środa, 16 grudnia 2020

352. Linia przystankowa w zatoce przystankowej.

352. Do czego służy linia przystankowa wyznaczona w zatoce przystankowej?

Dzień Dobry,

Czytałem ostatnio wpis o linii przystankowej (znak P-17). Zastanawia mnie czy to zarządcy dróg nieumiejętnie oznaczają przystanki, nie rozumiejąc jej znaczenia, czy żmijka wyznacza na jezdni jedynie miejsce przystanku komunikacji publicznej, skoro w wielu miejscach przy żmijce jest znak P-7a "linia krawędziowa przerywana", która oddziela przystanki zlokalizowane w zatoczkach poza jezdnią? Oto przykład:
Piotr z Gdańska

Zacznijmy od tego, że linia P-1 o podwójnej szerokości wygląda tak jak linia krawędziowa P-7a, nie leżąc i nie kończąc się jednak na krawędzi jezdni. Znak ten stosuje się do wyznaczania pasa ruchu powolnego, pasa zanikającego lub pasa przeznaczonego wyłącznie dla pojazdów wyjeżdżających na inną drogę lub jezdnię. Tą linią wyznaczania  się także otwarte zatoki przystankowe, czyli takie, które kończą się, tak jak na przykładzie, zwykłym oznaczonym znakami pasem ruchu lub pasem włączania, tak jak to było w opisanym na blogu odcinku 736 "Jedź bezpiecznie", w którym Marek Dworak namawiał do łamania prawa i przejazdu przez zatokę autobusową. W Krakowie nie było znaku P-17, gdyż przystanek zajmował tam całą zatokę aż do przejścia dla pieszych.

Kadr z odcinka 736 "Jedź bezpiecznie"
https://youtu.be/M7X635AinXA

Ta linia pozwala jadącym zmienić pas ruchu na prawy dopiero po minięciu przystanków.  Sama żmijka, poza tym, że powiadamia o tym, że nie wolno się na niej zatrzymywać innym pojazdom niż uprawnione, wskazuje dokładną lokalizację przystanku. 

Na przykładzie z Gdańska przystanek przeznaczony jest dla dwóch trolejbusów. Ze względu na umiejscowienie wiaty przystankowej nie na środku przystanku lecz za znakiem D-16 "przystanek trolejbusowy", żmijka wskazuje rzeczywiste położenie przystanku w zatoce.

Obecnie odwracają się relacje. Zatoki przystankowe służą upłynnieniu indywidualnego ruchu samochodowego kosztem płynności ruchu komunikacji zbiorowej. Podobnie jak to było w czasach PRL, jak się okazuje nie do końca słusznie minionej epoki, obecnie relacje się odwracają na rzecz mas i komunikacji miejskiej. W myśl zasady, że "zatoki się leczy", np. w Jaworznie likwidowane są zatoki przystankowe. W ich miejsce pojawia się na jezdni coraz więcej gadów przystankowych, które wolno bezkarnie rozjeżdżać. Skoro wracamy do starych czasów, to najlepszym rozwiązaniem wielu komunikacyjnych problemów, z zapotrzebowaniem na paliwo i smogiem włącznie, byłby  wzorzec albański z czasów kiedy rządził tam Enver Hoxha, czyli "zero prywatnych samochodów". 
 

Luźniej na przystanku
 i niczym nie zmącona płynność jazdy autobusu, a reszta niech smrodzi w korku lub siedzi w domu

Opracował Ryszard R. Dobrowolski

4 komentarze:

  1. "linia P-1 o podwójnej szerokości wygląda tak jak linia krawędziowa P-7a"
    U mnie jednak trochę różnicują:
    https://www.google.pl/maps/@53.1310761,18.0557295,3a,75y,111.41h,78.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1s6LpA5HwTQIM4qdW9y2CgdQ!2e0!7i16384!8i8192
    https://www.google.pl/maps/@53.1387314,17.9930543,3a,75y,105.67h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUjK-x7jUsthIsEoDw-Ckuw!2e0!7i13312!8i6656

    Ciekawy tor przeszkód przed WORD:
    https://www.google.pl/maps/@53.1351077,18.0369515,126m/data=!3m1!1e3
    Na drodze E261 od skrzyżowania z K. Pułaskiego do Kozackiej według mnie najpierw linia P-19, potem P-7a, znów P-19, następnie P-1c. (Pomijając sens stawiania znaku B-36 przy linii P-19)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Paweł - Pierwszy przykład - Przystanek wyznaczony na pasie ruchu do skręcania, nie w zatoce. Wymiary i zasady stosowania linii opisuje zał. 2 rozporządzenia 220 z 2003 roku.
      2.2.1. Linie segregacyjne
      Linie segregacyjne stosuje się w celu:
      – oddzielenia od siebie pasów prowadzących ruch w tych samych albo przeciwnych
      kierunkach,
      – wskazania kierującym, w którym miejscu zmiana pasa ruchu jest zabroniona lub
      dozwolona.
      Rozróżnia się następujące odmiany linii segregacyjnych:
      – P-1a „linia pojedyncza przerywana – długa”,
      – P-1b „linia pojedyncza przerywana – krótka”,
      – P-1c „linia pojedyncza przerywana – wydzielająca”,
      – P-1d „linia pojedyncza przerywana – prowadząca wąska”,
      – P-1e „linia pojedyncza przerywana – prowadząca szeroka”,
      – P-2a „linia pojedyncza ciągła – wąska”,
      – P-2b „linia pojedyncza ciągła – szeroka”,
      – P-3a „linia jednostronnie przekraczalna – długa”,
      – P-3b „linia jednostronnie przekraczalna – krótka”,
      – P-4 „linia podwójna ciągła”,
      – P-5 „linia podwójna przerywana”,
      – P-6 „linia ostrzegawcza”,
      – P-6a „linia ostrzegawcza – naprowadzająca”.

      Usuń
  2. Napisał Pan, że widoczna na kadrze linia krawędziowa pozwala jadącym zmienić pas ruchu na prawy dopiero po minięciu przystanków. Na jakiej podstawie Pan tak twierdzi ? Jaki przepis zabrania mi przejechania autem przez zatokę przystankową bez zatrzymania ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @aCzemu - Naprawdę napisałem, że linia krawędziowa? Napisałem, że linia "P-1 szeroka" POZWALA jadącym zmienić pas ruchu na prawy dopiero po minięciu przystanków. Pozwala legalnie uczynić to dopiero po minięciu otwartej zatoki przystankowej. Gdyby przystanek był wyznaczony na prawym pasie ruchu jezdni, należałoby zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni w chwili pojawienia się tego pasa.

      Usuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.