niedziela, 4 marca 2018

121. Rondo turbinowe w Krakowie (Jedź bezpiecznie odc. 660 - recenzja)

 121. Rondo turbinowe w Krakowie koło dworca, czyli, pomimo dobrych intencji, kolejny popis niewiedzy, bezprawia i samowoli (Jedź bezpiecznie odc. 660 - recenzja)

    Od samego początku zajmiemy się wywodami Pana Marka, gdyż już raz popisał się niewiedzą, kiedy uczył BEZPRAWIA, czyli jak na rondzie turbinowym zmienia się pasy ruchu. Zanim jednak zacznę, to pokażę poprawne oznakowanie poziome ronda przy dworcu, gdyż teraz jest to twór stworzony przez kogoś, kto nie do końca właściwie rozumie obowiązujące prawo o ruchu drogowy oraz ideę holendrskiego rozwiazania komunikacyjnego w postaci tzw. ronda turbinowego 

      Na rondach turbinowych nie ma spiralnego powstawania pasów ruchu, gdyż ideą tego pomysłu jest brak możliwości zmiany pasa ruchu. Wynika to wprost z zasad ruchu oraz z zastosowania prefabrykowanych separatorów pasów ruchu lub, tak jak tu, ciągłych linii. Linie prowadzące w obrębie wlotów wolno przekraczać tylko jadącym w poprzek nich z wlotów. 

     Poza tym na jezdni nie ma prawa być kołowych strzałek kierunkowych, gdyż polskie prawo nie  przewiduje takiego oznakowania poziomego i pionowego. Może być stosowane jedynie jako oznakowanie pomocnicze zgodne z przebiegiem pasów ruchu, co tu nie jest dotrzymane. Strzałka kierunkowa na wprost (P-8a) namalowana na wlocie oznacza, że tak oznaczony pas ruchu biegnie na wprost do wylotu. 

    Poza tym kolejny raz mamy do czynienia z zapoczątkowaną w Krakowie w roku 2005 polska patologię, jaka jest pozbawione jakichkolwiek podstaw dodawanie znaków C-12 do znaków A-7 stawianych na wszystkich wlotach tzw. rond odśrodkowych, w tym spiralnych i turbinowych, które nie mają nic wspólnego z "ruchem okrężnym" w rozumieniu dyspozycji znaku C-12. Z formalnego punktu widzenia mamy teraz na jednym obiekcie dwie wzajemnie wykluczające się organizacje ruchu. Jedną wg strzałek na znaku i druga wg strzałek na jezdni.  Ignorancja polskich ekspertów jest porażająca i to w mieście, w którym jest wydział inżynierii ruchu na Politechnice Krakowskiej. Rozumiem, że inżynierowie ruchu to głównie budowlańcy, ale nie można ślepo wierzyć ekspertom z MORD. Strzałki na wlotach, albo na znaku C-12 - nie ma innej opcji ani w polskim, ani w obowiązującym Polskę prawie międzynarodowym. Czas najwyższy, by to sobie wreszcie uświadomić.

1. Oznakowanie istniejące

     Poniżej poprawiony rysunek z naniesionymi uwagami, oraz poprawne tory jazdy dla ronda spiralnego (dopuszcza zmianę pasa ruchu) lub turbinowego (brak zmiany pasa ruchu).

2a. Poprawiony rysunek oraz poprawne tory jazdy - rondo spiralne

2b. Poprawiony rysunek oraz porawne tory jazdy - rondo turbinowe

0:32. Prowadzący nie wie czym w rozumieniu zasad ruchu jest określenie "skrzyżowanie o ruchu okrężnym", o którym jest mowa w art. 24.7.3 ustawy p.r.d. oraz będące nazwą znaku ostrzegawczego A-8. Nie ma żadnych podstaw do twierdzenia, że opisane prawem budowlanym określenie rondo jest synonimem ustawowego określenia "skrzyżowanie o ruchu okrężnym". Można tak potocznie nazwać skrzyżowanie dróg publicznych skanalizowane okrągłą wyspą lub okrągły plac o dowolnej organizacji ruchu, gdyż to jedynie określenie budowli, obiektu infrastruktury drogowej. 

