piątek, 10 kwietnia 2020

216. Jak jeździć po rondzie wg red. S. Sulowskiego? Recenzja artykułu


Recenzja artykułu z 17 października 2019 roku autorstwa redaktora Sebastiana Sulowskiego. Wszelkie uwagi, uzupełnienia i sugestie zapisano czerwonym kolorem i kursywą, a treści zmienione skreślono. Niestety stan wiedzy "eksperta" jest nadal żenujący. Ciekawe, czy także  w 2020 roku powtórzy bezkrytycznie wymysły z lat poprzednich? 

Tekst i zdjęcia:  https://www.wyborkierowcow.pl/jak-jezdzic-po-rondzie-kto-ma-pierwszenstwo-przepisy/

O tym jak wielka jest niewiedza w zakresie obowiązujących zasad ruchu redaktorów czasopism motoryzacyjnych, których przede wszystkim fascynują samochody i technika motoryzacyjna, świadczy ten i wiele innych artykułów.

Nie widzą nic dziwnego w bezprawnym dodawaniu znaku C-12 do znaków A-7 na wlotach rond o kierunkowej organizacji ruchu i sprzeczności oznakowania poziomego rond turbinowych wg holenderskiego oryginału ze wskazaniami klasycznych strzałek kierunkowych. 

Opierają swoją wiedzę na sprzecznej z obowiązującym prawem praktyce WORD, MORD i PORD. Oparta jest ona bez jakiegokolwiek uprawnienia,  od 20 lat na wewnętrznym prawie zwyczajowym, a nie na ustawie Prawo o ruchu drogowym

Nie potrafią zrozumieć, że  rondo to na całym świecie, pod względem zasad ruchu, budowla złożona z elementarnych skrzyżowań, która może być dowolnie zorganizowana, zatem zarówno neutralnie kierunkowo, czyli okrężnie jak i kierunkowo, w tym drugim przypadku w wielu różnych wariantach. 

Najistotniejszym jest jednak to, że przepisy dotyczące zasad ruchu, także na budowlach typu rondo,  są proste i jednoznaczne. 

Muszą być takie, gdyż są kierowane do ludzi w różnym wieku i  o różnym wykształceniu. 

By to zrozumieć wystarczy zapomnieć o nieuprawnionych wymysłach miernych ale wiernych władzy PRL współtwórców i komentatorów Kodeksu drogowego z 1983 roku, w wielu ważnych  dla bezpieczeństwa ruchu drogowego sprawach sprzecznego z prawem europejskim bubla prawnego z czasów stanu wojennego.  

Jak jeździć po rondzie? Kto ma pierwszeństwo? Przepisy

Kierunkowo zorganizowane "malowane" rondo turbinowe (oryginał w materiale)  z podporządkowanymi wszystkimi wlotami i bezprawnie dodanym znakiem C-12 do znaków A-7. Na domiar złego przebieg pasów ruchu jest sprzeczny z kierunkowym oznakowaniem jezdni. 
To niestety od 2008 roku codzienność w naszym kraju  

Oznakowanie poziome i pionowe, zgodne z obowiązującym w Polsce i Polskę prawem o ruchu drogowym,  kierunkowo zorganizowanej budowli typu rondo, tu w postaci malowanego ronda turbinowego

Zmienione na spiralne oznakowanie wyżej pokazanego malowanego ronda turbinowego, umożliwiające bezpieczną zmianę pasa ruchu w miejscu wcześniej wyłączonego z ruchu 

Jazda po rondzie dla wielu kierowców do tej pory sprawia sporo problemów, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia ze skrzyżowaniem o ruchu okrężnym z kilkoma pasami ruchu. 

Wyjaśniamy, jak prawidłowo przejechać rondo, w zależności od sposobu zorganizowania tej złożonej z  elementarnych  skrzyżowań budowli drogowej.



Ronda mają za zadanie upłynnić ruch samochodowy i zapewnić bezpieczeństwo w miejscu przecinania się kilku dróg biegnących w różnych kierunkach.

Z doświadczenia można powiedzieć, że na placach oraz skanalizowanych wyspą środkową skrzyżowaniach dróg publicznych, najczęściej typu rondo,  o ruchu okrężnym rzeczywiście dochodzi do mniejszej liczby wypadków, a w miejscach o silnym natężeniu ruchu, ronda lepiej niż sygnalizacja świetlna „rozładowują” powstające w godzinach szczytu korki. 

Niekwestionowane zalety tego rodzaju skrzyżowania dróg publicznych (budowli drogowej) sprawiają, że z roku na rok powstaje ich coraz więcej.

Jednak za sprawą praktyki WORD opartej na wymysłach współtwórców i komentatorów Kodeksu drogowego z czasów PRL  panuje błędne przekonanie, że z naszych przepisów trudno jednoznacznie wywnioskować, jak należy się zachowywać na rondach.  

Nic bardziej mylnego. W rzeczywistości opisuje to jednoznacznie ustawa Prawo o ruchu drogowym z 1997 roku oraz rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych z roku 2002. 

Niejednokrotnie bywa, że służby mundurowe, w oparciu o obowiązujący od 20 lat kodeks, mówią jedno, a ośrodki szkoleniowe, w oparciu o sprzeczne z obowiązującym prawem wymagania stawiane przez egzaminatorów WORD – drugie, przez co powstaje wiele nieścisłości dotyczących jazdy po rondzie. Kierowcy (nie tylko początkujący) zwyczajnie nie wiedzą, kto konkretnie ma pierwszeństwo oraz który pas ruchu zająć, by w sposób właściwy skręcić w lewo pojechać na lewą stronę ronda lub z jego wykorzystaniem zawrócić. 



