Recenzja artykułu z 17 października 2019 roku autorstwa redaktora Sebastiana Sulowskiego. Wszelkie uwagi, uzupełnienia i sugestie zapisano czerwonym kolorem i kursywą, a treści zmienione skreślono. Niestety stan wiedzy "eksperta" jest nadal żenujący. Ciekawe, czy także w 2020 roku powtórzy bezkrytycznie wymysły z lat poprzednich?
Tekst i zdjęcia: https://www.wyborkierowcow.pl/jak-jezdzic-po-rondzie-kto-ma-pierwszenstwo-przepisy/
O tym jak wielka jest niewiedza w zakresie obowiązujących zasad ruchu redaktorów czasopism motoryzacyjnych, których przede wszystkim fascynują samochody i technika motoryzacyjna, świadczy ten i wiele innych artykułów.
Nie widzą nic dziwnego w bezprawnym dodawaniu znaku C-12 do znaków A-7 na wlotach rond o kierunkowej organizacji ruchu i sprzeczności oznakowania poziomego rond turbinowych wg holenderskiego oryginału ze wskazaniami klasycznych strzałek kierunkowych.
Nie widzą nic dziwnego w bezprawnym dodawaniu znaku C-12 do znaków A-7 na wlotach rond o kierunkowej organizacji ruchu i sprzeczności oznakowania poziomego rond turbinowych wg holenderskiego oryginału ze wskazaniami klasycznych strzałek kierunkowych.
Opierają swoją wiedzę na sprzecznej z obowiązującym prawem praktyce WORD, MORD i PORD. Oparta jest ona bez jakiegokolwiek uprawnienia, od 20 lat na wewnętrznym prawie zwyczajowym, a nie na ustawie Prawo o ruchu drogowym.
Nie potrafią zrozumieć, że rondo to na całym świecie, pod względem zasad ruchu, budowla złożona z elementarnych skrzyżowań, która może być dowolnie zorganizowana, zatem zarówno neutralnie kierunkowo, czyli okrężnie jak i kierunkowo, w tym drugim przypadku w wielu różnych wariantach.
Nie potrafią zrozumieć, że rondo to na całym świecie, pod względem zasad ruchu, budowla złożona z elementarnych skrzyżowań, która może być dowolnie zorganizowana, zatem zarówno neutralnie kierunkowo, czyli okrężnie jak i kierunkowo, w tym drugim przypadku w wielu różnych wariantach.
Najistotniejszym jest jednak to, że przepisy dotyczące zasad ruchu, także na budowlach typu rondo, są proste i jednoznaczne.
Muszą być takie, gdyż są kierowane do ludzi w różnym wieku i o różnym wykształceniu.
By to zrozumieć wystarczy zapomnieć o nieuprawnionych wymysłach miernych ale wiernych władzy PRL współtwórców i komentatorów Kodeksu drogowego z 1983 roku, w wielu ważnych dla bezpieczeństwa ruchu drogowego sprawach sprzecznego z prawem europejskim bubla prawnego z czasów stanu wojennego.
Jak jeździć po rondzie? Kto ma pierwszeństwo? Przepisy
Kierunkowo zorganizowane "malowane" rondo turbinowe (oryginał w materiale) z podporządkowanymi wszystkimi wlotami i bezprawnie dodanym znakiem C-12 do znaków A-7. Na domiar złego przebieg pasów ruchu jest sprzeczny z kierunkowym oznakowaniem jezdni.
To niestety od 2008 roku codzienność w naszym kraju
Oznakowanie poziome i pionowe, zgodne z obowiązującym w Polsce i Polskę prawem o ruchu drogowym, kierunkowo zorganizowanej budowli typu rondo, tu w postaci malowanego ronda turbinowego
Zmienione na spiralne oznakowanie wyżej pokazanego malowanego ronda turbinowego, umożliwiające bezpieczną zmianę pasa ruchu w miejscu wcześniej wyłączonego z ruchu
Jazda po rondzie dla wielu kierowców do tej pory sprawia sporo problemów, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia ze skrzyżowaniem o ruchu okrężnym z kilkoma pasami ruchu.
