wtorek, 18 kwietnia 2023

448 - Nieuprawnione strzałki przed rondem o okrężnej organizacji ruchu

448 - Nieuprawnione strzałki kierunkowe przed rondem o okrężnej organizacji ruchu

Rys. 1
Rondo o okrężnej organizacji ruchu w Kaczkowie

"Buy coffee" to forma wspierania niezależnych twórców przez przekazanie im dowolnej kwoty w formie darowizny, za co darczyńcom serdecznie dziękuję. Wspierający moją działalność kwotą min. 25 zł otrzymają w ramach podziękowania najnowsze wydanie książki Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy. Ryszard R. Dobrowolski.

Na zdjęciach poniżej widać wloty i wyloty trzech okrężnie zorganizowanych jednopasowych budowli typu rondo oznaczonych na wlotach znakiem C-12 "(obowiązujący) ruch okrężny" z dodanym od góry znakiem A-7 "ustąp pierwszeństwa" którego zadaniem jest, zgodnie z Porozumieniami europejskimi z 1971 roku i nowelą Konwencji wiedeńskiej o ruchu i znakach drogowych z 2006 roku, odwrócenie pierwszeństwa na każdym z wlotów z pierwszeństwa z prawej na pierwszeństwo z lewej strony. Znak C-12 powiadamia o okrężnej organizacji ruchu i wskazuje kierunek "ruchu okrężnego", przy ruchu prawostronnym przeciwny do ruchu wskazówek zegara.

Przed miejscowością Kaczkowo k. Leszna znajduje się jednopasowe rondo o okrężnej organizacji ruchu i bajpasem pozwalającym ominąć rondo przez zamierzających pojechać w kierunku drogi krajowej S-5. W oznakowaniu poziomym na lewym pasie ruchu jest strzałka "na wprost", a na prawym pasie, pasie wyłączania, strzałka do skręcania w prawo.

Nasuwa się pytanie, czy uczyniono to zgodnie z obowiązującym prawem skoro organizacja ruchu o międzynarodowej nazwie "ruch okrężny" jest neutralna kierunkowo? Neutralna kierunkowo, bowiem jadąc okrężnie biegnącą dookoła wyspy lub placu jezdnią nie wjedzie się na żadną z dróg wylotowych bez zmiany kierunku jazdy w prawo. Właśnie z tego powodu organizator ruchu nie ma podstaw prawnych do znakowania kierunkowego wlotów okrężnie zorganizowanych budowli drogowych o dowolnym kształcie i wielkości oraz dowolnej ilości wlotów i wylotów. Z tego powodu także kierujący nie ma podstaw do włączania przed wjazdem kierunkowskazów, o czym jest mowa w uzasadnieniu do głośnego medialnie wyroku II SA/GL 888/16 w sprawie nieuprawnionego wymagania od egzaminowanego przez egzaminatora z WORD Częstochowa lewego kierunkowskazu przed wjazdem na okrężnie zorganizowaną budowlę typu rondo z zamiarem jazdy na jego lewą stronę. 

Nieuprawniona jest zatem nawet strzałka "na wprost", bo tak oznaczony na wlocie pas ruchu wcale nie biegnie "na wprost" od wlotu do wylotu, czyli tak jak to jest przy kierunkowej organizacji ruchu.

Znaczenie i zakres stosowania znaków drogowych określa rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Wg niego znak P-8 w postaci strzałki kierunkowej namalowanej na jezdni oznacza, że jazda z pasa ruchu, na którym ją umieszczono, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym tą strzałką. I tu nasuwa się pytanie czy chodzi o kierunek ruchu, czy o kierunek jazdy? Drogowcy i inżynierowie ruchu uważają, że strzałka kierunkowa w postaci znaku P-8 wskazuje kierunek ruchu, co nie jest prawdą. Znak P-8 w postaci strzałki na jezdni i strzałka na znaku F-10 muszą być tożsame, a w dyspozycji znaku F-10 czytamy, że wskazuje ona kierunek jazdy, a nie ruchu.

Ponieważ z odróżnieniem kierunku jady od kierunku ruchu mają problem nie tylko kierowcy ale także drogowcy, policjanci a nawet sędziowie przypominam, że kierunek ruchu i kierunek jazdy to dwa różne określenia, także słownikowo, zatem nie muszą mieć swoich legalnych definicji w ustawie. Nadto w tym samym akcie normatywnym nie wolno różnie nazywać tego samego oraz tak samo nazywać tego co różne. Kolejny raz przypomnę, że kierunek ruchu jest zgodny z podłużną osią pojazdu, a dokładnie ze wskazaniem wektora prędkości chwilowej pojazdu, natomiast kierunek jazdy jest zgodny z przebiegiem jezdni drogi o dowolnej krętości po której porusza się w danej chwili pojazd. 

