czwartek, 19 listopada 2015

45. Koszalin. Spiralne Rondo Solidarności.

       W Koszalinie z powodu licznych kolizji na teoretycznie bezpiecznym rondzie Solidarności postanowiono zmienić organizację ruchu tego ronda. Wcześniej było ono zorganizowane zgodnie z zasadami "ruchu okrężnego", czyli z biegnącą już od wlotu jedynie okrężnie , zgodnie ze wskazaniem strzałek na znaku C-12 "ruch okrężny", dookoła wyspy środkowej jednokierunkową jezdnią. Niestety z powodu bezpośredniego skręcania w prawo  wprost z wewnętrznego pasa ruchu, czego zabrania art. 22.2.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, następowało zajeżdżanie drogi jadącym prawym pasem ruchu  (art. 16.4 ustawy) okrężnie biegnącej jezdni. Do kolizji dochodziło zatem nie z powodu wadliwej  konstrukcji i organizacji tego obiektu lecz z cwaniactwa, głupoty lub wprost braku wiedzy czym jest nakaz znaku C-12 "ruch okrężny".

        Rondo Solidarności to pięciowlotowy obiekt z okrągłą wyłączoną z ruchu wyspą środkową. Wcześniej zorganizowany optymalnie wg zasad ruchu okrężnego postanowiono zorganizować wprost wg ogólnych zasad ruchu z podporządkowanymi wszystkimi wlotami i jednokierunkowymi jezdniami biegnącymi na wprost do wylotów (tzw. nowoczesne rondo) i spiralnym układem pasów ruchu. Polega to na tym, że na niektórych kierunkach pasy ruchu pojawiają się dopiero na rondzie, a nie już na wlotach.

    Nowoczesne rondo, które nie ma nic wspólnego z "ruchem okrężnym" umożliwia bezpieczne zjazdy dwoma pasami ruchu, a nie tak jak to ma miejsce przy "ruchu okrężnym" tylko z  zewnętrznego pasa ruchu (skręt w prawo z okrężnie biegnącej jezdni), także bezpieczne pod warunkiem, że nikt nie będzie łamał art. 22.2.1 prd.

       Niestety i tu zakrada się "diabeł", który wbrew obowiązującemu prawu dodaje do znaku A-7 znak C-12 "ruch okrężny" wprowadzając chaos z powodu dwóch wzajemnie wykluczających się organizacji ruchu na jednym obiekcie. Niestety nasi rodzimi drogowcy, włącznie z tymi z GDDKiA, nie raczyli zauważyć, że w 2002 roku powrócono do zgodnego z Konwencja wiedeńską znaczenia dyspozycji znaku C-12, którą bez jakiegokolwiek upoważnienia zmienił Kodeks drogowy z 1983 roku. Wg niego znak C-12 był jedynie znakiem nakazu kierunku jazdy z prawej strony wyspy środkowej na rondzie, takim nieuprawnionym odpowiednikiem znaku C-9. Nie jest nim już od 15 lat. Nie jest znakiem nakazu kierunku jazdy lecz znakiem nakazu organizacji ruchu "ruch okrężny".

        Uwaga: Pozostawione na wlotach znaki C-12 należy traktować jako znaki C-9 (C-1) na wyspie, a nie jako znaki "RUCH OKRĘŻNY".


          W Polsce nie ma wytycznych projektowania i znakowania "nowoczesnych rond", czyli "skrzyżowań dróg publicznych" z centralna wyspą, podporządkowanymi wszystkimi wlotami i  odśrodkowym, spiralnych lub  turbinowym przebiegiem pasów ruchu, dlatego spotyka się w ich znakowaniu dość często błędy. 

        
Przyjmuje się, że na małych rondach spiralnych i turbionowych strzałkami znakuje się TYLKO WLOTY, gdyż niedopuszczalnym jest brak zgodności kierunków jazdy strzałek kierunkowych na wlotach i jezdni. 

