piątek, 1 lutego 2019

153. Prędkość za progiem zwalniającym. Interpelacja Posła Józefa Lassoty.

153. Prędkość za progiem 

Tym razem kilka słów o poprzedniej interpelacji posła Józefa Lassoty, która dotyczyła prędkości obowiązującej za progiem zwalniającym. Poseł przywołał przykład ul. Śląskiej w Kielcach, a w pytaniu poprosił o jednoznaczne stanowisko resortu infrastruktury w tej sprawie.  

Poseł spytał wprost jak kierowcy mają interpretować znak ograniczenia prędkości B-33 występujący w towarzystwie znaku ostrzegawczego ustawionego przed progiem zwalniającym? 

Odpowiedzi udzielił podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Chodkiewicz. Brzmi ona następująco: 

        Odnosząc się do treści podnoszonych w interpelacji uprzejmie wskazuję, iż znaczenie i zakres obowiązywania znaków drogowych określają przepisy rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1393, z późn. zm.).       

        Zgodnie z § 27 ust. 1 tego rozporządzenia znak pionowy B-33 „ograniczenie prędkości” oznacza zakaz przekraczania prędkości określonej na znaku liczbą kilometrów na godzinę. Natomiast § 32 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia stanowi, że w przypadku, gdy zakaz wyrażony przez znak B-33 nie jest uprzednio odwołany znakiem oznaczającym koniec zakazu, to obowiązuje on do najbliższego skrzyżowania. 

      Umieszczenie w organizacji ruchu na jednej konstrukcji wsporczej znaku B-33 łącznie ze znakiem A-11a „próg zwalniający” i tabliczką T-1 „tabliczka wskazująca odległość znaku od miejsca niebezpiecznego”, nie zmienia przywołanego wyżej znaczenia i zakresu obowiązywania znaku pionowego B-33 określonego przepisami przywołanego wyżej rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych."

Tyle resort. 

Poniżej przedstawiam obowiązujące prędkości  w formie graficznej mojego autorstwa. 


Warto zaznaczyć, że identyczne stanowisko przyjął także WSA w Kielcach w wyroku z 28 czerwca 2016 r. (sygn. akt II SA/Ke 386/16), w związku z wnioskiem o unieważnienie egzaminu. 

Wojewódzki Sąd Administracyjny przypomniał, że zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym:

a) ograniczenie prędkości jest odwoływane przez: skrzyżowanie, znak „koniec ograniczenia prędkości” bądź wprowadzenie innego ograniczenia prędkości – znakiem B-33, znakiem początku lub końca obszaru zabudowanego lub znakiem początku strefy zamieszkania;

b) żaden obowiązujący przepis nie przewiduje wyłączenia ograniczenia prędkości przez próg zwalniający, a zatem umieszczenie tego znaku na jednym słupku wraz ze znakiem ostrzegawczym nie ma żadnego znaczenia. Ograniczenie prędkości nie obowiązuje bowiem tylko podczas przejeżdżania progu, ale aż do odwołania.

Mając powyższe na uwadze należy zatem stosować się do przedmiotowego ograniczenia prędkości tak samo jak do każdego innego.


Ryszard Roman Dobrowolski

6 komentarzy:

  1. No to taka uwaga.

    Górna ulica na Pana rysunku. Jeśli pojazdy tak A jak i B przed znakiem ograniczającym prędkość zawrócą, to na odcinku oznaczonym przez Pana ograniczeniem do „30” mogą jechać "50", czyli na jednym odcinku mamy dwie dozwolone prędkości: dla jadącego przez próg obowiązuje „30”, a dla tego, który zawrócił przed znakiem, obowiązuje „50”.
    Mam rację?

    Andrzej Kurowski

    OdpowiedzUsuń
  2. @AndrzejRCD. Ma Pan oczywiście rację. Jest to problem nie tylko zawracającego na dwukierunkowej jezdni drogi, który nie zna jej oznakowania dla przeciwnego kierunku. To jest także problem włączających się do ruchu, którzy wracają tą samą drogą, jadąc w przeciwnym kierunku.

    Dlatego jeżeli ograniczenie dotyczy tylko progu, powinno być odwołane zaraz za progiem (dolny rysunek).

    OdpowiedzUsuń
  3. a co ze znakiem T-20 ? dołożonym dodatkowo do tych co są na rysunku pod znakiem ograniczenia prędkości. ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Anonimowy - Tabliczka T-20 wskazuje długość odcinka jezdni, na którym obowiązuje zakaz oznaczony znakiem
      B-33 - ograniczenie prędkości,
      B-35 - zakaz postoju,
      B-36 - zakaz zatrzymywania się,
      B-37 - zakaz postoju w dni nieparzyste,
      B-38 - zakaz postoju w dni parzyste,
      B-41 - zakaz ruchu pieszych, gdy długość wskazanego odcinka nie przekracza 500 metrów.
      Poza wymienionymi powyżej, tabliczkę stosuje się również przy znakach B-23 (zakaz zawracania) oraz B-25 (zakaz wyprzedzania).

      W przepisach wykonawczych dla znaku A-11a "próg zwalniający" jest mowa o tabliczce T-21 wskazującej w jakiej odległości od znaku jest przeszkoda. Znak B-33 pod znakiem A-11a lub T-21 odwołuje znak lub skrzyżowanie.

      Czy gdzieś widziałeś znak T-20 pod znakiem B-33 w połączeniu ze znakiem A-11a, czy to tylko takie skojarzenie?

      Usuń
    2. proszę uprzejmie ...
      https://www.youtube.com/watch?v=DykhR4Oc0dM&ab_channel=KRKnaDROGACH
      P.S. Pan w w swoim rysunku dał T-21 a nie powinno być T-1 ? ( zgodnie Dz.U strona 866 - rys 8.1.8)

      Usuń
    3. @pp - Słuszna uwaga - tabliczka "zażółcona". Rzeczywiście na filmie pokazano progi i tabliczki T-20 pod znakami ograniczenia prędkości. W jednym przypadku pomimo tabliczki dodatkowo znak odwołania ograniczenia (0:21).

      Usuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.