poniedziałek, 13 kwietnia 2020

218. Zmiana kierunku jazdy w lewo na rondzie Dywizjonu 308 w Krakowie - odpowiedź na pytanie czytelnika

JEŻELI NIE WIECIE PAŃSTWO NA JAKI CEL PRZEZNACZYĆ 1% SWOJEGO PODATKU, TO POZWOLĘ SOBIE NA PODPOWIEDŹ. DOSKONAŁYM WYBOREM BĘDZIE ŚRODOWISKOWY DOM SAMOPOMOCY "WENA", 
64-100 LESZNO, UL. STAROZAMKOWA 14A.
ŚDS "WENA - OLA" W LESZNIE (KRS 0000309320) 



Pytanie czytelnika 

Piotr M. 12 kwi 2020 15:03

Dzień dobry,

Przypuśćmy, że poruszam się aleją Pokoju w kierunku Nowej Huty i skręcam na rondzie Dywizjonu 308 w lewo w Nowohucką. Z jednego pasa robi się 2. Czy przy takich rondach, skręcając w lewo powinienem zająć prawy pas? Czy lewy ze zmianą na prawy?

Podobna sytuacja na rondzie Młyńskim, jadąc Meissnera i skręcając w lewo w Pilotów.

Z góry dziękuję (...). 
Piotr M.


Odpowiedź 


Powinien Pan zająć lewy pas ruchu na odcinku przeplatania między elementarnymi skrzyżowaniami tych KIERUNKOWO zorganizowanych złożonych budowli drogowych. Na tym pasie kończy Pan bowiem manewr zmiany kierunku jazdy w lewo i wyłącza lewy kierunkowskaz. Może Pan ten pas zmienić na prawy na tym odcinku lub dopiero po opuszczeniu ronda. 

Tu jazda do wylotu jest jazdą na wprost, a ta dozwolona jest z każdego pasa ruchu oznaczonego strzałką do jazdy na wprost, zatem bez zmiany kierunku jazdy i wbrew praktyce WORD i naukom dyrektora MORD w Krakowie, bez włączania prawego kierunkowskazu.


Oba ronda są rondami o kierunkowej organizacji ruchu z jezdniami biegnącymi odśrodkowo na wprost do wylotów. To skrzyżowania dróg publicznych z centralną wyspą i rozsuniętymi wlotami, zwykle z pierwszeństwem na jednym z kierunków i sygnalizacją świetlną. 

Różnica polega na tym, że podporządkowując na tych rondach wszystkie wloty ustalono pierwszeństwo na wszystkich kierunkach. Przy czynnej sygnalizacji świetlnej nie ma żadnego znaczenia czy i jakie znaki regulujące pierwszeństwo (A-7 "ustąp pierwszeństwa", STOP  czy D-1 "droga z pierwszeństwem") stoją na wlotach.

Niestety te ronda mają bezprawnie dodany znak C-12 "ruch okrężny" do znaków A-7 na ich wszystkich skrzyżowaniach wlotowych. Bezprawnie gdyż nie mają one niestety nic wspólnego z neutralnym kierunkowo  "ruchem okrężnym". To wynik narodzonej w Krakowie w 2005 roku patologii wynikającej z wymysłu miernych ale wiernych ministerialnych urzędników z czasów PRL, jak się okazuje do dziś wpływowych, wg których rondo to pod względem zasad ruchu w całości jedno skrzyżowanie, które, gdyby takim było, nie mogłoby mieć podporządkowanych wszystkich wlotów. 

Znak C-12 jest na kierunkowych rondach jedynie odpowiednikiem znaku C-9 i niczym więcej.

Na obu rondach skręt w lewo dozwolony jest tylko z lewego pasa ruchu. Manewr zmiany kierunku jazdy w lewo kończy się w obu przypadkach na lewym pasie ruchu, którym kierujący ma prawo kontynuować jazdę na wprost do wylotu na kolejnym skrzyżowaniu ronda i dopiero po jego opuszczeniu zmienić pas ruchu na bliższy prawej krawędzi jezdni (art. 16.4 ustawy Prawo o ruchu drogowym). 

Może też zmienić pas ruchu na odcinku przeplatania ronda (jest linia jednostronnie przekraczalna), ale musi  to uczynić po zakończeniu manewru zmiany kierunku jazdy, na co nie zawsze jest miejsce, wolny prawy pas ruchu i czas.  Nie jest prawdą, że zmieniając kierunek jazdy w lewo BEZ LINII PROWADZĄCEJ kierujący może, a nawet wg niektórych WORD, wręcz musi, jechać w poprzek wyznaczonych znakami drogowymi pasów z lewego na prawy z włączonym lewym kierunkowskazem. 

 Przecięcie wyznaczonych znakami drogowymi pasów od lewej do prawej z włączonym lewym kierunkowskazem jest naruszeniem prawa, ale przy czynnej sygnalizacji świetlnej może ujść na sucho. Jednak gdy kierujący wjedzie za sygnalizator i czeka na lewym pasie na wjazd na zapełniony prawy, to po zmianie sygnału może się spotkać na prawym pasie z jadącym nim na wprost, który  został zaskoczony tym, że na prawy pas wjeżdża ktoś, kto ma włączony lewy kierunkowskaz. Gdy sygnalizacja zostanie wyłączona, to może już być z tym już całkiem źle. 


