sobota, 20 kwietnia 2024

475. Kierunkowskazy. Jazda jezdnią drogi z pierwszeństwem bez zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu

 475. Kierunkowskazy. Jazda jezdnią drogi z pierwszeństwem bez zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu 

PATRONAT https://buycoffee.to/mrerdek1.blogspot.com

Jeden z czytelników bloga przedstawił zdjęcie skanalizowanego skrzyżowania typu Y na którym droga dwujezdniowa jest drogą podporządkowaną, i zadał pytanie, czy w tej sytuacji jadący drogą oznaczoną znakami jako droga z pierwszeństwem, nie mając zamiaru jej opuścić z jej prawej strony ma obowiązek włączyć prawy kierunkowskaz?

Rys. 1
Skrzyżowanie na którym droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek

Obserwując to skrzyżowanie zauważył także to, że nie wszyscy kierowcy to czynią, natomiast zdecydowana większość, chociaż też nie wszyscy, włącza tu lewy kierunkowskaz gdy zamierza skręcić na jezdnię drogi oznaczonej znakami jako podporządkowana.
Nasuwa się pytanie, czy to zwykłe niedbalstwo ze strony kierujących czy brak właściwej wiedzy i u których z nich? Jeszcze wyraźniej widać ten problem na skrzyżowaniach typu X na których droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek o 90 stopni, a na jedną z dróg podporządkowanych można wjechać bez zmiany kierunku ruchu (rys. 2).

Jak zatem, zgodnie z obowiązującym prawem, nie tym obowiązującym egzaminatorów WORD lecz całego społeczeństwa, należy się tu zachować? Świadomie to podkreślam, by odciąć się od wadliwej praktyki w zakresie szeroko rozumianej edukacji komunikacyjnej naszego społeczeństwa opartej w wielu ważnych dla BRD sprawach na kodeksie drogowym z czasów stanu wojennego i prawie drogowym ZSRR. Przykładem są niektóre z pytań egzaminacyjnych (rys. 2).
Rys. 2
Jedno z wielu podobnych pytań egzaminacyjnych

Manewrem wymagającym sygnalizowania zamiaru jest zmiana pasa ruchu, czyli wjazd na biegnący obok pas ruchu tej samej jezdni, oraz zamiar zmiany kierunku jazdy, w tym na jezdni dwukierunkowej zamiar zawrócenia. Zmianą kierunku jazdy, poza zawracaniem, jest opuszczenie jezdni drogi z jej lewej lub prawej strony w dowolnym miejscu drogi o dowolnej krętości, zatem także na skrzyżowaniu. To wszystko.
Odpowiadając na zadane pytanie, w oparciu o powyższe, oczywistym jest, że jazdą na wprost, nie prosto, jest jazda bez zmiany kierunku jazdy czyli jazda bez zawracania i opuszczania jezdni drogi z jej lewej lub prawej strony. Zarówno jadący po okrężnie biegnącej jezdni, jak i jadący po łuku drogi o dowolnym kącie i promieniu załamania, także na skrzyżowaniu, nie mając zamiaru jej opuszczenia z jej lewej lub prawej strony NIE MA PODSTAW do włączania kierunkowskazów. Na poniższym rysunku także wjeżdżający od strony znaków A-7 i A-7/C-12, jeżeli nie zamierzają zmienić kierunku jazdy w prawo, nie maja podstaw do włączania kierunkowskazów (rys. 3).
Rys. 3
Skrzyżowanie na którym droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek w lewo i skrzyżowanie o ruchu okrężnym, oba skrzyżowania zwykłe typu X

Natomiast zamierzający zmienić kierunek jazdy czyli zawrócić na jezdni lub ją opuścić z jej lewej lub prawej strony, nawet wtedy gdy nie będzie potrzeby przy tym zmiany kierunku ruchu pojazdu np. na łuku drogi, jest obowiązany do włączenia kierunkowskazu (art. 22.2 ustawy p.r.d.).

Warto mieć świadomość tego, że kierunkowskazy nie służą do wskazywania kierunku ruchu lub strony skrzyżowania. Nie jest też prawdą, że na każdym skrzyżowaniu drogi i ich jezdnie biegną zawsze prosto bez zmiany kierunku, a kierunek zmienia jedynie pierwszeństwo. Tabliczka T-6a, którą stosuje się tylko wtedy, gdy zmiana kierunku przebiegu jezdni drogi z pierwszeństwem na skrzyżowaniu może zaskoczyć kierującego, wskazuje rzeczywisty przebieg jezdni tej drogi na skrzyżowaniu, a nie przebieg pierwszeństwa.