Sytuację w dodatku komplikuje fakt istnienia tzw. rond turbinowych lub skrzyżowań o ruchu okrężnym budowli typu rondo o wadliwej, wręcz już patologicznej, zaprzeczającej sobie wzajemnie, kierunkowej i neutralnej kierunkowo okrężnej organizacji ruchu na jednym obiekcie.   

Mamy ronda zorganizowane okrężnie z bezprawnie namalowanymi strzałkami kierunkowymi na wlotach oraz, od 2005 roku,  ronda zorganizowane kierunkowo, w tym odśrodkowe, spiralne i turbinowyche z bezprawnie dodanym znakiem C-12 "ruch okrężny" do znaków A-7 "ustąp pierwszeństwa". 


Jedna i druga patologia wynika z błędnego przekonania, powstałego w czasach PRL, że budowla typu rondo to w całości, pod względem zasad ruchu, jedno zwykłe skrzyżowanie z pasami ruchu biegnącymi zawsze na wprost od wlotu do wylotu, że znak C-12 to jedynie symbol ronda i odpowiednik znaku C-9 oraz, że organizacja ruchu o międzynarodowej nazwie "ruch okrężny", to jedynie możliwość okrążenia wyspy środkowej ronda z jej prawej strony, czyli  permanentna zmiana kierunku jazdy w lewo z włączonym, jeszcze przed wjazdem na rondo, lewym kierunkowskazem. 


By rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące poruszania się po rondzie, poniżej przytaczamy najczęstsze manewry kierowców i wyjaśniamy kwestie dotyczące pierwszeństwa na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym lub oraz sygnalizowania swoich zamiarów kierunkowskazem (nie zawsze trzeba ich używać). 



Wjeżdżanie na rondo
o okrężnej organizacji ruchu
(brak strzałek kierunkowych na wlotach oznaczonych znakiem C-12 i jedynie okrężny przebieg jezdni oraz jej pasów ruchu)

Ustawiony przed rondem znak A-7 „Ustąp pierwszeństwa” nakazuje kierowcy auta wjeżdżającego na nie przepuścić samochód poruszający się w tym momencie na  dodany od góry do znaków C-12 odwraca pierwszeństwo na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym (skrzyżowaniu wlotowym na dowolny co do kształtu i wielkości obiet zorganizowany zgodnie z nakazem znaku C-12).

Jeśli jednak rondo ma kilka pasów, a drugie auto jedzie lewym pasem ruchu, można wjechać na prawy pas ronda. Upewnijmy się jednak, że samochód na rondzie nie będzie chciał przypadkiem również na niego zjechać, np. chcąc opuścić skrzyżowanie na następnym skrzyżowaniu wylotowym. Wtedy zajedziemy mu drogę, a wina będzie leżała po naszej stronie : pierwszeństwo zawsze bowiem przysługuje pojazdowi jadącemu po rondzie.
Wjeżdżający na rondo biały samochód powinien ustąpić pierwszeństwa znajdującemu się na nim czerwonemu. Jeśli ten nie sygnalizuje chęci zmiany pasa na prawy, białe auto może wjechać na prawy tor pas ruchu. 

Opuszczanie ronda
o okrężnej organizacji ruchu
Skrzyżowanie o ruchu okrężnym dróg publicznych typu rondo o okrężnej organizacji ruchu zawsze powinno się opuszczać z prawego pasa ruchu. Jeżeli poruszamy się lewym pasem, przed zjazdem na prawy upewnijmy się, że nikogo na nim nie ma (jeśli auta są na tym pasie ruchu, musimy je przepuścić).

Nie ma żadnych podstaw do twierdzenia, że prawo dopuszcza Dopuszcza się manewr jednoczesnego opuszczenia okrężnie zorganizowanego ronda przez dwa auta poruszające sie na sąsiednich pasach ruch okrężnie biegnącej jezdni. , ale samochód jadący lewym pasem musi się upewnić, że sąsiedni również chce wjechać w ten sam zjazd i później zająć prawy pas ruchu. W przeciwnym razie 

Zmiana kierunku jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu jest zabrania art. 22.2.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, zatem odpowiedzialność za kolizję spada zawsze na kierowcę skręcającego wprost z lewego pasa ruchu.

Mamy także natomiast dowolność w kwestii zajmowanegoia pasa ruchu po zjeździe z prawego pasa ruchu okrężnie zorganizowanego ronda – możemy wjechać na obydwa dowolny pas ruchu jezdni drogi wylotowej , ale pod warunkiem, że na prawym nie znajduje się na nim już inne auto.
Zjeżdżając z ronda lewym pasem musimy przepuścić samochód poruszający się prawym pasem ruchu, chyba że i on zasygnalizował chęć opuszczenia skrzyżowania i ustawienia się potem na prawym pasie wylotu. 
Zabroniona prawem zmiana kierunku jazdy w prawo wprost z  lewego pasa ruchu okrężnie biegnącej  jezdni

Zmiana pasa ruchu 

Tory jazdy Pasy ruchu na rondzie można zmieniać pod warunkiem, że nie zabrania tego namalowana linia ciągła. Żelazna zasada: zjeżdżając na dany pas trzeba koniecznie przepuścić jadące po nim samochody. Każdą zmianę pasa ruchu lub kirunku jazdy należy zasygnalizować zawczasu i wyraźnie włączonym kierunkowskazem. 

