Kierunkowskaz na skrzyżowaniu z "pierwszeństwie łamanym" i sygnalizacją świetlną
Ten wpis dedykuję czytelnikowi tego bloga o nicku kmg, który spytał o zgodne z obowiązującym prawem o ruchu drogowym sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy na kierowanym sygnalizacją świetlną skrzyżowaniu, na którym droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek. Podał konkretne skrzyżowanie dróg publicznych w Chrzanowie i na nim konkretne skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu.
Skrzyżowanie ulicy Podwale z Sienną w Chrzanowie
https://www.google.pl/maps/@50.1359409,19.402835,3a,75y,244.94h,76.14t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKgcYbPtJAOydXfpqY0UaAw!2e0!7i13312!8i6656
1. Czy skręcając na tym skrzyżowaniu pod wiadukt, przy czynnej sygnalizacji świetlnej, czyli zgodnie z przebiegiem drogi z pierwszeństwem i strzałką kierunkową P-8 do skręcania w prawo, należy włączyć prawy kierunkowskaz?
TAK
2. Czy skręcając na tym skrzyżowaniu pod wiadukt, tym razem przy wyłączonej sygnalizacji świetlnej, czyli zgodnie z przebiegiem drogi z pierwszeństwem i strzałką kierunkową P-8 do skręcania w prawo, należy włączyć prawy kierunkowskaz?
NIE
3. Czy jadąc prosto w sytuacji jak wyżej, przy czynnej sygnalizacji świetlnej, należy włączyć lewy kierunkowskaz?
NIE
4. Czy jadąc prosto w sytuacji jak wyżej, przy wyłączonej sygnalizacji świetlnej, należy włączyć lewy kierunkowskaz?
TAK
5. Czy wymagane by było oznakowanie kierunkowe prawego pasa ruchu strzałką do skręcania w prawo pod wiadukt, gdyby nie było tam w ogóle sygnalizacji świetlnej, a droga zgodnie ze wskazaniem tabliczki T-6 zmieniałaby swój kierunek w prawo?
NIE
6. Czy wymagane by było oznakowanie kierunkowe lewego pasa ruchu tego skrzyżowania strzałką do jazdy na wprost, gdyby nie było tam w ogóle sygnalizacji świetlnej, a droga z pierwszeństwem biegłaby, tak jak teraz, pod wiadukt?
TAK
7. Czy znak B-31
ustawiony przed skrzyżowaniem na którym droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek jest ustawiony właściwie, gdyż dotyczy jezdni tej drogi za zakrętem (zwężenia pod wiaduktem)?
TAK
8. Czy pojazdy jadące z ul. Siennej od strony wiaduktu na ul. Podwale z dostępnego tam tylko jednego pasa ruchu, mając możliwość jazdy w prawo lub w lewo (zgodnie z pierwszeństwem) powinny, przy czynnej sygnalizacji świetlnej, sygnalizować swoje zamiary?
TAK
9. Czy na skrzyżowaniu w rozumieniu zasad ruchu na którym droga z pierwszeństwem nie zmienia swojego kierunku, strzałka kierunkowa na wlocie tak rozumianego skrzyżowania wiąże się ze zmianą kierunku jazdy i obowiązkiem włączenia przed wjazdem kierunkowskazu?
TAK
10. Czy wjeżdżając na duże rondo lub skrzyżowanie dróg publicznych z centralną wyspą i obowiązkiem objeżdżania tej wyspy z jej prawej strony, z zamiarem jazdy na jego lewą stronę, widząc na jezdni dolotowej strzałkę do skrętu w lewo, należy przed wjazdem na rondo włączyć lewy kierunkowskaz?
NIE
Tym razem odpowiedzi są krótkie, jednoznaczne i całkowicie zgodne z obowiązującym od 20 lat w Polsce i Polskę prawem o ruchu drogowym. Wątpiących, wnikliwych, mających inne zdanie czyli uczonych zasad ruchu wg prawa korporacyjnego wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego zapraszam do dalszej lektury.
