środa, 22 kwietnia 2015

29. RUCH OKRĘŻNY i NIEUPRAWNIONE strzałki na wlotach

       29. Ruch okrężny i nieuprawnione strzałki kierunkowe (znak P-8) na wlotach

       Omawiając zasady ruchu na drogach nie wolno mylić określenia "skrzyżowanie" wg art. 2.10 ustawy Prawo o ruchu drogowym, które jest nazwą miejsca na drodze w związku z zasadami ruchu obowiązującymi w tym miejscu, z określeniem "skrzyżowanie" w rozumieniu budowli drogowej, często bardzo rozbudowanej, dla której przepisami wykonawczymi do ustawy Prawo budowlane określono warunki techniczno-budowlane (§ 3.9 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie).  

       Do złożonych budowli drogowych zaliczane są wszelkiego rodzaju zagospodarowane na cele publiczne place oraz wielo i jednopoziomowe skrzyżowania dróg publicznych, w tym skanalizowane niedostępną publicznie, czym się różni od placu, wyłączoną z ruchu wyspą środkową o dowolnej wielkości i kształcie. Najpopularniejszymi, ze względu na korzystny dla ruchu drogowego kształt, są okrągłe lub owalne obiekty typu RONDO, o  organizacji ruchu zależnej od ich oznakowania. 
           
        Oczywistym jest, że każdy kierujący ma obowiązek stosować się do opisanych prawem zasad ruchu właściwie co do miejsca na drodze i jego oznaczenia. Prawo dla tego typu obiektów nie przewiduje żadnych specjalnych zasad ruchu, tak jak np. jest w USA i Wielkiej Brytanii. 

        Część obiektów z wyspą lub w formie placu o dowolnej wielkości i kształcie jest organizowana wg zasad ruchu okrężnego, co znaczy, że pasy ruchu ich jednokierunkowej jezdni biegną okrężnie dookoła wyspy lub placu. Pozostałe organizowane są wprost wg ogólnych zasad ruchu co znaczy, że pasy ruchu i ich jednokierunkowe jezdnie biegną na wprost do wylotów. 

       Na wlotach tych pierwszych nie mają prawa pojawić się strzałki kierunkowe, a na tych drugich znaki nakazu "ruch okrężny" z którym nie maja nic wspólnego.  

     Niestety pojawiają się, co stało się już naszą polską patologią, która wynika wprost z braku wiedzy czym jest  znany i niezmienny od ponad wieku RUCH OKRĘŻNY w rozumieniu dyspozycji znaku C-12, który jest wprost odpowiednikiem znaku D,3 wg Konwencji wiedeńskiej. 

    Jak zwykle w naszym kraju, wszystko co oczywiste i jednoznaczne, musi zostać zagmatwane, by cała masa pseudo ekspertów miała utrzymanie, robiąc z nas Polaków analfabetów, by nie użyć bardziej dosadnego określenia. Wszędzie na świecie wiedzą co wg Konwencji wiedeńskiej, której sygnatariuszem jest także Polska, znaczy COMPULSORY ROUNDABOUT (obowiązujący ruch okrężny), tylko u nas, pomimo wyraźnej dyspozycji znaku, każdy Polak rozumie to inaczej.

     Za czasów PRL Zbigniew Drexler, ówczesny ministerialny główny specjalista d/s prawnej regulacji ruchu drogowego, znany z wielu popularnych publikacji w których do dziś bezkarnie lansuje swoje pozaustawowe pomysły, nie mając wykształcenia i merytorycznej wiedzy, chcąc być nowoczesnym  ekspertem który wyjaśni zasady ruchu na DWUPASOWYCH obiektach z wyspą, wziął za wzór RUCHU OKRĘŻNEGO kierunkowo zorganizowane amerykańskie czterowlotowe dwupasowe MODERN ROUNDABOUT. Amerykańskie NOWOCZESNE RONDA nie mają niestety nic wspólnego z RUCHEM OKRĘŻNYM w rozumieniu Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym do której USA nigdy nie przystąpiły. W USA określenie roundabout oznacza niewielkie RONDO, czyli okrągły plac  z centralną wyspą, traktowany tylko w Stanach wg zapisów w ich prawie federalnym jako zwykłe kierunkowe skrzyżowanie z pierwszeństwem będących już na nim i zakazem zmiany pasów ruchu. 
         Na amerykańskich ROUNDABOUT dookoła to skręty w lewo z jezdni biegnących na wprost do wylotów a na TRAFFIC CIRCLE, czyli RUCH OKRĘŻNY, to jazda dookoła centralnej wyspy/placu okalająca ten plac/wyspę jezdnią ze zjazdami w prawo. Na pierwszym pasy ruchu biegną tak jak jezdnie wprost do zjazdów a na drugim w kółko, koncentrycznie, dookoła wyspy na małych obiektach i dookoła placu na większych. Mamy więc dwa skrzyżowania na których można pojechać do zjazdu leżącego po jego lewej stronie wg dwóch różnych zasad.