0:56. Każde oznakowanie poziome w postaci linii i strzałek kierunkowych służy prowadzeniu  kierującego. Stwierdzenie "dalej jak na zwykłym skrzyżowaniu" jest nieprawdziwe, gdyż skrzyżowanie zwykłe to określenie wg nazewnictwa budowlanego, które nie występuje w Kodeksie drogowym, a poza tym każda budowla typu rondo jest obiektem złożonym.

0:59. Kierunkowskaz wyjazdowy, w sensie sygnalizowania zamiaru wyjazdu z ronda, to wymysł wyobraźni Pana Marka. Kierunkowskazy służą do sygnalizowania zamiaru zmiany pasa ruchu lub zamiaru zmiany kierunku jazdy, a nie każdy zjazd z ronda jest związany ze zmiana kierunku jazdy w rozumieniu art. 22.2 ustawy p.r.d. Jest to zależne od jego organizacji czyli oznakowania pionowego i poziomego.

1:01. Nie ma ty w lewo to w lewo, itd, a równocześnie mowa o tym, że jedzie się jak na klasycznym skrzyżowaniu? Przykro mi ale i tym razem to nieuprawnione twierdzenie. Kierujący na krzyżowaniu dróg publicznych, w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, może mieć pełen lub ograniczony wybór kierunków (nie kierunków ruchu i nie kierunków jazdy). Na tym rondzie może jechać, w zależności od skrzyżowania wlotowego, w prawo, w lewo lub na wprost, albo do wylotu wskazanego numerycznie lub drogowskazem.

1:19. Kierunkowskaz przy wyjeździe włączamy zawczasu i wyraźnie (art. 22.5 ustawy p.r.d.) tylko wtedy, gdy przy wyjeździe zmieniamy kierunek jazdy, czyli skręcamy z jezdni na inną jezdnię lub przydrożną nieruchomość.

1:30. Wadliwe oznakowanie pomocnicze. Lewy pas ruchu biegnie poza drugi wylot.

2:01. Z oznakowania pomocniczego nie wynika, że z lewego pasa ruchu można wrócić do drogi wlotowej. Na rondach z ruchem jednokierunkowym nie zawraca się, na tej samej zasadzie jak jest z zawracaniem na autostradzie. Można zawrócić, w potocznym rozumieniu tego słowa, z wykorzystaniem infrastruktury, tu ronda, tak jak na autostradzie zawraca się z wykorzystaniem wiaduktu.

2:18. Zmiana pasa ruchu na lewy, a zatem nie jest to rondo turbinowe, a spiralne. Na rysunku 2 pokazano poprawne oznakowanie dla obu rozwiązań. 

2:26. Wadliwe oznakowanie wylotu z placu. Oznakowanie pionowe powinno być cofnięte w kierunku placu, gdyż wjeżdżający, przy znaku A-7 i linii warunkowego zatrzymania (znak P-13) nie włącza się tu do ruchu.

3:52. Pan Marek zmienia kierunek jazdy w rozumieniu art. 22 ustawy p.r.d. Zgodnie z ogólnymi zasadami ruchu, prawidłowo pas ruchu ma obowiązek biec od wlotu do wylotu (strzałka na wprost), a zatem tu (rys. 4) następuje opuszczenie tego pasa ruchu i jazda do następnego wylotu, już na wprost (rys. 3) , bez zmiany kierunku jazdy. 

3. Poprawione oznakowanie wylotu

5.06. Rys. 1 i uwaga o 2:18.

7:12. Wszystkie pojazdy poruszają się na wprost bez zmiany kierunku jazdy. Tu Pan Marek zmieniał tu kierunek jazdy w lewo o 3:52.


4. Przy ogólnych zasadach ruchu jezdnie maja obowiązek biec na wprost do wylotów.

7:40. Rondo jest, niezależnie od zastosowanej organizacji ruchu, złożoną budowla drogową składającą się ze zwykłych skrzyżowań dróg, z których nie wszystkie muszą spełniać wymogi definicji skrzyżowania w rozumieniu zasad ruchu, np. wyjazdy na rondo z dróg wewnętrznych lub dojazdowych do posesji.