     Poniżej pokazano ten sam projekt z poprawkami. Zamiast znaków C-12 na wyspie powinny stać znaki C-1, gdyż C-9 stosuje się głównie na wysepkach kanalizujących ruch na wlotach. Ponieważ nie jest to "obiekt zorganizowany wg zasad "ruchu okrężnego", a na wlotach stoją znaki A-7, to na jezdni skrzyżowania powinny stać znaki powiadamiające kierującego, że znajduje się on na drodze z pierwszeństwem. Przyjęto stawiać znaki A-6 pozostawiając znak D-1 dla obiektów z pierwszeństwem tylko na jednym z kierunków.

    Należy pamiętać, że skrzyżowanie dróg publicznych z wyspą środkową i spiralnym układem pasów ruchu będąc w całości jednym obiektem infrastruktury drogowej (budowlą) nie jest pod względem zasad ruchu w całości jednym opisanym prawem skrzyżowaniem (art. 2.10 prd). Jest pod tym względem obiektem złożonym z wielu takich skrzyżowań. Jedzie się na nim wg ogólnych zasad ruchu właściwie co do miejsca na drodze i jego oznaczenia.

    Strzałka na wprost na wlocie oznacza, że z tak oznaczonego pasa ruchu kierujący pojedzie do przeciwległego wylotu bez potrzeby zmiany kierunku jazdy, włączania kierunkowskazów i zmiany pasa ruchu. Niestety tu tak nie jest. Np. na wlocie jest strzałka tylko do skrętu w prawo a na skrzyżowaniu zmienia się na wprost i w prawo, zaś w innym miejscu z w prawo robi się w lewo, albo lewo znika. To niedopuszczalny błąd.
Poprawne oznakowanie Ronda Solidarności w Koszalinie z kierunkową  segregacją ruchu na wlotach i spiralnym układem pasów ruchu.

  Znak C-12 mówi kierującemu, że pasy ruchu, nawet gdy nie są wyznaczone biegną jedynie okrężnie, a tu biegną spiralnie i na dodatek pojawiają się dopiero na tarczy tak zorganizowanego obiektu. Nieczytelne lub zasłonięte oznaczenie poziome rond spiralnych plus znak C-12 powoduje całkowity brak informacji o rzeczywistym przebiegu pasów ruchu i z tego powodu nie cieszą się te rozwiązania zbyt dużą popularnością. Postawienie znaków C-12 na wlotach obiektów zorganizowanych wg ogólnych zasad ruchu, szczególnie na wlotach jednopasowych bez strzałek, całkowicie myli kierujących rozumiejących dyspozycje tego znaku wg obowiązującego od 15 lat prawa, co naraża ich i innych kierujących na ryzyko kolizji lub wypadku, a w najlepszym przypadku dezorganizuje ruch. Znak drogowy ma powiadamiać kierującego jak powinien się zachować w miejscu nim oznaczonym, a tu nie dość, że nikt nie ma przed wjazdem pojęcia, że pasy ruchu biegną spiralnie to znak C-12 informuje go, że pasy ruchu biegną jedynie okrężnie, a nie wprost do wylotu. Nie da się pogodzić dwóch sprzecznych ze sobą organizacji ruchu na jednym obiekcie.

Szerokości

1 komentarz:

  1. Przeczytałem z prawdziwym zainteresowaniem. Podziwiam wysiłek autora włożony w wyłuszczenie zawiłości związanych z obowiązującym prawem i jego zmianami na przestrzeni ostatnich lat. Tym bardziej doceniam, gdyż pamiętam jakim szokiem było dla mnie "odkrycie" zmiany w przepisach dotyczących ruchu na rondzie według dyspozycji znaku C-12 po 2002 roku...
    Trafiłem tutaj poszukując materiałów na podobny temat po zafundowaniu nam nowego oznakowania w związku ze zmianą organizacji ruchu na rondzie w podwarszawskim Piastowie: http://wiadomosci.wpr24.pl/nowa-organizacja-ruchu-na-piastowskim-rondzie;32753.html

    OdpowiedzUsuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.