wtorek, 3 września 2024

486. Czy jadąc zgodnie z przebiegiem jezdni drogi z pierwszeństwem zmienia się kierunek jazdy?

486. Czy jadąc zgodnie z przebiegiem jezdni drogi z pierwszeństwem zmienia się kierunek jazdy?

Tu można wesprzeć moją działalność na rzecz poprawy BRD stawiając mi przysłowiową "kawę" https://buycoffee.to/mrerdek1.blogspot.com

Dedykuję to zdjęcie z Google Maps tym wszystkim, łącznie z egzaminatorami wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego, instruktorami ośrodków szkolenia kierowców zmuszonymi do łamania prawa przez tych pierwszych, bowiem dla nich prawem jest prawo korporacyjne, a nie ustawowe, oraz ministrowi infrastruktury który odpowiada za zgodność pytań egzaminacyjnych z obowiązującym prawem, którzy nie odróżniają zmiany kierunku jazdy od zmiany kierunku ruchu jadącego.

Rys. 1
Droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek w lewo, zatem jadący nią NA WPROST nie zmieniając kierunku jazdy zmieniają kierunek ruchu w lewo

Mam nadzieję, że wbrew ogłupiających naukom (rys. 2) nikt rozsądny nie włączy tu lewego kierunkowskazu sygnalizując zamiar kręcenia kierownicą czyli zmiany kierunku ruchu swojego pojazdu. 
Rys. 2
Kadr z filmu OSK
https://mrerdek1.blogspot.com/2015/08/41-kierunek-jazdy-i-jego-zmiana.html

Tym wszystkim którzy użyją argumentu w postaci art. 22 ustawy p.r.d. przypominam, że nie ma w nim mowy nie tylko o łuku drogi, kącie jej załamania i o drodze z pierwszeństwem. Tam nie ma mowy także o wskazywaniu kierunku i skrzyżowaniu, a zatem i o jego stronie.

Jazda drogą oznaczoną znakami jako droga z pierwszeństwem zgodnie z jej przebiegiem, to jazda NA WPROST, co do zasady prawym pasem jej jezdni, niezależnie od jej przebiegu w terenie i miejsca na niej, zatem niezależnie od jej krętości oraz tego czy to miejsce jest skrzyżowaniem czy nie.

Gdy prawy pas ruchu jest zajęty, przeznaczony tylko do skręcania w prawo lub dla wybranej grupy pojazdów, wolno jechać na wprost pasem obok, także równolegle obok innego pojazdu jadącego na wprost innym pasem ruchu, także na skrzyżowaniu. Kierujący musi wtedy pamiętać, że jeżeli skrzyżowanie nie jest kierowane lub nie jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym (nie rondem, cokolwiek to dla kierującego znaczy) nie wolno mu wtedy wyprzedzać pojazdów silnikowych.

Prawda, że proste?

Niestety od pewnego czasu nie jest to takie oczywiste dla inżynierów ruchu, zarządzających ruchem drogowym oraz opiniujących projekty organizacji ruchu policjantów. Tak było od zawsze w Lesznie na skrzyżowaniu ul. Norwida z ul. Obrońców Lwowa (rys. 3).
Rys. 3
Poprawnie oznakowane poziomo i pionowo skrzyżowanie na którym droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek 

Uznając, wbrew wszelkim zasadom, że kierunek jazdy jest tym samym co kierunek ruchu jadącego zmieniono oznakowanie poziome na pokazane poniżej (rys. 4).
Rys. 4
Wadliwe oznakowane poziome (znaki P-8) i pionowe (znak F-10) skrzyżowania na którym droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek 

Oznakowanie jest takie jakim powinno być gdyby było to skrzyżowanie na którym droga z pierwszeństwem nie zmienia swego kierunku (rys. 5).
Rys. 5
Poprawne oznakowane poziome skrzyżowania z rys. 4 na którym droga z pierwszeństwem NIE zmienia swojego kierunku


mgr inż. Ryszard R. Dobrowolski

Klikając na ten przycisk  
 wesprzesz moją działalność na rzecz poprawy BRD. W podziękowaniu otrzymasz najnowsze wydanie książki (plik PDF)
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy
(ronda, ruch okrężny, skrzyżowanie o ruchu okrężnym)