Jeżeli ktoś zechce z marszu wjechać podczas zmiany kierunku jazdy w lewo na prawy pas odcinka przeplatania, to musi wiedzieć, że ma obowiązek przełączyć lewy kierunkowskaz na prawy i być świadomym tego, że zmienia pas ruchu, nie sygnalizując swojego zamiar u zawczasu i wyraźnie. W przypadku kolizji lub wypadku zostanie zawsze obwiniony za spowodowanie zagrożenia w ruchu w związku z naruszeniem  art. 22.1, art. 22.4 i art. 22.5 ustawy Prawo o ruchu drogowym, czyli niewłaściwą zmianą pasa ruchu.


Gdyby lewy pas ruchu na jezdni drogi poprzecznej był przeznaczony tylko do skręcania w lewo lub np. tylko dla wybranej grupy pojazdów, z czym nie mamy tu do czynienia, organizator ruchu powinien namalować na jezdni linię prowadzącą na pas przeznaczony do jazdy na wprost, by umożliwić w ten sposób legalne zakończenie manewru zmiany kierunku jazdy o jeden pas dalej, z włączonym lewym kierunkowskazem.




Jeżeli na prawym pasie odcinka przeplatania nie jedzie inny pojazd, to zmienić pas ruchu można bez problemu także na torowisku, oczywiście wtedy, gdy nie zabrania tego linia ciągła, tak jak na rondzie Dywizjonu 308.

Osobiście uważam, że dla poprawy bezpieczeństwa, przed wjazdem na skrzyżowanie wylotowe z tego ronda powinna być od linii zatrzymania przed sygnalizatorem namalowana linia ciągła, co uniemożliwiłoby zmianę pasa ruchu na torowisku  i bezpośrednio przed wjazdem na skrzyżowanie.

Ryszard Roman Dobrowolski

niedziela, 12 kwietnia 2020

217. Jak jeździć po rondzie? Tym razem wg red. P. Kozłowskiego z moto.pl (gazeta pl), czyli kolejna krytyczna recenzja.

JEŻELI NIE WIECIE PAŃSTWO NA JAKI CEL PRZEZNACZYĆ 1% SWOJEGO PODATKU, TO POZWOLĘ SOBIE NA PODPOWIEDŹ. DOSKONAŁYM WYBOREM BĘDZIE ŚRODOWISKOWY DOM SAMOPOMOCY "WENA", 
64-100 LESZNO, UL. STAROZAMKOWA 14A.
ŚDS "WENA - OLA" W LESZNIE (KRS 0000309320) 

Recenzja, niestety kolejna krytyczna, artykułu autorstwa 
 red. Piotra Kozłowskiego z 13.10.2019 11:25
Jak jeździć po rondzie? Czyli kto ma pierwszeństwo i czy trzeba używać na nim kierunkowskazów

i praktycznie to samo  z 01.11.2019 14:12
Instrukcja obsługi ronda. Kto ma pierwszeństwo i jak używać kierunkowskazów

W przepisach ani razu nie pada słowo rondo. Istnieją jednak zasady ruchu, których, poruszając się po drogach publicznych, trzeba bezwzględnie przestrzegać   na skrzyżowaniach o ruchu okrężnymJak zatem należy jeździć po rondzie w rozumieniu okrągłego placu lub skanalizowanej okrągłą wyspą środkową budowli drogowej?


Ilu Polaków, tyle sposobów na pokonanie ronda


Tak jak dla kierującego są tylko dwa rodzaje zakrętów, jeden w lewo i jeden w prawo,  tak samo dla niego są tylko dwa rodzaje budowli typu rondo. Jedna zorganizowana neutralnie kierunkowo, czyli okrężnie, i druga zorganizowana kierunkowo. 

W obu przypadkach rondo składa się najczęściej z dwóch typów elementarnych dla zasad ruchu skrzyżowań zwykłych, typu T lub X. 

Zasady ruchu dotyczące pokonywania rond, to także tylko dwa akty prawne, ustawa Prawo o ruchu drogowym z 1997 roku oraz rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych z roku 2002. 

Wszystko by było oczywiste i proste gdyby nie sprzeczna z obowiązującym od 20 lat prawem praktyka wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego odpowiedzialnych za właściwą edukację komunikacyjną naszego społeczeństwa oraz zarządców dróg odpowiedzialnych za właściwe ich oznakowanie. 

Oto przykład bezprawia i samowoli, czyli oznakowania kierunkowego wlotów okrężnie zorganizowanej budowli drogowej.

Toruń - rondo o NEUTRALNEJ KIERUNKOWO okrężnej organizacji ruchu z zaprzeczającymi tej organizacji strzałkami kierunkowymi 
Poniżej dodane przeze mnie zdjęcie tej samej budowli drogowej o jednym pasie ruchu, by udowodnić tą bezmyślność i bezprawie. 


Ronda, zgodnie z obowiązującym w Polsce od 20 lat prawem o ruchu drogowym,  to poza okragłymi placami, także skanalizowane okrągłą wyspą środkowa budowle drogowe złożone z elementarnych dla ruchu drogowego skrzyżowań zwanych zwykłymi typu T lub X. 

