sobota, 21 sierpnia 2021

380. Kolizja na życzenie na "DZIWNYM" rondzie Hakena w Szczecinie

380. STOP CHAM
"Kolizja na życzenie" na trzypasowym rondzie o okrężnej organizacji ruchu z możliwością zjazdu z dwóch pasów ruchu
(Rondo im. Hermana Hakena w Szczecinie)

Seria STOP CHAM i filmik jakich wiele, ale tym razem nie chodzi o walkę dwóch bezmyślnych kogutów dla których pojęcie kultury i szacunku dla siebie, swoich bliskich i innych uczestników ruchu drogowego jest zerowe.

Jeden nie wie na czym polega zmiana pasa ruchu oraz tego, że włączenie kierunkowskazu do niczego nie uprawnia, a drugi, dla zrobienia filmu z kolizji, świadomie jej nie zapobiegł.


https://youtu.be/_Mwgeld4AAw

Obaj zapomnieli o PODSTAWOWYM PRZEPISIE dotyczącym zasad ruchu i bezpieczeństwa na drodze, a mianowicie o art. 3.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Zgodnie z nim obaj kierujący powinni zachować ostrożność, tu szczególną, i unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić, albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę!!!

Należy wierzyć w to, że obaj zostaną ukarani.
Tym razem zainteresowało mnie pokazane na filmie trzypasowe rondo o okrężnej, zgodnej z nakazem znaku C-12, organizacji ruchu, w rzadko spotykanej w Polsce odmianie pozwalającej na legalny zjazd z dwóch pasów ruchu.

Oczywistym jest, że skręt w prawo wprost z lewego pasa ruchu dwupasowej okrężnie biegnącej jezdni z tak też okrężnie biegnącym prawym pasem ruchu, jest co do zasady zabroniony art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jak to zatem możliwe, by zjazd był jednak dozwolony z dwóch pasów ruchu? Oczywiście należy miedzy bajki włożyć wymysł o tym, że zmieniający kierunek jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu może to zrobić pod warunkiem, że ustąpi pierwszeństwa jadącemu równolegle obok prawym pasem ruchu. Po pierwsze nie nadjeżdża on z prawej strony, bowiem jedzie równolegle swoim pasem ruchu tej samej jezdni, a zmianą kierunku jazdy w prawo nie jest zmianą pasa ruchu. W przypadku kolizji lub wypadku będzie ZAWSZE obwiniony za niewłaściwą zmianę pasa ruchu, a gdy skręci bez kolizji, za niewłaściwa zmianę kierunku jazdy.

Projekt okrężnej organizacji ruchu ronda im. H. Hakena w Szczecinie z możliwością opuszczenia obwiedni z dwóch pasów ruchu 
(foto. materiały UM Szczecin)

Jest to rozwiązanie o którym wcześnie nie pisałem, bowiem zależało mi na tym, by wszyscy zainteresowani najpierw zrozumieli, że rondo to jedynie budowla drogowa, złożona z elementarnych dla zasad ruchu skrzyżowań zwanych zwykłymi.

Każde rondo może być zorganizowane bezkierunkowo czyli okrężnie, co do zasady bez strzałek kierunkowych na wlotach i z jedynie okrężnym przebiegiem jezdni, o czym powiadamia kierującego znak nakazu C-12 "ruch okrężny". Może być zorganizowane także jednoznacznie kierunkowo ze skręcaniem w lewo z biegnącego na wprost do wylotu pasa ruchu, zatem ze strzałkami kierunkowymi na wielopasowych wlotach i zgodnymi z nimi strzałkami na obwiedni. Jest to oczywiście zaprzeczenie neutralnej kierunkowo okrężnej organizacji ruchu.

Nie chcę ale muszę kolejny raz, ponieważ by właściwie rozumieć obowiązujące od dwóch dekad w Polsce, zgodne z prawem europejskim, prawo o ruchu drogowym należy bezwzględnie zapomnieć o bublu prawnym w postaci wzorowanego na prawie drogowym ZSRR Kodeksie drogowym z 1983 roku, który wciąż jest podstawą praktyki WORD i GDDKiA.