1. Art. 22 tej ustawy nie mówi nic o skrzyżowaniach, zakrętach, zjazdach, drogach z pierwszeństwem, także tych które zmieniają swój kierunek na skrzyżowaniach, o drogach wewnętrznych, drogach dojazdowych i drogach gruntowych, o drogach wielojezdniowych i skrzyżowanych skanalizowanych, w tym typu rondo.
2. Art. 22 ustawy PRD od zawsze mówi jedynie o zmianie pasa ruchu lub kierunku jazdy. Nie mówi też o kierunku ruchu pojazdu, bo o nim jest mowa w art. 25 tej samej ustawy, co wprost świadczy o tym, że kierunek ruchu i kierunek jazdy nie są tym samym.
3. Kierunkowskazów używa się do sygnalizowania zamiaru opuszczenia pasa ruchu, czyli podłużnego pasa jezdni (biegnącego wzdłuż zgodnie z przebiegiem jezdni, a nie prosto) drogi po której porusza się kierujący. Czynić to można w celu wjazdu na sąsiedni pas ruchu (zmiana pasa ruchu), albo w celu zawrócenia lub opuszczenia jezdni z jej lewej lub prawej strony (zmiana kierunku jazdy).
4. Kierunkowskazy nie służą ani do wskazywania kierunku w jakim zamierza się udać kierujący, ani strony skrzyżowania.
5. Treść tabliczki T-6 jest częścią znaku ustalającego pierwszeństwo na skrzyżowaniu w przypadku nietypowej, a zatem mogącej zaskoczyć kierującego, zmiany przebiegu drogi z pierwszeństwem. Nie wskazuje zatem zmiany przebiegu pierwszeństwa lecz drogi z pierwszeństwem, która na skrzyżowaniu zmienia swój kierunek.
7. Tabliczka T-6 musi być zamontowana na wszystkich wlotach skrzyżowania, pomimo że niebezpieczny przebieg drogi z pierwszeństwem może dotyczyć tylko jednego z wlotów.
8. Nietypowy przebieg jezdni drogi z pierwszeństwem może, ale nie musi, być oznaczony znakami drogowymi w postaci linii prowadzących oraz linii krawędziowych.
9. Strzałki kierunkowe (znak P-8) malowane na jezdni od 20 lat nie mają związku z kierunkiem jazdy lecz z kierunkiem ruchu pojazdu. Wskazują kierunki w jakich można pojechać z danego pasa ruchu, przy czym jadąc pasem ruchu oznaczonym znakiem jednoimiennym, kierujący porusza się we wskazanym strzałką kierunku bez jego opuszczania.
10. Skrzyżowanie na którym droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek może być w wyjątkowych sytuacjach kierowane sygnalizacją świetlną.
11. Przy czynnej sygnalizacji świetlnej znaki drogowe ustalające pierwszeństwo, wraz z tabliczkami T-6, przestają mieć jakiekolwiek znaczenie. Dla kierujących po prostu przestają istnieć.
12. Sygnalizacja nie ma wpływu na znaki pionowe inne niż ustalające pierwszeństwo oraz na oznakowanie poziome, zatem gdy przebieg jezdni drogi zmieniającej swój kierunek oznaczono znakami poziomymi (linie prowadzące i linie krawędziowe zmieniającej swój kierunek jezdni drogi), sygnalizacja musi być zgodna z jej przebiegiem i zwykle jest wówczas kierunkowa, a nie ogólna. Warto zwrócić uwagę na to, że przy czynnej sygnalizacji oznaczona znakami poziomymi droga zmieniająca swój kierunek jest po prostu drogą, już bez pierwszeństwa.
Opracował Ryszard R. Dobrowolski
Coś niejasne dla mnie to skrzyżowanie. Najpierw jest znak drogi z pierwszeństwem, a chwilę dalej Stop zaprzeczający temu pierwszeństwu.