Wyjaśniamy, jak prawidłowo przejechać rondo, w zależności od sposobu zorganizowania tej złożonej z elementarnych skrzyżowań budowli drogowej.
Wyjaśniamy, jak prawidłowo przejechać rondo, w zależności od sposobu zorganizowania tej złożonej z elementarnych skrzyżowań budowli drogowej.
Ronda mają za zadanie upłynnić ruch samochodowy i zapewnić bezpieczeństwo w miejscu przecinania się kilku dróg biegnących w różnych kierunkach.
Z doświadczenia można powiedzieć, że na placach oraz skanalizowanych wyspą środkową skrzyżowaniach dróg publicznych, najczęściej typu rondo,o ruchu okrężnym rzeczywiście dochodzi do mniejszej liczby wypadków, a w miejscach o silnym natężeniu ruchu, ronda lepiej niż sygnalizacja świetlna „rozładowują” powstające w godzinach szczytu korki.
Niekwestionowane zalety tego rodzaju skrzyżowania dróg publicznych (budowli drogowej) sprawiają, że z roku na rok powstaje ich coraz więcej.
Jednak za sprawą praktyki WORD opartej na wymysłach współtwórców i komentatorów Kodeksu drogowego z czasów PRL panuje błędne przekonanie, że z naszych przepisów trudno jednoznacznie wywnioskować, jak należy się zachowywać na rondach.
Nic bardziej mylnego. W rzeczywistości opisuje to jednoznacznie ustawa Prawo o ruchu drogowym z 1997 roku oraz rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych z roku 2002.
Niejednokrotnie bywa, że służby mundurowe, w oparciu o obowiązujący od 20 lat kodeks, mówią jedno, a ośrodki szkoleniowe, w oparciu o sprzeczne z obowiązującym prawem wymagania stawiane przez egzaminatorów WORD – drugie, przez co powstaje wiele nieścisłości dotyczących jazdy po rondzie. Kierowcy (nie tylko początkujący) zwyczajnie nie wiedzą, kto konkretnie ma pierwszeństwo oraz który pas ruchu zająć, by w sposób właściwyskręcić w lewo pojechać na lewą stronę ronda lub z jego wykorzystaniem zawrócić.
Z doświadczenia można powiedzieć, że na placach oraz skanalizowanych wyspą środkową skrzyżowaniach dróg publicznych, najczęściej typu rondo,
Niekwestionowane zalety tego rodzaju skrzyżowania dróg publicznych (budowli drogowej) sprawiają, że z roku na rok powstaje ich coraz więcej.
Jednak za sprawą praktyki WORD opartej na wymysłach współtwórców i komentatorów Kodeksu drogowego z czasów PRL panuje błędne przekonanie, że z naszych przepisów trudno jednoznacznie wywnioskować, jak należy się zachowywać na rondach.
Nic bardziej mylnego. W rzeczywistości opisuje to jednoznacznie ustawa Prawo o ruchu drogowym z 1997 roku oraz rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych z roku 2002.
Niejednokrotnie bywa, że służby mundurowe, w oparciu o obowiązujący od 20 lat kodeks, mówią jedno, a ośrodki szkoleniowe, w oparciu o sprzeczne z obowiązującym prawem wymagania stawiane przez egzaminatorów WORD – drugie, przez co powstaje wiele nieścisłości dotyczących jazdy po rondzie. Kierowcy (nie tylko początkujący) zwyczajnie nie wiedzą, kto konkretnie ma pierwszeństwo oraz który pas ruchu zająć, by w sposób właściwy
Sytuację w dodatku komplikuje fakt istnienia tzw. rond turbinowych lub skrzyżowań o ruchu okrężnym budowli typu rondo o wadliwej, wręcz już patologicznej, zaprzeczającej sobie wzajemnie, kierunkowej i neutralnej kierunkowo okrężnej organizacji ruchu na jednym obiekcie.