Z punktu widzenia sposobu ich zorganizowania mamy tylko dwa rodzaje budowli typu rondo. 

Jedna grupa rond ma okrężną, czyli neutralną kierunkowo, organizację ruchu, a druga ma, będącą zaprzeczeniem tej pierwszej, organizację kierunkową.

Ronda o okrężnej organizacji ruchu są budowane zwykle jako jedno- i dwupasmowe dwupasowe o różnej wielkości. 

Okrężnie zorganizowane budowle typu rondo, ze względu na wielkość, dzielą się na mini, małe, średnie i duże, tak duże jak dostępne publicznie place. 

Ronda o kierunkowej organizacji ruchu mają zwykle dwa lub trzy pasy ruchu i mogą mieć pierwszeństwo ustalone znakami na jednym lub kilku kierunkach. Mogą też mieć podporządkowane wszystkie wloty znakami A-7 lub STOP. 

Rondami o kierunkowej organizacji ruchu i podporządkowanych wszystkich wlotach są ronda odśrodkowe, spiralne i turbinowe - zatem wcale nie tak trudno się połapać w samych rodzajach rond, a co dopiero podobnie jak w przepisach. 

Zasady ruchu na rondach, tak jak na każdej innej drodze dopuszczonej do ruchu publicznego, jednoznacznie opisuje w prosty sposób ustawa Prawo o ruchu drogowym z 1997 roku oraz rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych z roku 2002. 

Niestety za sprawą praktyki WORD opartej na wymysłach interpretacyjnych twórców i komentatorów starego peerelowskiego Kodeksu drogowego z 1983 roku,  ilu Ilu Polaków, tyle sposobów na pokonanie ronda. 

Tymczasem według prawa o ruchu drogowym, wbrew praktyce WORD,   całe rondo nigdzie na świecie nie jest traktowane jest jak jedno skrzyżowanie. Jest w całości jednym skrzyżowaniem, i to nie zawsze, np. ronda do zawracania nimi nie są, tylko w rozumieniu ustawy o drogach publicznych i przepisów budowlanych.

Tyle teorii. Praktyka, za sprawą WORD, okazuje się znacznie trudniejsza - im więcej pasów ruchu, tym więcej wątpliwości. Jak korzystać z kierunkowskazów na rondzie? Kto ma na nim pierwszeństwo? Który pas zająć, chcąc jechać prosto? Oto instrukcja obsługi ronda wg red. Piotra Kozłowskiego

Jak jeździć po rondzie? Kto ma pierwszeństwo? 

Kto ma pierwszeństwo na rondzie? Dwa znaki - ruch okrężny i ustąp pierwszeństwa


W zdecydowanej większości przypadków przed rondem stoją dwa znaki: znak C-12 , czyli informacja o ruchu okrężnym, nakazujący "ruch okrężny" i znak A-7 "ustąp pierwszeństwa". 

Wówczas wjeżdżając na rondo musimy ustąpić pierwszeństwa tym, którzy po rondzie się przemieszczając zbliżają się do skrzyżowania wlotowego na rondo. Tramwaje nie są tu wyjątkiem - wjeżdżając na takie rondo muszą ustąpić pierwszeństwa przejazdu. Sytuacja zmienia się, gdy tramwaj chce rondo opuścić - wtedy zawsze ma pierwszeństwo. Jeżeli tramwaj, opuszczając rondo, skręca, również ma pierwszeństwo przed samochodami. 

Czy wiesz jak prawidłowo włączać się do ruchu? Dzięki tym zasadom, każdemu będzie jeździć się wygodniej

WAŻNE: Jeśli przed rondem nie ustawiono znaku "ustąp pierwszeństwa", obowiązuje na nim zasada prawej ręki - pierwszeństwo mają kierowcy znajdujący się po naszej prawej stronie, czyli de facto ci wjeżdżający na rondo. Na takich rondach tramwaj ma pierwszeństwo w każdej sytuacji - i wjeżdżając, i zjeżdżając z ronda. 

Jak jeździć po rondzie? Który pas zająć 


Jeżeli na rondzie są dwa okrężnie biegnące pasy ruchu, a to na drodze nie ma prawa być znaków poziomych w postaci strzałek kierunkowych. Tak oznaczona na wlotach znakami C-12 budowla drogowa jest zorganizowana okrężnie, czyli wg neutralnych kierunkowo zasad "ruchu okrężnego":

- Chcąc jechać w lewo, w prawo lub prosto do przeciwległego wylotu, co do zasady, niezależnie od wielkości budowli, ilości wlotów i wylotów oraz ilości pasów ruchu (zwykle jeden lub dwa)  zajmujemy prawy pas ruchu i zgodnie z art. 16.4 ustawy Prawo o ruchu drogowym poruszamy się okrężnie biegnącą jezdnią, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara,  możliwie blisko jej prawej krawędzi. Przy tej organizacji ruchu lewy pas ruchu służy tylko do omijania i wyprzedzania innych kierujących, co na małych i średnich budowlach tego typu powinno być ograniczone do niezbędnego minimum. Zjazd z tej okrężnie biegnącej jezdni dozwolony jest, co do zasady, tylko z prawego pasa ruchu, natomiast jadący lewym pasem może ten pas zmienić z lewego na prawy, oczywiście poza skrzyżowaniem wylotowym. 

