piątek, 18 grudnia 2015

51. Akademia Auto Świat UCZY łamania prawa!

51. Akademia Auto Świat UCZY łamania prawa!


Jak zdać egzamin na prawo jazdy ? Jazda po rondzie czyli skrzyżowaniu o ruchu okrężnym.

     Akademia Auto Świat, z której strony pochodzi komentowany artykuł (czarna czcionka), to ogólnopolska franczyzowa sieć Super Szkół Nauki Jazdy tygodnika Auto Świat, w której nie uczy się obowiązujących zasad ruchu drogowego lecz  JAK ZDAĆ EGZAMIN na prawo jazdy w oparciu o wymagania PRAWA ZWYCZAJOWEGO obowiązującego bezprawnie w WORD-ach. 

   Potwierdzeniem jest używanie do opisu prawa pozaustawowego określenia RONDO, które nie występuje ani w polskim ani w międzynarodowym prawie o ruchu drogowym. RONDO bezpodstawnie utożsamiane jest ze "skrzyżowaniem o ruchu okrężnym". Bezpodstawnie gdyż nie każdy okrągły lub owalny PLAC lub skanalizowane okrągłą wypą środkową skrzyżowanie dróg publicznych nazwane RONDEM takiego to a takiego patrona, jest w rozumieniu obowiązującego prawa zorganizowane wg zasad RUCHU OKRĘŻNEGO.


      "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym"  o którym jest mowa w art. 24.7.3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, w związku z wyprzedzaniem pojazdów silnikowych, to obiekt infrastruktury drogowej w postaci pojedynczego skrzyżowanie dróg publicznych zwanego zwykłym, będący elementem placu lub skanalizowanego  wyspą środkową skrzyżowania dróg publicznych o dowolnej wielkości i kształcie, w tym typu RONDO, 
na którym obowiązuje nakazana znakami C-12 neutralna kierunkowo organizacja ruchu (rozwiązanie komunikacyjne) o polskiej nazwie RUCH OKRĘŻNY.

  Tylko tak zorganizowany obiekt może być znakowany znakiem C-12, który powiadamia kierującego, że ma on obowiązek stosować się do zasad RUCHU OKRĘŻNEGO.  "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym" jest zatem tylko takie pojedyncze skrzyżowanie dróg na złożonych budowlach  drogowych w formie placu lub skrzyżowania z wyspą, na wlotach którego nie ma strzałek kierunkowych P-8 i znaków F-10, a pasy ruchu, zwykle jeden lub dwa, biegną tak jak  pokazuje to piktogram znaku C-12 jedynie okrężnie. Na obiekcie zorganizowanym wg zasad "ruchu okrężnego" ruch odbywa się jednokierunkowo po okrężnie biegnącej jezdni czyli DOOKOŁA WYSPY lub PLACU przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, co wprost zapisano w dyspozycji znaku C-12 (§36 rozp. w/s znaków). Zmiana kierunku jazdy na tak zorganizowanym obiekcie następuje tylko na zjazdach i jest zawsze skrętem w prawo, co do zasady dozwolonym tylko z zewnętrznego pasa ruchu. 

      Po tym wstępie możemy przystąpić do analizy wywodów samozwańczych "profesorów" samozwańczej AKADEMII. 

 

Rondo to popularny rodzaj skrzyżowania, a specjalnej kategorii przepisów, które by mówiły, jak się na nim zachować, brak*

*) FAŁSZ. Kuriozalny tekst na rysunku i kłamliwe stwierdzenie w podpisie pod rysunkiem. Wszystkie przepisy dotyczące zasad ruchu obowiązujące w Polsce na drogach publicznych i ich wszystkich rodzajach skrzyżowań, także tych z wyspą o obowiązującym na nich "ruchu okrężnym" w rozumieniu znaku C-12, są zawarte w ustawie Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w/s znaków i sygnałów drogowych, zgodnych z Konwencją wiedeńską o ruchu drogowym.
Niemal na każdym egzaminie na prawo jazdy pojawia się konieczność przejazdu przez rondo. *
*) FAŁSZ. Na egzaminie kursant ma obowiązek przejazdu przez skrzyżowanie z wyspą, które wcale nie musi być  rondem i wcale nie musi być zorganizowane zgodnie z zasadami "ruchu okrężnego".

