niedziela, 23 lutego 2020

208. Pasy tylko do skręcania, a jazda na suwak.


Jeżeli nie wiecie Państwo na jaki cel przeznaczyć 1% swojego podatku, to pozwolę sobie na podpowiedź. Doskonałym wyborem będzie Środowiskowy Dom Samopomocy "WENA", 
64-100 Leszno, ul. Starozamkowa 14a.
ŚDS "WENA - OLA" w Lesznie (KRS 0000309320) 


Szukałem w internecie odpowiedzi na pytanie związane z "jazdą na suwak" i trafiłem na pańskiego bloga, Dlatego pozwalam sobie zapytać Pana:
Czy dla jadących prosto skrajnymi pasami ruchu, które po pewnym czasie okazują się być pasami tylko do skręcania,  te pasy są pasami zanikającymi i czy nimi jadących obowiązuje jazda na suwak? Oczywiście przy zachowaniu pozostałych warunków. 
Tomasz.





R.R.D. Niestety nie ma tu zastosowania jazda na suwak, gdyż skrajne pasy ruchu nie są pasami zanikającymi lub pasami na których np. z powodu wypadku kontynuowanie jazdy nie jest możliwe. 

Oba skrajne pasy ruchu są przeznaczone do skręcania, a nie do jazdy w tym samym kierunku. Jazda wolnym pasem do skręcania i jego zmiana na odcinku przeplatania na pas do jazdy na wprost jest uważana powszechnie za cwaniactwo. Takie zachowanie jest tolerowane, niestety z dużą rezerwą, tylko w przypadku prawego pasa i tylko wtedy,  gdy porusza się nim zagubiony przybysz z innego miasta lub ktoś, kto jedzie tym pasem po włączaniu się do ruchu. Tu zmiana pasa ruchu odbywa się na ogólnych zasadach ruchu. Trzeba czekać aż się ktoś zlituje i wpuści. Jeżeli przy tym kierujący zablokuje ten pas skręcającym, to popełni wykroczenie.


Tomasz. Chciałbym jednak dopytać, gdyż zdania w tej sprawie są podzielone. Otóż:
Jezdnia trzypasowa jest długa (załóżmy ma ponad 1km). Ruch w godzinach szczytu jest ogromny i korek tworzy się zawsze. Jeśli wszyscy którzy zamierzają jechać na wprost stoją jedynie na środkowym pasie korek sięga 3 skrzyżowania wcześniej. Natomiast jeśli wykorzystują wszystkie trzy pasy, które wcześniej nie maja namalowanych  strzałek do skręcania, korek jest trzy razy krótszy. Dodam tylko, że skręcających w prawo lub lewo jest poniżej 1% wszystkich przejeżdżających przez to skrzyżowanie.

Czy w tym przypadku pasy do jazdy na wprost zanikają?

R.R.D. Jazda na suwak dotyczy tylko miejsca zanikania pasa przed zwężeniem i przypadku zablokowania się sąsiadujących ze sobą pasów ruchu np. uszkodzeniem nawierzchni lub pojazdu. Tu żaden pas ruchu nie zanika. Nie znaczy to, że gdy wszystkie pasy ruchu są zajęte nie można z życzliwości i współpracy na drodze, czyli tzw. kultury jazdy, stopniowo zmniejszając prędkość zrobić miejsca na środkowym pasie ruchu dla jednego pojazdu, raz z prawej i raz z lewej. Tego żaden przepis nie zabrania. Tak się robi pozwalając na wjazd na zasadzie zamka błyskawicznego z zakorkowanej drogi podporządkowanej na zakorkowaną jezdnię drogi z pierwszeństwem. 

I na koniec jeszcze jedna uwaga dotycząca oznakowania poziomego jezdni. Niestety z zasady się tego nie uczy, a szkoda.Tak naprawdę linie przerywane P-1 przed miejscem w którym skrajne pasy są przeznaczone tylko do skręcania zamieniają się w zagęszczone linie o podwójnej szerokości i równych kreskach z przerwami. Są to linie wydzielające pas ruchu dla pojazdów skręcających. Wjazd za nie z włączonym kierunkowskazem odwrotnie do wskazania strzałek na jezdni i znaku F-10, to naruszenie zasad ruchu o których pisałem w poprzedniej odpowiedzi. Zatem zmiana pasa ruchu musi co do zasady nastąpić przed tą linią, co pokazuję na dołączonym rysunku. 