Chcąc zmienić pas z lewego na prawy, upewnijmy się, że nie jest on zajęty lub czy samochód poruszający się prawym nie zwolni go za chwilę, np. odbijając w wylotówkę ze skrzyżowania. 
Zasada nieprzekraczania linii ciągłej obowiązuje także na rondach, wobec tego zmiana pasa jest w tej sytuacji niedopuszczalna.

Zawracanie na rondzie 
Na jednokierunkowym rondzie nie wolno zawracać, natomiast można zawrócić z wykorzystaniem infrastruktury drogowej, tu w postaci budowli typu rondo, tak jak zawraca się na autostradzie z wykorzystaniem wiaduktu. Należy jednak pamiętać, że na niektórych typach rond turbinowych, na których, co jest ich istotą, nie wolno zmieniać pasa ruchu, będzie to niemożliwe. 

Kierujący poruszając się na rondzie z zamiarem powrotu do skrzyżowania którym na rondo wjechał, jest obowiązany do jazdy zgodnej z obowiązującymi zasadami ruchu, właściwie do zastosowanego oznakowania, czyli obowiązującej na danym rondzie organizacji ruchu.    Tu nie ma reguły. Można

Przy okrężnej organizacji ruchu należy zawrócić, pokonując całe rondo prawym pasem ruchu lub, jeżeli prawy pas ruchu okrężnie biegnącej jezdni jest zajęty,  najpierw wjeżdżając na lewy i przed zjazdem kierując się na prawy. Przepisy nie zabraniają także zjechania ze skrzyżowania wylotowego okrężnie zorganizowanej budowli drogowej wprost z lewego pasa ruchu (art. 22.2.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym) lewym pasem, ale trzeba wtedy upewnić się, że nie wymusimy pierwszeństwa pojazdowi z sąsiedniego pasa.

Sposób "zawrócenia" na rondzie o kierunkowej organizacji ruchu niekiedy regulują znaki poziome w postaci strzałek kierunkowych, które informujące o tym, który tor pas ruchu trzeba zająć, by obrać dany właściwy kierunek ruchu  zgodnie z powziętym zamiarem.
Zalecaną przez WORD metodą zawracania na rondzie o okrężnej organizacji ruchu jest najpierw zajęcie przed wjazdem na rondo lewego pasa ruchu i zmiana na prawy dopiero przed zjazdem ze skrzyżowania wylotowego z ronda, co jest sprzeczne z obowiązującym prawem (art. 16.4 ustawy Prawo o ruchu drogowym, a co wynika z fałszywego przekonania, że rondo jest, z punktu widzenia zasad ruchu w całości jednym skrzyżowaniem 

Zajmowanie pasa ruchu i zjazd z ronda turbinowego 
o kierunkowej organizacji ruchu 
(strzałki kierunkowe na wlotach oraz jezdnie i pasy ruchu biegnące w różnych konfiguracjach na wprost do wylotów)

Na kierunkowo zorganizowanym rondzie turbinowym kierunek jazdy wyznaczają znaki poziome w postaci linii i strzałek kierunkowych (znak P-8), umieszczone przed i na skrzyżowaniu. Z tego powodu już przed wjazdem na rondo musimy ustawić się na odpowiednim pasie, ponieważ zwykle np. na rondzie turbinowym nie ma potem możliwości jego późniejszej zmiany (trzeba i tak jechać w tym kierunku, który wskazują strzałki).

Oznacza to, że ronda  zorganizowanego kierunkowo nie objedziemy już prawym pasem. Warto pamiętać, że pierwszeństwa ustępujemy w tym przypadku tylko przy wjeździe na rondo i przy zmianie pasa ruchu, jeżeli taki manewr jest możliwy. : w żadnym jego dalszym punkcie i przy Przy kierunkowej organizacji ruchu przy zjazdach z wielu pasów ruchu nie występują już miejsca, w których mogłoby dojść do ewentualnej kolizji z innym autem. Kierunek ruchu na rondzie o kierunkowej organizacji ruchu określają znaki poziome, czyli namalowane na jezdni strzałki. Wszelkie zjazdy, przy tej organizacji ruchu dozwolone z kilku pasów ruchu, odbywają się w sposób bezkolizyjny, co oczywiste, wtedy gdy organizator ruchu zaprojektował właściwie organizację ruchu.
Film: Jak jeździć po rondzie turbinowym
Proponuję duży dystans do przedstawionych na filmie zasad

 Jak używać kierunkowskazów? 

Istnieje kilka teorii na temat włączania kierunkowskazów przed wjazdem na rondo, co samo w sobie jest karygodne i niedopuszczalne. Według policji i kilku oddziałów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego takimanewr jest zbędny prawomocnych wyroków sądowych właczanie lewego kierunkowskazu przed wjazdem na rondo nie ma prawnego umocowania, gdy kierujący wjeżdżając na rondo nie zmienia kierunku jazdy, jednak wielu instruktorów pracujących w ośrodkach egzaminowania kierowców uporczywie powtarza kursantom, że przed wjazdem na rondo trzeba zasygnalizować kierunek, w którym chcemy pojechać. Jest to wprost zaprzeczeniem obowiązującego prawa, które nie nakazuje wskazywania ani strony skrzyżowania ani kierunku w jakim zamierza się udać kierujący. Przepisy natomiast nakazują używać kierunkowskazów w przypadku chęci zmiany pasa ruchu albo wykonując manewr opuszczania ronda (wjeżdżamy wtedy na drogę wylotową i zmieniamy kierunek jazdy) kierunku jazdy, czyli poza zawracaniem opuszczenia jezdni z jej lewej lub prawej strony.
Rysunek oryginalny, a poniżej poprawiny dla zgodności  z obowiązującym prawem
Kierunkowskazów należy używać na okrężnie  zorganizowanym rondzie w przypadku wykonywania manewru zmiany pasa ruchu (czarne auto z białym), jak i podczas opuszczania okrężnie biegnącej jezdni ronda, co jest dozwolone jedynie z jej prawego pasa ruchu (żółte auto z niebieskime).

