poniedziałek, 13 kwietnia 2020

218. Zmiana kierunku jazdy w lewo na rondzie Dywizjonu 308 w Krakowie - odpowiedź na pytanie czytelnika

JEŻELI NIE WIECIE PAŃSTWO NA JAKI CEL PRZEZNACZYĆ 1% SWOJEGO PODATKU, TO POZWOLĘ SOBIE NA PODPOWIEDŹ. DOSKONAŁYM WYBOREM BĘDZIE ŚRODOWISKOWY DOM SAMOPOMOCY "WENA", 
64-100 LESZNO, UL. STAROZAMKOWA 14A.
ŚDS "WENA - OLA" W LESZNIE (KRS 0000309320) 



Pytanie czytelnika 

Piotr M. 12 kwi 2020 15:03

Dzień dobry,

Przypuśćmy, że poruszam się aleją Pokoju w kierunku Nowej Huty i skręcam na rondzie Dywizjonu 308 w lewo w Nowohucką. Z jednego pasa robi się 2. Czy przy takich rondach, skręcając w lewo powinienem zająć prawy pas? Czy lewy ze zmianą na prawy?

Podobna sytuacja na rondzie Młyńskim, jadąc Meissnera i skręcając w lewo w Pilotów.

Z góry dziękuję (...). 
Piotr M.


Odpowiedź 


Powinien Pan zająć lewy pas ruchu na odcinku przeplatania między elementarnymi skrzyżowaniami tych KIERUNKOWO zorganizowanych złożonych budowli drogowych. Na tym pasie kończy Pan bowiem manewr zmiany kierunku jazdy w lewo i wyłącza lewy kierunkowskaz. Może Pan ten pas zmienić na prawy na tym odcinku lub dopiero po opuszczeniu ronda. 

Tu jazda do wylotu jest jazdą na wprost, a ta dozwolona jest z każdego pasa ruchu oznaczonego strzałką do jazdy na wprost, zatem bez zmiany kierunku jazdy i wbrew praktyce WORD i naukom dyrektora MORD w Krakowie, bez włączania prawego kierunkowskazu.


Oba ronda są rondami o kierunkowej organizacji ruchu z jezdniami biegnącymi odśrodkowo na wprost do wylotów. To skrzyżowania dróg publicznych z centralną wyspą i rozsuniętymi wlotami, zwykle z pierwszeństwem na jednym z kierunków i sygnalizacją świetlną. 

Różnica polega na tym, że podporządkowując na tych rondach wszystkie wloty ustalono pierwszeństwo na wszystkich kierunkach. Przy czynnej sygnalizacji świetlnej nie ma żadnego znaczenia czy i jakie znaki regulujące pierwszeństwo (A-7 "ustąp pierwszeństwa", STOP  czy D-1 "droga z pierwszeństwem") stoją na wlotach.

Niestety te ronda mają bezprawnie dodany znak C-12 "ruch okrężny" do znaków A-7 na ich wszystkich skrzyżowaniach wlotowych. Bezprawnie gdyż nie mają one niestety nic wspólnego z neutralnym kierunkowo  "ruchem okrężnym". To wynik narodzonej w Krakowie w 2005 roku patologii wynikającej z wymysłu miernych ale wiernych ministerialnych urzędników z czasów PRL, jak się okazuje do dziś wpływowych, wg których rondo to pod względem zasad ruchu w całości jedno skrzyżowanie, które, gdyby takim było, nie mogłoby mieć podporządkowanych wszystkich wlotów. 

Znak C-12 jest na kierunkowych rondach jedynie odpowiednikiem znaku C-9 i niczym więcej.

Na obu rondach skręt w lewo dozwolony jest tylko z lewego pasa ruchu. Manewr zmiany kierunku jazdy w lewo kończy się w obu przypadkach na lewym pasie ruchu, którym kierujący ma prawo kontynuować jazdę na wprost do wylotu na kolejnym skrzyżowaniu ronda i dopiero po jego opuszczeniu zmienić pas ruchu na bliższy prawej krawędzi jezdni (art. 16.4 ustawy Prawo o ruchu drogowym). 

Może też zmienić pas ruchu na odcinku przeplatania ronda (jest linia jednostronnie przekraczalna), ale musi  to uczynić po zakończeniu manewru zmiany kierunku jazdy, na co nie zawsze jest miejsce, wolny prawy pas ruchu i czas.  Nie jest prawdą, że zmieniając kierunek jazdy w lewo BEZ LINII PROWADZĄCEJ kierujący może, a nawet wg niektórych WORD, wręcz musi, jechać w poprzek wyznaczonych znakami drogowymi pasów z lewego na prawy z włączonym lewym kierunkowskazem. 