Mamy ronda zorganizowane okrężnie z bezprawnie namalowanymi strzałkami kierunkowymi na wlotach oraz, od 2005 roku, ronda zorganizowane kierunkowo, w tym odśrodkowe, spiralne i turbinowyche z bezprawnie dodanym znakiem C-12 "ruch okrężny" do znaków A-7 "ustąp pierwszeństwa".
Jedna i druga patologia wynika z błędnego przekonania, powstałego w czasach PRL, że budowla typu rondo to w całości, pod względem zasad ruchu, jedno zwykłe skrzyżowanie z pasami ruchu biegnącymi zawsze na wprost od wlotu do wylotu, że znak C-12 to jedynie symbol ronda i odpowiednik znaku C-9 oraz, że organizacja ruchu o międzynarodowej nazwie "ruch okrężny", to jedynie możliwość okrążenia wyspy środkowej ronda z jej prawej strony, czyli permanentna zmiana kierunku jazdy w lewo z włączonym, jeszcze przed wjazdem na rondo, lewym kierunkowskazem.
Mamy ronda zorganizowane okrężnie z bezprawnie namalowanymi strzałkami kierunkowymi na wlotach oraz, od 2005 roku, ronda zorganizowane kierunkowo, w tym odśrodkowe, spiralne i turbinow
Jedna i druga patologia wynika z błędnego przekonania, powstałego w czasach PRL, że budowla typu rondo to w całości, pod względem zasad ruchu, jedno zwykłe skrzyżowanie z pasami ruchu biegnącymi zawsze na wprost od wlotu do wylotu, że znak C-12 to jedynie symbol ronda i odpowiednik znaku C-9 oraz, że organizacja ruchu o międzynarodowej nazwie "ruch okrężny", to jedynie możliwość okrążenia wyspy środkowej ronda z jej prawej strony, czyli permanentna zmiana kierunku jazdy w lewo z włączonym, jeszcze przed wjazdem na rondo, lewym kierunkowskazem.
By rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące poruszania się po rondzie, poniżej przytaczamy najczęstsze manewry kierowców i wyjaśniamy kwestie dotyczące pierwszeństwa na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym lub oraz sygnalizowania swoich zamiarów kierunkowskazem (nie zawsze trzeba ich używać).
Wjeżdżanie na rondo
o okrężnej organizacji ruchu
(brak strzałek kierunkowych na wlotach oznaczonych znakiem C-12 i jedynie okrężny przebieg jezdni oraz jej pasów ruchu)
o okrężnej organizacji ruchu
(brak strzałek kierunkowych na wlotach oznaczonych znakiem C-12 i jedynie okrężny przebieg jezdni oraz jej pasów ruchu)
Ustawiony przed rondem znak A-7 „Ustąp pierwszeństwa” nakazuje kierowcy auta wjeżdżającego na nie przepuścić samochód poruszający się w tym momencie na dodany od góry do znaków C-12 odwraca pierwszeństwo na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym (skrzyżowaniu wlotowym na dowolny co do kształtu i wielkości obiet zorganizowany zgodnie z nakazem znaku C-12).
Jeśli jednak rondo ma kilka pasów, a drugie auto jedzie lewym pasem ruchu, można wjechać na prawy pas ronda. Upewnijmy się jednak, że samochód na rondzie nie będzie chciał przypadkiem również na niego zjechać, np. chcąc opuścić skrzyżowanie na następnym skrzyżowaniu wylotowym. Wtedy zajedziemy mu drogę, a wina będzie leżała po naszej stronie : pierwszeństwo zawsze bowiem przysługuje pojazdowi jadącemu po rondzie.
Wjeżdżający na rondo biały samochód powinien ustąpić pierwszeństwa znajdującemu się na nim czerwonemu. Jeśli ten nie sygnalizuje chęci zmiany pasa na prawy, białe auto może wjechać na prawy tor pas ruchu.
