494. Skręcanie w lewo z dwóch na dwa pasy ruchu
jezdni drogi poprzecznej
Patronat - https://buycoffee.to/mrerdek1.blogspot.com
Każdy uczestnik ruchu drogowego ma obowiązek stosować się do prostych i uniwersalnych zasad opisanych aktualnym kodeksem drogowym po to, by to co robi na drodze było łatwe, bezpieczne i dla wszystkich uczestników ruchu drogowego jednakowo czytelne i zrozumiałe.
Zacznijmy zatem od banalnie prostego manewru zmiany kierunku jazdy w lewo dozwolonej z dwóch na dwa pasy ruchu. Okazuje się, że to co dla wszystkich powinno być banalnie proste dla wielu wcale takim nie jest. Czytelnicy tego bloga doskonale wiedzą dlaczego tak jest. Po prostu praktyka w szkoleniu i egzaminowaniu od ponad dwóch dekad jest, za przyzwoleniem kolejnych rządów, bezprawnie oparta na prawie zwyczajowym skażonym nieuprawnionymi interpretacjami obecnego prawa czynionymi przez twórców i komentatorów poprzedniego, wzorowanego na radzieckim, kodeksu drogowego obowiązującego w Polsce w latach 1984-1997.
Tą sprzeczną z obowiązującym prawem praktykę prezentują na swoich filmach wszystkie ośrodki szkolenia kierowców, nawet te prowadzone przez byłych egzaminatorów uznających samych siebie za elitę wśród szkolących. Niestety nawet ta elita zamiast uczyć programowo ogłupia, zapewniając równocześnie w mediach o swojej trosce o poprawę bezpieczeństwa na polskich i europejskich drogach. Niestety zarówno szkolący jak i egzaminujący są przy tym ślepi i głusi, bowiem nie dość, że lekceważą krytyczne uwagi mające na celu właściwe stosowanie prawa, to lekceważą także prawomocne wyroki dotyczące braku wiedzy i kompetencji egzaminatorów oraz sprzecznych z obowiązującym prawem podręczników do nauki jazdy. Nie reagują także na wadliwe oznakowanie dróg, także tych na których szkolą i egzaminują, oraz na sprzeczne z Konwencją zmiany legislacyjne czynione przez wpływowych ignorantów uznawanych za ekspertów jedynie z racji zajmowanych stanowisk i pełnionych funkcji.
Film OSK HAVRANEK
Za przykład niech posłuży film OSK Havranek który prezentuje manewr zmiany kierunku jazdy w lewo z dwóch na dwa pasy ruchu, na skrzyżowaniu z bezkolizyjną kierunkową sygnalizacją świetlną (sygnalizatory S-3 dla zmieniających kierunek jazdy), który wykonywany jest zgodnie z wymaganiami egzaminatorów warszawskiego WORD.
Rys. 1
Skręcający w lewo z lewego pasa ruchu kończy manewr na prawym pasie ruchu jezdni drogi poprzecznej (czerwony ślad)
Zamierzający zmienić kierunek jazdy w lewo wybiera przed wjazdem na skrzyżowanie lewy pas ruchu i kończy manewr na prawym pasie ruchu jezdni drogi poprzecznej (czerwony ślad), co samo w sobie zaprzecza bezkolizyjności zastosowanej organizacji ruchu oraz obowiązującym prostym i uniwersalnym zasadom ruchu drogowego. Prawym pasem do skręcania mógł poruszać się w tym czasie inny pojazd lub szybko jadący motocyklista (niebieski ślad) niewidoczny na łuku dla skręcającego z lewego pasa ruchu w lewo, który miał prawo wyprzedzić na skrzyżowaniu jadący po jego lewej stronie pojazdy. Pokazane na filmie zachowanie kierującego jest niebezpieczne także przy wyłączonej sygnalizacji.
Wg prawa korporacyjnego obowiązującego egzaminatorów WORD zajęcie lewego pasa ruchu przed zmianą kierunku jazdy w lewo wynika rzekomo z art. 22.2.2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który rzeczywiście nakazuje przed wykonaniem tego manewru zbliżenie się do lewej krawędzi jezdni, a kończenie tego manewru możliwie blisko prawej krawędzi jezdni drogi poprzecznej, czyli na jej prawym pasie, wynika rzekomo z art. 16.4 tej ustawy, który nakazuje jazdę możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jest to dowód na to, że egzaminatorzy nie rozumieją właściwie tych prostych przepisów oraz tego, że zmieniający kierunek jazdy nie ma prawa w tym samym czasie wykonywać manewru zmiany pasa ruchu. Spotykane w podręcznikach do nauki jazdy teorie, że prawo o ruchu drogowym pozwala na niemal równoczesne wykonywanie tych manewrów jest jedynie nieuprawnionym wymysłem, tak jak bezprawne utożsamianie zmiany kierunku jazdy ze zmianą kierunku ruchu pojazdu i kręceniem kierownicą, bowiem nie każda zmiana kierunku jazdy tego wymaga.