 Przecięcie wyznaczonych znakami drogowymi pasów od lewej do prawej z włączonym lewym kierunkowskazem jest naruszeniem prawa, ale przy czynnej sygnalizacji świetlnej może ujść na sucho. Jednak gdy kierujący wjedzie za sygnalizator i czeka na lewym pasie na wjazd na zapełniony prawy, to po zmianie sygnału może się spotkać na prawym pasie z jadącym nim na wprost, który  został zaskoczony tym, że na prawy pas wjeżdża ktoś, kto ma włączony lewy kierunkowskaz. Gdy sygnalizacja zostanie wyłączona, to może już być z tym już całkiem źle. 


Jeżeli ktoś zechce z marszu wjechać podczas zmiany kierunku jazdy w lewo na prawy pas odcinka przeplatania, to musi wiedzieć, że ma obowiązek przełączyć lewy kierunkowskaz na prawy i być świadomym tego, że zmienia pas ruchu, nie sygnalizując swojego zamiar u zawczasu i wyraźnie. W przypadku kolizji lub wypadku zostanie zawsze obwiniony za spowodowanie zagrożenia w ruchu w związku z naruszeniem  art. 22.1, art. 22.4 i art. 22.5 ustawy Prawo o ruchu drogowym, czyli niewłaściwą zmianą pasa ruchu.


Gdyby lewy pas ruchu na jezdni drogi poprzecznej był przeznaczony tylko do skręcania w lewo lub np. tylko dla wybranej grupy pojazdów, z czym nie mamy tu do czynienia, organizator ruchu powinien namalować na jezdni linię prowadzącą na pas przeznaczony do jazdy na wprost, by umożliwić w ten sposób legalne zakończenie manewru zmiany kierunku jazdy o jeden pas dalej, z włączonym lewym kierunkowskazem.




Jeżeli na prawym pasie odcinka przeplatania nie jedzie inny pojazd, to zmienić pas ruchu można bez problemu także na torowisku, oczywiście wtedy, gdy nie zabrania tego linia ciągła, tak jak na rondzie Dywizjonu 308.

Osobiście uważam, że dla poprawy bezpieczeństwa, przed wjazdem na skrzyżowanie wylotowe z tego ronda powinna być od linii zatrzymania przed sygnalizatorem namalowana linia ciągła, co uniemożliwiłoby zmianę pasa ruchu na torowisku  i bezpośrednio przed wjazdem na skrzyżowanie.

Ryszard Roman Dobrowolski

9 komentarzy:

  1. Co sądzi Pan o zmianie pasa ruchu na torowisku, bo też są różne teorie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zmiana pasa ruchu poza skrzyżowaniem, zatem na na biegnącym w poprzek jezdni torowisku, przejściu dla pieszych lub przejeździe dla rowerzystów, jeżeli nie zabrania tego linia ciągła, jest jak najbardziej dozwolona. Torowiska bywają wyłożone w miejscu przejazdu kostka brukową, na której nie można namalować znaków poziomych w postaci linii, tak jak nie maluje się linii na powierzchni przejścia lub przejazdu. Dlatego należy obserwować, czy nie ma linii ciągłej przed i za torowiskiem, podobnie jak przed i za przejściem lub przejazdem. Jeżeli nie ma linii ciągłej za przejściem, przejazdem lub torowiskiem, zmiana pasa ruchu jest na powierzchni przejazdu, przejścia lub torowiska dozwolona na ogólnych zasadach ruchu.

      Usuń
    2. Jednak może być to mylące kiedy przed jest linia przerywana a za ciągła. Poniżej co prawda jednostronnie przekraczalna pomiędzy skrzyżowaniami.
      https://www.google.pl/maps/@53.1232232,18.01896,3a,75y,192.07h,73.25t/data=!3m6!1e1!3m4!1siOBTRRuxov7irw0vqxDbgQ!2e0!7i13312!8i6656

      BTW Na wyspie brakuje dwóch sygnalizatorów świetlnych.

      Usuń
    3. @Paweł. Uzupełniłem post o zmianę pasa ruchu na torowisku na rondzie Dywizjonu 308.
      Na przywołanym rondzie w Bydgoszczy jest wiele błędów w oznakowaniu i wyposażeniu, co wymagałoby osobnego omówienia. Linia jednostronnie przekraczalna przed torowiskiem i ciągła za nim jest wynikiem zastosowania linii prowadzącej.