 Kurs w dobrej szkole nauki jazdy powinien przygotowywać do jazdy nie tylko po tych rondach najbliżej ośrodka egzaminacyjnego ale do sprawnego korzystania z każdego typu skrzyżowania z ruchem okrężnym.*
*) FAŁSZ. Dobra szkoła nauki jazdy wie, że ustawowym określeniem o którym jest mowa w art. 24.7.3 ustawy Prawo o ruchu drogowym w związku z wyprzedzaniem pojazdów silnikowych, to "skrzyżowanie OOOO ruchu okrężnym", a nie "skrzyżowanie ZZZZZ ruchem okrężnym"!!! 

Skrzyżowania o ruchu okrężnym mogą różnić się między sobą tylko kształtem (T lub X), wielkością zależną od ilości  pasów ruchu na wlocie i na obwiedni oraz pierwszeństwem na wlotach, ale na wszystkich budowlach typu rondo, tych przy WORD i poza nim obowiązują identyczne zasady ruchu zapisane w ustawie Prawo o ruchu drogowym.

Przed wjazdem na rondo zajmijcie właściwy pas: prawy do jazdy w prawo lub na wprost, a lewy do jazdy w lewo, chyba że znaki wskazują inaczej.*  
*) FAŁSZ. Budowle typu rondo mogą mieć różną organizację ruchu, kierunkową lub okrężną. Rondo na rysunku poniżej jest zorganizowane okrężnie. Pojazd (A), niezależnie na którym zjeździe ma zamiar opuścić tak zorganizowane rondo, ma obowiązek jechać prawym pasem ruchu na pas zewnętrzny bez włączania kierunkowskazów. 
     Tu widać, że autor nie rozumie czym jest pokazane na rysunkach  rondo oraz tego, że nie jest ono w całości jednym "skrzyżowaniem" w rozumieniu art. 2.10 p.r.d. na dodatek. 

"Ruch okrężny" jest neutralną kierunkowo organizacją ruchu, dlatego na wlotach nie ma prawa być strzałek kierunkowych (znak P-8). Profesor Akademii nie wie, że od zasad ogólnych ważniejsze są znaki drogowe. Znak C-12 nakazuje kierującemu by przestrzegał zasad RUCHU OKRĘŻNEGO (patrz Konwencja wiedeńska znak D,3 - wprost nasz znak C-12), które  przy takim oznakowaniu są ważniejsze od ogólnych zasad ruchu. Znak powiadamia, że ruch odbywa się OKRĘŻNIE, a nie tradycyjnie na wprost od wlotu do wylotu.

    Wjazd i jazda okrężnie biegnącą jezdnią bez zmiany kierunku jazdy jest kontynuacją dotychczasowej jazdy na wprost, dlatego wjazd na obwiednię nie jest zmianą kierunku jazdy, co nie wymaga włączania kierunkowskazów.  Jazda po łuku drogi nie jest także w rozumieniu prawa zmianą kierunku jazdy lecz zmianą ruchu pojazdu. Zgodne z art. 16.4 p.r.d. kierujący który nie zmienia kierunku jazdy ma w Polsce ustawowy obowiązek, jeżeli warunki ruchu mu na to pozwalają,  jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Przy wolnym prawym pasie ruchu przeznaczonym do jazdy zgodnej z przebiegiem jezdni, ma obowiązek jazdy tym pasem ruchu.   