OdpowiedzUsuńTutaj także postawiono znak STOP na drodze z pierwszeństwem w miejscu przecinania się kierunków ruchu (§21.4 rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych) https://www.google.rs/maps/@51.6218352,17.1455552,3a,39.4y,201.7h,89.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1sB6-V0K2GUMBs32Njb4BoAA!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl
UsuńZnak ten dotyczy tu zamierzających opuścić jezdnię drogi z pierwszeństwem z jej lewej strony (zmienić kierunek jazdy w lewo) zatem przeciąć pas ruchu jadących drogą z pierwszeństwem z kierunku przeciwnego. Braku tzw. trójkąta widoczności wymaga ustawienia znaku STOP na drodze z pierwszeństwem, co dzięki znakowi D-1 nie powinno dziwić.
Na skrzyżowaniu w Chrzanowie dodatkowo mamy na drodze z pierwszeństwem dwukierunkowe zwężenie z pierwszeństwem jadących od strony wiaduktu.
Czyli w tym przykładzie z Dubina pozostając na jezdni z pierwszeństwem (skręcają w prawo) ignorujemy linię zatrzymania (STOP)? Nie pamiętam, żebym się spotkał z takim skrzyżowaniem. Pewnie odruchowo bym się zatrzymał...
OdpowiedzUsuńI prawidłowo byś się zachował. To, że znak B-20 dotyczy tak naprawdę tylko tych zamierzających zmienić kierunek jazdy w lewom, nie zwalnia z obowiązku zatrzymania także jadących drogą z pierwszeństwem zgodnie z jej przebiegiem.
UsuńTu jest podobna sytuacja na drodze podporządkowanej (DK-36 w Miejskiej Górce), przy jednym kierunku ruchu z lewej strony skrzyżowania. Znak B-20 Stop dotyczy tak naprawdę zamierzających jechać prosto i w lewo, ale zatrzymać się musza wszyscy, także zmieniający kierunek jazdy w prawo.
https://www.google.rs/maps/@51.6551258,16.9584163,3a,75y,19.66h,90.78t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGEsiJBWUMB4RiN6vce15Rg!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl
W rozporządzeniu zapisane jest:
OdpowiedzUsuń"1. Znak B-20 "stop" oznacza:
1) zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez zatrzymania się przed drogą z pierwszeństwem,
2) obowiązek ustąpienia pierwszeństwa kierującym poruszającym się tą drogą."
Jeżeli jestem na drodze z pierwszeństwem, to jak mogę się przed tą drogą zatrzymać?
Komu mam ustąpić pierwszeństwa, jeśli to ja jestem na drodze z pierwszeństwem?
Co tam ronda i kierunkowskazy.. okazuje się, że nawet znak STOP potrafi być trudny.
Znak B-20 STOP może stać, poza drogą podporządkowaną, także przed torowiskiem pojazdów szynowych lub w innym miejscu przecinania się kierunków RUCHU (§21.4 rozp. ws znaków) i o to inne miejsce chodzi.
UsuńAle w ust. 4 napisano, że także w takim przypadku stosuje się przepisy ust. 1-3, czyli między innymi ten, który wymieniłem wyżej.
OdpowiedzUsuńPytanie jest nadal aktualne: komu ustąpić pierwszeństwa będąc na drodze z pierwszeństwem? Bo, jak wynika z ust.1, znak wymaga nie tylko zatrzymania.
Nie można mówić o drodze podporządkowanej skoro w ust. 4 jest mowa o innej drodze i o przecinaniu się kierunków ruchu. Jadący drogą z pierwszeństwem ma obowiązek się zatrzymać przed skrzyżowaniem i ustąpić pierwszeństwa tym, którzy je na tym skrzyżowaniu mają.
OdpowiedzUsuńNa drodze z pierwszeństwem mają pierwszeństwo nadjeżdżający tą drogą z przeciwnego kierunku. Po ustąpieniu pierwszeństwa mogą kontynuować jazdę.