Na rondach o kierunkowej organizacji ruchu, czyli na tych na których jezdnie i pasy ruchu biegną na wprost do wylotów, pasy ruchu są oznaczone strzałkami  kierunkowymi. Wloty kierunkowo zorganizowanych budowli nie mają prawa być oznaczone znakiem C-12 "ruch okrężny".


- Chcąc jechać w prawo, zajmujemy co do zasady prawy pas oznaczony strzałką do skręcania w prawo lub do jazdy w prawo i na wprost.

- Chcąc jechać prosto, zajmujemy co do zasady prawy lub lewy dowolny pas, poza pasami tylko do skręcania.

- Chcąc jechać w lewo lub zawrócić, zajmujemy co do zasady lewy pas ruchu


Jeżeli na rondzie są trzy pasy ruchu, a na drodze nie ma znaków poziomych:

- Chcąc jechać w prawo, zajmujemy prawy pas.

- Chcąc jechać prosto, możemy zająć dowolny pas.

- Chcąc jechać w lewo lub zawrócić, zajmujemy lewy pas. 


Wg wymysłów z czasów PRL, które są od 20 lat  podstawą praktyki WORD, RONDO pod względem zasad ruchu jest w całości jednym skrzyżowaniem na którym jezdnie i pasy ruchu biegną zawsze na wprost do wylotów, a znak C-12 jest jedynie symbolem ronda i niczym znak C-9 nakazuje jazdę w lewo, w prawo lub prosto do przeciwległego wylotu z prawej strony wyspy środkowej ronda. 

**********************
Tyle przepisów. W praktyce wielu kierowców objeżdża kierunkowo zorganizowane rondo prawym pasem, czyli niezgodnie z oznaczeniem kierunkowym i przebiegiem pasów ruchu. To niedozwolone, choć po części zrozumiałe, bo prawy pas na rondzie o okrężnej organizacji ruchu jest najbezpieczniejszy. Niestety od 2005 roku wloty kierunkowo zorganizowanych rond odśrodkowych o podporządkowanych wszystkich wlotach, są w Polsce bezprawnie oznakowane znakiem C-12 "ruch okrężny" dodanym bez jakiegokolwiek uprawnienia do znaków A-7, pomimo że kierunkowa organizacja ruchu nie ma nic wspólnego z neutralnym kierunkowo "ruchem okrężnym".

W rezultacie kierujący dostaje na wlocie dwie sprzeczne ze sobą informacje. Jedną, że ma obowiązek stosować się do zasad "ruchu okrężnego" i wskazania strzałek na znaku C-12 i drugą, sprzecznej z tą pierwszą, wg której ma się stosować do kierunkowej organizacji ruchu wskazanej strzałkami na jezdni. 

Wynika to z braku wiedzy, że od dwóch dekad znaki typu C nie są już znakami nakazu kierunku jazdy oraz, że znak C-12 nie jest już symbolem ronda i odpowiednikiem znaku C-9. Także rondo nie jest pod względem zasad ruchu w całości jednym skrzyżowaniem lecz pewnym zbiorem skrzyżowań zwykłych.

Pamiętajmy, że opuszczając rondo z lewego pasa okrężnie biegnącej jezdni łamiemy prawo, bowiem zmieniamy kierunek jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu okrężnie biegnącej jezdni, czego zabrania art. 22.2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. musimy ustąpić pierwszeństwa tym, którzy jadą prawym pasem. 

Przy kierunkowej organizacji ruchu należy stosować się do strzałek kierunkowych malowanych na jezdni. Jazda na wprost do wylotu pasem ruchu oznaczonym strzałka na wprost nie ma związku ze zmianą kierunku jazdy, zatem nie ma podstaw do włączania kierunkowskazu. 

Na rondach, przy zmianie pasa ruchu obowiązuje taka sama zasada jak na zwykłej drodze - zmieniając pas ruchu trzeba ustąpić pierwszeństwa tym, którzy na tym pasie się już znajdują. Należy mieć świadomość tego, że zmiana kierunku jazdy nie ma nic wspólnego ze zmiana pasa ruchu, gdyż to dwa osobne manewry. 

Jak jeździć po rondzie turbinowym?

Sytuacja jest znacznie prostsza na rondach turbinowych, które są jednym z rodzajów rond o kierunkowej organizacji ruchu, w Polsce wadliwie znakowanych od 2008 roku zarówno poziomo jak i pionowo

Zaprojektowano je tak, że system zapór i linii ciągłych (w holenderskim oryginale wystające ponad jezdnię separatory pasów ruchu) wyklucza, poza obowiązującymi zasadami ruchu, możliwość zmiany pasa ruchu i tym samym kolizji. 

Trzeba jednak pamiętać, by przed wjazdem na tego typu rondo zająć odpowiedni pas - bowiem na rondach turbinowych nie zawsze jest możliwy jest np. skręt w lewo z prawego pasa ruchu. Na rondzie (placu) Chrapka w Toruniu na jednym z wlotów jest np. możliwa zmiana kierunku jazdy w lewo z prawego pasa ruchu. Istotą rond turbinowych jest brak możliwości zmiany pasa ruchu, a nie zmiany kierunku jazdy.  

