czwartek, 25 sierpnia 2016

65. RONDO Lotników Polskich we Wrocławiu - kolizja

W uzupełnieniu posta 64 Dwupasowe rondo w praktyce egzaminacyjnej pokazuję na filmie bezsens jazdy wewnętrznym pasem ruchu na małym obiekcie typu RONDO zorganizowanym wg ZASAD RUCHU OKRĘŻNEGO, co jest niestety sprzecznym z obowiązującym prawem wymaganiem stawianym egzaminowanym wg prawa korporacyjnego większości Ośrodków Ruchu Drogowego.
Zorganizowane wg zasad ruchu okrężnego niewielkie dwupasowe złożone pod względem zasad ruchu obiekty budownictwa drogowego na których odbywa się ruch autobusów oraz samochodów ciężarowych mając bardzo krótkie odcinki przeplatania strumieni ruchu  mają często niewyznaczone pasy ruchu ich okrężnie biegnącej jednokierunkowej jezdni. By nie było wątpliwości, że przy tej organizacji ruchu jezdnia biegnie tu jedynie okrężnie powinno się zgodnie z wytycznymi projektowania wyznaczać jej zewnętrzną krawędź linią krawędziową. Dwupasowe wloty oznakowane znakami C-12 "ruch okrężny" wraz ze znakami A-7 "ustąp pierwszeństwa" nie mają strzałek kierunkowych. Tak właśnie zostało oznaczono rondo Lotników Polskich we Wrocławiu Psie Pole.

Dla samochodów osobowych i jednośladów ta okrężnie biegnąca jezdnia ma dwa niewyznaczone pasy ruchu a dla samochodów ciężarowych i autobusów jest to jeden wygodny szeroki pas ruchu. Brak pojedynczej linii przerywanej (znak P-1) wyznaczającej pasy ruchu powoduje, że nie wolno wyprzedzać pojazdów silnikowych z ich prawej strony co ma ułatwić długim pojazdom skręt w prawo na drogi wylotowe z uwzględnieniem art. 22.3 zdanie pierwsze ustawy Prawo o ruchu drogowym czyli bez potrzeby uprzedniego zbliżenia się do prawej krawędzi jezdni jednak tylko na tyle by tylne osie tych pojazdów nie wyjechały poza jezdnię.  Kierującego długim pojazdem nie zwalnia to z zachowania szczególnej ostrożności i przyzwolenia na łamanie prawa.

Kierujący nie może w związku z tym zbliżyć się do lewej krawędzi tej okrężnej jezdni i skręcać z niej w prawo wprost z wewnętrznego pasa ruchu nie zważając na jadących pasem zewnętrznym.

Kierowca wywrotki wjechał na rondo Lotników Polskich lewym pasem ruchu i jechał na nim wewnętrznym pasem ruchu aż do wylotu poprzedzającego zamierzony przy którym włączył prawy kierunkowskaz. Zajmowanie lewego pasa ruchu i jazda wewnętrznym aż na lewą stronę tak zorganizowanego obiektu jest typowym i niestety bezprawnym wymogiem prawa korporacyjnego praktycznie wszystkich Ośrodków Ruchu Drogowego.

Opuszczenie ronda Lotników Polskich zorganizowanego wg zasad ruchu okrężnego  jest skrętem w prawo zgodnie z art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym więc co do zasady zabroniony jest z pasa ruchu który nie leży przy prawej krawędzi jezdni. 

Kierujący wywrotką, jak tylko pas zewnętrzny został zwolniony powinien niezwłocznie zbliżyć się do zewnętrznej krawędzi jezdni (art. 16.4 ustawy Prawo o ruchu drogowym) wjeżdżając na środek jezdni tak (wg art. 22.3 ustawy nie musi dojechać do prawej krawędzi okrężnie biegnącej jezdni) by mieć pod kontrolą prawą stronę jezdni i zabezpieczyć się przed wjazdem innych pojazdów na wolny pas zewnętrzny. 

Gdyby do kolizji z samochodem osobowym doszło na wlocie to całkowitą winę ponosiłby kierujący samochodem osobowym który miał obowiązek ustąpić mu pierwszeństwa. Niestety wywrotka jechała pasem wewnętrznym i na wolny zewnętrzny pas ruchu wjechał bezkolizyjnie samochód osobowy. Kontynuowali jazdę jadąc równolegle obok siebie. Do kolizji doszło na wylocie a nie wlocie. 

Sam fakt włączenia kierunkowskazu do niczego nie uprawnia a to kto i kiedy wjechał na to rondo nie ma tu żadnego znaczenia.  Tak czy inaczej kierujący samochodem ciężarowym powinien odstąpić od manewru skrętu w prawo i zachowując szczególną ostrożność skręcić dopiero po przejechaniu samochodu osobowego. Uczynić powinien to  nie z tego powodu, że samochód osobowy nadjeżdża z prawej gdyż nie jest to prawdą (jadą równolegle) a z powodu przyzwolenia art. 22.3 ustawy.

 0:10 Kierujący wywrotką skręcił w prawo po max dużym łuku wprost z pasa wewnętrznego a kierujący osobówką zminimalizował skutki kolizji zatrzymując się jak tylko zauważył, że kierowca samochodu ciężarowego wjeżdża na jego pas ruchu nie ustępując mu pierwszeństwa przy zmianie pasa ruchu (art. 22.1 i art. 22.4 ustawy Prawo o ruchu drogowym) lub co gorsza skręcając w prawo z wewnętrznego pasa ruchu łamiąc wprost przepis art. 22.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym . Znak A-7 dotyczy obu pasów ruchu w obrębie wjazdu i nie ma nic wspólnego z następnym wylotem. Żaden kierujący nie ma prawa do skrętu w prawo z naruszeniem art. 22 ustawy zaś inni kierujący mają prawo uważać, że pozostali uczestnicy ruchu stosują się do zasad ruchu drogowego opisanych w ustawie a nie prawie korporacyjnym jakiegoś WORD. Gdyby kierujący wywrotką znał prawo i nie uważał, że jedzie na wprost do wylotu to by z taką pewnością siebie nie skręcał w prawo z wewnętrznego pasa ruchu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.