sobota, 9 grudnia 2023

466. Pierwszeństwo na wylocie z dwupasowego ronda przy ruchu okrężnym

466. Pierwszeństwo na wylocie z dwupasowego ronda
 o okrężnej organizacji ruchu

Jeżeli uznasz, że to co robię jest ważne i potrzebne, to zapraszam
na stronę https://buycoffee.to/mrerdek1.blogspot.com
Wspierając moją działalność otrzymasz w ramach podziękowania najnowsze wydanie książki
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy

Pisałem na moim koncie na FB o samozwańczym "ministrze" ds. zasad ruchu drogowego który jako instruktor OSK, wykorzystując rysunek dwupasowego ronda o okrężnej organizacji ruchu z mojego bloga, zadał pytanie "Kto przejedzie pierwszy? Czy jadący czerwonym śladem ma pierwszeństwo przed jadącym śladem zielonym, czy odwrotnie? Pojawiło się kilkadziesiąt różnych komentarzy pomimo tego, że odpowiedź jest prosta i oczywista, zgodna z ustawą Prawo o ruchu drogowym i rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz prawem europejskim. Na uwagę zasługuje to, że przy ruchu okrężnym wjazd jest kontynuacją jazdy na wprost, a skoro tak, to kierujący nie ma podstaw do włączenia kierunkowskazów i tym bardziej zmiany pasa ruchu. 

Niestety w szeroko rozumianej edukacji komunikacyjnej, która nie dotyczy tylko kandydatów na kierowców, instruktorów OSK i egzaminatorów WORD szkolonych na poziomie kursu, ale także szkolenia akademickiego w wielu dziedzinach, w tym prawa, służb prewencji oraz inżynierii ruchu drogowego, mamy od 25 lat do czynienia z samowolą interpretacyjną i bezkarnością wadliwie szkolących.



Pomimo tego, że odpowiedź jest jednoznaczna i oczywista, dokładnie opisana polskim i europejskim prawem o ruchu drogowym, można spotkać się z wieloma sprzecznymi ze sobą odpowiedziami.

Jedni uznają, że pierwszeństwo miałby jadący czerwonym śladem, bo:
a) wcześniej wjechał na rondo, dlatego jadący zielonym śladem mysi pozwolić jadącemu czerwonym śladem zjechać z ronda, by go nie blokował,
b) jadący zielonym śladem miał na wlocie znak A-7 "ustąp pierwszeństwa" który dotyczy obu pasów ruchu, zatem także lewego którym poruszał się jadący czerwonym śladem,
c) jechał prosto od wlotu do wylotu, a jadący zielonym śladem wjechał po nim z drogi podporządkowanej i nie miał prawa zajechać mu drogi.

Inni uznają, że pierwszeństwo miałby jadący zielonym śladem,  ponieważ:
a) przed wylotem z ronda znajduje się z prawej strony jadącego czerwonym śladem, który na swoim wlocie tez miał znak A-7,
b) jadący czerwonym śladem zajeżdża mu drogę gdyż on także porusza się na wprost od wlotu do wylotu, 
c) jadący czerwonym śladem zmienia pas ruchu.

Która z tych odpowiedzi byłaby twoją czytelniku? A może te wszystkie odpowiedzi są błędne, a pytanie jest nieuprawnione? 

Patrząc na pytanie i rysunek należy stwierdzić, że pytanie jest tendencyjne, bowiem jadący czerwonym śladem okrężnie biegnącą jezdnią, co do zasady, nie może zmienić na wylocie kierunku jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu. Nie ma prawa wykonać manewru pokazanego na rysunku ponieważ zabrania mu tego wprost art. 22 u.p.r.d.  Może jedynie zmienić pas ruchu z lewego na prawy, oczywiście tylko wtedy, gdy prawy pas ruchu będzie wolny i co do zasady na odcinku przeplatania. Dopiero po znalezieniu się na prawym pasie ruchu może zmienić kierunek jazdy w prawo (opuścić jezdnię drogi z jej prawej strony) z prawem wyboru pasa ruchu na jezdni drogi wylotowej, sygnalizując swój zamiar wyraźnie i zawczasu prawym kierunkowskazem, jednak nie wcześniej niż po minięciu wylotu poprzedzającego ten na którym ma dojść do zmiany kierunku jazdy.

Kierujący jadąc czerwonym śladem nie jechał na wprost od wlotu do wylotu, bowiem zgodnie z zasadami organizacji ruchu o międzynarodowej nazwie "ruch okrężny" nakazanej znakiem C-12, jazda już od wlotu to kontynuowanie jazdy na wprost ale dookoła wyspy lub placu okrężnie biegnącą jezdnią, a każdy zjazd to zmiana kierunku jazdy w prawo dozwolona, co do zasady, tylko z prawego pasa ruchu okrężnie biegnącej jezdni. 

