piątek, 25 grudnia 2020

355. Sygnalizator kierunkowy S-3. Oznakowanie pasa ruchu do zawracania i skręcania w lewo

Jeżeli nie wiecie Państwo na jaki cel przeznaczyć 1% swojego podatku, to pozwolę sobie na mała prywatę i podpowiedź. Doskonałym wyborem będzie
Środowiskowy Dom Samopomocy "WENA", 
64-100 Leszno, ul. Starozamkowa 14a.
ŚDS "WENA" - OL w Lesznie (KRS 0000309320) 

355. Sygnalizator kierunkowy S-3. Oznakowanie  pasa ruchu do zawracania i skręcania w lewo. 

Czy oznaczenie kierunkowe lewego pasa ruchu na jezdni i na znaku F-10 i F-11 jedynie strzałką do skręcania przy strzałce do skręcania i zawracania na sygnalizatorze S-3 dotyczącym tego pasa ruchu, jest prawidłowe (rys. 2)? 

Rys. 1
Przy czynnym sygnalizatorze S-3 ze strzałką na sygnalizatorze tylko do skręcania zawracanie jest zabronione!!! 
Przy wyłączonej sygnalizacji, jeżeli nie zakazuje tego znak B-23, zawracanie ze skrajnego pasa ruchu oznaczonego strzałką tylko do skręcania w lewo, pozwala także na zawracanie. 

Rys. 2
Przy czynnym sygnalizatorze S-3 z oznaczeniem do skręcania w lewo i zawracania, zawracanie jest dozwolone zarówno przy czynnej, jak i wyłączonej sygnalizacji świetlnej. 

Czy nie powinno być zgodności strzałki na jezdni i znaku F-11 ze złożoną strzałką do skręcania i zawracania na sygnalizatorze?

Spotyka się przecież znak F-11 zgodny z oznakowaniem kierunkowym na sygnalizatorze, jak np. tu:
Rys. 3
Znak F-11 zgodny ze strzałkami na sygnalizatorze S-3   

Do zawracania przy czynnym sygnalizatorze S-3 upoważnia jedynie wyświetlana na sygnalizatorze strzałka w do zawracania (skierowana w dół) samotna lub w towarzystwie innej strzałki, natomiast przy wyłączonej sygnalizacji do zawracania wystarczy tylko strzałka do skręcania w lewo na jezdni i/lub na znaku F-10 (F-11).

Przepisy § 87.1 rozporządzenia 170/2002 r. przewidują tylko pięć rodzajów prostych (klasycznych) strzałek kierunkowych (znak P-8) oraz ich dowolne łączenie ze sobą tak, by ich wskazanie było jednoznacznie i zgodne z obowiązującym prawem. Ten kto, nawet w dobrej wierze, stosuje oznakowanie sprzeczne z obowiązującym porządkiem prawnym popełnia przestępstwo drogowe. Dotyczy to np. kołowych strzałek kierunkowych stosowanych w Europie legalnie tylko w Królestwie Niderlandów. 

Poza tym strzałki kierunkowe mogą być umieszczone od 20 lat nie tylko przed wjazdem na skrzyżowanie w rozumieniu zasad ruchu, tak jak to było wcześnie, o czym niestety nie wiedzieli twórcy załączników do rozporządzenia 220/2003 r. w sprawie szczegółowych warunków dla znaków (rys. 4). 

Rys. 4
https://maps.app.goo.gl/wg6xfSU9udyEL9PUA

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów drogowych z 2002 roku strzałki kierunkowe znak P-8a (strzałka do jazdy na wprost), P-8b (strzałka do skręcania) i P-8c (strzałka do zawracania) oraz ich połączone symbole oznaczają, że jazda z pasa ruchu na którym są umieszczone, jest dozwolona tylko w kierunku lub w kierunkach nimi wskazanych. Ten przepis nie zabrania łączenia powyższych strzałek ze sobą w dowolnych kombinacjach, jednak przepisy wykonawcze te kombinacje ograniczają.  

W zał. 2 do rozporządzenia 220 z 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków czytamy, że strzałki kierunkowe stosuje się w celu wskazania dozwolonego kierunku jazdy, gdzie w rozporządzeniu 170/2002 jest mowa o tym, że jazda z pasa ruchu , na którym strzałkę lub ich kombinację umieszczono, jest dozwolona tylko  we wskazanym  kierunku. Rozróżnia się, niestety sprzecznie z rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów drogowych, następujące odmiany strzałek kierunkowych:
P-8a „strzałka kierunkowa na wprost”, 
P-8b „strzałka kierunkowa w lewo”, 
– P-8c „strzałka kierunkowa do zawracania”, 
P-8d „strzałka kierunkowa w prawo”, 
P-8e „strzałka kierunkowa na wprost lub w lewo”, 
P-8f „strzałka kierunkowa na wprost lub w prawo”, 
P-8g „strzałka kierunkowa w lewo lub w prawo”, 
P-8h „strzałka kierunkowa na wprost, w lewo lub w prawo,
P-8i „strzałka kierunkowa na wprost i do zawracania”.