Innymi słowy znak B-20 „STOP”, powiadomienia kierowców, że na skrzyżowaniu, przed którym znajduje się ten znak, muszą zatrzymać się przed wjazdem na skrzyżowanie i ustąpić pierwszeństwa pojazdom które zbliżając się do skrzyżowania mają na nim pierwszeństwo.
sprawa skrzyżowania w Dublinie. Jest zaprojektowana źle dla przeciętnego kierowcy ale prawidłowo (choć pozwole sobie to podważyć) dla projektantów. Setki stron szczegółowym warunków technicznych wzajemnie się wykluczających przepisów dla "poprawy bezpieczeństwa na drodze". Mozemy oboje wypisać ich dziesiątki. Ale na takim materiale błędnym uznajemy co jest dobrze a co źle bo nie mamy nic innego.
Usuńale do brzegu:
kierowca sobie jedzie . Widzi drogę z pierwszeństwem ( która ma miec ponoć piorytet przy projektowaniu -5.2.1.2. ) jest wąska między budynkami i niebezpieczna (wogólne nie powinno być tak znaku D1) i nagle widzymy że znak stop odwołuje ide znaku D-1. Kierowca poruszający sie swoją drogą z pierwszeństwem zgodnie z kierunkiem ( ktory biegnie "w prawo) musi się zatrzymać dla samej zasady. Bo pewnie były wypadki trzeba coś taniego wprowadzić... i tu przychodzi zapis o braku widoczności i można spokojnie projektować dalej. Ale czy napewno ?
Jak widzę to tak w sprawie znaku STOP.
1. zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez zatrzymania się przed drogą z pierwszeństwem. Odp: nie dotyczy. nie mogę wjechać na drogę z pierwszeństwem bo jestem na niej od dawna. nie mam zamiaru zmienić kierunku jazdy a zmiana kierunku ruchu wg art 25 jest dyskusyjna. a przecież znak mowi że ...D1 to początek drogi z pierwszeństwem. (pewnie dlatego brakuje Rys. 8.2.7. Oznakowanie skrzyżowania zwykłego, na którym droga z pierwszeństwem nie przebiega na wprost)
2. obowiązek ustąpienia pierwszeństwa kierującym poruszającym się tą drogą Odp: nie dotyczy. NIe mam możliwości ustąpić pojazdowi ktory nadjeżdza z kierunku przeciwnego a ja niechce skręcić " w lewo". jest to złudne usprawiedliwienie art 25 Pord.
3.Zatrzymanie powinno nastąpić w wyznaczonym w tym celu miejscu, a w razie jego braku - w takim miejscu, w którym kierujący może upewnić się, że nie utrudni ruchu na drodze z pierwszeństwem. Odp: nie dotyczy. No włąsnie utrudnie ruch bo mam sis zatrzmac dla ideii a przecieć chce jechać swoja drogą. cz zachowanie szcególnej ostrożności na skrzyżowaniu to za mało. ?
4.Znak B-20 umieszczony w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został ustawiony. (przpomina się ostatni blog nr 493 jak można różnie zrozmieć najbliższą jezdnię)
5.Przepisy stosuje się odpowiednio do znaku B-20 umieszczonego przed torowiskiem pojazdów szynowych ( nie dotyczy)
lub w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu. (wg art 25 PoRD nie zainstniała taka sytuacja) na skrzyżówaniu i po za nim . ( poza skrzyżówaniem też nie)
Umieszczona pod znakiem B-20 tabliczka T-6c lub T-6d wskazuje rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie.(to wiadomo)
przypomina mi to trochę patologie zasadę zmianku kierunku jazdy bo przeciez skręcam. (wg word). jest znak stop trzeba się zatrzymać nawet na środku swojej drogi. Dla mnie jadać swoją drogą nie ma podstaw abym się zatrzymał w związku z tym że nic nie zmieniam i jazdę swoją drogą. Dla tch co chca zmienić kier jazdy w lewą stronę to jeszcze bym przełknął ale przeciez mają to już w dyspozyycji PoRD szcególnej ostrożnosci itd.
znak stop jest w konflikcie z przepisem o trójkacie bezpieczeństwa. Wypaczyło to jego podstową rolę - deprecacji.
podobnie można zrobić z tego Lustrzane odbicie sprawy.
