środa, 6 maja 2015

32. Wyprzedzanie na rondzie z prawej strony.

Czy na RONDZIE wolno wyprzedzać innych kierujących z prawej strony? 

    Czytelnicy tego bloga wiedzą już, że RONDO to jedynie okrągła lub owalna budowla drogowa o dowolnej wielkości i organizacji ruchu.  RONDEM może być plac lub "udające plac" skanalizowane wyspą środkową skrzyżowanie dróg publicznych, wcześniej zwykle niebezpieczne. Przez skanalizowanie, tak jak dowolny plac, staje się obiektem złożonym ze skrzyżowań spełniających wymagania art. 2 ust. 10 ustawy PoRD.

       Na każdym skrzyżowaniu z wyspą jak i na każdym złożonym obiekcie jakim jest skrzyżowanie w formie placu, w tym typu rondo, pasy ruchu mogą biec "okrężnie", czyli DOOKOŁA wyspy lub placu albo kierunkowo, zgodnie ze strzałkami na wlotach,  prowadząc kierującego od wlotu aż do wylotu.

Jeżeli  na rondzie nie wyznaczono pasów ruchu, to skąd wiadomo jak one biegną?

    O tym, że pasy ruchu biegną jedynie okrężnie, czyli tak jak i jezdnia drogi na tym obiekcie, bo to jej podłużne pasy (art.2.6 i art.2.7 ustawy), decyduje nakaz znaku C-12. Pokazuje to jednoznacznie jego piktogram, czyli goniące się w kółko strzałki których groty wskazują, że RUCH OKRĘŻNY na okalającej wyspę lub plac jezdni ma się odbywać przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Na tak zorganizowanym obiekcie nie ma prawa być strzałek kierunkowych, gdyż jadąc dookoła wyspy lub placu jednokierunkową drogą bez końca, nie wjedzie się w żaden wylot. Zmiana kierunku jazdy następuje dopiero na wylotach, gdyż skręca się z tej okrężnie biegnącej jezdni na jezdnię drogi wylotowej.   

    Jeżeli na wlotach mamy strzałki kierunkowe, to pasy ruchu i jezdnie biegną  na nim od wlotu do wylotu. to taki obiekt nie ma prawa być znakowany znakami C-12, bo na nim nie obowiązują zasady RUCHU OKRĘŻNEGO. Inaczej mówiąc. Jeżeli na wlotach nie ma znaku C-12 to znaczy, że na skrzyżowaniu z wyspą lub bez niej, albo na placu pasy ruchu biegną, nawet jak nie są wyznaczone, na wprost do zjazdu. Jeżeli na wlotach postawiono znaki C-12 to kierujący wie, że na tak oznakowanym obiekcie obowiązuje RUCH OKRĘŻNY i pasy ruchu, wyznaczone lub nie wyznaczone, biegną jedynie okrężnie. Znak C-12 powiadamia kierującego pojazdem, że obowiązuje go okrężny kierunek ruchu, nawet wtedy gdy znakami nie zostaną okrężnie wyznaczone pasy ruchu.

W polskim prawie nie ma zapisu który mówi, że złożone skrzyżowanie dróg publicznych typu RONDO, ma być traktowane w całości jak jedno zwykłe kierunkowe skrzyżowanie opisane w art. 2 ust. 10 ustawy. 

        Istotą organizacji ruchu o międzynarodowej nazwie RUCH OKRĘŻNY jest jedynie okrężny przebieg jezdni, a zatem i jej podłużnych pasów ruchu i to niezależnie od kształtu wyspy lub placu i jego wielkości. Na rysunku poniżej pokazano to na przykładzie obiektu w formie okrągłego (rondo) i prostokątnego placu (Rynek, skwer), ale ta sama zasada dotyczy także  skrzyżowań skanalizowanych wyspą. Stąd ruch dookoła wyspy lub placu. 
         Na skrzyżowaniach, co do zasady, nie wolno wyprzedzać innych kierujących, chyba, że są one kierowane albo obowiązuje na nich RUCH OKRĘŻNY (art. 24 ust. 7 ustawy). Dotyczy to skrzyżowań wlotowych na budowle zorganizowane wg nakazu znaku C-12, natomiast wyprzedzanie na obwiedni dużych obiektów prowadzone jest na ogólnych zasadach ruchu.

Wtedy WEWNĘTRZNY PAS RUCHU SŁUŻY WŁAŚNIE DO UMOŻLIWIENIA OMIJANIA I WYPRZEDZANIA JADĄCYCH OKRĘŻNIE, zgodnie z art. 16 ust. 4 ustawy, PASEM biegnącym przy prawej krawędzi jezdni. Jadąc okrężnie biegnącym pasem ruchu nie zmienia się kierunku jazdy, więc nie ma potrzeby i obowiązku włączania kierunkowskazów, dzięki czemu można wyraźnie i zawczasu sygnalizować swoje zamiary (art. 22 ust. 5 ustawy PoRD) i zmieniać pasy ruchu (art. 22 ust. 4 ustawy PoRD).