Należy zatem zapomnieć o tym, że rzekomo rondo w Polsce to pod względem zasad ruchu w całości jedno zwykłe, zawsze kierunkowo zorganizowane, skrzyżowanie z wysepką na środku, na którym pasy ruchu zawsze biegną na wprost od wlotu do wylotu, nawet wtedy gdy oznaczono je znakami jedynie okrężnie.

Należy zapomnieć także o kolejnym wymyśle z 1983 roku, wg którego znak nakazu C-12 "ruch okrężny" to jedynie symbol ronda o znaczeniu znaku C-9 "nakaz jazdy z prawej strony znaku", który nakazuje jazdę w lewo, w prawo lub na wprost z prawej strony wyspy środkowej ronda, na którym, jak wspomniałem wcześniej, przy kierunkowej organizacji ruchu pasy ruchu zawsze biegną na wprost od wlotu do wylotu.

Należy mieć też świadomość tego, że skrzyżowań zwykłych o podporządkowanych wszystkich wlotach znakiem "ustąp pierwszeństwa" nie ma, a dodawanie znaku C-12 do znaków A-7 na wlotach kierunkowo zorganizowany budowli drogowych typu rondo o podporządkowanych wszystkich wlotach jest bezprawne, bowiem nie ma na to żadnego przyzwolenia ani sensu, także ze strony obowiązującego w Polsce i Polskę prawa.

Traktowanie znaku C-12 wg Kodeksu drogowego z 1983 roku jako odpowiednika znaku C-9, stało się w 2005 roku, dziś już ogólnopolską, patologią. Niestety nikt nie reaguje na to bezprawie, także GDDKiA, która wprost podlega Ministerstwu Infrastruktury.

To takie samo bezprawie jak domalowywanie strzałek kierunkowych odpowiadających kierunkowej organizacji ruchu, ze zmianą kierunku jazdy w lewo, na wlotach okrężnie, czyli neutralnie kierunkowo, zorganizowanych budowli drogowych, szczególnie często spotykane na wschodzie Polski. Tam pomimo tego, że Policja przegrywa sprawy w sądach, wciąż pozytywnie opiniuje takie sprzeczne z prawem projekty stałej organizacji ruchu.

Przy okrężnej organizacji ruchu każdy zjazd z okrężnie biegnącej jezdni, to zmiana kierunku jazdy w prawo, natomiast przy organizacji kierunkowej jedzie się do wylotu zgodnie z oznakowaniem kierunkowym, zatem albo zmieniając kierunek jazdy w prawo, albo jadąc do wylotu bez zmiany kierunku jazdy pasem ruchu oznaczonym na wlocie i powtórzonym na obwiedni strzałką na wprost ku jezdni drogi wylotowej. Aby pojechać na lewą stronę kierunkowo zorganizowanego ronda, kierujący musi zmienić kierunek jazdy w lewo przy wyspie środkowej ronda.
Zgodnie z wytycznymi projektowania skrzyżowań dróg publicznych typu rondo o okrężnej organizacji ruchu, gdyż wytyczne i warunki techniczne dotyczą jedynie tej organizacji ruchu w jej podstawowym wydaniu, przy trójpasowej okrężnie biegnącej jezdni, co ma miejsce tylko na dużych obiektach, powinna być stosowana sygnalizacja świetlna.

W Polsce bardzo dużych budowli typu rondo o trzech pasach okrężnie biegnącej jezdni jest niewiele, a na dodatek projektanci, zarządzający ruchem drogowym i Policja nie bardzo wiedzą jak ma wyglądać sygnalizacja świetlna dla "ruchu okrężnego". Dla wielu z nich "ruch okrężny" to jedynie permanentna zmiana kierunku jazdy w lewo przy wyspie środkowej ronda, co jest wprost zaprzeczeniem idei tego rozwiązania komunikacyjnego.