Powyższy temat wzbudził ożywioną dyskusję na FB. Warto przyjrzeć się dokładnie pytaniom i odpowiedziom, by samemu móc rozwiać budzące się wątpliwości.
https://www.facebook.com/prawonadrogach/posts/pfbid0BSFrzsoEWSAreADe5vMtat4zttArNwS3SHfa1sQhkTjddX9DxdT5vQRMLBrKrW4Bl?comment_id=1127450315154042&reply_comment_id=446787151152839&notif_id=1712942443059476&notif_t=comment_mention&ref=notif
mgr inż. Ryszard R. Dobrowolski

Klikając na ten przycisk  
 wesprzesz moją działalność na rzecz poprawy BRD. W podziękowaniu otrzymasz najnowsze wydanie książki (plik PDF)
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy
(ronda, ruch okrężny, skrzyżowanie o ruchu okrężnym)

10 komentarzy:

  1. Dla upewnienia się, podczas zawracania w poniższej sytuacji należy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi z drogi z pierwszeństwem z prawej strony?
    13 Pocieszka
    https://maps.app.goo.gl/CoN12Fumnsn3z4MR9

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Anonimowy - Przepisy dotyczące zasad ruchu milczą na temat miejsca i krętości jezdni drogi przy zmianie kierunku jazdy. Tak samo postępujemy na prostym odcinku drogi i jej jezdni jak i na jej zakręcie, także na skrzyżowaniu. Na drodze jednojezdniowej zmieniający kierunek jazdy w lewo w celu wjazdu na jezdnię drogi poprzecznej ustępuje pierwszeństwa jadącemu tą sama drogą z przeciwnego kierunku NA WPRPST lub zmieniającemu kierunek jazdy W PRAWO w celu wjazdu na jezdnię drogi poprzecznej. Na drodze dwujezdniowej są dwa skrzyżowania w rozumieniu zasad ruchu. Wtedy zmieniający kierunek jazdy w lewo czyni to na dwa razy. Zmienia kierunek jazdy w lewo kończąc ten manewr na wysokości pasa dzielącego, wyłącza kierunkowskaz i następnie porusza się NA WPRPST, co nie zawsze znaczy prosto. Wtedy jadącemu tą jednokierunkową jezdnią ustępuje pierwszeństwa jako nadjeżdżającemu z prawej strony. Dotyczy to także zawracania na drodze dwujezdniowej, z tym że zamiast jazdy na wprost kierujący wykonuje kolejną zmianę kierunku jazdy w lewo.

