484. Wadliwie oznakowane dwupasowego ronda o okrężnej organizacji ruchu nakazanej znakiem C-12 "ruch okrężny"
Tu można wesprzeć moją działalność na rzecz poprawy BRD
stawiając mi przysłowiową "kawę" https://buycoffee.to/mrerdek1.blogspot.com
Rondo to okrągła lub owalna złożona budowla drogowa o dowolnej, zależnej od zastosowanego oznakowania, organizacji ruchu. Ta organizacja może być okrężna (neutralna kierunkowo) czyli z jedynie okrężnie biegnącymi pasami ruchu lub odśrodkowa (kierunkowa) czyli z pasami ruchu biegnącymi w dowolnej konfiguracji na wprost od wlotu do wylotu.
Przy okrężnej organizacji ruchu jezdnia i jej pasy ruchu biegną od każdego wlotu okrężnie w pętli bez końca dookoła wyspy lub placu zgodnie ze wskazaniem strzałek na znaku C-12, a przy kierunkowej tak jak to wskazują strzałki kierunkowe na wlotach i obwiedni.
Dlaczego zatem na kadrach z filmu widać jak zamierzający pojechać na lewą stronę okrężnie zorganizowanego dwupasowego ronda zajmuje przed wjazdem lewy pas ruchu, mając wolny prawy? Dlaczego, skoro zajmuje lewy pas ruchu z zamiarem jazdy na jego lewą stronę, nie włącza przed wjazdem lewego kierunkowskazu? Dlaczego jadąc lewym pasem ruchu okrężnie zorganizowanego ronda, opuszcza obwiednię wprost z lewego pasa ruchu nie bacząc na jadących prawym pasem ruchu okrężnie biegnącej jezdni? Dlaczego to czyni skoro sygnalizując prawym kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy w prawo z lewego pasa ruchu wprost narusza art. 22.2.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym? Przecież ten przepis nakazuje kierującemu zamierzającemu zmienić kierunek jazdy w prawo wcześniejszego zbliżenia się do prawej krawędzi jezdni, by zmieniając kierunek jazdy nie zajechał drogi jadącemu prawym pasem "na wprost" dookoła wyspy lub placu oraz temu kto opuszczając okrężnie zorganizowane rondo zamierza zająć lewy pas ruchu jezdni drogo wylotowej?
Czy takie zachowanie wynika z lekceważenia prawa, wadliwego wyszkolenia czy z powodu wadliwego oznakowania?
Rys. 1
Dwupasowa budowla typu rondo o neutralnej kierunkowo okrężnej organizacji ruchu nakazanej znakiem C-12 "ruch okrężny" z dodanym do niego od góry znakiem A-7 "ustąp pierwszeństwa" którego zadaniem jest odwrócenie pierwszeństwa na wlotowym skrzyżowaniu okrężnie zorganizowanego ronda z pierwszeństwa z prawej strony na pierwszeństwo z lewej strony
Kierujący motocyklem zajmuje lewy pas ruchu mając wolny prawy, czym narusza art. 16.4 ustawy Prawo o ruchu drogowym z 1997 roku. Zgodnie z zastosowanym oznakowaniem ustępuje pierwszeństwa zarówno jadącemu samochodem lewym pasem ruchu, tu prosto do wylotu z włączonym prawym kierunkowskazem, jak i jadącemu lewym pasem ruchu do następnego wylotu bez włączonego lewego kierunkowskazu (rys. 2).
Jadący motocyklem wjeżdża z lewego pasa ruchu na lewy pas ruchu okrężnie biegnącej jezdni kontynuując dotychczasową jazdę na wprost
Jadący lewym pasem ruchu kierujący białym samochodem, podobnie jak to uczynił wcześniej jadący lewym pasem ruchu, sygnalizuje zamiar zmiany kierunku jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu okrężnie biegnącej jezdni i opuszcza jezdnię z jej prawej strony wjeżdżając na lewy pas ruchu jezdni drogi wylotowej. Kierujący motocyklem jadąc lewym pasem ruchu okrężnie biegnącej jezdni kontynuuje jazdę do kolejnego skrzyżowania wylotowego (rys. 3).
Rys. 3
Jadący lewym pasem ruchu biały samochód opuszcza rondo zmieniając kierunek jazdy w prawo wprost z tego pasa ruchu, zaś jadący motocyklem sygnalizuje lewym kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy w lewo i kontynuuje jazdę dookoła wyspy środkowej ronda lewym pasem ruchu
Przed kolejnym skrzyżowaniem wylotowym kierujący motocyklem, tak jak wcześniej jadący lewym pasem ruchu, sygnalizuje zamiar zmiany kierunku jazdy w prawo prawym kierunkowskazem i opuszcza rondo zmieniając kierunek jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu kończąc manewr zmiany kierunku jazdy na lewym pasie ruchu jezdni drogi wylotowej (rys. 4 i 5).
Rys. 4
Kierujący motocyklem opuszcza rondo wprost z lewego pasa ruchu okrężnie biegnącej jezdni przecinając prawy pas ruchu
Rys. 5
Kierujący motocyklem kończy manewr zmiany kierunku jazdy w prawo na lewym pasie ruchu jezdni drogi wylotowej.