Prosi sie o budowle typu rondo z najrostszym ruchem okreżnych C12. Ostatecznie Stop i tabliczka serii T przed skrzżowaniem i nic więcej. ( ewentulanie lusterko dla lepszej widoczności) bezpieczniej i czytelniej dla zwykłego zjadacza chleba pamiętając ze życie na wsi czy miasteczka wieczorem rządzą się swoimi sprawami do dziś. (alkohol i rowerzyści) i brak policji. to moje spostrzeżenia sądze że trochę racji mam. Drogi budowane dla projektantów przez nich samych.
P.S. na szczeście w Chrzanowie jest już dwukierunkowa pod wiaduktem.
@pp - Miałem dokładnie takie samo zdanie na temat tej "dziwnej" organizacji ruch ze znakiem B-20 "stop" ustawionym przed skrzyżowaniem po prawej stronie jezdni drogi z pierwszeństwem. Rozumiałem, że spowodował to brak widoczności dla zamierzających zmienić kierunek jazdy w lewo oraz ścinanie zakrętu przez jadących drogą z pierwszeństwem z przeciwnego kierunku. Jeździłem tam i bywa tam niebezpiecznie, przy braku pokory i zachowania szczególnej ostrożności, szczególnie przez przyjezdnych. Zaproponowałem dawno temu zmianę organizacji ruchu na zgodną z prawem tak, by znak STOP pozostał na miejscu, jednak po zmianie statusu drogi na podporządkowaną, zmieniając przebieg drogi z pierwszeństwem od strony Rawicza nie w lewo do Jutrosina lecz w prawo w kierunku Szkaradowa. Ponieważ istniejące oznakowanie jest sprzeczne z obowiązującym prawem zgłosiłem to miejsce wraz z opisem do programu "Absurdy drogowe" i otrzymałem odpowiedź, że autorzy programu nie podzielają mojego zdania. Może napiszę teraz do wojewody, bowiem w Lesznie polecił on zmienić oznakowanie kierunkowo zorganizowanego ronda im. Żwirki i Wigury na zgodne z prawem.
UsuńPanie Ryszardzie, dziękuję za cierpliwość, chyba już rozumiem.
OdpowiedzUsuń@eroll. Dziękuję i zapraszam.
UsuńAd 12. Czy na poniższym skrzyżowaniu przy czynnej sygnalizacji świetlnej jadąc lewym pasem na wprost dochodzi do zmiany kierunku jazdy ?
OdpowiedzUsuńhttps://www.google.pl/maps/@52.481724,18.3309453,3a,50.7y,109.09h,79.4t/data=!3m6!1e1!3m4!1sf-PaN66JG0r3PeokGUAj5w!2e0!7i13312!8i6656
https://www.google.pl/maps/@52.4816309,18.3314771,64m/data=!3m1!1e3
@Paweł - Przy czynnej sygnalizacji świetlnej - NIE.
UsuńWitam. Pytanie: Czy Tabliczka (T-6 na zdjęciu) informująca o pierwszeństwie łamanym:
OdpowiedzUsuń1.) Nie brakuje jednej "chudej nóżki" w ulicę Borowcową (tak po przekątnej)?.Jako jedno to jest traktowane ?.
2.) Na każdym wlocie jest tak inaczej, raz tak po łuku narysowana z pierwszeństwem.
3.) Nie powinno być wszędzie takie same ta seria T-6.? Jest to błąd zarządcy drogi czy ja Głupieje ? pozdrawiam Paweł.
@pp - Gratuluję spostrzegawczości i analitycznego umysłu. Tabliczka T w odmianie 6a i 6c pokazuje, niejako z lotu ptaka, rzeczywisty przebieg jezdni drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie na którym zmienia ona swój przebieg w stosunku do klasycznego układu, i to jest tu najistotniejsze. Przy okazji. Wymysłem jest teza, wg której tabliczka T-6 wskazuje jedynie przebieg pierwszeństwa, a jezdnie dróg biegną na wprost i przecinają się tradycyjnie pod katem prostym. Ten wymysł ma służyć wytłumaczeniu rzekomego obowiązku, wg prawa drogowego made in WORD & Drexler, włączania kierunkowskazy podczas jazdy drogą z pierwszeństwem.
