niedziela, 2 czerwca 2024

481. Semi-dwupasowe rondo Majewskiego w Jeleniej Górze

481. Semi-dwupasowe rondo Majewskiego w Jeleniej Górze
PATRONAT https://buycoffee.to/mrerdek1.blogspot.com

Jeden z komentujących wpis na blogu, przywołany na FB, dotyczący ronda Niepodległości w Legnicy napisał, że:

      W Jeleniej Górze jest rondo zorganizowane zgodnie z C-12 na którym niestety mamy do czynienia z dwoma nieoznaczonymi pasami ruchu.
      Ze względu na mały rozmiar standardem jest tam ścinanie i skręcanie w prawo z lewego pasa ruchu tak jak na fotografii (rys. 1).
Rys. 1
Rondo Majewskiego w Jeleniej Górze

Wczoraj widziałem tak jadącego kierowcę który objeżdżał wyspę z włączonym lewym kierunkowskazem ale za to już opuszczał obwiednie bez prawego kierunkowskazu.
Przy okazji standardem jest również, że gdy pojazdy jadą przy wyspie to kierowcy boją się wjeżdżać na rondo na pas zewnętrzny co bardzo przyczynia się do wydłużania kolejki oczekujących.
Osobiście wjeżdżam ale ze całkowitą pewnością, że jadący lewym pasem będzie bezprawnie skręcał w prawo na kolejnym zjedzie który to zjazd jest jednopasowy, więc dla świętego spokoju i zachowania bezpieczeństwa jestem przygotowany na przepuszczenie go.

        Wracamy zatem na rondo o okrężnej organizacji ruchu, które jest dowodem na to, że wśród ludzi odpowiedzialnych za ruch drogowy w Jeleniej Górze gdzie prawdopodobnie pojawili się samodzielnie myślący i odpowiedzialni urzędnicy.

        Wcześniej, z powodu bezprawnego uznawania neutralnego kierunkowo "ruchu okrężnego" w rozumieniu nakazu znaku C-12 za kierunkowy, a ronda w całości za jedno kierunkowo zorganizowane zwykłe skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu, z przeszkodą na środku, budowano je jako dwupasowe na których rzekomo wolno było jechać na wprost od wlotu do przeciwległego wylotu oboma pasami ruchu, w lewo lewym, a w prawo prawym. Tak kierunkowo rozumianemu "ruchowi okrężnemu" zaprzeczała zmiana pasa ruchu na prawy po zmianie kierunku jazdy w lewo. Poza tym dla jadących z różnych wlotów strzałka kierunkowa "na wprost" w tym samem miejscu obwiedni, w miejscu gdzie pojazdy poruszaj się obok siebie, oznacza coś innego.

     Czyżby w Jeleniej Górze to zrozumiano i dlatego małe dwupasowe rondo o okrężnej organizacji ruchu nakazanej znakiem C-12 z bezprawnie kierunkowo oznaczonymi wlotami, przemalowano na tzw. semi-dwupasowe, to jest takie z jednopasowymi wlotami i wylotami oraz okrężnie biegnącą dwupasową jezdnią na obwiedni bez linii między okrężnie biegnącymi pasami ruchu. Na takim rondzie dla małych pojazdów są na obwiedni dwa, a dla dużych i długich tylko jeden bardzo szeroki, tu zbyt szeroki, pas ruchu. 

      Przy takim oznakowaniu jadący prawym pasem ruchu (przy prawej krawędzi jezdni) nie może wyprzedzać jadącego po swojej lewej stronie, a ten nie ma prawa wymuszać pierwszeństwa na jadącym prawym pasem ruchu czyli zajechać mu drogi. Wjazd i jazda po obwiedni to jazda bez zmiany kierunku jazdy i włączania kierunkowskazów, natomiast każdy zjazd to zmiana kierunku jazdy w prawo, co do zasady dozwolona tylko z prawego pasa ruchu. Oczywistym jest, że zamiar zmiany kierunku jazdy, nie opuszczenia ronda, wymaga sygnalizowania zawczasu i wyraźnie, ręką lub kierunkowskazem. 

      Wadą tego rozwiązania jest tendencja do jazdy po małym łuku i prostowanie toru jazdy, co powoduje de facto zjazd z semi-dwupasowego ronda wprost z lewego pasa ruchu na jedyny możliwy (rys. 2). Tak jadący błędnie uważa, że ma pierwszeństwo przed jadącym poprawnie przy prawej krawędzi jezdni, bowiem prawo zabrana mu wyprzedzania. Nie ma świadomości tego, że tego pierwszeństwa nie ma, tym bardziej, że prawo nie zabrania jadącemu po prawej  jazdy obok oraz zmniejszania prędkości. 
Rys. 2
Prostowanie toru jazdy i zjazd z lewego okrężnie biegnącego pasa ruchu

      Dlatego, pomimo poprawności tego rozwiązania, lepszym jest poszerzenie pasa ochronnego wyspy środkowej ronda o pół pasa ruchu wymuszające odgięcie toru jazdy oraz jazdę, szczególnie długich pojazdów, bliżej prawej strony jezdni, co utrudnia wjazd mniejszym pojazdom z ich prawej strony. To ułatwia wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo przy ograniczonej, na łuku drogi, widoczności  prawej strony pojazdu (rys. 3).  
Rys. 3
Szeroki pas ochronny wyspy wymusza odgięcie toru jazdy i zmniejszenie prędkości

mgr inż. Ryszard R. Dobrowolski

Klikając na ten przycisk  
 wesprzesz moją działalność na rzecz poprawy BRD. W podziękowaniu otrzymasz najnowsze wydanie książki (plik PDF)
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy
(ronda, ruch okrężny, skrzyżowanie o ruchu okrężnym)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.