały by się linie prowadzące albo wjazdy musiły by być przerobione na 3 pasowe innej opcji nie widzę. Teraz to degrengolada.

      Usuń
    4. @Sarinphosgen - Są błędy w oznakowaniu poziomym bowiem pasy do wylotu mają obowiązek biec "na wprost" i brakuje linii prowadzących po prawej stronie wlotów, ale z uwago na linie prowadzące dla lewych pasów na wlotach, nie wydaje mi się by tu było to "wypadkogenne".

      Usuń
    5. Tak, to o rondo chodzi.
      Linie prowadzące moim zdaniem są w porządku. Moje wątpliwości budzi połączenie ruchu okrężnego (pasy ruchu biegną okrężnie, jak i kierunek jazdy prosto odpowiada ruchowi okrężnemu) z kierunkową organizacją ruchu. Mam takie wrażenie, że jest to organizacja na wzór turbinowego ronda holenderskiego, tylko że z możliwością zmiany pasa do skrętu w lewo.
      Zastanawiają mnie tablice f-15 przed wjazdem na rondo. Czy one mogą w tym miejscu stać, skoro dotyczą pasów obwiedni?

      Usuń
    6. @Grzegorz - Ma Pan rację, że rondo turbinowe to połączenie idei ronda o okrężnej organizacji ruchu i organizacji kierunkowej. Rondo spiralne to ulepszona wersja ronda turbinowego, pod warunkiem zastosowania separatorów lub w ich miejscach linii ciągłych. Takie rozwiązanie jest możliwe do zastosowania jeżeli między jezdniami wlotu jest szeroka wyspa lub pas dzielący pozwalający na spiralne powstanie pasa ruchu dającym możliwość zmiany pasa przed skrzyżowaniem wlotowym na lewy. Zjazd to tak jak na rondzie turbinowym albo skręt w prawo z prawego pasa ruchu albo jazda "na wprost" do wylotu jednym lub dwoma pasami ruchu. Na rondach turbinowych nie ma możliwości zmiany kierunku jazdy w lewo tak jak na rondach o okrężnej organizacji ruchu. Nie można też zmienić pasa ruchu. Na spiralnych można zmienić pas ruchu przed skrzyżowaniem wlotowym z prawego na lewy co pozwala na wykorzystanie ronda do zawrócenia. Bywa, że można zmienić pas ruchu na obwiedni na odcinkach przeplatania co zaprzecza trosce o poprawę BRD.

      Usuń
    7. A jak Pan widzi tę tablicę F-15 przed samym wjazdem?

      Usuń
    8. @Grzegorz - Znak F-10 jest wadliwy bowiem wadliwe jest oznakowanie poziome. Nie da się pogodzić przebiegu pasów ruchu biegnących po łuku z klasycznymi strzałkami kierunkowymi. Dlatego holenderskie oryginalne ronda turbinowe mają strzałki kołowe. Po lewej są dwa pasy ruchu i biegną, wbrew oznakowaniu poziomemu, "na wprost" do wylotu. Jadąc w poprzek nich trafia się na dwa pasy ruchu będące przedłużeniem pasów na wlocie.

      Usuń
    9. Ale pomijając fakt poprawności tego oznakowania i zgodności z oznakowaniem poziomym, to czy ten znak dotyczący trzech pasów ruchu, może stać przed rondem gdzie są dwa pasy ruchu?

      Usuń
    10. @Grzegorz - Znak dotyczy jezdni drogi poprzecznej (obwiedni) i stawia się go na obwiedni przed elementarnym skrzyżowaniem. Jest wtedy niewidoczny dla wjeżdżających na rondo. Wtedy prawy pas ruchu musi mieć też linię prowadząca, tak jak lewy. Przy istniejącym oznakowaniu poziomym i pewnym oddaleniu wylotu od wlotu postawiono go dla wjeżdżających. Powinien być po prawej stronie nieco dalej już na obwiedni miedzy skrzyżowaniem wlotowym i wylotowym, a znak po lewej powinien stać na wyspie. Jest tak jak jest ale dzięki temu, że obecnie linie prowadzące dla lewego pasa na wlocie są na wszystkich wlotach nie ma problemu wjazdu z dwóch na jeden pas ruchu o czym była mowa na filmie. Wydaje się, że nikt nie jest wprowadzany tym oznakowaniem w błąd. Może lepiej to widać na tym wlocie. https://www.google.com/maps/@51.9581237,15.5245105,3a,75y,99.4h,66.99t/data=!3m6!1e1!3m4!1sd28yyo_j_aQbLDnGA3P1jw!2e0!7i16384!8i8192

      Usuń
    11. Patrząc na aktualne oznakowanie, też moim zdaniem nie powinno być tutaj problemów, byłem zmylony tym filmem który jest z przed 8 lat. Problemy mogą być tylko wtedy jak jakiś kierowca będzie próbował zmienić pas ruchu wpodczas wjazdu na rondo na powierzchni skrzyżowania wlotowego czyli będzie chciał przekroczyć linie prowadzącą ale myślę że takich kierowców jest bardzo mało. A le na takich to ciężko cos zaradzić.