        No i teraz odpowiedź na pytanie. Na obiektach z wyspą lub w formie placu, w tym typu rondo, o OBOWIĄZUJĄCYM RUCHU OKRĘŻNYM, jeżeli na jezdni nie wyznaczono pasów ruchu, nie wolno wyprzedzać z prawej strony, zarówno na odcinkach między zjazdami (art. 24 ust. 10 ustawy) jak i na zjazdach i bezpośrednio przed nimi, gdyż nie ma na nich możliwości skrętu w lewo, a tylko to upoważnia do wyprzedzania z prawej, nawet gdy nie wyznaczono pasów ruchu. Tu widać jak istotnym jest właściwe rozumienie zasad RUCHU OKRĘŻNEGO oraz czym jest obiekt w formie placu lub skrzyżowania z wyspą i okrężnym przebiegiem pasów ruchu.

   Na małych obiektach na których znakami C-12 nakazano RUCH OKRĘŻNY, o jednopasowych wlotach i dwupasowej jednokierunkowej jezdni okalającej plac, pasy ruchu mogą być świadomie niewyznaczone przez drogowców co pokazano w rozporządzeniu "220". Generalnie wszyscy i tak powinni jechać na takim obiekcie, co do zasady zewnętrznym pasem ruchu (art. 16 ust. 4 ustawy) i tylko z niego skręcać na drogę wylotową. Wewnętrzny pas ruchu służy tylko do poprawy przepustowości przez umożliwienie omijania i wyprzedzania innych kierujących. Jednak robi się to po to, by nikt nie wjeżdżał w strefę martwego pola w prawych lusterkach samochodów ciężarowych, dla których jest to praktycznie tylko jeden pas ruchu, a których zjazd na małym obiekcie wymaga korzystania z przepisu art. 22 ust. 3, który pozwala im zajmować także część pasa obok. Tak oznaczone "skrzyżowanie o nakazanym ruchu okrężnym" o dwóch niewyznaczonych pasach ruchu nosi nazwę semi-dwupasowego.


    Należy jednak pamiętać o tym co napisałem na wstępie i niespodziankach czyhających na pasie wewnętrznym, gdyż za sprawą popularnych poradników dla kierowców i narzuconego przez Krajową Radę Audytorów, bez wiedzy i zgody ministra d/s transportu, egzaminatorom i OSK arbitralnego PRAWA KORPORACYJNEGO, nazywanego metodyką egzaminowania, w zakresie RUCHU OKRĘŻNEGO całkowicie sprzecznego z obowiązującą ustawą, nauczono tysiące kierujących, że RUCHU OKRĘŻNEGO NIE MA i jadąc do przeciwległego zjazdu jedzie się na wprost z wewnętrznego pasa ruchu na lewy pas ruchu na drodze wylotowej, bez względu na okrężny przebieg pasów ruchu, co sprawia, że jadą oni w poprzek okrężnie biegnących pasów ruchu i z wewnętrznego pasa ruchu skręcają w prawo, często bez sygnalizowania zamiaru, co jest niedopuszczalnym naruszeniem art. 22 ust. 2 pkt. 1 i ust. 5 ustawy PoRD.

      No i na koniec skrzyżowanie dróg publicznych z wyłączona z ruchu  wyspą, bez znaków C-12 na wlotach i bez wyznaczonych pasów ruchu. Pod względem zasad ruchu jezdnie biegną tu od wlotu na wprost do przeciwległego wylotu tworząc na narożnikach skrzyżowania zorganizowane wg ogólnych zasad ruchu, na których, jeśli nie są kierowane, NIE WOLNO WYPRZEDZAĆ pojazdów silnikowych. Jeżeli obiekt jest duży i ma odcinki przeplatania, to wolno na  nich wyprzedzać wg ogólnych zasad ruchu, przy braku wyznaczonych pasów ruchu, tylko z lewej. 

    Jeśli zaś chodzi o złożone obiekty typu RONDO nielegalnie oznaczone znakami C-12, gdyż na ich wlotach widnieją  strzałki kierunkowe, a wyznaczone pasy ruchu biegną, tak jak krzyżujące się jezdnie, do wylotów, to nie obowiązuje ich zapis art. 24.7 ustawy, gdyż nie są to "skrzyżowania o ruchu okrężnym". Jeżeli chodzi o obowiązujące na nich zasady ruchu to są one zależne od miejsca i jego oznaczenia, czyli od tego czy wyprzedzanie następuje na odcinkach przeplatania strumieni ruchu pomiędzy wlotami i rodzaju linii wyznaczających pasy ruchu czy w miejscach krzyżowania się kierunków ruchu. 
Szerokości


       



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.