       Pan Zbigniew Drexler by jego wymysły pasowały do amerykańskiego wzorca nowoczesnego ronda oznajmił, że  każde skrzyżowanie z wyspą jest RONDEM a RONDO skrzyżowaniem o ruchu okrężnym, co nie jest prawdą, bo w języku polskim RONDO to PLAC o wielu skrzyżowaniach typu T i to niezależnie od obowiązującej na nim organizacji ruchu, a nie jedno pojedyncze SKRZYŻOWANIE dróg w rozumieniu zasad ruchu. 

  Oznajmił także, co jednoznacznie potwierdza brak jego wiedzy, że znak C-12 to jedynie odpowiednik znaku C-1 lub C-9, że  SKRZYŻOWANIE Z WYSPĄ na którym można skręcać w prawo, w lewo i jechać na wprost to SKRZYŻOWANIE O RUCHU OKRĘŻNYM, co zakrawa na kpinę z prawa i piastowanego wtedy urzędu, gdyż RUCH OKRĘŻNY jest kierunkowo neutralny, a SKRZYŻOWANIEM O RUCHU OKRĘŻNYM jest tylko takie oznakowane znakiem C-12 i z pasami ruchu biegnącymi okrężnie a nie na wprost do wylotów. 

      Jaka nauka wynika z tego faktu? Należy pamiętać, wjeżdżając na skrzyżowanie z centralną wyspą na wlotach którego namalowano strzałki kierunkowe i na którym pasy ruchu biegną w różnych konfiguracjach wprost do zjazdów, że znak C-12 na wlotach to wcale nie nakaz RUCHU OKRĘŻNEGO, a pozaustawowy wymysł twórców Kodeksu drogowego z 1983 roku. Dla nich znak C-12 to jedynie znak nakazu kierunku jazdy z prawej strony wyspy środkowej, czyli taki pozaustawowy odpowiednik znaku C-9, w związku z czym jedziemy na tak oznaczonym obiekcie z wyspą środkowąwg ogólnych zasad ruchu i jego KIERUNKOWEGO oznakowania poziomego.

        Problem o zasadniczym znaczeniu pojawia się przy obiektach o specjalnej organizacji ruchu RUCH OKRĘŻNY, gdyż z natury rzeczy jest ona BEZKIERUNKOWA, co wprost zaprzecza KIERUNKOWOŚCI OGÓLNYCH ZASAD RUCHU. Możemy jechać w lewo, w prawo i na wprost, lecz wg tej organizacji ruchu poruszamy się cały czas okrężnie biegnącą drogą bez potrzeby stosowania się do art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym, czyli dookoła wyspy na skrzyżowaniu z wyspą, lub dookoła placu, na placu. Aby opuścić OBIEKT ZORGANIZOWANY WG ZASAD RUCHU OKRĘŻNEGO kierujący musi skręcić w prawo (art. 22.1, art. 22.2.1 i art. 22.5 prd) z  jego okrężnej jezdni na drogę wylotową, niezależnie od jej położenia w stosunku do wjazdu.

     Strzałki na wlotach SKRZYŻOWANIA Z WYSPĄ są uprawnione tylko wtedy, gdy jest ono zorganizowane wprost wg ogólnych zasad ruchu z jezdniami biegnącymi na wprost do wylotów.