Jeżeli dotarłeś do końca to klikając na ten przycisk  
 postawisz mi wybraną przez Ciebie wirtualną kawę
 na "Buy coffee".
Wspierając moją działalność otrzymasz w ramach podziękowania najnowsze wydanie książki (plik PDF)
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy

mgr inż. Ryszard R. Dobrowolski

7 komentarzy:

  1. Bardzo jestem rad że mój wpis w poprzednim blogu wywołał kolejny temat, chciałbym tylko dodać że ta osoba która dorysowała ruchu pojazdu czerwonego ma za nic ma prawo obowiązujące Polskę. Z prawego pasa jezdni pojazd czerwony miałby zająć lewy pas w momencie wjazdu na rondo czyżby to była nieuprawiona i nie sygnalizowana zmiana pasa ruchu ?
    Oczywiście opuszczenie takiego ronda to zmiana kierunku jazdy w prawo z zawczasu włączonym prawym kierunkowskazem tylko i wyłącznie dozwolona z prawego (zewnętrznego ) pasa ruchu.
    A teraz dodam coś nie na temat, ostatnio czytałem art dotyczący jazdy po rondzie, i tam był zawarty cytat Pana Drexlera. Cytat brzmiał następująco. Art 22 zobowiązuje kierowcę do odpowiedniego ustawienia pojazdu przed skrzyżowaniem, ale na skrzyżowaniu już nie obowiązuje. Czyli wprost pozwala na skręcanie w lewo z prawego pasa ruchu, bo przed skrzyżowaniem zajmujesz lewy pas ruchu ale jak już jesteś na skrzyżowaniu możesz zjechać do prawej krawędzi jezdni i skręcić w lewo i oczywiście zasada dotyczy vice versa.
    Czy ten człowiek jest ograniczony ? Art 22 nie ma wzmianki o skrzyżowaniu, czyli zobowiązuje kierowcę by ustawić pojazd odpowiednio przed miejscem gdzie następuje zmiana kierunku jazdy a nie przed skrzyżowaniem. Dlatego przed kierunkowo zorganizowanymi rondami (budowla drogowa) mamy strzałki kierunkowe by poinformować kierowców wcześniej z jakiego pasa ruchu możemy zmienić kierunek jazdy lub kierunku nie zmieniać. W przypadku ronda okrężnie zorganizowanego strzałki kierunkowe nie mają najmniejszego sensu, bo jazda na wprost jest jadą dokoła wyspy a jedynym manewrem na takim rondzie jest skręt w prawo.
    Niestety można powiedzieć że 90% nie jest tego świadoma.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Sarinphosgen - Także ten wpis i przywołanie nieuprawnionych wymysłów Zbigniewa Drexlera wywołał kolejny temat. Artykuł odpowiada na pytanie komu zawdzięczamy skażenie prawa zwyczajowego WORD oraz szeroko rozumianej edukacji komunikacyjnej, także na poziomie akademickim.

      Usuń
  2. "Która z tych odpowiedzi byłaby twoją czytelniku? "
    Żadna z powyższych, nie w mojej gminie.
    U nas obowiązuje prosta zasada:
    Na skrzyżowaniu jadący na wprost mają pierwszeństwo przed skręcającymi. Zawsze.
    Zielony jedzie na wprost, czyli ma pierwszeństwo. Proste jak budowa cepa.
    Pasy ruchu nas nie dotyczą, takie nowinki jeszcze do nas nie dotarły. Może za 20-30 lat?

    PS Tak, robię sobie jaja z pogrzebu. Właśnie kończę przeglądanie materiałów ze "szkolenia kadr", i stwierdzam że dobrze już było. Dawno temu.
    Na dziś jedynym bezpiecznym rozwiązaniem wydaje się zlikwidowanie skrzyżowań o ruchu okrężnym oraz likwidacja pasów ruchu. Drastyczne, wiem. A jest jakiś inny sposób żeby w każdej gminie obowiązywały te same przepisy ruchu drogowego? ... zapadła niezręczna cisza.

    OdpowiedzUsuń
  3. @Andreas Maltcke - Zamiast wytłumaczyć EGZAMINATOROM WORD i FUNKCJONARIUSZOM POLICJI oraz polskim kierowcom czym jest nakaz znaku C-12, czym jest "ruch okrężny" w rozumieniu zasad ruchu oraz czym jest skrzyżowanie o ruchu okrężnym, a nie jest nim rondo, także zorganizowane okrężnie, zmieniono w u.p.r.d. definicje legalne drogi i skrzyżowania na sprzeczne z konwencją, a minister nieśmiało, bo to jedynie zalecenie, proponuje budowę rond o okrężnej organizacji ruchu tylko o jednym pasie ruchu. Nie dlatego, że ministerialni urzędnicy rozumieją ideę tego rozwiązania komunikacyjnego, lecz dlatego, że brak tej wiedzy nie ma wtedy znaczenia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Można z lewego jeśli prawy jest wolny. Nie ma czegoś takiego jak skręt z lewego w prawo bo zawsze najpierw zjeżdżamy na prawy i odrazu z prawego w lewo. Nie przelatujemy w powietrzu przeze prawy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Anonimowy - Masz podstawowe braki we właściwym rozumieniu zasad ruchu drogowego. Manewr zmiany pasa ruchu (wjazd na biegnący równolegle obok) należy wyraźnie i zawczasu sygnalizować, a po wykonaniu wyłączyć kierunkowskaz. Te same zasady dotyczą zmiany kierunku jazdy w prawo, co do zasady dozwolonej tylko z prawego pasa ruchu. Jadący lewym pasem najpierw zmienia pas ruchu po to by zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni i dopiero wykonuje drugi manewr. Jazda w poprzek prawego pasa ruchu w celu wjazdu na jezdnię drogi wylotowej nie jest zmianą pasa ruchu lecz zabronioną prawem zmianą kierunku jazdy w prawo.

      Usuń
    2. @Anonimowy - Albo zmieniasz pas ruchu albo kierunek jazdy. Jeżeli skręcasz w celu opuszczenia biegnącej okrężnie jezdni to nie zmieniasz pasa ruchu a zmieniasz kierunek jazdy. Wg twojego rozumowania to skręcać mozna z dowolnego pasa ruch w stronę w którą się chce bo tłumaczysz to że przecięcie pasów ruch jest zmianą pasa ruchu ale tak nie jest.

      Usuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.