sobota, 25 marca 2017

85. Najważniejsza jest ZDAWALNOŚĆ.

     Tym razem nie o RONDACH i RUCHU OKRĘŻNYM, ale nadal o opacznym rozumieniu zasad ruchu przez PAŃSTWOWYCH egzaminatorów WORD, którzy tak bardzo i ślepo uwierzyli w geniusz i nieomylność swoich dyrektorów, że pomimo wyższego wykształcenia przestali samodzielnie myśleć. 

Na dodatek od dwóch dekad ubezwłasnowolniają instruktorów OSK stosując w praktyce egzaminacyjnej interpretację Prawa o ruchu drogowym wg nieobowiązujących od dwóch dekad, z powodu sprzeczności w wielu miejscach z Konwencją wiedeńską, Kodeksu drogowego z 1983 roku.


Pan Marcin Płaszewski (instruktor OSK) odpowiadając na WADLIWIE SFORMUŁOWANE PYTANIE (nie jest prawdą, że za skrzyżowaniem jest jeden pas ruchu) pokazał film ze związanym z pytaniem skrzyżowaniem. Pytanie brzmiało: Kto ma pierwszeństwo przy wjeździe na jednopasową część drogi wylotowej w sytuacji gdy jazda na wprost przez skrzyżowanie dozwolona jest z dwóch pasów ruchu? Po pierwsze droga wylotowa dla omawianego kierunku jazdy ma, zgodnie z obowiązującymi przepisami, dwa pasy ruchu. Po drugie kierującego w Polsce co do zasady obowiązuje jazda prawym pasem ruchu, a przy jednym pasie ruchu w danym kierunku jazda przy prawej krawędzi jezdni. Po trzecie na "skrzyżowaniu" w rozumieniu zasad ruchu (art. 2.10 prd) kierujący nie ma prawa zmieniać pasów ruchu.

Pan Instruktor przekonuje, wbrew obowiązującemu prawu, że jadący przez skrzyżowanie na wprost z lewego pasa ruchu wjeżdżając na drogę wylotową za skrzyżowaniem ma pierwszeństwo przed jadącym na wprost  z pasa prawego. Przeanalizujmy zatem ten film klatka po klatce.
0:28 Dwa pasy ruchu na wprost. Filmujący jedzie na wprost przez skrzyżowanie z prawego pasa ruchu przeznaczonego do jazdy na wprost. Na SKRZYŻOWANIU w rozumieniu zasad ruchu (art. 2.10 prd) NIE WOLNO zmieniać pasów ruchu, a właściwy pas ruchu zajmuje się PRZED wjazdem na tak rozumiane skrzyżowanie. Nie może być mowy o ustępowaniu pierwszeństwa skoro pojazdy poruszają się na wprost względem siebie równolegle. 

0:34 Każdy z kierujących pokonuje "skrzyżowanie" swoim pasem ruchu i tak też wjeżdża na drogę wylotową, na wlocie której, wbrew pytaniu, wyznaczono dwa pasy ruchu. 

  0:36 Każdy kierujący porusza się nadal swoim, tu już niewyznaczonym, pasem ruchu na wprost. Pojazdy po prawej zaparkowane są poza jezdnią, czyli poza prawym pasem ruchu. Obowiązkiem kierującego jest jazda przy prawej krawędzi jezdni, a lewy pas ruchu służy tylko do omijania i wyprzedzania innych kierujących. 

0:40 Stwierdzenie, że w tym miejscu kończy się prawy pas ruchu, jest NIEPRAWDZIWE, tak samo jak to, że jadący na wprost przy prawej krawędzi jezdni ma ustąpić pierwszeństwa jadącemu lewym pasem ruchu.

W Polsce obowiązuje ruch prawostronny, więc lewym pasem ruchu wolno poruszać się na wprost tylko wtedy gdy prawy pas ruchu jest zajęty. Tu prawy pas ruchu biegnie cały czas przy prawej krawędzi jezdni i wcale na tej ulicy nie zanika. W tym miejscu nie kończy się także lewy pas ruchu dla samochodów osobowych czy pojazdów jednośladowych. Nie wyznaczono pasów ruchu z powodu zbyt małej szerokości jezdni przeznaczonej do jazdy w tym kierunku i NIEWYMIAROWEGO lewego pasa ruchu. 

Jadący przy osi jezdni jedzie swoim, tu lewym, pasem ruchu do czasu gdy nie utrudni ruchu jadącym ZGODNIE Z OBOWIĄZUJĄCYM W POLSCE PRAWEM "pełnowymiarowym" prawym pasem ruchu. Jeżeli zostanie zmuszony do wjazdu na ten pas to może to uczynić zmieniając pas lewy na prawy (art. 22.1, art. 22.4 i art. 22.5 prd) ustępując pierwszeństwa jadącym prawym pasem ruchu.

1:34 Tym razem filmujący jadąc lewym pasem ruchu wjechał na lewy pas ruchu ulicy wylotowej. Twierdzenie, że prawy pas ruchu się tu skończył nie ma żadnego potwierdzenia w rzeczywistości. To, że za przejściem dla pieszych dwa pasy ruchu nie są wyznaczone wcale nie znaczy, że ich nie ma. 

Filmujący kontynuując jazdę na wprost miał OBOWIĄZEK zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni drogi wylotowej. Mógł to zrobić ZMIENIAJĄC pas ruchu z lewego na prawy. Jadąc przy środku jezdni i wolnym prawym pasie ruchu jedzie de facto lewym pasem ruchu naruszając przepisy ruchu drogowego (art. 16.4 prd). 

1:42 Ponownie BEZPRAWNE stwierdzenie o braku prawego pasa ruchu i pierwszeństwie jadącego lewym pasem ruchu. Nadal są tu dwa NIEWYZNACZONE pasy ruchu. Pojawia się prawa linia krawędziowa, a oś jezdni biegnie w lewo tak, że z kierunku przeciwnego ruch  realizowany jest już tylko jednym pasem ruchu.

1:52 Filmujący sam stwierdza, że po jego prawej stronie jest miejsce na drugi rząd pojazdów, czyli że po jego prawej stronie jest niewyznaczony PAS RUCHU. Pomimo, że ma świadomość możliwości jazdy przez cały czas dwóch rzędów pojazdów kolejny raz mówi o zaniku prawego pasa ruchu. Porusza się jednak na wprost przy osi jezdni, a nie przy jej prawej krawędzi.

2:04 Dopiero w tym miejscu pierwszeństwo ma jadący przy osi jezdni i to nie z powodu zaniku prawego pasa ruchu, gdyż on nadal nie zanika. Prawy pas ruchu jest tu zajęty przez zaparkowane pojazdy. Aby je ominąć kierujący musi wjechać na lewy pas ruchu, co wiąże się z jego zmianą i ustąpieniem PIERWSZEŃSTWA jadącym lewym pasem ruchu.


To wszystko powinno być proste i oczywiste, ale jak się okazuje nie dla Instruktora OSK zmuszanego przez EGZAMINATORÓW WORD do takiego, jak przedstawił to na filmie, opacznego rozumienia obowiązującego prawa. Dla OSK  najważniejsza jest zdawalność, a na poziom wiedzy egzaminatorów i drogowców Instruktor OSK i tak nie ma wpływu. 

1 komentarz:

  1. Na forum prawnym rozgorzała ostra dyskusja na temat rond o ruchu okrężnym:
    https://forumprawne.org/prawo-wykroczen/731158-kolizja-na-rondzie-prosze-o-pomoc.html

    pozdrawiam
    RK

    OdpowiedzUsuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.