  Dzięki okrężnemu 
przebiegowi jezdni, co wcale nie znaczy, że tylkom i wyłącznie po okręgu,  wyeliminowano niebezpieczne lewoskręty i przecinanie się kierunków ruchu (kierujący jadą równolegle względem siebie i zmieniają kierunek jazdy jedynie na wylotach skręcając z zewnętrznego pasa ruchu w prawo wg art. 22.2.1  i art. 22.5 p.r.d.), co jest ideą RUCHU OKRĘŻNEGO jako rozwiązania komunikacyjnego. 

       Kierunek jazdy i właściwy pas ruchu należy wybierać na złożonych obiektach infrastruktury drogowej, które zostały zorganizowane kierunkowo, czyli na takich na których pasy ruchu biegną od wlotu do wylotu, a nie jedynie okrężnie.

      Kolejny ogólny przepis kodeksu drogowego mówi, że jeśli zmieniamy pas, musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które się na nim znajdują. Na rondzie jest to kłopot dla tych, którzy wjeżdżają na nie innym pasem niż skrajny prawy: żeby zjechać z ronda, musimy przeciąć prawy pas lub na niego wjechać.* 
*) FAŁSZ. Nie ma w polskim i europejskim prawie przyzwolenia na skręt w prawo, przy braku strzałek na to pozwalających, z innego pasa ruchu niż leżący przy prawej krawędzi jezdni (art. 22.2.1 i art. 22.5 p.r.d.). Tylko kierujący długim pojazdem korzysta z przywileju art. 22.3 p.r.d. Jadący wewnętrznym okrężnie biegnącym pasem ruchu może jedynie zmienić ten pas na zewnętrzny (art. 22.4 i art. 22.5 p.r.d.), a nie skręcać w prawo przecinając pas  po prawej. Dotyczy to każdego elementarnego dla ruchu skrzyżowania oraz zjazdu (art. 22.2.1 p.r.d.).

 Najwygodniej byłoby poruszać się cały czas prawym pasem, ale jest to możliwe tylko, gdy jedziemy na wprost lub skręcamy w prawo. *
*) FAŁSZ. Co do zasady na "skrzyżowanie o ruchu okrężnym" kierujący ma ustawowy obowiązek wjazdu prawym pasem ruchu, chyba, że ten pas jest zajęty. Zatem przy "ruchu okrężnym" poruszanie się zewnętrznym pasem ruchu okrężnie biegnącej dookoła wyspy lub placu jezdni jest OBOWIĄZKIEM kierującego pojazdem.

Dodatkowy wewnętrzny okrężnie biegnący pas ruchu służy jedynie do omijania i wyprzedzania innych kierujących. Przy jedynie okrężnie biegnących pasach ruchu (art. 2. 7 p.r.d.) które są podłużnymi pasami jezdni (art.2.6 p.r.d.) jazda bez zmiany kierunku jazdy to jazda okrężna. To o czym pisze autor dotyczy obiektów na których pasy ruchu biegną od wlotu do wylotu i które w rozumieniu prawa nie są zorganizowane okrężnie lecz kierunkowo. 

Uwaga: zmieniając pas na rondzie, zamiast wciskać się na siłę przed inne auto i wymuszać pierwszeństwo, lepiej zatrzymać się i poczekać. Manewry na rondzie ułatwia przewaga prędkości nad innymi pojazdami.*
*) FAŁSZ. Wręcz przeciwnie. Jednym z celów  obecnie budowanych niewielkich rond o okrężnej organizacji ruchu (max. ok 55 m) jest uspokojenie ruchu i małe prędkości umożliwiające bezpieczny wjazd innym kierującym oraz bezpieczeństwo pieszych.

 Na rondzie wyprzedzanie jest dozwolone i można z tego prawa korzystać. Na rondzie trzeba uważać nie tylko na auta, ale i na tramwaje: na większości rond (takich, które mają znak „ustąp pierwszeństwa” przed wjazdem) tramwaj musi czekać na możliwość wjazdu na skrzyżowanie, ale jeśli już na nim jest, zyskuje pierwszeństwo przed samochodami i ma prawo zjechać pierwszy, a inni muszą go przepuścić.*
*) FAŁSZ. Nie ma ani w polskim, ani w obowiązującym Polskę prawie o ruchu drogowym przyzwolenia na wyprzedzanie na RONDZIE, gdyż to prawo nie przewiduje żadnych specjalnych zasad ruchu dla złożonych budowli drogowych, w tym typu rondo.