Odpowiedź dlaczego zarówno kierujący motocyklem jak i filmujący zajęli przed wjazdem na rondo lewy pas ruchu i wprost z niego opuścili okrężnie biegnąca jezdnię łamiąc obowiązujące zasady ruchu jest prosta.
Dlatego, że na wlotach ronda domalowano, wbrew obowiązującemu prawu i zasadom neutralnej kierunkowo okrężnej organizacji ruchu, strzałki kierunkowe. Rondo jest niewielkie i jako takie nie ma odcinków przeplatania łączących jego elementarne skrzyżowania zwykle, także elementarne z punktu widzenia zasad ruchu, dlatego nie ma na nim miejsca i czasu na zmianę pasa ruchu z lewego na prawy oraz, na szczęście, na jazdę równoległą przed wylotem z wjeżdżającymi prawym pasem ruchu na wcześniejszym wlocie.
Ponadto lewy pas ruchu oznaczono jako pas ruchu tylko do skręcania w lewo zmniejszając w nieznacznym stopniu ryzyko kolizji lub wypadku, bowiem przy ruchu okrężnym prawym pasem można poruszać się "na wprost" po obwiedni dookoła wyspy lub placu i z niego zmieniać kierunek jazdy w prawo w celu wjazdu na dowolny pas ruchu jezdni drogi wylotowej (rys. 6).
Tablica przedrogowskazowa potwierdza neutralną kierunkowo okrężną, zgodną z nakazem znaku C-12, organizację ruchu najbliższego ronda, czemu wprost zaprzecza oznakowanie kierunkowe wlotów. O dziwo pomimo tego, że przeciwległy wylot jest dwupasowy, a nieuprawnione przy ruchu okrężnym strzałki na wlocie sugerują kierunkową organizację ruchu, lewy pas ruchu oznaczono kierunkowo jako pas ruchu tylko do zmiany kierunku jazdy w lewo
Niestety na innym identycznym rondzie w tej samej miejscowości na prawym pasie ruchu wlotu namalowano strzałkę do skręcania tylko w prawo, a na lewym strzałkę do skręcania w lewo i jazdy "na wprost" do przeciwległego wylotu, co wprost nakłania kierujących do zmiany kierunku jazdy w prawo wprost z lewego pasa ruchu okrężnie biegnącej jezdni, bowiem lewy pas ruchu, tak jak prawy, przy okrężnej organizacji ruchu biegnie jedynie okrężnie.
Ciekawe jak ocenia zdarzenia na tych rondach miejscowa policja gdy dojdzie na nich do kolizji lub wypadku miedzy jadącym lewym i prawym pasem ruchu, skoro nieuprawnione tu oznakowanie kierunkowe, zaprzeczające okrężnej organizacji ruchu, wprost nakłania kierujących do łamania prawa?
mgr inż. Ryszard R. Dobrowolski
Klikając na ten przycisk wesprzesz moją działalność na rzecz poprawy BRD. W podziękowaniu otrzymasz najnowsze wydanie książki (plik PDF)
Vademecum kierującego. Droga, skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy
(ronda, ruch okrężny, skrzyżowanie o ruchu okrężnym)
O nawet Kętrzyn znalazł się w Pana opracowaniu. Podobne beznadziejne rozwiazania były kiedyś na miejskiej obwodnicy Ciechanowa.
OdpowiedzUsuń@Nn - Byłem tam na urlopie. A co do "pętli miejskiej" w Ciechanowie, to na Google nadal jest tam oznakowanie godne analfabety dla którego neutralny kierunkowo ruch okrężny którego ideą jest wyeliminowanie zmiany kierunku jazdy w lewo jest kierunkowy i jest zmiana kierunku jazdy w lewo, a na dodatek jedynie okrężnie oznaczone znakami pasy ruchu biegną jako nieoznaczone znakami, wg strzałek kierunkowych, od wlotu do wylotu. Ciekawe jest na tej obwodnicy rondo do zawracania, bowiem nie ma dwóch dróg wylotowych. Widać dokładnie, że ruch odbywa się z prawego pasa na prawy przez lewy na rondzie. Biada jadącemu równolegle lewym pasem ruchu. https://www.google.com/maps/place/06-400+Ciechan%C3%B3w/@52.863449,20.591817,140m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x471c2ea5b7b0a84f:0x57e2e48ac0c0514d!8m2!3d52.8814838!4d20.6197948!16zL20vMDIybWI0?authuser=0&entry=ttu
UsuńBardzo ładne tereny, mam nadzieję że urlop się udał.
UsuńJakiś czas temu zauważyłem, że w granicach jednej miejscowości lub powiatu, co raz więcej rond turbinowych jest oznaczanych według różnych schematów. Wcale ze sobą nie spójnych. Mam wrażenie, że kiedyś ronda będące pod opieką jednego zarządcy były oznaczane według jednego sposobu myślenia. Czy było to prawidłowe oznakowanie czy nie to już inna sprawa.