Niestety nie ma tu strzałki P-8 do skręcania w lewo i zawracania, co jest jednym z wielu błędów rozporzadzenia 220/2003, zwanego  czerwoną książką.
 
Wg przepisów znaki F-10 i F-11 ustawiane są przed skrzyżowaniami i muszą być w pełni zgodne z kierunkowym oznakowaniem poziomym pasów ruchu w formie strzałek, czyli ze znakiem P-8.  

Rys. 5
Wg przepisów wykonawczych nie ma złożonej strzałki kierunkowej do skręcania w lewo i do zawracania, a jeśli tak to nie ma prawa być takiej strzałki ani na jezdni, ani na znaku F-10 lub F-11, co zaprzecza rozporządzeniu 170/2002 i  potrzebom ruchu


Spotyka się np. zarzut o wadliwość przepisu dotyczącego strzałki do skręcania w lewo umieszczonej na skrajnym lewym pasie ruchu, która pozwala na zawracanie, chyba że zabrania tego znak B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3. Przepis dotyczy wprost strzałki i jej znaczenia, które to zmienia czynny sygnalizator S-3 tylko ze strzałką do skręcania. Nie zmienia jej znaczenia jedynie sygnalizator S-1, S-2 ze strzałką warunkową w lewo i sygnalizator S-3 ze strzałką do zawracania. 

Reasumując. Znak P-8b - strzałka tylko do skręcania w lewo na skrajnym lewym pasie ruchu oraz taka strzałka na znaku F-10  lub F-11 przy czynnym sygnalizatorze S-3 ze strzałką do skręcania i zawracania jest oznakowaniem zgodnym z przepisami wykonawczymi dotyczącymi znaków i sygnałów drogowych i pozwala na zwracanie zarówno wtedy gdy sygnalizator jest czynny jak i wyłączony (rys. 2).

Przepis wyższej rangi, jakim jest rozporządzenie 170/2002 w stosunku do 220/2003, nie zabrania łączenia znaku P-8b ze znakiem P-8c, a nawet znaku P-8a z P-8c w układzie z zawracaniem w prawo, co w brew pozorom jest możliwe nawet przy ruchu prawostronnym (rys. 6). 
Rys. 6
Prawy pas ruchu  do zawracania i jazdy "na wprost" 
(dodano 06.02.23)

Powiem więcej. Połączenie znaku P-8b ze znakiem P-8c, pomimo że nie przewiduje takiego znaku załącznik nr 2,  jest niekiedy wręcz obowiązkiem i koniecznością  (rys. 7).
Rys. 7
Lewy pas ruchu tylko do zawracania, a środkowy do zawracania i skręcania w lewo zarówno przy czynnej i wyłączonej sygnalizacji świetlnej 

W świetle tego co powyżej, nie będzie  błędem umieszczenie nad lewym pasem ruchu znaku P-8b w połączeniu ze znakiem P-8c, czego nie uważam za słuszne, bowiem takie oznakowanie dubluje  przepis (rys. 3). 

Na zakończenie jeszcze kilka słów na temat sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu, czyli o tym do czego służą kierunkowskazy. 

Zgodnie z art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym kierunkowskazów używamy tylko i wyłącznie w celu jednoznacznego sygnalizowania zamiaru opuszczenia pasa ruchu jezdni drogi po której porusza się kierujący. Opuszczenie pasa ruchu może być spowodowane zamiarem zmiany pasa ruchu (wjazdu na sąsiedni pas ruchu tej samej jezdni) lub zamiarem zmiany kierunku jazdy, czyli zamiarem zawrócenia lub  opuszczenia jezdni drogi z jej lewej lub prawej strony. 

Każdy z tych manewrów wymaga osobnego sygnalizowania, gdyż przepis art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym wyraźnie mówi o zmianie pasa ruchu LUB kierunku jazdy, czyli o dwóch osobnych manewrach. Nie można równocześnie sygnalizować zamiaru zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy, tak jak nie można jednoznacznie zasygnalizować zamiaru zawrócenia, przy możliwości jazdy w lewo. 

Jazda bez opuszczania pasa ruchu, w tym jezdni po której porusza się kierujący, nie daje żadnych podstaw do włączania kierunkowskazu, niezależnie od miejsca na drodze oraz jej krętości!!!

Osobna sprawa to zmiana kierunku jazdy, w tym zawracanie, na niekierowanym i kierowanym sygnalizacją świetlna skrzyżowaniu na którym droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek, gdzie króluje całkowita samowola w znakowaniu kierunkowym zarówno jezdni wlotowych jak i sygnalizatorów. 
 