Zasadą "ruchu okrężnego", w rozumieniu nakazu znaku C-12, jest wyeliminowanie niebezpiecznych lewoskrętów, co wprost zaprzecza zmianie kierunku jazdy w lewo na rondzie z jedynie okrężnie biegnącymi pasami ruchu. Dlatego brak właściwej wiedzy powoduje, że w Polsce nie ma sygnalizacji świetlnej na okrężnie zorganizowanych budowlach drogowych. Wszystkie ronda w Polsce, na których jest sygnalizacja świetlna są zorganizowane kierunkowo, z podporządkowanymi wszystkimi wlotami lub z pierwszeństwem na wybranym kierunku, co przy czynnej sygnalizacji nie ma żadnego znaczenia.

Innym rozwiązaniem dla okrężnie biegnącej trzypasowej jezdni jest uczynienie jej dwupasową. Czyni się to wprost likwidując pas przy wyspie środkowej poszerzając pas ochronny wyspy lub tak jak to pokazano na filmie. Jest to dla mnie dużym zaskoczeniem, bowiem takie rozwiązania spotykałem jedynie poza Polską.

Na filmie pokazano niekierowane sygnalizacją świetlną okrężnie zorganizowane rondo o trzech pasach ruchu na obwiedni, na którym zgodnie z obowiązującym prawem można skręcić w prawo na skrzyżowaniach wylotowych z dwóch pasów na dwa pasy ruchu jezdni drogi wylotowej. Tak właśnie zorganizowano Rondo im. Hermana Hakena w Szczecinie.

Wcześniej zaprojektowano je jako trójpasowe rondo o okrężnej organizacji ruchu z dwupasowymi wlotami i wylotami i możliwością zjazdu z okrężnie zorganizowanego ronda na ogólnych zasadach ruchu, czyli tylko z prawego pasa ruchu na dowolny pas ruchu jezdni drogi wylotowej, bowiem zjazdu z innego pasa ruchu zabrania wprost art. 22.2.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym (rys. 1).

W górnym prawym rogu rysunku pokazano schematycznie niezmienną zasadę "ruchu okrężnego", czyli kontynuowanie jazdy bez zmiany kierunku jazdy od skrzyżowania wlotowego oznaczonego znakiem C-12 dookoła wyspy lub placu o dowolnej wielkości i kształcie w pętli bez końca, zgodnie ze wskazaniem strzałek na znaku.

Rys. 1
Duże trójpasowe rondo o dwupasowych wlotach i wylotach i okrężnej organizacji ruchu
(brak strzałek kierunkowych na wlotach i obwiedni oraz jedynie okrężnie biegnące pasy ruchu)

Na filmie pokazano rondo im. Hermana Hakena w Szczecinie po zmianie oznakowania.

Ten kto zaprojektował to rozwiązanie bez wątpienia rozumie ideę neutralnej kierunkowo organizacji ruchu o międzynarodowej nazwie "ruch okrężny" jako poruszanie się od wlotu biegnącą w pętli bez końca jezdnią dookoła wyspy środkowej lub placu o dowolnym kształcie i wielkości, u nas przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

Prawy pas przekształcono w pas tylko do skręcania w prawo, o czym powiadamiają kierujących linie prowadzące o jeden pas dalej niż zwykle. Jeżeli kierujący zamierza opuścić okrężnie biegnącą jezdnię na pierwszym skrzyżowaniu wylotowym kończy wjazd na prawym lub środkowym pasie ruchu, a jeżeli dalej, to z lewego pasa ruchu wjeżdża na lewy pas okrężnie biegnącej jezdni (rys. 2).


Rys. 2
Na rondzie z rys. 1 prawy pas ruchu oznakowano jako dodatkowy bezpieczny pas do skręcania w prawo
(brak strzałek na wlotach i dwa okrężnie biegnące pasy ruchu)

Z lewego pasa ruchu można zatem wjechać tylko na wewnętrzy pas ruchu dwupasowej okrężnie biegnącej jezdni.