środa, 8 kwietnia 2020

215. Jazda na rondzie - 9 błędów wg tyg. MOTOR - recenzja artykułu

JEŻELI NIE WIECIE PAŃSTWO NA JAKI CEL PRZEZNACZYĆ 1% SWOJEGO PODATKU, TO POZWOLĘ SOBIE NA PODPOWIEDŹ. DOSKONAŁYM WYBOREM BĘDZIE ŚRODOWISKOWY DOM SAMOPOMOCY "WENA", 
64-100 LESZNO, UL. STAROZAMKOWA 14A.
ŚDS "WENA - OLA" W LESZNIE (KRS 0000309320) 

Recenzja artykułu z 03 października 2018 roku autorstwa redaktora Sebastiana Sulowskiego z tygodnika Motor. Wszelkie uwagi, uzupełnienia i sugestie zapisano czerwonym kolorem i kursywą, a treści zmienione skreślono.

O tym jak wielka jest niewiedza w zakresie zasad ruchu redaktorów motoryzacyjnych, których przede wszystkim fascynuje technika motoryzacyjna, świadczy  ten i wiele innych artykułów ich autorstwa.

Zapatrzeni bezmyślnie w praktykę WORD opartą na swoim wewnętrznym prawie korporacyjnym, a nie na ustawie Prawo o ruchu drogowym, nie potrafią zrozumieć, że rondo to na całym świecie, pod względem zasad ruchu, budowla złożona z elementarnych dla zasad ruchu skrzyżowań, która może być dowolnie zorganizowana, zatem zarówno neutralnie kierunkowo, czyli okrężnie jak i kierunkowo, w tym drugim przypadku w wielu różnych wariantach. 

Najistotniejszym jest jednak to, że przepisy dotyczące zasad ruchu, także na budowlach typu rondo,  są proste i jednoznaczne. 

Muszą być takie, gdyż są kierowane do ludzi w różnym wieku i  o różnym wykształceniu. 

By to zrozumieć wystarczy zapomnieć o nieuprawnionych wymysłach miernych ale wiernych władzy PRL współtwórców i komentatorów Kodeksu drogowego z 1983 roku, w wielu ważnych  dla bezpieczeństwa ruchu drogowego sprawach sprzecznego z prawem europejskim bubla prawnego z czasów stanu wojennego.  

Jazda na rondzie - 9 najczęściej popełnianych błędów
Oto najczęściej popełniane błędy przez kierowców, które mogą doprowadzić do kolizji na skanalizowanych wyspą środkową lub centralnym placem budowlach drogowych, najczęściej typu rondo, o okrężnej lub kierunkowej organizacji ruchu.
Podpowiadamy, jak należy zachować się na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym na budowlach typu rondo o okrężnej i kierunkowej organizacji ruchu.

Wbrew narodzonemu w czasach PRL potocznemu rozumieniu określenia "skrzyżowanie o ruchu okrężnym" jako rondo, z prawnego punktu widzenia "skrzyżowanie o ruchu okrężnym" o którym jest mowa w art. 24.7.3 ustawy Prawo o ruchu drogowym w związku z wyprzedzaniem pojazdów silnikowych, to każde wlotowe skrzyżowanie dowolnej co do wielkości i kształtu złożonej budowli drogowej, najczęściej typu rondo, zorganizowanej zgodnie z zasadami "ruchu okrężnego" w rozumieniu nakazu znaku C-12 o tej międzynarodowej nazwie.
 

Rys. 1

Dwupasowa zorganizowana okrężnie budowla typu rondo

z oznaczoną zewnętrzną linią krawędziową okrężnie biegnącej jezdni 

Rondo o kilku pasach ruchu, a tym bardziej takie, po którym dodatkowo poruszają się tramwaje, to dla wielu kierowców spore wyzwanie.


Kierowcy nie zawsze wiedzą, jak należy się zachować przy opuszczaniu ronda lub widząc pojazd szynowy, tracą pewność, kto w takiej sytuacji ma pierwszeństwo.


DLA BEZPIECZEŃSTWA
Tymczasem ronda są budowane po to, aby zmniejszyć zagrożenie w miejscu przecinania się kierunków ruchu dróg posiadających jezdnię i zapewnić większą płynność jazdy.


Zwykle ronda te oczekiwania spełniają i niemal nie dochodzi na nich do poważnych wypadków. Drogowcy zdają sobie jednak sprawę, że skrzyżowania o ruchu okrężnym wielopasowe budowle typu rondo zorganizowane wg zasad "ruchu okrężnego"  nie zawsze są bezpieczne i w takich miejscach stosują ronda o kierunkowej organizacji ruchu, w tym ronda turbinowe, które także mają ograniczyć ryzyko pomyłki.


Z kolei na rondach, po których poruszają się również tramwaje, instalowana jest sygnalizacja świetlna, która reguluje pierwszeństwo przejazdu.