      Usuń
    12. @Sarinphosgen - Rzeczywiście rzadko kiedy kierujący podczas wjazdu na elementarne skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu, bez zamiaru zmiany na nim kierunku jazdy, zmienia na nim pas ruchu. Kierujący jest przecież świadomy tego, że wykonywałby taki manewr bez sygnalizowania swojego zamiaru. Właśnie z tego powodu kierujący ma obowiązek zajęcia właściwego pasa ruchu co do swoich zamiarów przed wjazdem na skrzyżowanie.

      Usuń
  5. Mnie najbardziej zastanawia wjazd na obwiednie i przypadek gdy oba pojazdy zdecydują sie na wjazd na środkowy pas obwiedni. Na jakiej podstawie prawnej ten z lewego pasa ma zająć pas zewnętrzny ? Instruktor na filmiku mówi ze tak trzeba jechać ale na jakiej podstawie. Takie samo puste gadanie jak obowiązkowy kierunkowskaz przy zjezdzie z każdego ronda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Sarinphosgen - Musiałbym posłuchać gdzie jest na filmie o tym mowa. Podaj czas albo napisz do mnie na mrerdek1@prokonto.pl i podeślij rysunek.

      Usuń
  6. Nadaje z telefonu wiec podam tylko czas kiedy o tym mówi. To jest 1:40 minuta filmu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @ Sarinphosgen - Jadący prawym pasem wjeżdża na prawy pas, a z lewego na lewy, tak jak to pisałem o wlocie od Agaty. Nie wolno zmieniać podczas wjazdu pasa ruchu na żadnym elementarnym skrzyżowaniu w rozumieniu zasad ruchu, tu wlotowym na rondo.

      Usuń
  7. Nie bardzo widzę sens w tym. Jak na wlocie jadą obok siebie a po przejechaniu skrzyżowania elementarnego na obwiedni maja wolny pas między sobą to na mój gust ktoś tu pas zmienił i nie jest pojazd jadący prawym pasem ruchu a co w sytuacji gdy mamy 3 pasy wlotowe i 4 na obwiedni to ten ze środkowego na który środkowy pas miał by wjechać. Teraz to zaczynam sie gubić. Przy skręcie w prawo zajmujemy pasy po kolei od prawej do lewej a przy jeździe na wprost już inaczej? A jakaś podstawa prawna na taką jazde jest?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Sarinphosgen - Przed laty rysowałem jak ma wyglądać oznakowanie rond na Trasie Północnej. Jest ono obecnie poprawione w stosunku do tego z filmu. Jadący lewymi pasami na wlotach są kierowani na właściwy pas ruchu liniami prowadzącymi. https://www.google.pl/maps/place/Rondo+Rady+Europy,+Zielona+G%C3%B3ra/@51.9585283,15.5242763,225m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x470613bbdd8c2dc5:0xf5a61ed6b7197e26!8m2!3d51.9584239!4d15.5254237!16s%2Fg%2F1vknn235

      Usuń
  8. Tak wkleję link, jakby ktoś chciał zobaczyć kolejne pięknie oznakowane rondo
    https://www.youtube.com/watch?v=fW4mtelfR6k

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tak niewiedza drogowców i policjantów ogłupia kierujących. Albo strzałki kierunkowe i pasy ruchu biegnące na wprost od wlotu do wylotu, albo znak C-12 z okrężnym przebiegiem jezdni i jej pasów ruchu.
      0:03 - Znak pionowy F-10 i zgodne z nim strzałki na jezdni (znak P-8) zaprzeczają nakazowi znaku C-12 "(obowiązujący) ruch okrężny" jako organizacja ruchu.
      0:09 - Znaki C-12 wadliwie zamontowane - obrócone o 180 stopni.
      0:11 - Wyprzedzanie bezpośrednio przed i na oznakowanym przejściu dla pieszych
      0:15 - Na rondzie pasy ruchu, wbrew wskazaniom strzałek, nie biegną na wprost od wlotu do wylotu, lecz zgodnie z nakazem znaku C-1`2 okrężnie w pętli bez końca dookoła wyspy środkowej
      0:19 - Kierowca busa sygnalizuje zamiar zmiany kierunku jazdy w prawo z lewego okrężnie biegnącego pasa ruchu, co jest zabronione i wykonuje manewr. Za nim to samo czyni kierowca z drugiego dostawczaka który nie wiedząc czym jest "ruch okrężny" uwierzył w strzałki na wlocie. Przy okrężnie biegnącej jezdni jadący prawym pasem ruchu skręcając z jezdni ma wybór pasa na jezdni drogi wylotowej. Skoro mamy dwie sprzeczne ze sobą organizacje ruchu na tym samym rondzie, to musi dochodzić tam do konfliktów.