Niestety w oryginale brak jest strzałek na wprost (po obwiedni) na lewym pasie ruchu okrężnie biegnącej jezdni oraz na skrzyżowaniach wlotowych, skoro prawy jest tylko do skręcania w prawo, linii prowadzącej na pas środkowy (rys. 3).

Rys. 3
Projekt organizacji ruchu ronda im. H. Hakena w Szczecinie 
(foto. materiały UM Szczecin)

Oczywiście jest to budowla o jednoznacznie okrężnej organizacji ruchu, a nie kierunkowo zorganizowane rondo "półturbinowe" cokolwiek to znaczy, jak to podaje https://infoludek.pl/komunikacja/od-soboty-w-szczecinie-bedzie-trzecie-rondo-polturbinowe/).

Przy kierunkowej organizacji ruchu na wielopasowych wlotach obowiązuje segregacja kierunkowa, ze zmianą kierunku jady w lewo, a jezdnie i ich pasy ruchu nie biegną jedynie okrężnie lecz na wprost od wlotów do wylotów, co nie ma tu miejsca.

Jeżeli odległość między skrzyżowaniami wlotowymi i wylotowymi, przy okrężnej organizacji ruchu, jest wystarczająco duża dla bezpiecznej zmiany pasa ruchu, lepszym rozwiązaniem jest wydzielenie pasa wyłączania wysepką, co czyni jezdnię jednoznacznie dwupasową z możliwością zmiany kierunku jady z jej prawego pasa ruchu oraz dodatkowego pasa wyłączania (rys. 4).

Rys. 4
Tak jak na rys. 2 prawy pas ruchu oznakowano jako dodatkowy bezpieczny pas do skręcania w prawo wydzielony wysepkami
(brak strzałek na wlotach i dwa okrężnie biegnące pasy ruchu)

Na uwagę zasługuje oznakowanie kierunkowe na obwiedni i jego brak na wlotach. Strzałki na wprost wskazują kierunek zgodny z przebiegiem ruchu na obwiedni, co jednoznacznie zaprzecza temu, że pasy ruchu i jezdnie przy "ruchu okrężnym" biegną na wprost od wlotu do wylotu.

Rys. 5
Projekt organizacji ruchu ronda im. H. Hakena w Szczecinie 
(autor R. R. Dobrowolski)
Wzorując się na rysunku 4 przedstawiam moją propozycję bezpiecznego, zgodnego z zasadami "ruchu okrężnego", poziomego oznakowania ronda im. H. Hakena w Szczecinie (rys. 5).

Tekst i rysunki Ryszard R. Dobrowolski
akt. 29-08-2021

15 komentarzy:

  1. Szczecin, tam są "ronda" o więcej niż dwóch pasach ruchu i więcej niż czterech wlotach/wylotach. Czyli horror drogowy dla "obcych" kierowców.
    Projekt organizacji Ronda Hakena:
    https://infoludek.pl/komunikacja/od-soboty-w-szczecinie-bedzie-trzecie-rondo-polturbinowe/
    chyba zostało wymalowane dokładnie tak jak w projekcie. Wypadki tam są kilka razy dziennie, a korki przed rondem w godzinach szczytu mają kilometry długości. Bo kierowcy kompletnie i całkowicie ignorują przepisy oraz oznakowanie, bo mogą (milicji na drogach nie ma i nie było od lat).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Andreas Maltcke - Dziękuję za podesłanie rysunku z projektu, na którym brakuje strzałek na wprost (po obwiedni) na lewym okrężnie biegnącym pasie ruchu. Niestety to, że kierowcy nie rozumieją organizacji ruchu o międzynarodowej nazwie "ruch okrężny" jest wynikiem ogłupiania ich przez ostatnie 20 lat przez wymagania egzaminatorów WORD oparte na kodeksie drogowym z czasów PRL i przewodniej siły ZSRR, który jest podstawą prawa zwyczajowego w tej ogólnopolskiej koterii. I nie jest to wina egzaminatorów lecz kolejnych rządów, które pozwoliły byłej peerelowskiej nomenklaturze na wmówienie dyrektorom nowopowstałych WORD, że nowe prawo jest złe, że Aleksander Kwaśniewski nie podpisze nowej ustawy Prawo o ruchu drogowym, zatem należy szkolić i egzaminować nadal wg bubla prawnego w postaci Kodeksu drogowego z 1983 roku. I trwa to nieprzerwanie do dziś, przy równoczesnym biadoleniu o braku szacunku dla prawa i braku poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Jeżeli wmawia się kierującym, że każde rondo to pod względem zasad ruchu w całości jedno skrzyżowanie, zawsze o KIERUNKOWEJ ORGANIZACJI RUCHU, nawet jak pasy ruchu oznaczono zgodnie z nakazem znaku C-12 jedynie okrężnie, oraz że znak C-12 to jedynie symbol ronda o znaczeniu znaku C-9, to nic dziwnego, że strzałkę na wprost na obwiedni traktują bezprawnie jako wskazanie kierunku w stronę wylotu.