TRUDNE PRAWO
Panuje błędne przekonanie, że Niestety, przepisy ruchu drogowego odnoszące się do jazdy po rondach pozostają daleko w tyle za rzeczywistością. Jednym z wyimaginowanych argumentów ma być brak w ustawie Prawo o ruchu drogowym  Aktualnie w prawie o ruchu drogowym nie ma nawet definicji ronda! 


Jest to z gruntu fałszywa teza. Wszystko co potrzebne, by właściwie poruszać się po drogach publicznych i ich skrzyżowaniach, także tych złożonych i skanalizowanych, jest zawarte w obowiązujących od 20 lat przepisach o ruchu drogowym.

Przepisy ruchu drogowego są elementarne, proste i uniwersalne, dlatego nie ma w nich definicji ronda i specjalnych zasad ruchu dla tego typu złożonych budowli drogowych, tak samo jak nie ma takich specjalnych zasad dla budowli w formie placu o dowolnym kształcie i wielkości. Kierujący zawsze pokonuje kolejno każdy z elementów złożonej budowli drogowej. 


To, że w przepisach nie ma definicji ronda nie daje żadnych podstaw do twierdzenia, że rondo to pod względem zasad ruchu w całości jedno skrzyżowanie. Otóż każda, niezależnie od jej oznakowania, budowla tego typu, to obiekt złożony z elementarnych (w prawie budiowlanym zwanych zwykłymi) dla zasad ruchu skrzyżowań zdefiniowanych w art. 2.10 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Niestety w praktyce funkcjonuje wiele nieuprawnionych wymysłów z czasów obowiązywania poprzedniego, pełnego sprzeczności z prawem europejskim Kodeksu drogowego z 1983 roku. 

Sytuacja ta sprawia, że wykształciło się wiele obiegowych sprzecznych z obowiązującym od 20 lat prawem opinii dotyczących jazdy po takich złożonych skanalizowanych wyspą środkową skrzyżowaniach dróg publicznych.


Również przepisy związane z ruchem tramwajów nie należą do prostych, ponieważ zawierają wiele wyjątków od reguły i potrafią zaskoczyć każdego kierowcę - szczególnie na rondach.

Efekt? Kierowcy przez brak wiedzy lub nieprawidłowe zrozumienie przepisów dość często popełniają na rondach błędy, które mogą skończyć się kolizją, a nawet wypadkiem. 



Poniżej przedstawiamy zasady jazdy po okrężnie i kierunkowo zorganizowanym rondzie oraz najczęściej popełniane błędy - zarówno na rondach klasycznych bez ruchu tramwajowego, jak i na tych, po których jeżdżą tramwaje.

Warto zapamiętać, że klasyczne ronda budowle typu rondo mogą być zorganizowane "okrężnie" lub "kierunkowo". W tym drugim przypadku każde z elementarnych skrzyżowań budowli typu rondo może być inaczej oznakowane. Zadaje to kłam tezie, wg której niezdefiniowane ustawą Prawo o ruchu drogowym "rondo", to pod względem zasad ruchu w całości jedno klasyczne skrzyżowanie, które nie może mieć podporządkowanych wszystkich wlotów.


Przy okrężnej organizacji ruchu, czyli zgodnej z nakazem znaku C-12 "ruch okrężny", na wlotach nie ma strzałek kierunkowych, a jezdnia i pasy ruchu, zwykle jeden lub dwa, biegną jedynie okrężnie. 

Przy tej organizacji ruchu, dawniej dotyczącej jedynie dużych budowli w formie okrągłego placu, a od kilku dekad także skrzyżowań dróg publicznych skanalizowanych wyspą środkową, okrężnie biegnącą jezdnię opuszcza się prawym pasem, co do zasady, tylko z prawego pasa ruchu.  Można również z lewego pasa, ale Nie jest prawdą, że kierującemu wolno skręcić w prawo wprost z lewego pasa ruchu po przepuszczeniu pojazdów znajdujących się na prawym pasie ruchu. Zabrania tego wprost art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym. 

Z kolei poruszając się na rondzie zorganizowanym kierunkowo (strzałki kierunkowe na wlotach i jezdnie biegnące na wprost do wylotów), w tym odśrodkowym, spiralnym lub turbinowym, trzeba zawsze patrzeć na znaki poziome, które wskazują, jak należy zjeżdżać ze skrzyżowania.


ZASADY JAZDY PO RONDZIE



WJAZD NA RONDO
Wjazd na okrężnie zorganizowane rondo i dalsza jazda okrężnie biegnącą w pętli bez końca jezdnią, to poruszanie się bez zmiany kierunku jazdy w rozumieniu art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym  zmieniającą swój kierunek jezdnią. 


Wjazd na rondo zorganizowane kierunkowo (odśrodkowe, spiralne lub turbinowe) to albo jazda na wprost, albo zmiana kierunku jazdy w prawo wg wskazań strzałek kierunkowych na wlocie. 


Jeśli przed skrzyżowaniem wlotowym na dowolnie zorganizowane rondo rondem stoi znak A-7 "ustąp pierwszeństwa", pojazdy zamierzające kierujący zamierzający wjechać na rondo muszą ustąpić pierwszeństwa autom znajdującym się na nim, które jadąc po obwiedni zbliżają się do tego skrzyżowania wlotowego. Jeśli znaku "podporządkowania" brak, pierwszeństwo ma, zgodnie z zasadą pierwszeństwa z prawej, pojazd zamierzający wjechać na skrzyżowanie o ruchu okrężnym obwiednię ronda.