Opuszczanie ronda
o okrężnej organizacji ruchu
o okrężnej organizacji ruchu
Skrzyżowanie o ruchu okrężnym dróg publicznych typu rondo o okrężnej organizacji ruchu zawsze powinno się opuszczać z prawego pasa ruchu. Jeżeli poruszamy się lewym pasem, przed zjazdem na prawy upewnijmy się, że nikogo na nim nie ma (jeśli auta są na tym pasie ruchu, musimy je przepuścić).
Nie ma żadnych podstaw do twierdzenia, że prawo dopuszcza Dopuszcza się manewr jednoczesnego opuszczenia okrężnie zorganizowanego ronda przez dwa auta poruszające sie na sąsiednich pasach ruch okrężnie biegnącej jezdni. , ale samochód jadący lewym pasem musi się upewnić, że sąsiedni również chce wjechać w ten sam zjazd i później zająć prawy pas ruchu. W przeciwnym razie
Zmiana kierunku jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu jest zabrania art. 22.2.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, zatem odpowiedzialność za kolizję spada zawsze na kierowcę skręcającego wprost z lewego pasa ruchu.
Zmiana kierunku jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu jest zabrania art. 22.2.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, zatem odpowiedzialność za kolizję spada zawsze na kierowcę skręcającego wprost z lewego pasa ruchu.
Mamy także natomiast dowolność w kwestii zajmowanegoia pasa ruchu po zjeździe z prawego pasa ruchu okrężnie zorganizowanego ronda – możemy wjechać na obydwa dowolny pas ruchu jezdni drogi wylotowej , ale pod warunkiem, że na prawym nie znajduje się na nim już inne auto.
Zabroniona prawem zmiana kierunku jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu okrężnie biegnącej jezdni
Zmiana pasa ruchu
Chcąc zmienić pas z lewego na prawy, upewnijmy się, że nie jest on zajęty lub czy samochód poruszający się prawym nie zwolni go za chwilę, np. odbijając w wylotówkę ze skrzyżowania.
Zasada nieprzekraczania linii ciągłej obowiązuje także na rondach, wobec tego zmiana pasa jest w tej sytuacji niedopuszczalna.
Zawracanie na rondzie
Na jednokierunkowym rondzie nie wolno zawracać, natomiast można zawrócić z wykorzystaniem infrastruktury drogowej, tu w postaci budowli typu rondo, tak jak zawraca się na autostradzie z wykorzystaniem wiaduktu. Należy jednak pamiętać, że na niektórych typach rond turbinowych, na których, co jest ich istotą, nie wolno zmieniać pasa ruchu, będzie to niemożliwe.
Kierujący poruszając się na rondzie z zamiarem powrotu do skrzyżowania którym na rondo wjechał, jest obowiązany do jazdy zgodnej z obowiązującymi zasadami ruchu, właściwie do zastosowanego oznakowania, czyli obowiązującej na danym rondzie organizacji ruchu.
Przy okrężnej organizacji ruchu należy zawrócić, pokonując całe rondo prawym pasem ruchu lub, jeżeli prawy pas ruchu okrężnie biegnącej jezdni jest zajęty, najpierw wjeżdżając na lewy i przed zjazdem kierując się na prawy. Przepisy
Sposób "zawrócenia" na rondzie o kierunkowej organizacji ruchu niekiedy regulują znaki poziome w postaci strzałek kierunkowych, które informujące o tym, który tor pas ruchu trzeba zająć, by obrać dany właściwy kierunek ruchu zgodnie z powziętym zamiarem.