      Usuń
  2. § 36. 1. Znak C-12 „ruch okrężny” oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku
    wskazanym na znaku.
    2. Znak C-12 występujący łącznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo kierującego znajdującego się na skrzyżowa-
    niu przed kierującym wjeżdżającym (wchodzącym) na to skrzyżowanie.
    Jak mam rozumieć ten zapis o znaku a-7. Bo jestem trochę zdezorientowany tym zapisem. Bo jeżeli rondo składa się z kilku SORO to pojazd jadący po obwiedni wjeżdża i opuszcza kolejne napotkane SORO. To znaczy że jeżeli jest na odcinku przeplatania to nie ma pierwszeństwa przed wjazdem na SORO. Czyli kto pierwszy na soro ten ma pierwszeństwo. To jak to jest z tym bo sam już nie wiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Sarinfosgen - Jestem zaskoczony, bowiem o genialnie prostej organizacji ruchu o nazwie RUCH OKRĘŻNY piszę od kilkunastu lat. Skoro tak, to zacznę jeszcze raz od początku. Organizacja ruchu o nazwie RUCH NOKRĘŻNY stosowana jest na budowlach w formie placu o dowolnym kształcie i wielkości oraz na budowlach w formie centralnie skanalizowanego wyspą skrzyżowania. Została wymyślona w USA na początku ubiegłego wieku. Od 1905 roku jest stosowana BEZ PRZERWY do dziś na kontynencie europejskim, co oczywiste, w jego zachodniej, rozwiniętej komunikacyjnie części. Było to tak oczywiste, że w opublikowanej w Polsce w 1988 roku Konwencji o ruchu drogowym znak nakazu D,3 (nasz C-12) "obowiązujący ruch okrężny" nakazywał kierującym stosowanie się do zasad ruchu okrężnego. Wszyscy tam wiedzieli, że jej ideą jest wyeliminowanie zmiany kierunku jazdy w lewo dzięki temu, że ruch z nakazu tego znaku jest jednokierunkowy i biegnie na wprost, nie prosto, od każdego wlotu w pętli bez końca zgodnie ze wskazaniem strzałek na znaku. Oczywistym jest, że przy samotnym znaku C-12 ustawionym na wszystkich wlotach, wszystkie nim oznaczone elementarne skrzyżowania na obwiedni są równorzędne z pierwszeństwem z prawej strony. KONIEC
      Od 1971 roku w Europie, a od 2006 roku na świecie, znak "ustąp pierwszeństwa" lub "stop" dodany od góry do znaku nakazu "obowiązujący ruch okrężny" odwraca na tym skrzyżowaniu pierwszeństwo z prawej na pierwszeństwo z lewej, zachowując zasadę, że na skrzyżowaniu równorzędnym de facto pierwszeństwo ma ten kto, nie naruszając ogólnych zasad ruchu, na nie pierwszy wjechał. Oczywistym jest, że nie wolno nikomu utrudnić opuszczenia skrzyżowania.
      W PRL i krajach tzw. demokracji ludowej, obowiązywał "ruch okrężny" wg sowieckiej interpretacji. W szkoleniu i egzaminowaniu w WORD oraz znakowaniu dróg obowiązuje po dziś dzień, za milczącym przyzwoleniem kolejnych rządów, bowiem doradcami ministerialnych urzędników są egzaminatorzy WORD szkoleni od czasów PRL w systemie kaskadowym. Wcześniej wyszkolony egzaminator przekazuje swoją wiedzę kolejnemu, czyniąc bzdury i wymysły z dawnych czasów obowiązującym dziś prawem korporacyjnym. Nic dziwnego, że każdy z nich będzie używał argumentu, że tak jest od zawsze, a Dobrowolski wymyśla swoje zasady ruchu. W Polsce nie jest tak od zawsze, lecz od czasów stanu wojennego i aktywności miernych ale wiernych władzy różnej maści specjalistów. To oni uznali w 1983 roku, że znak C-12 jest symbolem ronda, rondo jest w całości jednym zwykłym kierunkowo zorganizowanym skrzyżowaniem, a neutralny kierunkowo ruch okrężny nakazany znakiem C-12 jest kierunkowy.

      Usuń
    2. Nadal nie odpowiada to na moje pytanie. Jeżeli pierwszeństwo ustala się przed każdy elementanym skrzyżowaniem, to w takim razie o jakim skrzyżowaniu mowa w punkcie 2 o połączeniu znaku c-12 i a-7 ? Bo to bylo moje pytanie. Czy mowa tam o całej budowli drogowej przykładowo rondo czy o elementarnym skrzyżowaniu?

      Usuń
    3. @Sarinphosgen - Zespół znaków C-12 z dodanym od góry znakiem A-7 odwracającym pierwszeństwo z prawej na pierwszeństwo z lewej strony na elementarnym skrzyżowaniu równorzędnym okrężnie zorganizowanej budowli drogowej z centralną przeszkodą o dowolnym kształcie i wielkości dotyczy elementarnego skrzyżowania przed którym je ustawiono. Zgodnie z zasadami "ruchu okrężnego" w rozumieniu nakazu znaku C-12, wszystkie elementarne skrzyżowania okrężnie zorganizowanej budowli drogowej, o dowolnym kształcie i wielkości, muszą być tak samo oznakowane. Znak C-12 nakazuje kierującemu stosować się do tych zasad powiadamiając go, gdyby ich nie znał, że ruch odbywa się nie w lewo pod prąd, nie prosto przez wyspę lub plac, a nawet nie w prawo w rozumieniu zmiany kierunku jazdy, lecz neutralnie kierunkowo OKRĘŻNIE dookoła widocznej przed kierującym wyspy lub placu.

      Usuń
    4. Z samego zapisu punktu 2 nic takiego nie wynika. Ja rozumiem to co Pan tutaj napisał, ale skupiając się na samym zapisie autor pisząc skrzyżowanie musiał mieć na myśli całą budowle. Jeżeli podzielimy to na te pojedyncze skrzyżowania to zapis twierdząc że samochód znajdujący się na tym skrzyżowaniu ma pierwszeństwo przed wjeżdżającym wchodzącym na to skrzyżowanie to nie ma to wtedy najmniejszego sensu. Takie coś to stwierdza tylko że ten kto wjedzie pierwszy to ma pierwszeństwo bo w takim przypadku pojazd wjeżdżającym od strony obwiedni też jest pojazdem wchodzącym na to skrzyżowanie. Chyba że całą budowlę uznamy za skrzyżowanie wtedy ten zapis macsens.