7:45. To niby wspaniałe oznakowanie pomocnicze jest wadliwe. Wg niego nie można pojechać w lewo, co nie jest prawdą.

7:58. Rondo zorganizowane wg ogólnych zasad ruchu (odśrodkowe) nie ma nic wspólnego z rondem klasycznym, czyli zorganizowanym wg zasad ruchu okrężnego, bez strzałek na wlotach i z jedynie okrężnie biegnącą jednokierunkową jezdnią. 

8:16. Prawidłowo oznaczony wlot ronda turbinowego. Uskok uniemożliwiający zmianę pasa ruchu w obrębie wlotu.

5. Uskok na wlocie ronda turbinowego.

8:58. Na rondach odśrodkowych, spiralnych i turbinowych kierujący zmienia kierunek jazdy w lewo i to zgodnie z art. 22.2.2 ustawy p.r.d., gdyż tu każda jezdnia ma obowiązek biec od wlotu, do wylotu. Tylko przy "ruchu okrężnym" biegnie bez końca okrężnie.  

9:07. Panu Markowi, dyrektorowi MORD i sekretarzowi MRBRD, myli się kierunek z kierunkiem jazdy, a "ruch okrężny" ze skręcaniem w lewo przy wyspie. Jednym słowem TRAGEDIA. 

Legalne strzałki na jezdniach dolotowych polskich rond odśrodkowych, to jedynie znaki P-8, a wg nich na wprost to od wlotu do wylotu, natomiast w lewo to opuszczenie pasa ruchu i wjazd na drogę poprzeczną. Tak też mają obowiązek być wyznaczone pasy ruchu i nie ma tu żadnej samowoli, krakowskiej lub warszawskiej szkoły. Tu wszystkich obowiązuje OGÓLNOPOLSKI Kodeks drogowy, a nie wymysły krakowskich drogowców bezmyślnie kopiujących obce rozwiązania. 

Sześciowlotowe skrzyżowanie typu rondo, o którym wspomina Pan Marek, było z całą pewnością zorganizowane wg zasad ruchu okrężnego, czyli bez strzałek na wlotach, z jedynie okrężnie biegnącą jednokierunkową jezdnią i skrętami z tej jezdni w prawo, ale to nie ma nic wspólnego z ogólnymi zasadami ruchu i tzw. nowoczesnymi rondami z odśrodkowym, a nie okrężnym układem pasów ruchu. 


9 komentarzy:

  1. Tu są dwa odcinki "jedź bezpiecznie" o tym rondzie sprzed kilku lat: https://youtu.be/ACocEf6pE6A i https://youtu.be/LOAYgfPuHVU.

    AK.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te stare odcinki "Jedź bezpiecznie" dotyczyły poprzedniej organizacji ruchu rond przy dworcu w Krakowie. Poprzednio były one zorganizowane zgodnie z dyspozycją znaku nakazu (od 1999 roku - organizacji ruchu) C-12 "ruch okrężny".

      Usuń
  2. Tak sobie ułożyłem, ale czy poprawnie:

    Znak C-12 może stać tylko przed takim "rondem", które mogę objeżdżać dookoła bez przecinania jakiejkolwiek linii?

    Albo odwrotnie - jeśli nie mogę objeżdżać "ronda" dookoła nie przecinając jakiejkolwiek linii, to znak C-12 nie ma prawa tam stać?

    AK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Panie Andrzeju. Ogólnie rozumowanie jest poprawne, gdyż przy organizacji ruchu "ruch okrężny" jezdnie od wlotu biegną jedynie okrężnie, czyli dookoła wyspy lub placu, tak jak to pokazują strzałki na znaku C-12, a przy organizacji ruchu opartej wprost na ogólnych zasadach ruchu, od wlotu do wylotu, tak jak to pokazują strzałki na jezdni.