Jeżeli droga jest tam permanentnie zablokowana można sztucznie zawęzić jezdnię i wymusić w ten sposób jazdę na suwak. Można też przesunąć zwężenia między sobą, czyniąc dwa osobne zwężenia jednostronne.


Opracował Ryszard R. Dobrowolski

8 komentarzy:

  1. Witajcie
    Jak można w tej sytuacji wpaść na pomysł, że pasy zanikają? Bo pojawił się przepis o jeździe na suwak? Przecież to normalna zmiana pasa ruchu w odpowiednim miejscu. W korku jeszcze trzeba liczyć na uprzejmość jadących pasem do jazdy na wprost. Skąd taka myśl czyżby chodzenie na łatwiznę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonim-owy. Nie pomysł i nie pójście na łatwiznę, lecz konkretne pytanie kogoś kto mając wątpliwości je zadał. Po prostu trzy pasy do jazdy prosto, zwykle zajęte, zmieniają się w jeden pas do jazdy prosto i dwa pasy do skręcania. Skrajne pasy do jazdy prosto się kończą i stąd to pytanie. A jazda na suwak to nie normalna zmiana pasa ruchu w odpowiednim miejscu?

      Usuń
    2. MrErdek. Nie zostałem dobrze zrozumiany. Myślę że gdyby nie przepis o jeździe na suwak tego pytania by nie było. Nie zanika pas w sposób taki że nie można kontynuować jazdy. Nie zmienisz pasa jedziesz w prawo lub w lewo. Jaki suwak w tym przypadku ? Co do Pana pytania jazda na suwak ok to normalna zmiana pasa ruchu ale według zasad przepisu o jeździe na suwak. Inaczej jak zmieniam pas ruchu ustępuje pierwszeństwa tym którzy już na tym pasie ruchu są.
      Nagle ktoś sobie wymyślił bo jest nowy przepis by dopasować go do tej sytuacji. Jeśli się nadal nie rozumiemy to jeslimi Pan pozwoli przytoczę konkretny przykład z odcinka jedz bezpiecznie i opiszę co miałem na myśli określając to pytanie chodzeniem na łatwiznę.

      Usuń
    3. Ależ rozumiemy się. Oczywiście, że gdyby nie przepis o jeździe na suwak, tego pytania by nie było. Myślę, że chodzi o cwaniaków wjeżdżających na pas do skręcania, którzy po wyprzedzeniu wracają na pas do jazdy prosto. Pytający mówi o innej sytuacji, co widać na rysunkach.

      Usuń
  2. Super rozwiązania na ostatnim rysunku. Myślę że w wielu miejscach wymusiło by ruch zgodnie z przepisami. Np jazdy z lewego pasa tylko w lewo bo chcąc jechać inaczej zwężenie wymusza w odpowiednim miejscu zmianę pasa ruchu w dodatku teraz gdy mamy właśnie jazdę na suwak. Chce jechać w lewo zmieniam pas na zwężeniu i zaraz wracam na lewy. Super rozwiązania na cwaniaków jadących prosto z pasa do skrętu w lewo bo wymusza zmianę pasa na ten do jazdy na wprost. Nie widziałem jeszcze nigdzie takiej organizacji ruchu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przeczytałem raz jeszcze cały tekst. Uważam że tego pytania nie było by gdyby nie wprowadzenie przepisu jazdy na suwak. Obydwa pasy skrajne nie zanikają tylko mają kontynuację można z nich tylko skręcać. Ktoś nie rozumie przepisu o jeździe na suwak dlatego zapytał i dobrze bo kto czyta Pana bloga będzie ten przepis lepiej rozumiał. Ostania rysunek pokazuje kiedy stosuje się jazdę na suwak i jak dla mnie tylko wtedy zanika pas ruchu a nie wtedy gdy ma kontynuację np tylko do jazdy w lewo. A w moim pierwszym komentarzu powinienem napisać że jest to zmiana pasa ruchu na ogólnych zasadach a nie normalna zmiana pasa ruchu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie jest tak jak piszesz. Chodziło mi tylko o to, by nie zniechęcać czytelników do zadawania pytań, które mają rozwiać wątpliwości i służyć lepszemu zrozumieniu tematu. Szerokości.

      Usuń
    2. Ja będąc gościem na Pańskim blogu dziękuję że mogę pisząc komentarz porozmawiać z Panem. Moim znajomym którzy mają wątpliwości w temacie ruchu drogowego polecam ten blog do czytania.
      Szerokości

      Usuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.