Rondo turbinowe na placu Chrapka w Toruniu 
foto Błażej Antonowicz Focus ART

Oznaczenie poziome i pionowe ronda turbinowego im. Chrapka w Toruniu, zgodne z polskim i europejskim prawem o ruchu drogowym (brak możliwości zmiany pasa ruchu)

Oznaczenie poziome i pionowe ronda im. Chrapka w Toruniu o spiralnym układzie pasów ruchu, zgodne z polskim i europejskim prawem o ruchu drogowym (istnieje możliwości bezpiecznej, bo tylko z prawego pasa na lewy, zmiany pasa ruchu).
Jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż malowane rondo turbinowe

Jak jeździć po rondzie? Używanie kierunkowskazów 

Ile szkół jazdy WORD, PORD i MORD, tyle teorii dotyczących używania kierunkowskazów przed wjazdem na rondo. 

Skoro przepisy NIE uznają rond jako całość je za zwykłe skrzyżowania, to dlaczego zasada używania kierunkowskazów na rondach miałaby być inna niż na każdej innej drodze

Wyjaśnił to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, którego wyrok z 2016 roku wyjaśnił tę sporną kwestię. 

Przed wjazdem na skrzyżowanie o ruchu okrężnym czyli na każde wlotowe skrzyżowanie dowolnej co do kształtu i wielkości budowli drogowej zorganizowanej zgodnie z nakazem znaku C-12 "ruch okrężny", w tym okrężnie zorganizowanej budowli typu rondo,  nie musimy włączać kierunkowskazu gdyż to kontynuowanie dotychczasowej jazdy na wprost biegnaca dalej okrężnie jezdnią. Obowiązkowe jest jego włączanie podczas opuszczania okrężnie zorganizowanego ronda, gdyż to zawsze zmiana kierunku jazdy w prawo, oraz zmiany pasa ruchu na rondach i więcej niż jednym pasie ruchu. 

Sąd uzasadnił wyrok tym, że włączając kierunkowskaz przed wjazdem na rondo wprowadzamy innych kierowców w błąd sugerując, że zamierzamy na skrzyżowaniu wlotowym pojechać "pod prąd"

Podobnie jest przy kierunkowej organizacji ruchu (wyrok NSA w Lublinie), jednak tu można zmienić kierunek jazdy w lewo, co należy sygnalizować lewym kierunkowskazem zawczasu i wyraźnie, ale, co do zasady, już po wjeździe na tak zorganizowany obiekt.

Mandaty za złamanie przepisów na rondach 

Najczęściej łamanymi przepisami na rondach są te dotyczące pierwszeństwa. Jakie kary grożą za przewinienia, których na rondach najczęściej dopuszczają się kierowcy? 


Nieustąpienie pierwszeństwa przy zmianie pasa ruchu - 250 zł/5 pkt

Nieodpowiednie ustawienie pojazdu na jezdni przed skrętem - 150 zł

Nieustąpienie pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu - 250 zł/6 pkt

Niezastosowanie się do znaku C-12 „ruch okrężny” - 250 zł/5 pkt

Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo - do 500 zł/6 pkt 

ANKIETA (11.04.2020 g. 12:00)


Okazuje się, że polscy kierowcy są mądrzejsi od swoich nauczycieli, z czego nauczyciele, po pierwsze  powinni się cieszyć, a po drugie wyciągnąć z tej lekcji podstawowy wniosek, że RONDO pod względem zasad ruchu nie jest jednak w całości jednym skrzyżowaniem!!!

piątek, 10 kwietnia 2020

216. Jak jeździć po rondzie wg red. S. Sulowskiego? Recenzja artykułu


Recenzja artykułu z 17 października 2019 roku autorstwa redaktora Sebastiana Sulowskiego. Wszelkie uwagi, uzupełnienia i sugestie zapisano czerwonym kolorem i kursywą, a treści zmienione skreślono. Niestety stan wiedzy "eksperta" jest nadal żenujący. Ciekawe, czy także  w 2020 roku powtórzy bezkrytycznie wymysły z lat poprzednich? 

Tekst i zdjęcia:  https://www.wyborkierowcow.pl/jak-jezdzic-po-rondzie-kto-ma-pierwszenstwo-przepisy/

O tym jak wielka jest niewiedza w zakresie obowiązujących zasad ruchu redaktorów czasopism motoryzacyjnych, których przede wszystkim fascynują samochody i technika motoryzacyjna, świadczy ten i wiele innych artykułów.

Nie widzą nic dziwnego w bezprawnym dodawaniu znaku C-12 do znaków A-7 na wlotach rond o kierunkowej organizacji ruchu i sprzeczności oznakowania poziomego rond turbinowych wg holenderskiego oryginału ze wskazaniami klasycznych strzałek kierunkowych. 