    Zobaczmy to bezprawie na przykładach, za które posłużą nam Rondo Ryszarda Kaczorowskiego w Piastowie:
https://www.google.pl/maps/@52.1840481,20.8401653,3a,49.1y,351.27h,81.04t/data=!3m6!1e1!3m4!1snsmr_CQxdU3HI4v1yOrOHw!2e0!7i13312!8i6656 ,

Rondo Sybiraków w Ostrowie Wielkopolskim:
https://www.google.pl/maps/@51.6458472,17.8093456,3a,75y,315.32h,94.19t/data=!3m6!1e1!3m4!1sx7yMZjqxGKQPz8n6Cc5HfA!2e0!7i13312!8i6656 ,

Rondo Kowcza w Lublinie:
https://www.google.pl/maps/@51.2287556,22.5136956,3a,75y,149.5h,83.32t/data=!3m6!1e1!3m4!1sG_jJTRU4w4BoAHtJM701AQ!2e0!7i13312!8i6656 .

      Na wlotach wprowadzono bezprawnie kierunkową segregację ruchu, co wprost zaprzecza dyspozycji znaku C-12, czyli nakazowi kontynuowania dotychczasowej jazdy na wprost zmieniającą swój kierunek jednokierunkową jezdnią biegnąca dookoła wyspy lub placu, co jest istotą organizacji ruchu o nazwie RUCH OKRĘŻNY.

      Wprowadzona segregacja kierunkowa na wlotach tak oznaczonego obiektu jest świadectwem ignorancji służb drogowych, urzędników, Policji, a brak i ignorantów z WORD, którzy jako pierwsi powinni zadbać o to, by oznakowanie poziome było zgodne z pionowym. To, że nie wiedzą co znaczy RUCH OKRĘŻNY, to pal licho, ale nie widzą, że pasy ruchu, a zatem i jezdnia której są podłużnymi pasami, wcale nie biegnie na wprost do zjazdu jak pokazują to strzałki, lecz okrężnie, więc nie opuszczając pasa ruchu czyli okrężnie biegnącej jezdni nie da się wjechać na drogę wylotową. By to zrobić trzeba z niej skręcić w prawo. Na Rondzie Kowcza w Lublinie drogowcy namalowali nawet okrężnie biegnącą linię krawędziową potwierdzającą, tak jak linia wyznaczająca okrężnie biegnące pasy, okrężny przebieg jezdni, zgodny z nakazem znaku C-12 obligującym kierujących do przestrzegania zasad RUCHU OKRĘŻNEGO.

Oto naczelny egzaminator WORD, który nie rozumie obowiązującego prawa i nie wie co znaczy RUCH OKRĘŻNY w rozumieniu znaku C-12.
      Pan Brożyna nie wie, tak samo jak jego GURU samozwańczy ekspert-audytor Władysław Drozd, który opracował bezprawnie wprowadzoną do praktyki WORD "Metodykę egzaminowania",  że  w Zjednoczonym Królestwie, pomimo, że to tam wymyślono MINI RONDO, czyli zwykłe skrzyżowanie z wyspą i obowiązującym na nim RUCHEM OKRĘŻNYM nie stosuje się w praktyce tej organizacji ruchu.  Władysław Drozd, chwaląc się, że opracował dla WORD uniwersalne zasady ruchu na skrzyżowaniach z wyspą, ściągnął wprost rysunki z prawa Wielkiej Brytanii, odwrócił kierunek ruchu na prawostronny, domalował nasze znaki C-12 i oznajmił, że to RUCH OKRĘŻNY. Kierunkowość neutralnego kierunkowo RUCHU OKRĘŻNEGO to totalna głupota wynikająca z braku wiedzy. RUCH OKRĘŻNY to nie skręcanie w lewo przy wyspie lub placu a rozwiązanie komunikacyjne nazwane w Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym w jego oficjalnej angielskiej wersji językowej roundabout, we francuskiej  carrefour a' sens giratoire, a w rosyjskiej kруговое движение

      A tu mamy przykład kolizji na takim właśnie wytworze lpolskiej wyobraźni, sprzecznym z prawem i ze zdrowym rozsądkiem, by na wlotach namalować strzałki kierunkowe i nie poprowadzić, zgodnie z tym oznaczeniem, pasów ruchu wprost do dróg wylotowych. Pozostawienie pasów ruchu biegnących jedynie okrężnie, czyli zgodnie z dyspozycją znaku C-12, dookoła wyspy/placu jest świadectwem zupełnej ignorancji.
http://forumprawne.org/ubezpieczenia-polisy-ubezpieczyciele/172768-kolizja-drogowa-na-skrzyzowaniu-o-ruchu-okreznym.html