      Usuń
    4. Kurde źle spojrzałem te jednostronnie przekraczalne są na skrzyżowaniu. Tutaj przejście dla pieszych z ciągłą linią przed a przerywaną za.
      https://www.google.pl/maps/@53.1218662,18.0274309,3a,75y,91.11h,77.18t/data=!3m6!1e1!3m4!1sdQYYrtrjsZjORt35cqEecg!2e0!7i13312!8i6656

      Jeszcze jedno pytanie skąd wynika zakaz zmiany pasa ruchu na skrzyżowaniu bo bezpośredniego zakazu nie ma, policja też raz twierdzi że można innym razem, że nie? Oczywiście jak jest ciągła linia to wiadomo, że nie można.

      Usuń
    5. Zakaz zmiany pasa ruchu na skrzyżowaniu, co do zasady wynika wprost z art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Kierujący ma obowiązek zajęcia odpowiedniego pasa ruchu, zgodnie z powziętym zamiarem, jeszcze przed wjazdem na skrzyżowanie, właśnie po to, by tego nie robił na skrzyżowaniu na dodatek bez możliwości jednoznacznego powiadomienia o swoim zamiarze, zawczasu i wyraźnie, innych kierujących.

      Usuń
    6. @Paweł. By była jasność. Oczywiście możliwa zmiana pasa ruchu na odcinkach przeplatania strumieni pojazdów na obwiedni wielopasowej, złożonej ze skrzyżowań zwykłych, budowli typu rondo w formie placu lub skanalizowanego wyspą środkową skrzyżowania dróg publicznych, nie ma nic wspólnego ze zmianą pasa ruchu na elementarnym skrzyżowaniu, także takiej złożonej budowli drogowej, w rozumieniu zasad ruchu drogowego.

      Dotyczy to także wyprzedzania. Na odcinkach przeplatania wyprzedzamy na ogólnych zasadach ruchu. Jeżeli rondo ma skrzyżowania kierowane sygnalizacją świetlną wyprzedzanie jest dozwolone także na jego elementarnych dla ruchu drogowego skrzyżowaniach. Jeżeli nie ma tej sygnalizacji lub jest ona wyłączona, wyprzedzanie jest na tych skrzyżowaniach co do zasady zabronione. Jest tu jednak jeden wyjątek opisany w art. 24.7.3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wyprzedzać wolno, pomimo braku sygnalizacji, na WLOTOWYCH SKRZYŻOWANIACH dowolnej co do wielkości i kształtu budowli drogowej, w tym typu rondo, zorganizowanej zgodnie z nakazem znaku C-12, czyli zgodnie z zasadami znanej i stosowane w Europie od ponad wieku organizacji ruchu o międzynarodowej nazwie "ruch okrężny". I tu ważna dla BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM uwaga. Na KIERUNKOWO zorganizowanym rondzie o podporządkowanych wszystkich wlotach, bez sygnalizacji lub przy wyłączonej sygnalizacji, dodany BEZPRAWNIE do znaków A-7 "ustąp pierwszeństwa" znak C-12, użyty tu jako symbol ronda i odpowiednik znaku C-9 wg kodeksu z 1983 roku, NIE CZYNI z tak oznaczonego skrzyżowania wlotowego "skrzyżowania o ruchu okrężnym", gdyż wbrew znakowi C-12 ma ono KIERUNKOWĄ organizację ruchu!!!

      Usuń
    7. Ostatnio trafiłem na ten filmik i zwątpiłem
      https://www.youtube.com/watch?v=nyNpOexp-vc&feature=youtu.be&t=158

      Pamiętam, że w książce, którą kupiłem w szkole nauki jazdy była informacja, że na skrzyżowaniu kierowanym zmienić pas można ale to pewnie była grupa IMAGE.
      Chyba jednak w ustawie musi być zapisane wprost tak jak i to, że rondo to zespół skrzyżowań bo mundurowi i nie tylko nie ogarniają.



      Usuń
    8. @Paweł. Filmik jest mi znany i nawet go skomentowałem. Dyskutujący na filmie z policjantami, niestety o małej wiedzy i kiepskich manierach, zmieniający kierunek jazdy w lewo, mając wolny lewy pas ruchu, postanowił na nim zakończyć manewr. Prawym pasem prawej jezdni dwujezdniowej drogi jechał na wprost tylko jeden pojazd. Niestety jadąca tym pojazdem pani kierowca wadliwie odczytała intencje zmieniającego kierunek jazdy i odbiła na skrzyżowaniu na lewy pas ruchu bez sygnalizowania czegokolwiek. Był to z jej strony wyimaginowany MANEWR OBRONNY, a nie świadoma zmiana pasa ruchu wykonana zgodnie z art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym, czego na skrzyżowaniu i tak robić nie wolno.

      I by było śmieszniej, pani po "zmianie" pasa na lewy, mając nadal wolny prawy, wjechała w tył pojazdu, który po zmianie kierunku jazdy w lewo poruszał się na wprost lewym pasem ruchu już poza skrzyżowaniem.

      Usuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.