Poprawiono i uzupełniono dn.  17.02.21 g.00:17
Opracował Ryszard R. Dobrowolski 

6 komentarzy:

  1. Witam Sz.P Ryszarda. Oj powątpiewam... moim skromnym zdaniem: opis znaku mówi: POŁĄCZONE (czyli 2 lub więcej - nie osobno) symbole znaków P-8a, P-8b lub P-8c oznaczają dowolność konfiguracji. Ustawodawca nie zabronił tego.I żadnego znaku nie faworyzuje.Czyli możemy skręcić, LUB zawrócić i dajemy P-8b i P-8c (łącznie). Skoro można połączyć prosto, lewo LUB prawo to ustawodawca nadał temu :tok myślenia: dla całej serii P znaków poziomych nie robiąc "wyjątków". Wygląda to może nieczytelniej ale jest jednak jaka ciągłość i prawnie dozwolone.Kwestia estetyki. (można także namalować znak zawracania w prawo - bo opis mówi o strzałce kierunkowej do zawracanie nie podaje w jaką stronę. mimo że nie ma takiego w "spisie znaków" namalowanych ale prawnie jest ok. Po to są właśnie opisy. Inaczej kodeks miałby ze 4 tys stron.np seria znaków uzupełn. F... P.S.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Anonimowy - Bardzo dziękuję za uważne śledzenie mojego bloga i słuszne zwrócenie uwagi, którą z pokorą przyjmuję. Oczywistym jest, że z punktu widzenia rozporządzenia 170/2002 nie ma żadnego powodu ku temu, by twierdzić, że nie można łączyć strzałki do zawracania ze strzałką do skręcania. Rozporządzenie 220/2003, które takiej strzałki nie przewiduje, nie ma prawa być sprzeczne z przepisem wyższej rangi. Niekiedy, np. gdy lewy pas jest tylko do zawracania, a pas obok po prawej do skręcania w lewo i zawracania, jest to wręcz KONIECZNE.

      Tekst, który miał dotyczyć odpowiedzi na pytanie dotyczące oznakowania lewego pasa ruchu które brzmiało czy właściwym jest oznakowanie lewego pasa ruchu jezdni tylko strzałką do skręcania w lewo, gdy na sygnalizatorze S-3 jest strzałka do skręcania i zawracania", stał się niestety bardziej ogólny, i jako taki wymagał niezwłocznej korekty, co niezwłocznie uczyniłem. Jeszcze raz dziękuję za słuszne uwagi i zapraszam do dalszego śledzenia bloga. Wystarczy kliknąć, by stać się jego stałym obserwatorem. Z wyrazami szacunku. Ryszard R. Dobrowolski

      Usuń
  2. Witam,
    w pewnym momencie pisze Pan "Przepis wyższej rangi, jakim jest rozporządzenie 170/2002 w stosunku do 220/2003, nie zabrania łączenia znaku P-8b ze znakiem P-8c, a nawet znaku P-8a z P-8c w układzie z zawracaniem w prawo, co w brew pozorom jest możliwe nawet przy ruchu prawostronnym.". W jakiej sytuacji byłoby możliwe zawracanie w prawo przy ruchu prawostronnym?
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Anonimowy - Dodałem rysunek. Pozdrawiam i dziękuję za aktywne zainteresowanie.

      Usuń
    2. Dziękuję za szybką odpowiedź. Pytanie tylko, czy jest to jeszcze zawracanie czy może zjazd w lewo na inną drogę a następnie zjazd znów w lewo z powrotem na pierwszą drogę, co wtedy, mi się wydaje, że powinno być oznakowane strzałką w lewo, ponieważ nie możemy chyba zawrócić na inną drogę. Nie znam też dokładnej definicji zawracania...
      Pozdrawiam.

      Usuń
    3. @Anonimowy - Zawracanie to pojęcie bardzo pojemne, które polega na zmianie kierunku poruszania się na przeciwny. Może być elementarnym manewrem zmiany kierunku jazdy w lewo, np. "na raz" na jezdni drogi dwukierunkowej, ale także manewrem dowolnie złożonym, np. z dwukrotnej zmiany kierunku jazdy w lewo, z cofaniem, nawet wielokrotnym, oraz z opuszczeniem jezdni i włączaniem się do ruchu.

      Dlatego w prawie europejskim zawracanie nie jest elementarnym manewrem zmiany kierunku jazdy. Jest tam opisane wraz z cofaniem, przy których to nietypowych i niebezpiecznych, często złożonych manewrach nie ma nikt pierwszeństwa. Dlatego w tym prawie można było wprost zapisać, że zmiana kierunku, w naszym prawie kierunku jazdy, to manewr opuszczenia jezdni drogi z lewej lub prawej strony w celu jej opuszczenia i wjazdu na jezdnię drogi wylotowej lub na leżącą przy drodze nieruchomość gruntową.

      Usuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.