      Usuń
  2. Morze mi Pan wyjaśnić jedną rzecz. Rys. 1 widać doskonale, że to skrzyżowanie o ruchu okrężnym, trzy pasy biegnące wyłącznie dookoła wyspy. Teraz czy ja czegoś nie rozumiem, coś przegapiłem ale czy rys 2 i 3 to też skrzyżowania o ruchu okrężnym mimo że jeden z pasów, czyli zewnętrzny nie biegnie bez końca dookoła wyspy, a ja jako kierowca dowiaduje się o tym dopiero po wjechaniu na skrzyżowanie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @DrzewoRMT - Na samym wstępie pragnę przypomnieć, że wzorowany na prawie radzieckim Kodeks drogowy z 1983 roku nie obowiązuje w Polsce od 1998 roku, zatem wypada mieć świadomość tego, że określenie "skrzyżowanie o ruchu okrężnym", wbrew wymysłom twórców i komentatorów tego bubla prawnego, nie jest synonimem budowli typu rondo. Określenie "skrzyżowanie o ruchu okrężnym", to każde z osobna elementarne skrzyżowanie okrężnie zorganizowanej budowli drogowej o dowolnym kształcie i wielkości.

      Na wszystkich trzech rysunkach pokazano to samo centralnie skanalizowane skrzyżowanie dróg publicznych w postaci budowli typu rondo o OKRĘŻNEJ organizacji ruchu. Na rysunku 1 na obwiedni są trzy biegnące w pętli bez końca okrężnie oznaczone znakami pasy ruchu, a na rys. 2 i 4 dwupasowa jezdnia na wlotach nie poszerza się na obwiedni i jest nadal dwupasowa. Po prawej stronie tej okrężnie biegnącej dwupasowej jezdni są teraz pasy wyłączania, czyli DODATKOWE pasy do skręcania w prawo. Nie ma to wpływu na zasady "ruchu okrężnego" i jeżeli zaskakuje, to jedynie pozytywnie.

      Usuń
    2. @DrzewoRMT - To, że w oryginalnym oznakowaniu projektant popełnił kardynalny błąd i nie zaznaczył linii prowadzących na wlotach z prawego pasa na wlocie na pas środkowy, informując tym samym o tym, że prawy pas jest tylko do skręcania w prawo, napisałem w opracowaniu.