JAZDA PRAWYM PASEM RUCHU
Wbrew obiegowym opiniom, jadąc prawym pasem ruchu na okrężnie zorganizowanym rondzie, czyli zgodnie z dyspozycją znaku C-12, nie trzeba skręcać w najbliższą drogę wylotową, by opuścić rondo. 



Przy tej organizacji ruchu należy poruszać się możliwie blisko prawej krawędzi okrężnie biegnącej jezdni (art. 16.4 ustawy Prawo o ruchu drogowym), a pas lub pasy ruchu leżące po jego lewej stronie powinny być używane tylko do omijania i wyprzedzania innych kierujących, co na małych obiektach powinno być ograniczone do niezbędnego minimum. 


Z tego powodu okrężnie zorganizowane obiekty bez odcinków przeplatania, powinny być budowane jedynie jako jednopasowe z szerokim pierścieniem przejezdnym tylko dla tylnych osi długich pojazdów lub jako semidwupoasowe o jednopasowych wlotach i wylotach.


znaki drogowe /Motor


Rys. 2

Znak C-12 "ruch okrężny" uzupełniony znakiem A-7 "ustąp pierwszeństwa" odwraca pierwszeństwo na wlocie "skrzyżowania o ruchu okrężnym"

(prawo nie pozwala na dodanie znaku C-12 do znaków A-7)

Uwaga! Nie dotyczy to rond zorganizowanych kierunkowo (odśrodkowych, spiralnych i turbinowych), na których znajdują się kierunkowe znaki poziome i pionowe regulujące zasady zajmowania pasów ruchu czy zjazdu z ronda. 

Z tego powodu przed wjazdem na
kierunkowo zorganizowane rondo turbinowe należy patrzeć na umieszczone wcześniej tablice, które podpowiadają pas ruchu, który należy zająć. A będąc już na rondzie wystarczy obserwować strzałki kierunkowe i linie na drodze jezdni drogi.


ZMIANA PASA RUCHU NA RONDZIE
Zasady zmiany pasa ruchu na rondzie są takie same jak na każdej innej drodze. Trzeba włączyć kierunkowskaz i ustąpić pierwszeństwa jadącemu po pasie, na który zamierzamy wjechać. Pamiętać jednak należy, że nie wolno zmieniać pasa ruchu na elementarnych skrzyżowaniach kierunkowo zorganizowanych rond. Linie przerywane na powierzchni każdego elementarnego skrzyżowania tak zorganizowanej budowli drogowej są liniami prowadzącymi, które różnią się długościa kreski i przerwy od linii przerywanych wyznaczających pasy ruchu na odcinkach przeplatania poza tymi elemntarnymi skrzyżowaniami. Są one przejezdne tylko dla ruchu poprzecznego. Zgodnie z art. 16.4 i art. 22.2 właściwy co do swoich zamiarów pas ruchu zajmujemy przed wjazdem na elementarne dla zasad ruchu skrzyżowanie każdej złożonej budowli drogowej. Wyjątek stanowią sytuacje wymuszone warunkami ruchu, wadliwym oznakowaniem lub konstrukcją budowli.


ZJAZD Z RONDA
Przy "ruchu okrężnym" opuszczenie ronda na jego skrzyżowaniach wylotowych, to zawsze zmiana kierunku jazdy w prawo. Manewr ten musi być wykonany zgodnie z art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym powinien, zatem przy organizacji ruchu "ruch okrężny", co do zasady, z prawego okrężnie biegnącego pasa ruchu. 

A jeżeli kierowca zjeżdża z lewego pasa jedzie lewym pasem ruchu musi, zanim opuści okrężnie zorganizowane rondo, zmienić pas wjedzie na pas prawy ma obowiązek przepuścić przepuszczając pojazdy ustępując pierwszeństwa pojazdom znajdujące znajdującym się na tym pasie. Zmieniając kierunek jazdy w prawo dozwolony tylko z prawego pasa ruchu może na jezdni drogi wylotowej zająć dowolny pas ruchu.



Przy kierunkowej organizacji ruchu sposób opuszczenia ronda dyktuje jego oznakowanie poziome i jest albo jazdą na wprost z każdego pasa ruchu oznaczonego strzałką na wprost, lub zmianą kierunku jazdy w prawo z każdego pasa ruchu oznaczonego strzałką do skręcania w prawo.


TRAMWAJ WJEŻDŻAJĄCY NA RONDO NIE MA PIERWSZEŃSTWA
Dotyczy to sytuacji, w której przed kierunkowo zorganizowanym rondem znajduje się samotny znak A-7 "ustąp pierwszeństwa" lub jako dodany od góry do znaku C-12 "ruch okrężny" przy okrężnej organizacji ruchu.

TRAMWAJ ZJEŻDŻAJĄCY Z RONDA MA PIERWSZEŃSTWO


W tej sytuacji pierwszeństwo jest bezwzględne dla tramwaju. Uwaga! Pojazdy szynowe mają czasem dodatkową sygnalizację świetlną, a więc wyjeżdżając z wyspy ronda, przy zielonym sygnale dla pojazdów na obwiedni, zatrzymają się przed przecięciem jezdni. 

BŁĘY, KTÓRE POPEŁNIAJĄ KIEROWCY NA RONDZIE

Niesygnalizowanie zjazdu z ronda zamiaru zmiany kierunku jazdy w prawo przed opuszczeniem okrężnie biegnącej jezdni okrężnie zorganizowanego ronda.

zjazd z ronda /Motor

Rys. 3

Zabroniona prawem zmiana kierunku jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu okrężnie biegnącej jezdni, na domiar złego bez włączonego prawego kierunkowskazu, gdyż kierujący błędnie uważa, że nie zmieniając kierunku ruchu nie zmienia kierunku jazdy



Nie ma w polskim i obowiązującym Polskę prawie o ruchu drogowym mowy o rondzie, zatem nie ma też mowy o obowiązku sygnalizowania zjazdu z ronda. 