Opierają swoją wiedzę na sprzecznej z obowiązującym prawem praktyce WORD, MORD i PORD. Oparta jest ona bez jakiegokolwiek uprawnienia,  od 20 lat na wewnętrznym prawie zwyczajowym, a nie na ustawie Prawo o ruchu drogowym

Nie potrafią zrozumieć, że  rondo to na całym świecie, pod względem zasad ruchu, budowla złożona z elementarnych skrzyżowań, która może być dowolnie zorganizowana, zatem zarówno neutralnie kierunkowo, czyli okrężnie jak i kierunkowo, w tym drugim przypadku w wielu różnych wariantach. 

Najistotniejszym jest jednak to, że przepisy dotyczące zasad ruchu, także na budowlach typu rondo,  są proste i jednoznaczne. 

Muszą być takie, gdyż są kierowane do ludzi w różnym wieku i  o różnym wykształceniu. 

By to zrozumieć wystarczy zapomnieć o nieuprawnionych wymysłach miernych ale wiernych władzy PRL współtwórców i komentatorów Kodeksu drogowego z 1983 roku, w wielu ważnych  dla bezpieczeństwa ruchu drogowego sprawach sprzecznego z prawem europejskim bubla prawnego z czasów stanu wojennego.  

Jak jeździć po rondzie? Kto ma pierwszeństwo? Przepisy

Kierunkowo zorganizowane "malowane" rondo turbinowe (oryginał w materiale)  z podporządkowanymi wszystkimi wlotami i bezprawnie dodanym znakiem C-12 do znaków A-7. Na domiar złego przebieg pasów ruchu jest sprzeczny z kierunkowym oznakowaniem jezdni. 
To niestety od 2008 roku codzienność w naszym kraju  

Oznakowanie poziome i pionowe, zgodne z obowiązującym w Polsce i Polskę prawem o ruchu drogowym,  kierunkowo zorganizowanej budowli typu rondo, tu w postaci malowanego ronda turbinowego

Zmienione na spiralne oznakowanie wyżej pokazanego malowanego ronda turbinowego, umożliwiające bezpieczną zmianę pasa ruchu w miejscu wcześniej wyłączonego z ruchu 

Jazda po rondzie dla wielu kierowców do tej pory sprawia sporo problemów, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia ze skrzyżowaniem o ruchu okrężnym z kilkoma pasami ruchu. 

Wyjaśniamy, jak prawidłowo przejechać rondo, w zależności od sposobu zorganizowania tej złożonej z  elementarnych  skrzyżowań budowli drogowej.



Ronda mają za zadanie upłynnić ruch samochodowy i zapewnić bezpieczeństwo w miejscu przecinania się kilku dróg biegnących w różnych kierunkach.

Z doświadczenia można powiedzieć, że na placach oraz skanalizowanych wyspą środkową skrzyżowaniach dróg publicznych, najczęściej typu rondo,  o ruchu okrężnym rzeczywiście dochodzi do mniejszej liczby wypadków, a w miejscach o silnym natężeniu ruchu, ronda lepiej niż sygnalizacja świetlna „rozładowują” powstające w godzinach szczytu korki. 

Niekwestionowane zalety tego rodzaju skrzyżowania dróg publicznych (budowli drogowej) sprawiają, że z roku na rok powstaje ich coraz więcej.

Jednak za sprawą praktyki WORD opartej na wymysłach współtwórców i komentatorów Kodeksu drogowego z czasów PRL  panuje błędne przekonanie, że z naszych przepisów trudno jednoznacznie wywnioskować, jak należy się zachowywać na rondach.  

Nic bardziej mylnego. W rzeczywistości opisuje to jednoznacznie ustawa Prawo o ruchu drogowym z 1997 roku oraz rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych z roku 2002. 

Niejednokrotnie bywa, że służby mundurowe, w oparciu o obowiązujący od 20 lat kodeks, mówią jedno, a ośrodki szkoleniowe, w oparciu o sprzeczne z obowiązującym prawem wymagania stawiane przez egzaminatorów WORD – drugie, przez co powstaje wiele nieścisłości dotyczących jazdy po rondzie. Kierowcy (nie tylko początkujący) zwyczajnie nie wiedzą, kto konkretnie ma pierwszeństwo oraz który pas ruchu zająć, by w sposób właściwy skręcić w lewo pojechać na lewą stronę ronda lub z jego wykorzystaniem zawrócić. 



Sytuację w dodatku komplikuje fakt istnienia tzw. rond turbinowych lub skrzyżowań o ruchu okrężnym budowli typu rondo o wadliwej, wręcz już patologicznej, zaprzeczającej sobie wzajemnie, kierunkowej i neutralnej kierunkowo okrężnej organizacji ruchu na jednym obiekcie.   

Mamy ronda zorganizowane okrężnie z bezprawnie namalowanymi strzałkami kierunkowymi na wlotach oraz, od 2005 roku,  ronda zorganizowane kierunkowo, w tym odśrodkowe, spiralne i turbinowyche z bezprawnie dodanym znakiem C-12 "ruch okrężny" do znaków A-7 "ustąp pierwszeństwa". 