UsuńNa wszystkich wlotach musi być ta sama tabliczka, bowiem układ jezdni jest niezmienny. Tabliczka musi być jedynie właściwie ustawiona w stosunku do konkretnego wlotu.
Nie ulega wątpliwości, że na tabliczce brakuje jednej kreski, a to czyni oznakowanie wadliwym. W rzeczywistości droga z pierwszeństwem rozwidla się przed wiaduktem, a nie jedynie zmienia swój kierunek w prawo.
Organizator nie domalował kreski na tabliczce, gdyż nie wiedział jak wybrnąć ze zbyt trudnej dla niego sytuacji. Otóż ta nieoznaczona na tabliczce droga jest też drogą z pierwszeństwem oznaczoną znakiem D-1, który świadomie ustawiono wadliwie tak, by nie był widoczny z ulicy Podwale. Ot taki sobie popis amatorszczyzny.
dziękuję... czuję się wyróżniony, ale to Pana zasługa...myślenia.
OdpowiedzUsuńA jak można tą tabliczkę "T" narysować prawidłowo? Jestem ciekaw. Nauki jeszcze dużo.
W Belgi i Finlandii ze 2 są na internecie podobne. A jak oni to rozwiązali ?
P.S. I chyba Zał. Szczegółowe warunki techniczne dla znaków drogowych pionowych i warunki ich umieszczania na drogach
Rys. 5.2.1.4. na str. 94 też to łamane oznakowanie pod kątem też dziwne... z lotu ptaka tak ten po przekątnej chyba źle ?
@pp - Jest to droga wylotowa więc należy ją tu potraktować neutralnie jako podporządkowaną (dodatkowa równolegle biegnąca cienka kreska na tabliczce). Samotny znak D-1 należy uzupełnić tabliczką T-6 i ustawić tak, by był widoczny dla jadących od strony wiaduktu.https://www.google.pl/maps/@50.1355777,19.4019052,3a,75y,152.77h,83.68t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAnwyvibqzk0LlJ6kBt5IYA!2e0!7i13312!8i6656
UsuńTo, że ta wcześniej nieoznaczona droga jest drogą z pierwszeństwem ma znaczenie dopiero przed kolejnym skrzyżowaniem, a tam na wlocie stoi duży znak D-1 z tabliczką T-6. https://www.google.pl/maps/@50.1352089,19.4016795,3a,41.5y,224.07h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sf1BOTMKXGSSIJTXGwC7ujA!2e0!7i13312!8i6656
Co do rozporządzenia 220/2003, to jest w nim (w załącznikach) wiele błędów rysunkowych i merytorycznych, tak jak np. ta źle ustawiona na rysunku tabliczka T-6.
https://www.google.com/maps/@52.4210581,16.8942566,3a,21y,204.76h,89.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3Gb95ARG9_KHPHAbKv_hbw!2e0!7i16384!8i8192?hl=pl-PL
OdpowiedzUsuńw takiej sytuacji proszę o potwierdzenie:
a.) przy czynnej sygnal. kierunk. S-3d w prawo: - NIE włączamy kierunkowskazu
b.) w przypadku braku sygnal., skręcają w prawo: - TAK włączamy kierunkowskaz
@pp- Zmiana kierunku jazdy to, poza zawracaniem, OPUSZCZENIE JEZDNI DROGI z jej lewej lub prawej strony. Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy (bezkolizyjny) S-3 dotyczą kierujących jadących w kierunku wskazanym strzałką na sygnalizatorze, bez związku ze zmianą kierunku jazdy. Tu czteropasowa jezdnia rozwidla się na dwie dwupasowe. Jadący swoimi pasami ruchu, zarówno dwoma lewymi jak dwoma prawymi, NIE ZMIENIAJĄ KIERUNKU JAZDY, zatem nie maja obowiązku włączania kierunkowskazów zarówno podczas czynnej jak i wyłączonej na tym skrzyżowaniu sygnalizacji świetlnej.