Kierujący ma obowiązek sygnalizować zamiar opuszczenia pasa ruchu w celu jego zmiany, zawrócenia lub opuszczenia jezdni po jej lewej lub prawej stronie. 

Ponieważ zjazd z ronda zorganizowanego zgodnie z zasadami "ruchu okrężnego" jest zawsze zmianą kierunku jazdy w prawo (skręt w prawo z okrężnie biegnącej jezdni), kierujący obowiązany jest sygnalizować ten zamiar zawczasu i wyraźnie prawym kierunkowskazem. Kierunkowskaz ma obowiązek być włączony nie wcześniej niż po minięciu wylotu poprzedzającego ten, na którym kierujący zamierza zmienić kierunek jazdy. 

Brak sygnalizowania lub zjazd z włączonym lewym kierunkowskazem to częste błędy kierowców. 

Opuszczając okrężnie zorganizowane rondo, należy zawsze włączyć prawy kierunkowskaz przed wjazdem na drogę wylotową.

Jego brak powoduje, że osoby chcące na nie wjechać muszą dłużej czekać na możliwość wjazdu na rondo, ponieważ nie wiedzą, że chcemy z niego zjechać. Brak sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy w prawo oznacza przy "ruchu okrężnym" zamiar kontynuowania jazdy okrężnie biegnącą jezdnią.

Przy kierunkowej organizacji ruchu opuszczamy rondo jadąc na wprost do wylotu bez zmiany kierunku jazdy, niczego nie sygnalizujemy. Zamierzając opuścić kierunkowo zorganizowane rondo z prawej strony pasa ruchu musimy zmienić kierunek jazdy w prawo, co wymaga sygnalizowania zamiaru prawym kierunkowskazem. 

Na kierunkowo zorganizowanych budowlach typu rondo zamiar skrętu w lewo z biegnącej na wprost do wylotu jezdni wymaga sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy lewym kierunkowskazem.


ZATRZYMYWANIE SIĘ PRZED TRAMWAJEM WJEŻDŻAJĄCYM NA RONDO

Rys. 4
Rysunek oryginalny

Rysunek poprawiony

Na okrężnie zorganizowanej budowli o dowolnej ilości pasów ruchu, zjazd dozwolony jest tylko z prawego pasa ruchu


Jeśli na okrężnie zorganizowanym rondzie nie ma sygnalizacji świetlnej, kierowca pojazdu [1] przejeżdża przed tramwajem [2], który ma przed sobą znak A-7 "ustąp pierwszeństwa" dodany od góry do znaku C-12 "ruch okrężny" i wjeżdża na rondo. Przy kierunkowej organizacji ruchu powinien mieć samotny znak A-7. Niestety, wielu kierowców zatrzymuje się, aby "profilaktycznie" przepuścić tramwaj, czego może się nie spodziewać inny kierowca. A to może to doprowadzić do kolizji.


WYMUSZENIE PIERWSZEŃSTWA, KIEDY TRAMWAJ ZJEŻDŻA Z RONDA

tramwaj na rondzie /Motor

Po wjechaniu na rondo (bez sygnalizacji świetlnej lub z wyłączoną sygnalizacją) tramwaj opuszczający wyspę lub plac ma  zawsze nabywa pierwszeństwo i to niezależnie od tego, czy jedzie prosto, czy skręca. Z tego powodu samochód bezwzględnie ustępuje pierwszeństwa pojazdowi szynowemu zjeżdżającemu z wyspy ronda - o czym nie zawsze pamiętają kierowcy.


BŁĘDNE SYGNALIZOWANIE WJAZDU NA RONDO
wjazd na rondo /Motor
Przy wjeździe na rondo zorganizowane wg zasad "ruchu okrężnego" z każdego pasa ruchu nie ma obowiązku używania kierunkowskazów, gdyż to kontynuowanie dotychczasowej jazdy bez zmiany kierunku jazdy, czego nie wolno mylić ze zmianą kierunku ruchu pojazdu.

Dopiero po wjeździe na okrężnie zorganizowane rondo istnieje obowiązek sygnalizowania swoich zamiarów zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy. 



Przy kierunkowej organizacji ronda wjazd pasem ruchu oznaczonym strzałką kierunkową na wprost nie wymaga włączenia kierunkowskazu, natomiast wjazd pasem ruchu oznaczonym strzałką do skręcania wymaga włączenia kierunkowskazu, jednak nie wcześniej niż po minięciu skrzyżowania wylotowego  poprzedzającego to na którym kierujący zamierza zmienić kierunek jazdy. 

Przy wjeździe podporządkowanym wlotem oznaczonym dodatkowo znakiem nakazu jazdy w prawo (znak C-2 lub C-1) kierujący jest obowiązany sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy prawym kierunkowskazem.



Na rondach zorganizowanych kierunkowo kierujący ma obowiązek sygnalizowania także każdego zamiaru zmiany kierunku jazdy w lewo.   

Należy przypomnieć, że ani w polskim, ani w obowiązującym Polskę prawie o ruchu drogowym nie ma przepisu który zobowiązuje kierującego do sygnalizowania zamiaru opuszczenia ronda.