      Usuń
  3. Kontynuując: - Jeśli widzę taki znak przed "rondem", którego nie mogę objeżdżać dookoła (niezależnie od jego kształtu, oczywiście), to mam powód, by zgłosić zarządcy drogi popełnienie przestępstwa, polegającego na fałszywym oznakowaniu mogącym stworzyć, albo wręcz stwarzającym, zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

    Co Pan na to? Do wygrania sprawa? Może to byłby sposób na likwidację jednej z patologii, o których Pan pisze?

    AK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szanowny Panie Andrzeju. Patologia, to nie pojedyncza pomyłka, to nie błąd na jakimś odosobnionym obiekcie. Bezprawne dodawanie znaków C-12 do znaków A-7, czego nie należy mylić z legalnym dodawaniem znaków A-7 do znaków C-12 w celu regulowania pierwszeństwa na wlotach budowli zorganizowanych wg zasad „ruchu okrężnego”, trwa w całej Polsce nieprzerwanie od 2005 roku. Ta patologia dotycząca złożonych budowli drogowych o podporządkowanych wszystkich wlotach narodziła się w latach 2005-2008 w Krakowie, i trwa nieprzerwanie do dziś.
      Pismo do zarządcy drogi będzie zignorowane, albo otrzyma Pan odpowiedź, że oznakowanie jest zgodne z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu. Żaden projektant nie pozwoli sobie na oznakowanie budowli typu rondo z podporządkowanymi wszystkimi wlotami samotnymi znakami A-7, gdyż nikt mu nie przyjmie takiego projektu. Przecież dla polskich ekspertów, bez jakiegokolwiek uprawnienia, złożona ze skrzyżowań zwykłych i ew. zjazdów, budowla drogowa typu rondo to pod względem zasad ruchu w całości jedno klasyczne skrzyżowanie, a takie nie ma prawa mieć podporządkowanych wszystkich wlotów.
      Jeżeli wadliwe oznakowanie będzie miało związek z zaistniałym zdarzeniem drogowym, nie należy przyjmować mandatu karnego, a w sądzie, przedstawiając właściwe uzasadnienie, obciążyć winą lub współwiną zarządcę drogi.
      Przygotowuję na ten temat, odpowiedni wpis na blogu.

      Usuń
  4. Dzień dobry, znów będą zmieniać przepisy :) - http://www.brd24.pl/prawo/koniec-zamieszaniem-rondach-ministerstwo-przejrzy-przepisy-zastanowi-sie-nad-zmiana/. Czy naprawdę tak trudno zauważyć to, co powtarza Pan w prawie każdym swoim artykule? Że wystarczy przestać źle oznaczać wszystkie skrzyżowania z wyspą jak leci znakiem C-12! Czy nie można by się z tym prostym wyjaśnieniem jakoś przebić do osób decydujących w naszym kraju o oznakowaniu dróg?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Problemem jest przyznanie się do błędów. Ekspert PRL o niepodważalnym autorytecie, któremu zawdzięczamy to co mamy, ma setki obrońców w WORD i OSK, oraz w wydawnictwie Grupa IMAGE, gdyż przyznanie się do tego, że uwierzyli na słowo ignorantowi bez wykształcenia, to utrata prestiżu, pozycji i apanaży. Nie bez powodu, pomimo interpelacji, do dziś nie przetłumaczono na polski i nie ogłoszono noweli Konwencji obowiązującej jej sygnatariuszy od 2006 roku. Tam zapisano, że pierwszeństwo na wlotach rond klasycznych, czyli zorganizowanych wg zasad ruchu okrężnego (brak strzałek na wlotach i jedynie okrężnie biegnące pasy ruchu) można, ale wcale nie trzeba, regulować znakiem A-7 lub STOP dodanym do znaku C-12, a kierujący ma się poruszać na skrzyżowaniu wlotowym (skrzyżowaniu o ruchu okrężnym) dowolnego obiektu zorganizowanego wg nakazu znaku C-12, tak jak mu to wskazują strzałki na znaku. Na rondach odśrodkowych jedzie się zgodnie ze wskazaniem strzałek na jezdni i to wszystko.

      Usuń
    2. Przecież sprawa jest oczywista - tylko przestrzegać przepisów, o czym Pan na swoim blogu pisze.

      AK.

      Usuń

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.