Wyprzedzać na rondzie można na zasadach ogólnych, tak jak na każdej drodze i jej elementarnych skrzyżowaniach. 

Wyprzedzać na całej obwiedni budowli typu rondo wolno tylko na na rondach o okrężnej organizacji ruchu oraz na rondach o kierunkowej organizacji ruchu przy czynnej sygnalizacji świetlnej Na rondach zorganizowanych kierunkowo bez czynnej sygnalizacji świetlnej wyprzedzać wolno, na ogólnych zasadach ruchu, tylko odcinkach przeplatania. 

  Na obiektach które w rozumieniu prawa zostały zorganizowane kierunkowo i wadliwie oznakowane znakiem C-12 potraktowanym bezprawnie, w oparciu o stary Kodeks drogowy, jedynie jako odpowiedniki znaku C-9,  przy wyłączonej sygnalizacji świetlnej lub jej braku, nie wolno 
wyprzedzać  pojazdów silnikowych na jego wlotach
  
Przed opuszczeniem ronda (ale nie wcześniej niż na wysokości poprzedzającego zjazdu) włączamy prawy kierunkowskaz. Jeśli zrobimy to za wcześnie, ktoś wyjedzie nam przed maskę; jeśli za późno będzie niepotrzebnie czekał.*
*) FAŁSZ. Nie przed opuszczeniem RONDA, a przed opuszczeniem prawego pasa ruchu okrężnie biegnącej jezdni dowolnej co do kształtu i wielkości budowli zorganizowanej wg zasad "ruchu okrężnego", w tym typu rondo, Na rondach o okrężnej organizacji ruchu to zawsze zmiana kierunku jazdy w prawo. 

 Przy kierunkowej organizacji ruchu opuszczenie ronda może być albo zmianą kierunku jazdy w prawo, albo jazdą bez zmiany kierunku jazdy.

  Na skrzyżowaniach dróg publicznych typu rondo o kierunkowej organizacji ruchu jadąc na wprost do zjazdu dowolnym pasem ruchu, zjazd to jazda bez zmiany kierunku jazdy, co jest jednoznaczne z brakiem ustawowej potrzeby sygnalizowania czegokolwiek.

Natomiast to, czy na rondzie należy używać lewego kierunkowskazu, rodzi konflikty nawet pomiędzy fachowcami od prawa drogowego, nie mówiąc o lokalnych „szkołach jazdy po rondzie”. Kodeks tego nie definiuje.*
*) FAŁSZ. Kodeks drogowy definiuje to jednoznacznie, ale PROFESOROWIE AKADEMII, w niczym nie lepsi do NAUCZYCIELI SZKÓŁ nauki jazdy, stosując się do wymagań egzaminatorów i prawa korporacyjnego WORD, powtarzają bezmyślnie wymysły i bzdury stosowane bezprawnie w ich praktyce.

     Zgodnie z obowiązującym prawem (art.22.5 p.r.d.) kierunkowskazów należy używać tylko do sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu. Kodeks definiuje wszystko co niezbędne do bezpiecznego poruszania się na drogach. 

    Obowiązujące w Polsce nieprzerwanie od 1959 roku zasady RUCHU OKRĘŻNEGO, opisane w § 36 rozporządzenia w/s znaków i sygnałów drogowych wie, że jadąc okrężnie biegnącą jezdnią nie zmienia się w rozumieniu prawa kierunku jazdy, a jedynie kierunek ruchu pojazdu, gdyż to nie on, a jezdnia która się porusza zmienia swój kierunek.  Do 2006 roku opis znaku D,3 wg Konwencji wiedeńskiej, czyli naszego znaku C-12 brzmiał, "Znak D,3 NAKAZANY RUCH OKRĘŻNY obowiązuje kierujących do stosowania się do zasad ruchu okrężnego" i tyle.
      
