niedziela, 31 grudnia 2023

469. Zjazd z lewego pasa ruchu ronda wg INTERIA.pl

469. Zjazd z lewego pasa ruchu ronda wg INTERIA.pl

Jeżeli uznasz, że to co robię jest ważne i potrzebne, to zapraszam
na stronę https://buycoffee.to/mrerdek1.blogspot.com
Wspierając moją działalność otrzymasz w ramach podziękowania najnowsze wydanie książki (plik PDF)
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy

W Interia.pl ukazał się po raz kolejny ogłupiający kierowców artykuł nakłaniający kierowców do łamania prawa i powodowania zagrożenia w ruchu drogowym. Nie jest prawdą, że na zmianę kierunku jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu okrężnie biegnącej jezdni jest przyzwolenie obowiązującego prawa. 

Nie trąb, gdy ktoś tak zjeżdża z ronda. Wcale nie łamie przepisów
Pokazany na rys. z artykułu i.pl zjazd z lewego pasa ruchu JEST ZABRONIONY

Rysunek w oryginale  https://motoryzacja.interia.pl/przepisy-drogowe/news-nie-trab-gdy-ktos-tak-zjezdza-z-ronda-wcale-nie-lamie-przepi,nId,7241427?fbclid=IwAR3-FemhWnqDzkPPJTPM4oa0gEWZ4FpZCOpfAJ5yptk9SbIE_hGhFYqDUT4#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome

Wbrew autorowi artykułu, zgodnie z wyrokami sądów winnym spowodowania wypadku jest zmieniający kierunek jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu. Autor artykułu ślepo wierzy w nieuprawnione wymysły ignorantów uznawanych za ekspertów, niestety nie z powodu wiedzy i wykształcenia lecz z powodu zajmowanych stanowisk i pełnionych funkcji. Na Interii od lat powielane są, zapewne tylko dla klikalności, szkodliwe dla BRD brednie o rondach i ruchu okrężnym.

Bezmyślne powoływanie się na nieuprawnione wymysły Zbigniewa Drexlera, ministerialnego urzędnika z czasów PRL, współtwórcy wzorowanego na radzieckim Kodeksu drogowego z 1983 roku, świadczy o tym, że zarówno autor artykułu jak i jego przełożeni nie dość, że zaprzeczają etyce dziennikarskiej, to na dodatek nie rozumieją podstawowych zasad ruchu. Stopień ogłupienia polskiego społeczeństwa przez ludzi, także egzaminatorów WORD, dla których Drexler jest ekspertem o niepodważalnym autorytecie, jest przerażający.

Rondo to budowla drogowa z centralną przeszkodą w formie okrągłej lub owalnej wyspy lub takiego placu. Pod względem zasad ruchu to ZWSZE zbiór skrzyżowań zwykłych, elementarnych także z punktu widzenia zasad ruchu. Każda centralnie skanalizowana budowla drogowa, o dowolnym kształcie i wielkości, może być zorganizowana neutralnie kierunkowo czyli okrężnie albo kierunkowo czyli odśrodkowo. Na tego typu budowlach, tak jak na węzłach drogowych, obowiązują ogólne zasady ruchu opisane ustawą Prawo o ruchu drogowym oraz znaki i sygnały drogowe których znaczenie i zakres stosowania opisuje rozporządzenie 170/2002.

Zjazd z lewego pasa ruchu, zarówno przy okrężnej jak i kierunkowej organizacji ruchu, w poprzek prawego pasa, na którym dopuszczony jest ruch NA WPRPST, jest wprost zabroniony art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym w dowolnym miejscu drogi, także na skrzyżowaniach w rozumieniu zasad ruchu. 

Popisem braku wiedzy jest zatem twierdzenie, że prawo nie wymaga przed zmianą kierunku jazdy w prawo do zbliżenia się do prawej krawędzi jezdni czyli zajęcia prawego pasa ruchu przeznaczonego do jazdy na wprost i do skręcania.  Jeżeli skręt w prawo jest dozwolony tylko z jednego pasa ruchu skręcający ma prawo do zajęcia dowolnego pasa ruchu na jezdni drogi wylotowej. Przy ruchu okrężnym w rozumieniu nakazu znaku C-12 każdy zjazd z okrężnie biegnącej jezdni to zmiana kierunku jazdy w prawo. 
Tylko jadący długim pojazdem ma prawo zmienić kierunek jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu  (art. 22.1, art. 22.3 i art. 22.5 ustawy p.r.d.) 


Przy kierunkowej organizacji ruchu budowli z centralną przeszkodą z pasami ruchu biegnącymi odśrodkowo od wlotu do wylotu, ze znakiem C-9 na wyspie lub placu, do wylotu jedzie się albo na wprost bez zmiany kierunku jazdy albo zmieniając kierunek jazdy w prawo z prawego pasa ruchu, tak jak przy ruchu okrężnym. To wszystko co należy wiedzieć.