4 komentarze:

  1. Dodam tylko że można wyprzedzać pojazd silnikowy na nie kierowanym skrzyzowaniu w sytuacji gdy ten sygnalizuje zamiar zmany kierunku jazdy i podczas wyprzedzania nie wjedzie się na pas ruchu dla kierunku przeciwnego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Sarinphosgen - Nie radzę tego robić jeżeli przed skrzyżowaniem jest przejście dla pieszych lub/i przejazd dla rowerów.

      Usuń
  2. Panie Ryszardzie.
    Ciężko jest przebić się z prawdą, jeśli przeciwko sobie mamy cały świat. Wklejam poniżej automatyczne tłumaczenie ze strony Niemieckiego ADAC. Pomimo definicji skręcania (zmiany kierunku jazdy) opisują wymagane użycie kierunkowskazu na drodze zmieniającej kierunek jako obowiązkowe, gdyż jest to zmiana kierunku jazdy. Tak samo brzmi interpretacja naszego ministerstwa.
    "Co dotyczy sygnalizacji?
    Każdy, kto się skręca, musi dać sygnał. Skręt to każda zmiana kierunku polegająca na opuszczeniu dotychczas używanego pasa ruchu i oddaleniu się od ruchu jadącego w tym samym kierunku . Jeśli wjedziesz na inną ulicę, parking lub posesję, skręć i musisz użyć kierunkowskazu. Swoją drogą obowiązek flashowania obowiązuje także na drogach ze strzałkami kierunkowymi.

    Muszą migać do momentu zakończenia skręcania , czyli do momentu opuszczenia starej drogi i dotarcia do nowego obszaru ruchu. Jeżeli kierunkowskaz wcześniej zresetował się automatycznie, a skręt nie został jeszcze wykonany, należy go ponownie włączyć.

    Zakręt pierwszeństwa: kto musi sygnalizować?
    306 plus 1002-10: Ugięcie pierwszeństwa
    Kombinacja znaków Ugięcie pierwszeństwa © ADAC eV
    Jeżeli jedziesz trasą drogi priorytetowej , musisz włączyć kierunkowskaz. Jeśli więc chcesz jechać drogą priorytetową w lewo, musisz skręcić w lewo. Jeśli zjedziesz z drogi priorytetowej na wprost, nie musisz używać kierunkowskazu, gdyż naturalny kierunek jazdy nie ulega zmianie."

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Grzegorz - Nie jest prawdą, że cały świat zidiociał i wszyscy słuchają diabła ze wschodu gdzie prawo drogowe wprowadza się dekretami. W Niemczech też nie jest tak, że kierunek ruchu utożsamiają bezprawnie z kierunkiem jazdy.

      Przecież napisano, że ten kto zamierza skręcić, musi zasygnalizować swój zamiar. Wytłumaczono też, że skręt to nie kręcenie kierownicą lecz zmiana kierunku polegająca na opuszczeniu pasa ruchu w celu jego zmiany na biegnący obok oraz oddalenie się od jadących w tym samym kierunku w celu wjazdu na inną ulicę, parking lub posesję. Kierujący musi sygnalizować swój zamiar do momentu opuszczenia starej drogi i dotarcia do nowego obszaru ruchu. Jeżeli kierunkowskaz wcześniej zresetował się automatycznie, a skręt nie został jeszcze wykonany, należy go ponownie włączyć.

      Przecież to, poza zawracaniem, dokładnie to samo co w naszym prawie, bowiem takie jest międzynarodowe prawo, poza tymi krajami które te normy lekceważą.

      Pozostaje skrzyżowanie na którym droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek. Jest to w Niemczech uregulowane prawnie!!!! Obowiązujący tarzepis budzi liczne kontrowersje, bowiem jest to regulacja obarczona wadą prawną nie mającą oparcia w ustawie. Chodziło o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, bowiem ci nie muszą znać oznakowania drogi znakami pierwszeństwa.

      Usuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.