    Skoro nie zmienia się kierunku jazdy to nie ma podstaw prawnych do włączania kierunkowskazów, szczególnie lewego, gdyż na "skrzyżowaniu o ruchu okrężnym" nie ma lewoskrętów, co jest ideą tego rozwiązania, a zmiana kierunku jazdy następuje jedynie na wylotach i jest zawsze skrętem w prawo. 

    To na budowlach typu rondo o kierunkowej organizacji ruchu jazda wokół wyspy lub placu jest permanentnym skręcaniem w lewo i to na nich jest prawny obowiązek wyboru kierunku jazdy, zajmowania właściwych do tego wyboru pasów ruchu i włączania lewego kierunkowskazu sygnalizującego zamiar zmiany kierunku jazdy w lewo.

Mających wątpliwości informuję, że w sprawie używania kierunkowskazów przed wjazdem na budowle typu rondo, zarówno te o okrężnej, jak i te o kierunkowej organizacji ruchu, jednoznacznie wypowiedziały się, już po publikacji materiału na stronach Auto Świat,  Sądy Administracyjne, w tym NSA. 

Prawomocnymi wyrokami jednoznacznie uznały wymaganie włączenia lewego kierunkowskazu przed wjazdem na rondo, z zamiarem jazdy na jego lewą stronę, za NIEUPRAWNIONE. 

Zgodnie z polskim i europejskim prawem o ruchu drogowym budowla typu rondo, niezależnie od sposobu jej zorganizowania, pod względem zasad ruchu (ustawy Prawo o ruchu drogowym) nie jest w całości jednym klasycznym skrzyżowaniem, lecz zbiorem elementarnych dla ruchu skrzyżowań, zwanych zwykłymi. 

Budowla typu rondo jest w całości jednym skrzyżowaniem, ale tylko i wyłącznie w rozumieniu ustawy o drogach publicznych i przepisów wykonawczych do ustawy Prawo budowlane.   

UWAGA NA ZNAKI
W zależności od oznakowania na rondzie i przed nim zasady jazdy mogą być nietypowe. W Polsce są np. ronda bez znaku „ustąp pierwszeństwa” przed wjazdem. W takiej sytuacji, wjeżdżając na skrzyżowanie o ruchu okrężnym, mamy pierwszeństwo przed pojazdami, które już się na nim znajdują, a gdy już na nim jesteśmy, ustępujemy pierwszeństwa tym uczestnikom ruchu, którzy nadjeżdżają z prawej strony czyli wjeżdżającym na rondo kolejnymi wjazdami. Ruch na rondzie może być też regulowany światłami i znakami ustawionymi przed kolejnymi wjazdami (np. „ustąp pierwszeństwa przejazdu”). 

Są też ronda z takim oznakowaniem poziomym, że po zajęciu właściwego pasa przed wjazdem na nie aż do zjazdu mamy zagwarantowaną bezkolizyjną jazdę, a w ekstremalnych wypadkach niezgodna z prawem zmiana pasa jest uniemożliwiona…. krawężnikami. *
*)    Na skrzyżowaniach typu rondo z kierunkową segregacją ruchu na wlotach, które nie są w rozumieniu prawa "skrzyżowaniami dróg publicznych o okrężnej organizacji ruchu",  obowiązują ogólne zasady ruchu zgodne z ich kierunkowym oznakowaniem, bez związku z zasadami ruchu okrężnego. To na nich wybiera się kierunek jazdy, pas ruchu i skręca w lewo. Objeżdżanie wyspy to permanentna zmiana kierunku jazdy  w lewo przy wyspie. Różnice w oznakowaniu i wynikające z tego odmienne zasady ruchu pokazano na rysunku poniżej.