     Albo jedno albo drugie. Strzałki kierunkowe i pasy ruchu biegnące zgodnie z ich wskazaniem na wprost do wylotów, albo pasy ruchu wyznaczone  koncentryczne bez strzałek na wlotach.
       Na wlotach mamy strzałki kierunkowe, a na jezdni skrzyżowania pasy ruchu biegnące okrężnie, czyli zgodnie z nakazem znaku C-12. Mamy dwie sprzeczne ze sobą organizacje ruchu na jednym obiekcie. Któraś z nich musi być ważniejsza, bo jeśli nie to jak rozstrzygnąć o winie? Co jest tu zatem ważniejsze, oznakowanie poziome na wlocie, czyli strzałki kierunkowe, oznakowanie poziome na jezdni ronda w postaci okrężnie biegnących pasów ruchu, czy znaki pionowe nakazujące na tym obiekcie "ruch okrężny"? Tu można znaleźć odpowiedź.
http://mrerdek1.blogspot.com/2015/04/30-kolizja-na-rondzie-kto-zawini.html


                                         Podsumowanie.

    Przy jedynie okrężnie biegnących pasach ruchu, zgodnie z obowiązującym RUCHEM OKRĘŻNYM i nakazu znaku o tej nazwie, na wlotach nie ma prawa być żadnych strzałek kierunkowych. Namalowanie strzałek kierunkowych na wlotach wymusza na organizatorze ruchu obowiązek spójności oznakowania na wlotach z oznaczeniem na jezdni skrzyżowania. W związku z powyższym na jezdni skrzyżowania pasy ruchu muszą być wtedy wyznaczone też kierunkowo, czyli biec bezpośrednio do dróg wylotowych. Jeżeli po namalowaniu strzałek na wlotach biegną nadal okrężnie, należy te strzałki zignorować (na wprost można wjechać na każde skrzyżowanie bez potrzeby włączania kierunkowskazów) i pojechać dalej na wprost OKRĘŻNIE biegnącym pasem ruchu wg zasad RUCHU OKRĘŻNEGO, zwracając jednak baczną uwagę na tych co po lewej.

         Zapraszam na post 39 RUCH OKRĘŻNY - Instrukcja obsługi.
http://mrerdek1.blogspot.com/2015/07/39-ruch-okrezny-instrukcja-obsugi-rond.html, a także na wpisy z 2020 roku. 
Szerokości.


5 komentarzy:

  1. Witam chciałbym dowiedzieć się czy dobrze zrozumiałem, jeżeli mamy strzałki kierunkowe P-10 na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym wraz ze znakami C-12 i A-7 to skrzyżowanie jest źle oznakowane? W takim przypadku nie powinno być po prostu znaku C-12 skrzyżowanie o ruchu okrężnym bo tak naprawdę nie ma tam tego ruchu. Przykład z Koszalina wprowadzili u nas ostatnio taka zmianę, że dorysowali strzałki P-10 i dostawili znaki F-10 na wjazdach ( http://www.zdm-koszalin.pl/images/blog/Rondo_Solidarno%C5%9Bci.PDF) i moje pytanie brzmi czy znaki C-12 są wtedy prawidłowe, jeżeli ich nie ściągnięto?

    OdpowiedzUsuń
  2. Projekt Ronda Solidarności w Koszalinie dotyczy zmiany organizacji ruchu z neutralnego kierunkowo "ruchu okrężnego" nakazanego znakami C-12 na organizację "Z KIERUNKOWĄ SEGREGACJA RUCHU" nie mającą nic wspólnego z RUCHEM OKRĘŻNYM w rozumieniu prawa. Pozostawienie na wlotach znaków C-12 nie ma uzasadnienia w obowiązującym prawie. Więcej na temat Ronda Solidarności w Koszalinie napisałem na stronie http://mrerdek1.blogspot.com/2015/11/45-spiralne-rondo-solidarnosci-w.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawie to zostało opisane. Będę tu zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam także do zadawania pytań i podsuwania ciekawych tematów.

      Usuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.