Jedna i druga patologia wynika z błędnego przekonania, powstałego w czasach PRL, że budowla typu rondo to w całości, pod względem zasad ruchu, jedno zwykłe skrzyżowanie z pasami ruchu biegnącymi zawsze na wprost od wlotu do wylotu, że znak C-12 to jedynie symbol ronda i odpowiednik znaku C-9 oraz, że organizacja ruchu o międzynarodowej nazwie "ruch okrężny", to jedynie możliwość okrążenia wyspy środkowej ronda z jej prawej strony, czyli  permanentna zmiana kierunku jazdy w lewo z włączonym, jeszcze przed wjazdem na rondo, lewym kierunkowskazem. 


By rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące poruszania się po rondzie, poniżej przytaczamy najczęstsze manewry kierowców i wyjaśniamy kwestie dotyczące pierwszeństwa na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym lub oraz sygnalizowania swoich zamiarów kierunkowskazem (nie zawsze trzeba ich używać). 



Wjeżdżanie na rondo
o okrężnej organizacji ruchu
(brak strzałek kierunkowych na wlotach oznaczonych znakiem C-12 i jedynie okrężny przebieg jezdni oraz jej pasów ruchu)

Ustawiony przed rondem znak A-7 „Ustąp pierwszeństwa” nakazuje kierowcy auta wjeżdżającego na nie przepuścić samochód poruszający się w tym momencie na  dodany od góry do znaków C-12 odwraca pierwszeństwo na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym (skrzyżowaniu wlotowym na dowolny co do kształtu i wielkości obiet zorganizowany zgodnie z nakazem znaku C-12).

Jeśli jednak rondo ma kilka pasów, a drugie auto jedzie lewym pasem ruchu, można wjechać na prawy pas ronda. Upewnijmy się jednak, że samochód na rondzie nie będzie chciał przypadkiem również na niego zjechać, np. chcąc opuścić skrzyżowanie na następnym skrzyżowaniu wylotowym. Wtedy zajedziemy mu drogę, a wina będzie leżała po naszej stronie : pierwszeństwo zawsze bowiem przysługuje pojazdowi jadącemu po rondzie.
Wjeżdżający na rondo biały samochód powinien ustąpić pierwszeństwa znajdującemu się na nim czerwonemu. Jeśli ten nie sygnalizuje chęci zmiany pasa na prawy, białe auto może wjechać na prawy tor pas ruchu. 

Opuszczanie ronda
o okrężnej organizacji ruchu
Skrzyżowanie o ruchu okrężnym dróg publicznych typu rondo o okrężnej organizacji ruchu zawsze powinno się opuszczać z prawego pasa ruchu. Jeżeli poruszamy się lewym pasem, przed zjazdem na prawy upewnijmy się, że nikogo na nim nie ma (jeśli auta są na tym pasie ruchu, musimy je przepuścić).

Nie ma żadnych podstaw do twierdzenia, że prawo dopuszcza Dopuszcza się manewr jednoczesnego opuszczenia okrężnie zorganizowanego ronda przez dwa auta poruszające sie na sąsiednich pasach ruch okrężnie biegnącej jezdni. , ale samochód jadący lewym pasem musi się upewnić, że sąsiedni również chce wjechać w ten sam zjazd i później zająć prawy pas ruchu. W przeciwnym razie 

Zmiana kierunku jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu jest zabrania art. 22.2.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, zatem odpowiedzialność za kolizję spada zawsze na kierowcę skręcającego wprost z lewego pasa ruchu.

Mamy także natomiast dowolność w kwestii zajmowanegoia pasa ruchu po zjeździe z prawego pasa ruchu okrężnie zorganizowanego ronda – możemy wjechać na obydwa dowolny pas ruchu jezdni drogi wylotowej , ale pod warunkiem, że na prawym nie znajduje się na nim już inne auto.
Zjeżdżając z ronda lewym pasem musimy przepuścić samochód poruszający się prawym pasem ruchu, chyba że i on zasygnalizował chęć opuszczenia skrzyżowania i ustawienia się potem na prawym pasie wylotu. 
Zabroniona prawem zmiana kierunku jazdy w prawo wprost z  lewego pasa ruchu okrężnie biegnącej  jezdni

Zmiana pasa ruchu 

Tory jazdy Pasy ruchu na rondzie można zmieniać pod warunkiem, że nie zabrania tego namalowana linia ciągła. Żelazna zasada: zjeżdżając na dany pas trzeba koniecznie przepuścić jadące po nim samochody. Każdą zmianę pasa ruchu lub kirunku jazdy należy zasygnalizować zawczasu i wyraźnie włączonym kierunkowskazem. 

Chcąc zmienić pas z lewego na prawy, upewnijmy się, że nie jest on zajęty lub czy samochód poruszający się prawym nie zwolni go za chwilę, np. odbijając w wylotówkę ze skrzyżowania. 
Zasada nieprzekraczania linii ciągłej obowiązuje także na rondach, wobec tego zmiana pasa jest w tej sytuacji niedopuszczalna.

Zawracanie na rondzie 
Na jednokierunkowym rondzie nie wolno zawracać, natomiast można zawrócić z wykorzystaniem infrastruktury drogowej, tu w postaci budowli typu rondo, tak jak zawraca się na autostradzie z wykorzystaniem wiaduktu. Należy jednak pamiętać, że na niektórych typach rond turbinowych, na których, co jest ich istotą, nie wolno zmieniać pasa ruchu, będzie to niemożliwe. 