    Jak widać na powyższym rysunku można podporządkować wszystkie wloty bez użycia znaku C-12. Bezprawne oznakowanie znakami C-12 obiektów, które w rozumieniu prawa nie są zorganizowane wg zasad "ruchu okrężnego" jest już polską patologią na którą nikt nie reaguje a która jest przyczyną braku rozumienia zasad RUCHU OKRĘŻNEGO oraz tego czym są "skrzyżowania o ruchu okrężnym". Ta patologia narodziła się na rondzie Kocmyrzowskim w Krakowie. Wbrew obowiązującemu prawu, znak C-12 uznano, w oparciu o Kodeks drogowy z 1983 roku, za znak RONDO rozumiany jako odpowiednik znaku C-9 stawiany na wlotach zamiast na wyspie. 

W niektórych przypadkach skręt w lewo na rondzie może wymagać np. wjazdu na inny pas ruchu, a więc ustąpienia pierwszeństwa tym pojazdom, które się na nim znajdują.*
*) Skręt w lewo jest możliwy tylko na skrzyżowaniach dróg publicznych z wyspą lub w formie placu, które w rozumieniu prawa nie są zorganizowane wg zasad "ruchu okrężnego", czyli na takich na których pasy ruchu biegną w różnych konfiguracjach od wlotu do wylotu, a nie jedynie okrężnie.

    I tak NOWOCZESNA SZKOŁA Auto Świat, dla  tzw. "dobrej zdawalności" uczy zasad ruchu pod egzaminatorów, czyli wg prawa korporacyjnego WORD, mając za nic obowiązujące prawo i bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Na potwierdzenie. W Bazie wiedzy Auto Świat czytamy:
 http://akademia.autoswiat.pl/baza-wiedzy/kiedy-wlaczyc-kierunkowskaz/

Kierunkowskaz na rondach – Zdania co do korzystania z „migaczy” są podzielone w przypadku rond. Część instruktorów i ekspertów twierdzi, że rondo to zwykłe skrzyżowanie i trzeba włączać lewy lub prawy kierunkowskaz, inni uważają, że to kilka następujących po sobie skrzyżowań, korzystamy więc tylko z prawego „migacza”. Stosowanie pierwszego sposobu wydaje się lepszym rozwiązaniem.*
*) W tym jest problem, że prawo mamy takie samo jak nasi sąsiedzi lecz w Polsce pozwolono różnej maści dobrze ustosunkowanym "ekspertom", niestety głownie z powodu braku wiedzy ministerialnych urzędników, na pozbawione podstaw prawnych fantazje. W stosowaniu prawa nie ma dowolności i samowoli!

   Co to za instruktorzy, egzaminatorzy i eksperci skoro mają problem z odróżnieniem  "skrzyżowania z wyspą środkową" od od złożonego "skrzyżowania dróg w formie placu", zwykłego "skrzyżowania" od skanalizowanego skrzyżowania, w tym typu RONDO, oraz od nich wszystkich "skrzyżowania  o ruchu okrężnym" którym może ale wcale nie musi być elementem każdego z wymienionych wcześniej złożonych obiektów.

  Znak D,3 wg Konwencji wiedeńskiej (wprost nasz C-12) obowiązuje kierującego do stosowania się do zasad ruchu okrężnego i do niczego więcej. WYSTARCZY ZNAĆ TE ZASADY, a one są niezmienne od ponad 100 lat. Czas najwyższy by je poznać i właściwie stosować!!! 
                       
UWAGA:
Uaktualniono wpis, uwzględniając prawomocne wyroki, w tym NSA, w sprawie nieuprawnionego wymagania przez egzaminatorów WORD włączenia przed wjazdem na skanalizowane skrzyżowanie dróg publicznych typu rondo, zarówno o okrężnej jak i kierunkowej organizacji ruchu lewego kierunkowskazu, w związku z wydaniem polecenia jazdy na lewą stronę tej złożonej budowli drogowej.
                        





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.