Nauka oparta na zapamiętaniu trasy egzaminacyjnej i wymaganego przez egzaminatora zachowania na drodze służy jedynie zdaniu egzaminu. Po uzyskaniu uprawnień należy zweryfikować swą wiedzę, bowiem od tego momentu ponosi się pełną odpowiedzialność za swoje czyny na drodze, także za te które mogą zagrozić zdrowiu i życiu innych uczestników ruchu drogowego. Brak właściwej wiedzy oraz tłumaczenie, że tak nas czegoś nauczono, nie zwalnia z odpowiedzialności. Dbajmy zatem o to, by to co robimy na drodze było zgodne z prostymi i uniwersalnymi zasadami ruchu które wbrew głoszonym od wielu lat kłamstwom są takimi, bowiem nie są tworzone dla prawników lecz dla zróżnicowanego co do wieku i wykształcenia ogółu społeczeństwa.
Odpowiedzmy sobie zatem jak ten manewr należy zgodnie z obowiązującymi zasadami ruchu bezpiecznie i czytelnie dla wszystkich wykonać?
Jeżeli zmieniający kierunek jazdy w lewo zajął lewy pas ruchu to powinien skończyć manewr na lewym pasie ruchu jezdni drogi poprzecznej (zielony ślad). Jeżeli zamierzał zakończyć manewr możliwie blisko prawej krawędzi dwupasowej jezdni, to powinien przed zmianą kierunku jazdy zająć prawy z dwóch pasów ruchu oznaczonych znakiem P-8b jako pas do skręcania w lewo (niebieski ślad). Na dowolność wyboru pasa ruchu przeznaczonego dla tego samego kierunku jazdy pozwala art. 22.3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Tu należy przypomnieć, że obowiązek jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni dotyczy jazdy zgodnej z przebiegiem jezdni czyli jazdy na wprost, czego nie wolno mylić z jazdą prosto czyli jazdą bez zmiany kierunku ruchu pojazdu.
Oczywistym jest, że nie każdy kierujący zna obowiązującą organizację ruchu na jezdni skrzyżowania oraz jezdni drogi poprzecznej do której się zbliża. Nie wie ile na jezdni drogi poprzecznej jest pasów ruchu i jak są one oznakowane, zarówno kierunkowo jak i co do przeznaczenia. Wie jednak z całą pewnością to, że w Polsce ilość oznaczonych znakami pasów ruchu na jezdni drogi poprzecznej nie będzie mniejsza od litości oznaczonych znakami pasów ruchu, zarówno tych do jazdy na wprost jak i tych z których można zmienić kierunek jazdy.
Należy zapamiętać zatem, że każdy manewr zmiany kierunku jazdy wykonuje się zawsze w ten sam sposób, niezależnie od ilości pasów ruchu na obu jezdniach oraz tego czy połączenie jezdni dróg jest kierowane sygnalizacją świetlną.
Oto te genialnie proste zasady:
1. Obowiązek zachowania szczególnej ostrożności.
2. Zajęcie przed zmianą kierunku jazdy właściwego co do zamiaru pasa ruchu.
3. Wykonanie manewru zajmując na jezdni drogi poprzecznej możliwie najmniej miejsca.
4. W trakcie wykonywania manewru pilnowanie swojego pasa ruchu, licząc pasy ruchu zawsze od strony skrętu.
5. Nie zmieniać pasa ruchu podczas wykonywania manewru zmiany kierunku jazdy, bowiem każdy manewr ma obowiązek być wykonywany osobno, by kierujący mógł zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar jego wykonania.
6. Podczas zmiany kierunku jazdy nie zajeżdżać drogi innym kierującym, na dodatek czyniąc to z włączonym kierunkowskazem przeciwnie do wykonywanej zmiany.
7. Jeżeli na jezdni drogi poprzecznej skrajny pas ruchu od strony skrętu jest przeznaczony tylko do zmiany kierunku jazdy lub dla określonej grupy pojazdów, w oznakowaniu poziomym stosuje się linie prowadzące na dalszy pas lub pasy ruchu przeznaczone do jazdy na wprost.
Ta ostatnia zasada dotyczy wszystkich pasów ruchu z których wolno wykonać manewr zmiany kierunku jazdy, a nie tylko skrajnego, co bardzo często jest ignorowane przez zarządzających ruchem drogowym przy zatwierdzaniu projektów organizacji ruchu. Tylko zmieniający kierunek jazdy z wewnętrznego dla skrętu pasa ruchu ma wtedy prawo wyboru pasa ruchu na jezdni drogi poprzecznej w zależności od tego czy po zmianie kierunku jazdy zamierza ponownie zmienić kierunek jazdy lub ma zamiar kontynuować jazdę na wprost. Takie oznakowanie stosuje się wyjątkowo tam gdzie skrzyżowania są położone blisko siebie, np. na placach i centralnie skanalizowanych budowlach drogowych o kierunkowej organizacji ruchu, w tym na kierunkowo zorganizowanych budowlach typu rondo, np. spiralnych, lub gdy skrajny pas ruchu przeznaczony jest dla wybranej grupy pojazdów, np. tylko dla autobusów komunikacji miejskiej.
