środa, 10 lutego 2021

361. Rondo Bankowe w Ostrowie - Odpowiedzialność za wadliwe oznakowanie

4 komentarze:

  1. Witam,
    czy warunkowa zielona strzałka pozwalająca na jazdę w prawo przy czerwonym świetle może się świecić również wtedy, gdy piesi mają zielone światło? Jest jakiś przepis to regulujący? Pytanie wynika stąd, że zawsze jadąc w takiej sytuacji patrzę dodatkowo na sygnalizator dla pieszych w momencie gdy ktoś się zbliża do przejścia. Bez takiej obserwacji nie wiem, czy pieszy ma się zatrzymać czy może śmiało wejść na przejście.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @ Fan tej strony - Strzałkę warunkowego skrętu w prawo na sygnalizatorze S-2 stosuje się, jeżeli w czasie nadawania sygnału czerwonego jest możliwy ruch pojazdów skręcających w prawo. W tym czasie dla pieszych na drodze poprzecznej ma obowiązek być nadawany, tak jak na drodze z której zamierzamy skręcić, sygnał czerwony. Warunkiem podstawowym jest obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa pieszym dla których na drodze z której zamierzamy skręcić wyświetlany jest w tym czasie sygnał zielony. Dlatego przepisy mówią wprost o tym, że nie wolno stosować sygnalizatora S-2, gdy do jazdy w prawo przeznaczone są dwa lub więcej pasów ruchu.

      Oczywiście strzałka może być podświetlona także wtedy gdy piesi mają czerwony sygnał na obu jezdniach i wtedy pierwszeństwo mają jedynie pojazdy poruszające się po drodze poprzecznej.

      Strzałkę stosuje się m.in. na skrzyżowaniach, na których na innych wlotach zastosowano sygnalizatory kierunkowe i istnieje możliwość nadawania sygnału zezwalającego na warunkowe skręcanie w prawo w czasie, gdy na kierunku poprzecznym nadawany jest sygnał do skręcania w lewo i zabronione jest zawracanie.

      Szczegółowe warunki dla sygnałów drogowych określa rozporządzenie 220/2003.

      Usuń
  2. Bardzo dziękuję Panu za pouczające publikacje,często też korzystam z Wikipedii a tam dalej:
    "...polski kodeks drogowy wymusza traktowanie oznakowanego w ten sposób ronda jako jedno skrzyżowanie, a nie zespół wielu skrzyżowań"(https://pl.wikipedia.org/wiki/Rondo_(drogownictwo)- czas najwyższy żeby to wreszcie sprostować.
    Pozdrawiam serdecznie,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Anonimowy - Dziękuję za zainteresowane blogiem. Zapraszam do jego obserwowania i polecania innym. Skoro ani tym którzy uczą, ani tym którzy egzaminują, że o tych którzy oceniają i karzą nie wspomnę, nie zależy na tym, by praktyka była zgodna z obowiązującym prawem, to dla własnego bezpieczeństwa sami musimy wiedzieć nie tylko to jak od 20 lat jest prowadzona edukacja komunikacyjna naszego społeczeństwa, ale także jak powinna ona wyglądać, by być zgodną z obowiązującym Polskę i w Polsce prawem o ruchu drogowym.

      Przecież głośne i PRAWOMOCNE wyroki w sprawie nieuprawnionego wymagania włączenia lewego kierunkowskazu przed wjazdem na okrężnie lub kierunkowo zorganizowana budowlę typu rondo, lekceważone przez WORD-y, jednoznacznie określają taką budowlę jako zespół skrzyżowań. Nawet przepisy budowlane dzielą budowle drogowe w postaci skrzyżowań dróg publicznych na zwykłe i złożone ze zwykłych skrzyżowania skanalizowane, w tym skanalizowane wyspą środkową o dowolnym kształcie i wielkości. Tylko dla skanalizowanych okrągłą wyspą środkową o okrężnej organizacji ruchu określono warunki techniczno-budowlane.

      Co do Wikipedii, to kilkakrotnie redagowałem tam wpisy, ale ktoś uznany za eksperta, je natychmiast kasował. Niestety dla mnie Wikipedia to dość niepewne źródło wiedzy, szczególnie gdy definiowane tam tematy są kontrowersyjne, np. przez wadliwą praktykę lub brak odróżnienia pojęć i określeń. Tak jak zamek błyskawiczny nie jest wybudowanym w ekspresowym czasie zamkiem, tak kamień węgielny nie jest węglem kamiennym.

      Problem polega na tym, że rondo jako budowla drogowa, element infrastruktury drogowej, jest w całości albo placem, albo w całości upodobnionym do placu skrzyżowaniem dróg publicznych. Drogowcy nie rozumiej, że dla zasad ruchu skrzyżowaniem jest każde z osobna elementarne skrzyżowanie zwane przez nich zwykłym. Ten sam problem, lecz w druga stronę, mają ci od zasad ruchu. Nie rozumieją, że skrzyżowanie w rozumieniu ustawy Prawo o ruchu drogowym, nie ma nic wspólnego ze skrzyżowaniem w rozumieniu ustawy o drogach publicznych i ustawy Prawo budowlane.

      Usuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.