      Usuń
    2. A ja mam pytanie, co w przypadku gdy znaki poziome zasypie śnieg ? Wtedy znak F-10 na wlotach zmieni organizacje ruchu na kierunkową ? Bo w tej chwili to ja rozpoznaje organizację ruchu po znakach poziomych gdy wjeżdżam na takie ronda.
      Bo na podstawie znaków pionowych na wlotach nie jest możliwe odgadniecie czy mamy ruch okrężny czy kierunkowy na ta chwilę.

      Usuń
    3. @Sarinphosgen - Znak F-10 jest znakiem pionowym i nie może być inny niż namalowane na jezdni strzałki (znak poziomy P-8). Skoro znak F-10 wskazuje dozwolone kierunki JAZDY z danego pasa, to znaki P-8 (strzałki) też wskazują kierunek jazdy, a nie kierunek ruchu z czym od pewnego czasu mają problem polscy drogowcy. Tak oznakowane rondo ma kierunkową, a nie okrężną, organizacje ruchu. Znak C-12 na jego wlotach jest wówczas nieuprawniony i "robi" wg starego kodeksu z 1983 roku za znak C-9 przy podporządkowanych wszystkich wlotach. Czy tak jest wiadomo dopiero po wjeździe na rondo. Jeżeli pasy ruchu biegną do wylotu to organizacja ruchu jest rzeczywiście kierunkowa. Gorzej gdy pasy ruchu biegną jedynie okrężnie bo wtedy mamy dwie sprzeczne ze sobą organizacje ruchu i kierujący musi jedną z nich zignorować. Powinien zignorować strzałki kierunkowe na wlotach bowiem pasy ruchu nie biegną zgodnie z ich wskazaniem. Organizacja ruchu jest okrężna.

      Widząc znak C-12 i brak strzałek na wielopasowym wlocie i co oczywiste brak znaku F-10, mamy pewność, że organizacja ruchu jest jednoznacznie neutralna kierunkowo czyli OKRĘŻNA. Tak też jest gdy rondo oznaczone znakiem C-12 jest jednopasowe.

      Rondo turbinowe ma także kierunkową organizację ruchu i stawianie na jego wlotach znaku C-12 jest nieuprawnione. W oryginale to połączenie ruchu okrężnego z kierunkowym. To brak możliwości zmiany kierunku jazdy w lewo oraz zmiany pasa ruchu. Przy "holenderskim" układzie pasów ruchu na wlotach powinny być namalowane holenderskie KOŁOWE strzałki kierunkowe, które nie są dopuszczone do stosowania wg europejskiego prawa.

      Usuń
    4. Czyli w przypadku braku widoczności znaków na obwiedni stosujemy sie do organizacji kierunkowej wg znaku F-10 bo nie jesteśmy w stanie stwierdzić jak przebiegają wyznaczone pasy ruchu. A w przypadku gdy znaki na obwiedni są widoczne stosujemy się do organizacji okreznej. Mam na myśli to rondo z filmiki zalinkowanego powyżej.

      Usuń
    5. @Sarinphosgen - Jeżeli masz na wlocie dwie sprzeczne ze sobą informacje i po wjeździe na obwiednie nie widać oznakowania poziomego, to nie wiesz jak oznaczono znakami pasy ruchu. Należy mieś świadomość tego, że będą tacy którzy znają to oznakowanie poziome i będą wiedzieć które znaki na wlocie im odpowiadają, a które są fałszywe. Zatem na wlocie zastosuj się do strzałek na znaku F-10 ale na wszelki wypadek zjeżdżaj z ronda z prawego pasa ruchu.

      Usuń
    6. Też tak myślałem, że część kierowców będzie znać na pamięć znaki poziome na obwiedni, chociaż ja staram się osobiście traktować każde skrzyżowanie(nie w rozumieniu PoRD) jako nie znane mi, a sposób jazdy wynika z oznakowania. Dzięki temu nie zanika u mnie tak bardzo interpretacja znaków poziomych i pionowych, co jest częstą rutyną włączając w tym kursy na naukę jazdy. Też całkowicie się zgadzam czy to mamy do czynienia z ruchem okrężnym czy kierunkowym, nie jest niczym złym by na odcinku przeplatania zając pas prawy(zewnętrzny) przed opuszczeniem takiej budowli. Ja osobiście jestem w strasznym szoku jak mogło dojść do tak głębokiej patologii oznakowania takich budowli drogowych.
      Spotkałem się z twierdzeniem że droga na skrzyżowaniu (skręca), no to odpowiedziałem że jak droga skręca to niech ona włączą kierunkowskaz. Oczywiście napisałem że droga nie może skręcać wg PoRD, droga jedynie może zmieniać swój przebieg, a skręcać wg art 22 PoRD to może tylko pojazd.

      Usuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.