      Usuń
    5. @Sarinphosgen - Napisałem jak jest zgodnie z prawem obowiązującym w Polsce i Polskę. Jaki sens ma uznanie za jedno zwykłe skrzyżowanie ronda o 12 wlotach i 7 okrężnie biegnących pasach ruchu na obwiedni, z wyspą na środku na której stoi monument zasłaniający wszystko co po drugiej stronie wyspy albo wyspa ma 5 hektarów zadrzewionej powierzchni? Jaki przepis uzależnia traktowanie ronda jako jednego skrzyżowania w rozumieniu zasad ruchu od jego wielkości lub sposobu jego organizacji? Rondo nie ma nic wspólnego ze skrzyżowaniem w rozumieniu kierującego i zasad ruchu i znakiem C-12. Ruch okrężny nie jest kierunkowym, chociaż jest mocarstwo, gdzie mają na ten temat inne zdanie, sprzeczne z amerykańskim i europejskim.
      Brytyjski pomysł polegający na dodaniu znaku A-7 do znaku C-12 zastąpił niebezpieczny radziecki pomysł, by samotny znak C-12 ustawiony na skrzyżowaniu wlotowym oznaczał pierwszeństwo z lewej strony. Taki zapis obowiązuje dziś w Rosji, a w PRL obowiązywał do 1983 roku. Elementarne skrzyżowania okrężnie zorganizowanych budowli drogowych są równorzędne z pierwszeństwem z prawej lub lewej strony. Elementarne skrzyżowania kierunkowo zorganizowanych budowli z wyspą lub placem na środku mają pierwszeństwo ustalone znakami A-7 i D-1.

      Usuń
    6. Ja tutaj nie podważam neutralnie kierunkowego ruchu okrężnego ani też nie widzę powodu by uważać rondo jako jedno skrzyżowanie w rozumieniu ruchu drogowego. Tylko próbuje rozwiać moje wątpliwości tego pokrętnie napisanego punktu 2 o znaczeniu znaku A-7 który jest dodany do znaku C-12 w rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych.
      Nie ma tam nic napisane o odwróceniu pierwszeństwa z prawej na lewo a za to jest napisane o pierwszeństwie pojazdu który jest na tym skrzyżowaniu przed pojazdem wjeżdżającym wchodzącym. Na takiej samej zasadzie jak przejazd dla rowerów kto znajdzie sie na przejeździe zyskuje pierwszeństwo. Nie ma tam mowy z której strony wjeżdżamy na to skrzyżowanie.

      Usuń
    7. @SARINPHOSGEN - By to zrozumieć potrzebni są albo właściwie wyszkoleni nauczyciele, ministerialni urzędnicy albo policjanci. Skoro nawet prawnicy tego nie wiedzą lub udają niewiedzących, bo im akurat mało rozgarnięty petent jest na rękę, należy samemu dociec do źródeł i wiedzy historycznej, o czym wielokrotnie pisałem. Proszę przyjąć do wiadomości, że znak C-12 dotyczy skrzyżowania wlotowego na okrężnie zorganizowaną budowlę o dowolnym kształcie i wielkości, bowiem każdy jej wlot musi być tak samo oznakowany. Powiadamia on kierującego o okrężnej organizacji ruchu budowli na którą zamierza wjechać i co za tym idzie nakazuje mu stosować się do jego genialnie prostych zasad oraz równie prostych zasad ruchu opisanych art. 25 ustawy p.r.d. Pierwszeństwo ma ten kto znajduje się już na tym elementarnym skrzyżowaniu równorzędnym oraz ten kto się do niego zbliża z jego prawej strony. Znak A-7 dodany do znaku C-12 odwraca pierwszeństwo na ty równorzędnym skrzyżowaniu na pierwszeństwo z lewej strony. Jadący po obwiedni nie ma prawa gnać, bowiem nie jedzie drogą oznaczoną jako droga z pierwszeństwem. Musi uważać na kolumny pieszych oraz na długie i powolne pojazdy które już wjechały, bez wymuszania pierwszeństwa, chociażby częściowo, na skrzyżowanie wlotowe. Uzgodniono to dla Europy w Genewie w 1971 roku. W Rosji są wierni swojemu pomysłowi, wg którego samotny znak nakazu "ruch okrężny" oznacza na okrężnie zorganizowanej budowli pierwszeństwo z lewej strony.

      Usuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.