Kierujący poruszając się na rondzie z zamiarem powrotu do skrzyżowania którym na rondo wjechał, jest obowiązany do jazdy zgodnej z obowiązującymi zasadami ruchu, właściwie do zastosowanego oznakowania, czyli obowiązującej na danym rondzie organizacji ruchu.    Tu nie ma reguły. Można

Przy okrężnej organizacji ruchu należy zawrócić, pokonując całe rondo prawym pasem ruchu lub, jeżeli prawy pas ruchu okrężnie biegnącej jezdni jest zajęty,  najpierw wjeżdżając na lewy i przed zjazdem kierując się na prawy. Przepisy nie zabraniają także zjechania ze skrzyżowania wylotowego okrężnie zorganizowanej budowli drogowej wprost z lewego pasa ruchu (art. 22.2.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym) lewym pasem, ale trzeba wtedy upewnić się, że nie wymusimy pierwszeństwa pojazdowi z sąsiedniego pasa.

Sposób "zawrócenia" na rondzie o kierunkowej organizacji ruchu niekiedy regulują znaki poziome w postaci strzałek kierunkowych, które informujące o tym, który tor pas ruchu trzeba zająć, by obrać dany właściwy kierunek ruchu  zgodnie z powziętym zamiarem.
Zalecaną przez WORD metodą zawracania na rondzie o okrężnej organizacji ruchu jest najpierw zajęcie przed wjazdem na rondo lewego pasa ruchu i zmiana na prawy dopiero przed zjazdem ze skrzyżowania wylotowego z ronda, co jest sprzeczne z obowiązującym prawem (art. 16.4 ustawy Prawo o ruchu drogowym, a co wynika z fałszywego przekonania, że rondo jest, z punktu widzenia zasad ruchu w całości jednym skrzyżowaniem 

Zajmowanie pasa ruchu i zjazd z ronda turbinowego 
o kierunkowej organizacji ruchu 
(strzałki kierunkowe na wlotach oraz jezdnie i pasy ruchu biegnące w różnych konfiguracjach na wprost do wylotów)

Na kierunkowo zorganizowanym rondzie turbinowym kierunek jazdy wyznaczają znaki poziome w postaci linii i strzałek kierunkowych (znak P-8), umieszczone przed i na skrzyżowaniu. Z tego powodu już przed wjazdem na rondo musimy ustawić się na odpowiednim pasie, ponieważ zwykle np. na rondzie turbinowym nie ma potem możliwości jego późniejszej zmiany (trzeba i tak jechać w tym kierunku, który wskazują strzałki).

Oznacza to, że ronda  zorganizowanego kierunkowo nie objedziemy już prawym pasem. Warto pamiętać, że pierwszeństwa ustępujemy w tym przypadku tylko przy wjeździe na rondo i przy zmianie pasa ruchu, jeżeli taki manewr jest możliwy. : w żadnym jego dalszym punkcie i przy Przy kierunkowej organizacji ruchu przy zjazdach z wielu pasów ruchu nie występują już miejsca, w których mogłoby dojść do ewentualnej kolizji z innym autem. Kierunek ruchu na rondzie o kierunkowej organizacji ruchu określają znaki poziome, czyli namalowane na jezdni strzałki. Wszelkie zjazdy, przy tej organizacji ruchu dozwolone z kilku pasów ruchu, odbywają się w sposób bezkolizyjny, co oczywiste, wtedy gdy organizator ruchu zaprojektował właściwie organizację ruchu.
Film: Jak jeździć po rondzie turbinowym
Proponuję duży dystans do przedstawionych na filmie zasad

 Jak używać kierunkowskazów? 

Istnieje kilka teorii na temat włączania kierunkowskazów przed wjazdem na rondo, co samo w sobie jest karygodne i niedopuszczalne. Według policji i kilku oddziałów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego takimanewr jest zbędny prawomocnych wyroków sądowych właczanie lewego kierunkowskazu przed wjazdem na rondo nie ma prawnego umocowania, gdy kierujący wjeżdżając na rondo nie zmienia kierunku jazdy, jednak wielu instruktorów pracujących w ośrodkach egzaminowania kierowców uporczywie powtarza kursantom, że przed wjazdem na rondo trzeba zasygnalizować kierunek, w którym chcemy pojechać. Jest to wprost zaprzeczeniem obowiązującego prawa, które nie nakazuje wskazywania ani strony skrzyżowania ani kierunku w jakim zamierza się udać kierujący. Przepisy natomiast nakazują używać kierunkowskazów w przypadku chęci zmiany pasa ruchu albo wykonując manewr opuszczania ronda (wjeżdżamy wtedy na drogę wylotową i zmieniamy kierunek jazdy) kierunku jazdy, czyli poza zawracaniem opuszczenia jezdni z jej lewej lub prawej strony.
Rysunek oryginalny, a poniżej poprawiny dla zgodności  z obowiązującym prawem
Kierunkowskazów należy używać na okrężnie  zorganizowanym rondzie w przypadku wykonywania manewru zmiany pasa ruchu (czarne auto z białym), jak i podczas opuszczania okrężnie biegnącej jezdni ronda, co jest dozwolone jedynie z jej prawego pasa ruchu (żółte auto z niebieskime).