      Usuń
  3. Ja tylko zaznaczę, że w pytaniu ani razu nie użyłem słowa "Rondo", a celowo i w pełni świadomie formy "skrzyżowanie o ruchu okrężnym".
    Nie odniosłem się w ogóle do rysunku nr 4 bo ten wydaje się być przejrzysty i faktycznie organizacja na nim może zaskoczyć pozytywnie. Na rysunku nr 2 Pana autorstwa, jeszcze widać linie przerywane które kierują mnie na pasy "wewnętrzne" i choć to jest mało widoczne to widać, że na pas zewnętrzny wjeżdżamy dopiero będąc już na skrzyżowaniu.
    Jednak rys nr3 jedyną sugestią jaką nam daje, że z pasem zewnętrznym jest "coś nie tak" to zamalowany/wyłączony z ruchu fragment pasa po lewej od wjazdu, czego nawet kierowca może nie zobaczyć wjeżdżając prawym pasem i mając jakieś większe auto na lewym pasie.
    W moim odczuciu jedyna słuszna koncpcja z dodatkowym pasem do zjazdu to właśnie ta Pana z rys nr4. Jest najbardziej czytelna i nie wprowadza zamieszania na wjazdach, jest przystępna dla tubylców, a nr 2i 3( zwłaszcza nr 3) to organizacja dla miejscowych którzy już ją znają.

    OdpowiedzUsuń
  4. @DrzewoRMT - Zapytał Pan, czy rys 2 i 3 to też skrzyżowania o ruchu okrężnym? Odpowiadam, że NIE. To rysunki ROND o okrężnej organizacji ruchu, a nie jako całość skrzyżowania o ruchu okrężnym z których się składają. Dlatego pozwoliłem sobie przypomnieć czym w rozumieniu art. 24.7.3 jest "skrzyżowanie o ruchu okrężnym". A co do projektu organizacji ruchu z rys. 3, to sam Pan zauważył, że ten projekt jest wadliwy, ale na pewno nie przedstawia ronda o kierunkowej organizacji ruchu.

    OdpowiedzUsuń
  5. To ja już chyba się pogubiłem i nie rozumiem znaczenia znaku C-12. Do tej pory byłem przekonany, że widząc przed skrzyżowaniem znak C-12 wjeżdżam na skrzyżowanie o ruchu okrężnym na które wjeżdża się pasem biegnącym wyłącznie na wprost w nieskończoność dookoła wyspy. Z tego powodu nie rozumiem czemu na rys nr 2 widnieje znak C-12 ( na rys nr 3 również ale wyszedłem z założenia, że skoro projekt jest wadliwy to pewnie dlatego jest tam C-12).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @DrzewoRMT - Dobrze Pan rozumie zasady "ruchu okrężnego". Wjeżdżając na "skrzyżowanie o ruchu okrężnym" znaku C-12 powiadamia, że dalej jezdnia drogi po której się Pan porusza biegnie dalej okrężnie w pętli bez końca przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, czyli dokoła widocznej przed Panem wyspy lub placu o dowolnej wielkości i kształcie, której wielkość i kształt, bywa dla kierującego nieznany. Wie Pan jednak, że jadąc dookoła tej wyspy lub placu dotrze Pan do tego wlotowego skrzyżowania jadąc prawym pasem bez potrzeby zmiany kierunku jazdy.

      "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym" jest to elementarne WLOTOWE SKRZYŻOWANIE, a nie cała okrężnie zorganizowana budowla.

      Na rys. 2, 3 i 4 okrężnie biegnąca jezdnia ma od wlotu dwa okrężnie biegnące pasy ruchu. Pasy wyłączenia to pasy dodatkowe. Czy pas wyłączenia na autostradzie zmienia bieg jezdni autostrady? Okazuje się, że moje obawy, by nie pisać na blogu o specjalnych rozwiązaniach dotyczących "ruchu okrężnego", takich ja to lub odmiana ROTARY, były uzasadnione. Napisałem, bo musiałem, bo się takie rozwiązania pokazały na polskich drogach, szkoda że z wadami w oznakowaniu.