UsuńCiekawe jest tu coś zupełnie innego, a mianowicie zachowanie kierującego aytobusem przy wyłaczonej sygnalizacji świetlnej. Nasuwa sie pytanie, czy kierujący autobusem opuszcza na skrzyżowaniu biegnacy w prawo pas ruchu z jego lewej strony, czy porusza się na wprst nieoznaczonym znakami pasem ruchu, który łączy sie z prawym pasem ruchu drogi wylotowej? Musi właczyc lewy kierunkowskaz i ustapić pierwszeństwa jadącym pasem biegnącym po jego lewej stronie, czy to onni powinni jemu ustapic pierwszeństwa jako jadącemu na zwężeniu jezdni prawym pasem ruchu na wprost?
pytanie bardzo ciekawe-rozumiem, ale odpowiem z praktyki...>>> jak nie ma świateł, to z góry do strony Wojska Polskiego , "niestachowska" jest nieco z górki i każdy ma tam wbity pedał w podłogę. NIKT sie nie zatrzyma, bo już widza pierwszeństwo i mają "dziwną przypominajkę" (link poniżej). WIĘC kierowca autobusu "pedał w podłogę" coś ala- jak na pasie rozbiegowym, albo czeka-a ma jeszcze przystanek wcześniej... Na szczęście Światła działają, a dodatkowo mamy fabrykę autobusów w Bolechowie (pod Poznaniem ) to sobie podjadą i wymienią jak będzie dzwoń :)). P.S. Sama 'niestachowska" choć za komuny zrobiona "z głową". https://www.google.com/maps/@52.422029,16.8946978,3a,18.7y,153.17h,94.53t/data=!3m6!1e1!3m4!1sswRkEf3CuGj4MTgHbMdEKA!2e0!7i16384!8i8192?hl=pl-PL
Usuń@pp - Oby tylko kierowca autobusu był świadomy tego, że opuszcza biegnący w prawo pas ruchu z jego lewej strony, i by nie wierzył w idiotyzm w postaci "przypominajki", gdyż to, że może pojechać z pasa do skręcania w prawo na wprost, nie oznacza, że tam jest trzeci pasa ruchu do jazdy prosto. Nie ma też przepisu, który daje tu pierwszeństwo autobusom.
UsuńA co do "niestachowskiej trasy", to zaciekawiło mnie pozwolenie na jazdę wzdłuż chodnika i drogi rowerowej i w związku z tym brak znaku nakazu jazdy w prawo na tym wylocie z drogi podporządkowanej.
https://www.google.com/maps/@52.4191694,16.8933746,3a,15y,358.81h,86.39t/data=!3m6!1e1!3m4!1sddMrewvXqpdBXVYNc0x_Vg!2e0!7i16384!8i8192?hl=pl-PL .
W Polsce znak D-40 "strefa zamieszkania" jest powszechnie nadużywany, a tam gdzie jest konieczny, go nie ma. Aż się prosi postawić ten znak na obu końcach tego pieszo-jezdnego ciągu, a nie tworzyć na tabliczce urzędniczego bełkotu z brakiem znaku nakazu C-2 włącznie. I to ktoś opracował, ktoś zaopiniował i ktoś, łamiąc prawo, zatwierdził.
Nie mają łatwo autobusy... Można by pisać bez końca... U nas im szersza droga tym wolniej się jedzie...
OdpowiedzUsuńhttps://www.google.com/maps/@52.4431085,16.9233235,3a,39y,110.12h,83.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFMjCoZu-fC-AqtIdiu_xoQ!2e0!7i16384!8i8192?hl=pl-PL nasi włodarze dostali na głowę. Wszędzie ścieżki rowerowe. DO domu sie nie dostaniesz bo ścieżka musi być...