Wracając do rysunku, to zastosowane oznakowanie nie dotyczy skrzyżowania wlotowego ronda lecz wcześniejszego  skrzyżowania w postaci rozwidlenia drogi. Jedna biegnie dalej "na wprost" w kierunku ronda, a druga biegnie łukiem w prawo. Jazda pasem ruchu do skręcania w prawo (psem wyłączania - określenie prawa budowlanego)  jest na skrzyżowaniu w postaci rozwidlenia dróg traktowana jako zmiana kierunku jazdy w prawo czyli opuszczaniem jezdni drogi biegnącej tu w kierunku ronda z jej prawej strony. Tak naprawdę to po zmianie pasa ruchu jazda "na wprost". Niestety zarówno brak strzałek jak i dwie strzałki "na wprost" mogłyby wprowadzać w błąd powyższe oznakowanie należy uznać za poprawne chociaż zgodnie z przepisami wykonawczymi oznakowanie kierunkowe lewego pasa ruchu jest niewłaściwe. Lewy pas ruchu po prostu nie ma prawa być znakowany  kierunkowo, co pokazano na kolejnym rysunku. 
Rys. 2
Rondo na zjeździe z drogi S-5 (za zjazdem 47)


Pas wyłączania oddziela się od pasa ruchu jezdni głównej linią wydzielającą. Przed rozwidleniem linia wydzielająca (znak P-1c) przechodzi w linię ciągłą (znak P-2b), która poprzedza powierzchnię wyłączoną z ruchu w postaci klina. Na jezdni głównej wyznacza się linie segregacyjne przerywane oraz (w zależności od potrzeb) linie krawędziowe. Na pasie wyłączania umieszcza się strzałki kierunkowe. Poniżej przykład oznakowania pasa wyłączania zgodnie z przepisami wykonawczymi do rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
Rys. 3
Prawidłowe oznakowanie pasa wyłączania 

Pomiędzy pasem wyłączania i pasem jezdni biegnącej "na wprost" należy stosować linię przerywaną (znak P-1c "linia pojedyncza przerywana - wydzielająca") o długości kreski 2m i takiej samej przerwie oraz o podwójnej szerokości (0,24 m).

Znak P-1c "linia pojedyncza przerywana - wydzielająca" stosuje się do oddzielenia od pasa ruchu dalej biegnącej zgodnie z przebiegiem drogi następujących pasów: włączania, wyłączania, przeplatania, dla autobusów i rowerów (odcinki początkowe i końcowe), wydzielonych dla pojazdów skręcających na wlotach skrzyżowań, zanikających.

Okazuje się, że radosna twórczość ludzi i instytucji odpowiedzialnych za ruch drogowy i jego bezpieczeństwo wykracza poza rozsądek, profesjonalną wiedzę oraz obowiązujące prawo.  Za przykład niech posłuży oznakowanie okrężnie zorganizowanego ronda im. Sybiraków  w Lesznie. 

Po pierwsze nikomu nie przeszkadza to, że znak C-12 jest odwrócony o 180 stopni. Po drugie nie ma tu pasa wyłączania i bajpasu a pomimo tego w oznakowaniu wlotu okrężnie zorganizowanego ronda zastosowano strzałki kierunkowe. Rondo jest zorganizowane neutralnie kierunkowo czyli okrężnie, a ideą tego rozwiązania komunikacyjnego jest brak zmiany kierunku jazdy w lewo czemu wprost zaprzecza oznakowanie lewego pasa ruchu. 

Zastosowane oznakowanie jest stosowane przy kierunkowej organizacji ruchu i ma na celu skierowanie na prawy pas zamierzających pojechać w prawo na  pierwszym wylocie, a pozostałych na lewy pas ruchu. Przy "ruchu okrężnym" nie ma zmiany kierunku jazdy w lewo bowiem jazda okrężnie biegnącą jezdnią to permanentna zmiana kierunku ruchu w lewo. 

Rys. 4
Rondo Sybiraków w Lesznie

Zatem oznakowanie kierunkowe jest nieuprawnione i fałszywe. Wlot powinien być jednopasowy bez strzałki kierunkowej, tak jak to jest np. na prawidłowo oznakowanych jednopasowych rondach na ul. Mickiewicza. 

Rys. 5
Poprawiona na zgodną z obowiązującym prawem okrężna organizacja ruchu ronda Sybiraków w Lesznie

Mam nadzieję, że leszczyńscy urzędnicy i opiniujący projekty organizacji ruchu funkcjonariusze będą pierwszymi w Polsce którzy zrozumieją, że "ruch okrężny" jest neutralny kierunkowo i nie jest zmianą kierunku jazdy w lewo, że znak C-12 nie jest symbolem budowli typu rondo i odpowiednikiem znaku C-9, a budowla typu rondo nie jest w całości jednym elementarnym skrzyżowaniem zawsze o kierunkowej organizacji, takim samym jak bez wyspy na środku.  