Na koniec należy wspomnieć o tzw. niepisanej zasadzie ruchu która dotyczy zmiany kierunku jazdy dozwolonej tylko z jednego pasa ruchu w sytuacji gdy na jezdni drogi poprzecznej jest kilka pasów ruchu. Wtedy zmieniający kierunek jazdy, zachowując szczególnie szczególną ostrożność, możne wjechać na powierzchni skrzyżowania na jeden z dalszych pasów ruchu jezdni drogi poprzecznej. Może to uczynić pod warunkiem, że na pasie ruchu na który zamierza wjechać nie porusza się inny pojazd lub ten pas nie jest przeznaczony dla wybranej grupy pojazdów. Może to uczynić dlatego, że jadący pasem obok nie może przeciąć pasa ruchu na którym dozwolona jest jazda na wprost (art. 22 ust. 2 ustawy p.r.d.).
Rys. 2
Analogicznie do zmiany kierunku jazdy w lewo z lewego pasa ruchu, także zmiana kierunku jazdy w prawo z prawego pasa ruchu na którym dopuszczono jazdę na wprost, dozwolona jest tylko z tego pasa ruchu
Także opuszczający jezdnię z jej prawej strony, gdy jazda na wprost dozwolona jest na wszystkich pasach ruchu, także tą biegnącą w pętli bez końca dookoła wyspy lub placu przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, ma prawo wyboru dowolnego pasa ruchu na jezdni drogi wylotowej. Potwierdzają to liczne prawomocne wyroki sądowe dotyczące kolizji i wypadków na okrężnie zorganizowanych budowlach drogowych.
mgr inż. Ryszard Roman Dobrowolski
Jeżeli uznasz to co przeczytałeś za pożyteczne, to możesz wesprzeć moją działalność stawiając mi kawę
https://buycoffee.to/mrerdek1.blogspot.com
W podziękowaniu otrzymasz książkę (plik PDF)
"Vademecum kierującego.
Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy"
(Tego nie znajdziesz w książkach do nauki jazdy zgodnych z prawem korporacyjnym WORD)
Ciągle mnie zastanawia dlaczego instruktorzy na nowo wymyślają koło i dlaczego wychodzi kwadrat.
OdpowiedzUsuńNatomiast z drugiej strony zastanawiają mnie też zmiany w organizacji ruchu które wprowadzane są zupełnie niepotrzebnie.
Na przykład tutaj " https://tinyurl.com/7ayk3she " wokół ratusza było kiedyś poprowadzone okrężnie rondo i nie było problemów. Teraz natomiast postawiono oznakowanie które nie jest spójne, ponieważ jezdnia z niewyznaczonymi pasami ruchu została taka sama. Żeby objechać rynek wokół raz trzeba skręcać przy lewej krawędzi a innym razem można jechać przy prawej krawędzi ( pierwszeństwo łamane)
" https://tinyurl.com/3k6z9rm6 "- Tutaj żeby skręcić w lewo trzeba zbliżyć się do lewej krawędzi jezdni. Co mnie zastanawia czy tutaj nie powinna być tabliczka T-6 o zmianie kierunku drogi z pierwszeństwem !? I czy w tym przypadku też obowiązuje ta niepisana zasada z artykułu z wyborem pasa ruchu. Czy to już jest skręt z jednoczesną zmianą pasa ruchu...
" https://tinyurl.com/ytpuuxxr " - 100 metrów dalej po skręcie w lewo z poprzedniej sytuacji. Aktualnie jest dodana tabliczka T-6 wraz ze znakiem D-1. Gdzie można skręcić w lewo przy prawej krawędzi jezdni.
@Dawid93 - Zacznę od ciekawostki, bowiem przy okrężnej organizacji ruchu na Rynku w Nowym Sączu, która gdyby nie nauki MORD (Krakowskiej Szkoły Ogłupiania Kierujących im. Marka Dworaka), była genialnie prostym i bezpiecznym neutralnym kierunkowo rozwiązaniem komunikacyjnym, na jednym z wlotów do znaku C-12 dodano od góry, zgodnie z Porozumieniem europejskim i Konwencją znak B-20 "stop".
UsuńTeraz jest tam organizacja kierunkowa, a przy niej każde zwykłe skrzyżowanie które znajduje się na Rynku lub innym placu może być dowolnie zorganizowane.