HItem jest ulica winogrady po remoncie (już parę lat jest) w Poznaniu: Zapraszam do "hurtowni" świateł, znaków, separatorów przełączek itd. A wcześniej to była prosta zwykła droga.
poczytałem, pouczyłem i teraz to będzie dobrze ?: z góry dziękuje za odp. https://www.google.com/maps/@52.4212594,16.8738336,3a,64.1y,280.52h,88.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1syQsVnJatrfFiOXkOK7HZkQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl-PL <<<< czerwona skoda "skręcając w lewo" i jadąc prosto w ul. Polską nie daje kierunkowskazu nie opuszcza drogi, gdyby jechała ze skrajnego prawego pasa "prosto w dąbrowskiego" to daje w prawo kierunkowskaz, opuszcza drogę z prawej.
OdpowiedzUsuńhttps://www.google.com/maps/@52.4205326,16.8732685,3a,75y,36.14h,90.44t/data=!3m6!1e1!3m4!1sIU3rz-OQ8ZA_1J4VKCsmug!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl-PL <<<<< tutaj w prawo w stronę św. Wawrzyńca nie daję kierunkowskazu w prawo.
https://www.google.com/maps/@52.4209742,16.8734779,3a,44.2y,11.33h,80.98t/data=!3m6!1e1!3m4!1sis8astn0JbxiY_Z-WQ6uLw!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl-PL <<<< tutaj kierowca MPK sygnalizuje opuszczenie drogi w lewo i daje kierunkowskaz
(opuszcza drogę z lewej strony)
@ pp – Super. Przypomnijmy sobie. Zmiana pasa ruchu to opuszczenie pasa ruchu w celu wjazdu na sąsiedni pas ruchu tej samej jezdni. Zmiana kierunku jazdy to opuszczenie skrajnego pasa ruchu jezdni drogi jednokierunkowej lub części jezdni drogi dwukierunkowej przeznaczonej do ruchu w jednym kierunku. Zmianą kierunku jazdy jest, poza zawracaniem, opuszczeniem jezdni z jej lewej lub prawej strony.
UsuńProblemem może być oznakowanie kierunkowe poszczególnych pasów ruchu i z taką sytuacją mamy do czynienia na pierwszym skrzyżowaniu typu Y.
Pytanie dotyczy złożonego z wielu elementarnych, także z punktu widzenia zasad ruchu, skrzyżowań zwykłych wchodzących w skład dużego wielopoziomowego skrzyżowania dróg publicznych zwanego węzłem drogowym.
1. OK z uwagą. Na tym złożonym skanalizowanym skrzyżowaniu dróg publicznych są aż trzy skrzyżowania zwykłe, elementarne dla zasad ruchu. Pierwsze jest rozwidleniem dróg typu Y, a dalej, po prawej jest skrzyżowanie typu T, zaś po lewej typu X.
Prawy pas ruchu oznaczono wadliwie jako biegnący prosto (łukiem w prawo), zatem jazda zgodna ze wskazaniem strzałki nie jest zmianą kierunku jazdy w prawo. Przy takim oznakowaniu to zjazd z prawego pasa ruchu z jego lewej strony wymaga włączenia lewego kierunkowskazu.
Masz rację. W rzeczywistości dwupasowa jezdnia biegnie tu łukiem w lewo, a zjazd z prawej strony prawego pasa ruchu jest zmianą kierunku jazdy w prawo, podobnie jak wjazd na jezdnię drogi na skrzyżowaniu typu T, co w obu przypadkach należy sygnalizować prawym kierunkowskazem.
2. OK. Tu jadąc prosto z dwóch prawych pasów ruchu biegnącą w prawo po łuku jezdnią w kierunku Świąteckiego nie włącza się kierunkowskazów. Jadąc prawym pasem w kierunku Dąbrowskiego należy włączyć prawy kierunkowskaz, bowiem opuszcza się prawy biegnący prosto w kierunku Świąteckiego skrajny pas ruchu z jego prawej strony.
3. OK. Tu skręcający w lewo na jezdnię drogi poprzecznej, a na lewym pasie także zawracający, jest obowiązany do sygnalizowania swojego zamiaru zmiany kierunku jazdy w lewo lewym kierunkowskazem.
ufff udało się. Bardzo dziękuję... pozdrawiam P.J
Usuń