Zalecaną przez WORD metodą zawracania na rondzie o okrężnej organizacji ruchu jest najpierw zajęcie przed wjazdem na rondo lewego pasa ruchu i zmiana na prawy dopiero przed zjazdem ze skrzyżowania wylotowego z ronda, co jest sprzeczne z obowiązującym prawem (art. 16.4 ustawy Prawo o ruchu drogowym, a co wynika z fałszywego przekonania, że rondo jest, z punktu widzenia zasad ruchu w całości jednym skrzyżowaniem
Zajmowanie pasa ruchu i zjazd z ronda turbinowego
o kierunkowej organizacji ruchu
(strzałki kierunkowe na wlotach oraz jezdnie i pasy ruchu biegnące w różnych konfiguracjach na wprost do wylotów)
(strzałki kierunkowe na wlotach oraz jezdnie i pasy ruchu biegnące w różnych konfiguracjach na wprost do wylotów)
Na kierunkowo zorganizowanym rondzie turbinowym kierunek jazdy wyznaczają znaki poziome w postaci linii i strzałek kierunkowych (znak P-8), umieszczone przed i na skrzyżowaniu. Z tego powodu już przed wjazdem na rondo musimy ustawić się na odpowiednim pasie, ponieważ zwykle np. na rondzie turbinowym nie ma potem możliwości jego późniejszej zmiany (trzeba i tak jechać w tym kierunku, który wskazują strzałki).
Oznacza to, że ronda zorganizowanego kierunkowo nie objedziemy już prawym pasem. Warto pamiętać, że pierwszeństwa ustępujemy w tym przypadku tylko przy wjeździe na rondo i przy zmianie pasa ruchu, jeżeli taki manewr jest możliwy.: w żadnym jego dalszym punkcie i przy Przy kierunkowej organizacji ruchu przy zjazdach z wielu pasów ruchu nie występują już miejsca, w których mogłoby dojść do ewentualnej kolizji z innym autem. Kierunek ruchu na rondzie o kierunkowej organizacji ruchu określają znaki poziome, czyli namalowane na jezdni strzałki. Wszelkie zjazdy, przy tej organizacji ruchu dozwolone z kilku pasów ruchu, odbywają się w sposób bezkolizyjny, co oczywiste, wtedy gdy organizator ruchu zaprojektował właściwie organizację ruchu.
Oznacza to, że ronda zorganizowanego kierunkowo nie objedziemy już prawym pasem. Warto pamiętać, że pierwszeństwa ustępujemy w tym przypadku tylko przy wjeździe na rondo i przy zmianie pasa ruchu, jeżeli taki manewr jest możliwy.
Film: Jak jeździć po rondzie turbinowym
Proponuję duży dystans do przedstawionych na filmie zasad
Proponuję duży dystans do przedstawionych na filmie zasad
Jak używać kierunkowskazów?
Istnieje kilka teorii na temat włączania kierunkowskazów przed wjazdem na rondo, co samo w sobie jest karygodne i niedopuszczalne. Według policji i kilku oddziałów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego takimanewr jest zbędny prawomocnych wyroków sądowych właczanie lewego kierunkowskazu przed wjazdem na rondo nie ma prawnego umocowania, gdy kierujący wjeżdżając na rondo nie zmienia kierunku jazdy, jednak wielu instruktorów pracujących w ośrodkach egzaminowania kierowców uporczywie powtarza kursantom, że przed wjazdem na rondo trzeba zasygnalizować kierunek, w którym chcemy pojechać. Jest to wprost zaprzeczeniem obowiązującego prawa, które nie nakazuje wskazywania ani strony skrzyżowania ani kierunku w jakim zamierza się udać kierujący. Przepisy natomiast nakazują używać kierunkowskazów w przypadku chęci zmiany pasa ruchu albo wykonując manewr opuszczania ronda (wjeżdżamy wtedy na drogę wylotową i zmieniamy kierunek jazdy) kierunku jazdy, czyli poza zawracaniem opuszczenia jezdni z jej lewej lub prawej strony.
Rysunek oryginalny, a poniżej poprawiny dla zgodności z obowiązującym prawem
Kierunkowskazów należy używać na okrężnie zorganizowanym rondzie w przypadku wykonywania manewru zmiany pasa ruchu (czarne auto z białym), jak i podczas opuszczania okrężnie biegnącej jezdni ronda, co jest dozwolone jedynie z jej prawego pasa ruchu (żółte auto z niebieskime).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.