I jak mantrę będziemy powtarzać, że kierunkowskaz należy włączyć, gdy zmieniamy pas ruchu lub gdy zamierzamy zmienić kierunek jazdy na skrzyżowaniu wylotowym z ronda opuścić skrzyżowanie o ruchu okrężnym (zawsze prawy). Pamietać jednak należy, że na rondach zorganizowanych kierunkowo kierujący jadąc zgodnie ze wskazaniem strzałki kierunkowej na wprost nie zmienia kierunku jazdy, zatem nie ma podstaw do włączenia kierunkowskazów.


ZAJECHANIE DROGI PRZY ZMIANIE PASA

zajechanie drogi /Motor

Kolejny przykład błędu, który dość często doprowadza do nieporozumień i kolizji na rondach. W sytuacji pokazanej na zdjęciu kierowca czerwonego auta [2] nie może skręcić w prawo wprost z lewego pasa ruchu. Nie może też wymusić pierwszeństwa na jadacym prawym pasem ruchu przy zmianie pasa ruchu zjechać na prawą część jezdni na rondzie. Powód? Jednego i drugiego zabrania art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Pas ruchu, na który zamierza wjechać, jest już zajęty przez inny samochód. Tymczasem wielu kierowców błędnie uważa, że pojazd [1] znajdując się na prawym pasie musi opuścić rondo najbliższym zjazdem, robiąc na nim miejsce dla pojazdu [2].


NIEPRAWIDŁOWY WJAZD NA RONDO


Pojazdy znajdujące się na rondzie mają pierwszeństwo (o ile przed skrzyżowaniem wlotowym na rondo znajduje się znak A-7 "ustąp pierwszeństwa") przed pojazdami zamierzającymi wjechać na rondo. 

W sytuacji pokazanej na zdjęciu (brak odcinka przeplatania przy okrężnej organizacji ruchu)  pojazd [1] mógłby wjechać na prawy pas, ale lewym pasem zbliża się do skrzyżowania wlotowego pojazd [2], który sygnalizując zamiar zmiany pasa ruchu, w każdej chwili może zjechać na prawy pas ruchu i to on będzie miał pierwszeństwo przed wjeżdżającym. Jeżeli do kolizji dojdzie poza skrzyżowaniem wlotowym, czyli w sytuacji kiedy oba pojazdy będą poruszały się już swoimi pasami ruchu obok siebie, winnym kolizji będzie zmieniający pas ruchu.  

Zmiana pasa ruchu na budowlach typu rondo zorganizowanych kierunkowo dozwolona jest, jeżeli pozwala na to oznakowanie, tylko na odcinkach przeplatania, czyli na odcinkach między elementarnymi skrzyżowaniami złożonej budowli drogowej.


NIEPRAWIDŁOWY ZJAZD Z RONDA

zjazd z ronda /Motor
W tej sytuacji pojazd [1] ma pierwszeństwo. Kierowca czerwonego auta [2] nie ma prawa zmienić kierunku jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu, jak i nie ma w tym przypadku prawa do zmiany pasa ruchu na skrzyżowaniu wylotowym z ronda. Nie może też po minięciu wylotu  wjechać na prawy pas na rondzie bez przepuszczenia pojazdów już znajdujących się na tym pasie ruchu.

Uwaga! Opisana sytuacji dotyczy ronda bez linii naprowadzających prowadzących do zjazdu z ronda, które są stosowane na rondach o kierunkowej organizacji ruchu mogą zmieniać zasady zjazdu z ronda.


NIEZAUWAŻENIE RONDA

niezauważenie ronda /Motor
Na wielu mniejszych ulicach można spotkać mikroskopijne ronda zorganizowane wg zasad "ruchu okrężnego" nakazanego znakiem C-12, czyli budowle drogowe noszące nazwę "mini rondo"

Problem w tym, że niektórzy kierowcy traktują je jak zwykłe skrzyżowania bez wyspy środkowej lub traktują wyspę środkową, przejezdną tylko dla tylnych osi długich pojazdów, jedynie jako kołowy próg zwalniający (nie wiedzą, że wjeżdżają na okrężnie zorganizowane rondo) i przejeżdżają przejeżdżając przez nie prosto nie sygnalizują zmiany kierunku jazdy w prawo. Pomimo znaku A-7 dodanego na wlocie do znaku C-12 nie ustępując pierwszeństwa kierowcom znajdującym się już na skrzyżowaniu mini rondzie. Taki manewr może być przyczyną wypadku z powodu wymuszenia pierwszeństwa. 


WYMUSZENIE PIERWSZEŃSTWA NA RONDZIE

wymuszenie pierwszeństwa /Motor

Rys. oryginalny

Znak C-12 "ruch okrężny" zamontowany sprzecznie z obowiązującymi przepisami (odwrócony o 180 stopni)



Poprawne zamontowanie znaku C-12
Rondo oznaczone samotnym znakiem C-12 "ruch okrężny" bez znaku "ustąp pierwszeństwa" co prawda nie jest zbyt często spotykane, ale jest to prawdziwa pułapka dla poruszających się po rondzie. Muszą oni pamiętać, że to To oni muszą bowiem ustąpić pierwszeństwa kierowcom, którzy chcą wjechać z ich prawej strony na skrzyżowanie o ruchu okrężnym, czyli na wlotowe skrzyżowanie okrężnie zorganizowanej budowli drogowej, najczęściej, co nie znaczy, że tylko i wyłącznie, typu rondo. Nic więc dziwnego, że w takich miejscach często dochodzi do kolizji.



Opracował Ryszard Roman Dobrowolski 

Blog motoryzacyjny MrErdek1 

mrerdek1@prokonto.pl