      Usuń
  6. DrzewoRMT. Przy ruchu okrężnym wszystkie elementarne skrzyżowania okrężnie zorganizowanej budowli drogowej noszą nazwę "skrzyżowanie o ruchu okrężnym" na których, pomimo że nie są kierowane, wolno wyprzedzać pojazdy silnikowe. Wolno wyprzedzać też na ogólnych zasadach ruchu na odcinkach przeplatania między tymi skrzyżowaniami. W sumie wolno wyprzedzać pojazdy silnikowe na całej okrężnie zorganizowanej budowli o dowolnym kształcie i wielkości, a nie na rondzie jako takim niezależnie od zastosowanej organizacji ruchu. Przy kierunkowej organizacji ruchu na takiej złożonej budowli bez sygnalizacji świetlnej wolno wyprzedzać tylko na odcinkach przeplatania.

    OdpowiedzUsuń
  7. Przy okazji zagadka dla wyznawców jazdy na rondzie "na wprost" (od wlotu do wylotu).
    Omawiane powyżej skrzyżowanie ma TRZY wloty/wyloty o jednakowej "ważności" (natężeniu ruchu) rozmieszczone prawie dokładnie dzieląc okrąg na 3 części. Czwarte coś pomijam, to zasadniczo dojazd do obiektu przydrożnego (była baza PKS) który awansował na drogę publiczną z racji wjeżdżających (wyjeżdżających) dużych pojazdów, który to ruch ciężarówek należało delikatnie połączyć z ruchem osobówek.

    Zagadka:
    w który wylot skręcicie jeśli na egzaminie praktycznym egzaminator wyda polecenie "na rondzie prosto"?

    To skrzyżowanie nie jest fragmentem żadnej trasy egzaminacyjnej ze względu na odległość od WORD, na szczęście dla zdających.

    OdpowiedzUsuń
  8. Kz1989

    Dzień dobry,
    Mógłbym prosić o krótki komentarz zdarzenia w 2:48? Z filmiku: https://m.youtube.com/watch?v=gKU-v8Yl-ac&t=171s

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Kz1989 - To jest takie samo skrzyżowanie jak na autostradzie (wjazd na pas włączania lub prawy pas jezdni drogi z pierwszeństwem bez opuszczania pasa ruchu) i tak BEZKOLIZYJNIE powinno być oznakowane poziomo ciągła linią miedzy pasami ruchu, oczywiście bez linii warunkowego zatrzymania złożonej z trójkątów. Tu drogi się ze sobą BEZKOLIZYJNIE łączą. Niestety jest to kolejna patologia. Wadliwe oznakowanie (brak linii ciągłej na powierzchni skrzyżowania) wymuszane jest przez lokalne zakłady komunikacji zbiorowej w związku z przystankami. Teraz na skrzyżowaniu następuje zmiana pasa ruchu na prawy, co jest niedopuszczalne, bowiem właściwy pas ruchu zajmuje się przed lub po opuszczeniu skrzyżowania. Znak A-7 "ustąp pierwszeństwa" OSTRZEGA o drodze z pierwszeństwem, która się tam nie przecina z podporządkowaną, a znak A-7 nie dotyczy zmiany pasa ruchu. Ten kto jedzie swoim pasem ma pierwszeństwo w stosunku do tego, który zamierza pas zmienić, zatem jeżeli już przekracza linię warunkowego zatrzymania, to jadący pasem po lewej nie ma prawa zmienić pasa ruchu odwołując się do pierwszeństwa. O 2:50 trąbiący zbliżał się do skrzyżowania, gdy jadący po prawej już na nie wjechał nie wymuszając na nikim pierwszeństwa. Gdyby pasy były namalowane inaczej....

      Usuń
    2. @Kz1989 - Tutaj jest na ten temat mój artykuł https://mrerdek1.blogspot.com/2021/02/362-skrzyzowanie-z-pierwszenstwem-czy.html

      Usuń
  9. kz1989
    Tak przy okazji: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,27582528,kierunkowskaz-na-rondzie-ekspert-tlumaczy-jak-sie-powinno-go.html oni nie tylko nic nie wiedzą. Oni nawet nie potrafią poprawnie skopiować nazwisko. I ktoś taki zabiera się za taką tematykę? Dla nich dalej znak c12 to symbol ronda.

    OdpowiedzUsuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.