Osobna sprawa to patologia w znakowaniu dróg, w tym centralnie skanalizowanych budowli drogowych o okrężnej i o kierunkowej organizacji ruchu.

mgr inż. Ryszard R. Dobrowolski
Jeżeli dotarłeś do końca to klikając na ten przycisk  
 postawisz mi wybraną przez Ciebie wirtualną kawę
 na "Buy coffee".
Wspierając moją działalność otrzymasz w ramach podziękowania najnowsze wydanie książki (plik PDF)
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy

8 komentarzy:

  1. Przepisy ruchu drogowego można przestrzegać ale nie jest to zalecane. Jazda zewnętrznym pasem ruch dookoła na rondzie o okrężnej organizacji ruchu jest dozwolona przez kodeks drogowy ale nie jest zalecana. Mniej więcej tak to brzmi jak czytam art. z interi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Sarinphosgen - Na tą narrację składa się kilka powodów. Pierwszy to bezprawne traktowanie złożonej budowli typu ronda w całości jako jedno kierunkowo zorganizowane "zwykłe" skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu, takie jak bez wyspy na środku. Drugi to poszukiwanie uniwersalnych zasad ruchu dla rond o dowolnym KIERUNKOWYM sposobie zorganizowania. Trzeci to uznanie, że amerykański neutralny kierunkowo "ruch okrężny" którego ideą jest brak zmiany kierunku jazdy w lewo już nie istnieje i pojawił się na wschodzie Europy radziecki ruch okrężny będący permanentną zmianą kierunku jazdy w lewo. Czwarty to uznanie w czasach PRL znaku nakazu C-12 za symbol ronda o znaczeniu znaku C-9. Piąty to zakłamanie art. 22, że jest tam mowa o zmianie ruchu jadącego, a szósty to zakłamanie §36 rozp. 170/2002 .Że w ust. 1 jest tam mowa o rondzie, a w ust. 2 jest mowa o legalnym dodawaniu znaku C-12 do znaku A-7, a nie odwrotnie, na rondach o podporządkowanych wszystkich wlotach, co jest niemożliwe i zaprzecza tezie wg której rondo to zwykłe skrzyżowanie.

      Usuń
  2. Interia też kiedyś pokazała przypadek, gdzie wszyscy byli winni tylko nie organizator ruchu
    https://motoryzacja.interia.pl/wideo/video,vId,3096443
    Możnaby zadać pytanie policjantom, czy gdyby pani objechała rondo wewnętrznym pasem to już mogłaby objeżdżać je zewnętrznym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @markwiat - Tak właśnie nieuprawniony wymysł będący uznany bezkrytycznie za obowiązującą normę rodzi kolejne wymysły i poszukiwanie uzasadnienia do bredni.

      Usuń
    2. Czasami poszukiwania uzasadnień tych bredni ma wręcz komiczny efekt. Ostatnio w dyskusji o słynnym skrzyżowaniu z "pierwszeństwami łamanymi" że niby to ja nakazuje pokazywanie pierwszeństwa kierunkowskazem a prawda jest taka że to wordowska nauka nakazuje takie zachowanie, "pierwszeństwo skręca" w lewo to lewy kierunkowskaz w prawo to prawy czyż nie jest to pokazywanie pierwszeństwa kierunkowskazem? To co zauważyłem to że osoby podające się za ekspertów będące wiernymi sługami prawa drogowego word nie są gotowi na przyjęcie prawdy, są z definicji oszołomami którzy mimo logicznych argumentów pozostają bezgranicznymi ignorantami Prawa obowiązującego w Polsce.

      Usuń
    3. Takiej głupoty ze strony policji dawno nie słyszałem (pomijając audyt obywatelski). Osobiście, chociaż jestem świadomy błędnej organizacji ruchu, będąc na miejscu pana kierowcy nie przyjąłbym uznania winnym. Sprzeczne malowanie pasów daje prawo uważać, że rondo jest kierunkowe.

      Usuń
    4. Na tak sporych rozmiarów rond optował bym za powtarzaniem strzałek kierunkowych bezpośrednio przed skrzyżowaniami wylotowymi, bo w takim przypadku naprawdę można się pogubić, jako obowiązkowe.

      Usuń
    5. @Sarinphosgen - Podzielam to zdanie od zawsze, także w stosunku do dużych rond o okrężnej organizacji ruchu. Takie rysunki od lat pokazuję na blogu.
      Dlaczego tak nie jest? Są przynajmniej dwa powody. Podstawowy, to BEZPRAWNE traktowanie budowli typu rondo w całości jako jedno zwykłe skrzyżowanie, dlatego są znakowane kierunkowo tylko na wlotach. Drugi powód to brak warunków technicznych dla budowli typu rondo o kierunkowej organizacji ruchu i podporządkowanych wszystkich wlotach.
      Obecnie są już wytyczne projektowania rond, także o kierunkowej organizacji ruchu, niestety z błędami. Wytyczne to jednak nie warunki techniczne.

      Usuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.