Opracował mgr inż. Ryszard R. Dobrowolski

6 komentarzy:

  1. Jak może być przed rondem strzałka na wprost, jeżeli zjeżdżając z niego trzeba włączyć prawy kierunkowskaz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Fan tej strony - Rondo to okrągła lub owalna budowla w postaci placu z okalającą ten plac jezdnią lub upodobnione do takiego placu centralnie skanalizowane złożone skrzyżowanie dróg. Rondo może być dowolnie zorganizowane. Jeżeli jest zorganizowane okrężnie, to zjazd jest zawsze zmianą kierunku jazdy w prawo i na wlocie nie ma prawa być żadnych strzałek. Gdy organizacja ruchu na rondzie jest kierunkowa a ruch na rondzie jest jednokierunkowy, to strzałki sa uprawnione, także "na wprost", a zjazd jest albo jazdą "na wprost" albo zmianą kierunku jazdy w prawo. Rozumiem, że chcesz sprowokować innych do komentowania. Dziekuję.

      Usuń
    2. No właśnie ten tak zwany sławetny "Kierunkowskaz zjazdowy" spora część kierowców uważa że "kierunkowskaz zjazdowy" wynika prosto z kodeksu drogowego i jest obowiązkowy. Z dyspozycji znaku C-12 faktycznie jest to prawda bo wg znaku C-12 nakaz ruchu okrężnego opuszczenie ronda to zmiana kierunku jazdy w prawo.
      Problem polega na tym że Polscy urzędnicy dodają znak C-12 praktycznie do każdego skrzyżowania skanalizowanego wyspą centralną w tym rond też. A skutkiem tego jest że kierowca dowiaduje się o organizacji ruchu na takiej budowli dopiero w momencie wjazdu na nią co często jest już za późno co jest częstą przyczyną wypadków na takich właśnie budowlach.
      Prawda jest taka że opuszczenie ronda nie zawsze jest zmianą kierunku jazdy w prawo, w przypadku kierunkowej organizacji jest to zazwyczaj jazda na prost.

      A ja mam pytanie odnośnie tych strzałek kierunkowych, czy pas wyłączania jest jakimś szczególnym przypadkiem ich użycia, bo znak P8d oznacza dozwoloną jazdę w prawym kierunku, czyli odnosi się do kierunku jazdy a wg mnie na takim pasie wyłączania kierunku jazdy nie zmieniamy. Więc kierunkowskaz potrzebny czy nie potrzebny ?

      Usuń
    3. @Sarinphosgen - Pasy wyłączania przechodzące w łącznice na węzłach drogowych lub bajpasy biegnące na jednym poziomie, z punktu widzenia zasad ruchu, to ROZWIDLENIE drogi , a dokładnie jej jezdni z podziałem pasów ruchu w ten sposób, że prawy pas staje się pasem jednej drogi za skrzyżowaniem, a lewy drugiej. Skoro tak to jazda zarówno jednym jak i drugim pasem nie wymaga opuszczenia pasa ruchu z jego lewej lub prawej strony, zatem skoro nie ma zmiany kierunku jazdy to poza wcześniejszą zmianą pasa na pas wyłączania nie ma co sygnalizować. W praktyce wielu kierowców sygnalizując zamiar zmiany pasa ruchu wyłącza go dopiero na wysokości klina czyli na skrzyżowaniu w rozumieniu zasad ruchu, rozwiązując w ten sposób rodzące się wątpliwości. Są sytuacje gdy pas wyłączania oznaczony jest strzałkami do jazdy "na wprost" gdy np. omija trójwlotowe rondo i bajpas łączy się za rondem z przeciwległym wylotem.

      Usuń
  2. Nie ma tutaj pasa wyłączania, ponieważ nikt nie wyłącza się z ruchu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Anonimowy - Po ostatnich zmianach ustawy Prawo mo ruchu drogowym w zakresie zasad ruchu uczynionych rękoma budowlańców, radzę przed zabraniem głosu nauczyć się budowlanego nazewnictwa. Pas włączania np. na autostradzie też nie jest pasem do włączania się do ruchu w rozumieniu art. 17 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Rondo to też określenie prawa budowlanego, a nie ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ci którzy chcą wiedzieć czym jest pas włączania i wyłączania, odcinek przeplatania, łącznica, czy skrzyżowanie zwykłe lub skanalizowane, w tym typu rondo, a także czym jest wlot i wylot lub tarcza skrzyżowania, to wiedzą, chociaż jako kierowcy wcale wiedzieć tego nie muszą.

      Usuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.