Dodatkowo mam wrażenie, że rozjeżdzają się zamysły projektanta infrastruktury z późniejszym oznakiwaniem. Przez co ronda są coraz mniej czytelne dla kierowcy.
@Mn - Urlop się udał, chociaż mamy niedosyt, bowiem nie dotarliśmy do Łotwy i Estonii, które poza Litwą były także w planach. A co do problemów z budową i znakowaniem rond turbinowych, to całkowita zgoda. Próbowali to ujednolicić inżynierowie z PK ale brak zrozumienia ich pomysłu oraz wiara w to, że każde rondo to w całości, pod względem zasad ruchu jedno zwykłe kierunkowo zorganizowane skrzyżowanie, skończyło się niepowodzeniem. Jest kilka problemów. Jeden podstawowy to nieuprawnione nazywanie tym określeniem rond które nie mają z rondami turbinowymi nic wspólnego, drugi to znakowanie ich wlotów "naszymi" strzałkami kierunkowymi w konflikcie z holenderskim przebiegiem pasów ruchu i strzałkami na obwiedni, a trzeci to bezprawne stosowanie na wlotach holenderskich kołowych strzałek kierunkowych których nie dopuszczono do stosowania w innych europejskich krajach, w tym w Polsce. Poza tym na oryginalnych holenderskich, tam wymyślonych, rondach turbinowych poza kołowymi strzałkami kierunkowymi, zamiast linii ciągłych, montuje się na wlotach i obwiedni prefabrykowane separatory, co pozwala od razu odróżnić rondo turbinowe od kierunkowego i okrężnego.
UsuńU nas też zaczęto stosować te separatory. Jak traktować taki separator? Mi się wydaje, że one nie tylko rozdzielają pasy ruchu ale rozdzielają oddzielne jezdnie drogi. A podwójna linia ciągła to tak naprawdę dwie pojedyncze linie krawędziowe każdej jedni.
Usuń@Nn - Dokładnie tak jest. Separator to nie linia ciągła lecz krawężnik między jezdniami z linią ciągłą na krawędzi każdej z nich. Separatory montowane już na wlocie i malowane na jezdni wlotu kołowe strzałki kierunkowe są informacją dla kierowcy, że ma do czynienia z rondem turbinowym wg holenderskiego pomysłu. Jego ideą jest brak zmiany kierunku jazdy w lewo, brak zmiany PASA RUCHU i odśrodkowy układ wszystkich jezdni, zatem zjazd z ronda turbinowego to albo zmiana kierunku jazdy w prawo albo jazda na wprost. Niestety nie wiedzą tego instruktorzy OSK, egzaminatorzy WORD, MORD i PORD oraz policjanci uczeni zasad ruchu wg prawa zwyczajowego tych koterii.
UsuńCzy rondo turbinowe to w ogóle rondo? Czy powinien być przed nim znak C-12 skoro nie można jeździć dookoła?
OdpowiedzUsuń@Anonimowy - Rondo to okrągły lub owalny plac z okalającą go jezdnią i promieniście ułożonyi wlotami i wylotami lub upodobnione do niego centralnie skanalizowane wyspą o tym kształcie skrzyżowanie. W obu przypadkach mówimy o budowlach drogowych bez związku z zasadami ruchu i znakami drogowymi. Zatem rondo turbinowe jest rondem o odśrodkowym układzie jezdni którego ideą jest wyeliminowanie zmiany pasa ruchu i tak jak to jest przy okrężnym układzie jezdni, zmiany kierunku jazdy w lewo. Pierwsze zbudowano w Holandii w 2000 roku i jego pomysłodawca nazwał je wtedy "turborotonde" co oznacza "rondo turbinowe". jest to rondo o kierunkowej organizacji ruchu na wlotach którego dozwolone kierunki jazdy określa się jedynie holenderskimi kołowymi strzałkami kierunkowymi których nie dopuszcza do stosowania ani nasze, ani europejskie, prawo o ruchu drogowym. Są jednak bezprawnie stosowane, a nawet rekomendowane przez ministra infrastruktury, by układ jezdni był zgodny z oznakowaniem wlotów, czego nie zapewniają nasze klasyczne strzałki.
UsuńZnak C-12 ustawiany na ich wlotach jest tak samo nieuprawniony jak na innych kierunkowo (odśrodkowo) zorganizowanych budowlach drogowych z centralną przeszkodą. Jest on bezprawnie dodawany do znaku A-7 którym oznakowano wszystkie wloty ronda.
Dziękuję za potwierdzenie podejrzeń. Czyli "rondo" ta nazwa obiektu budowlanego ale nie zawsze ''na gruncie '' jest na takim obiekcie ruch okrężny o którym mówi C-12 więc go tam nie powinno wtedy być .
UsuńNatknąłem się na Pana bloga przypadkiem i mało gdzie takie kwestie są poruszane. Dziękuję i życzę zdrowia.
@Anonimowy - W uzupełnieniu dodam, że "ruch okrężny" w rozumieniu nakazu znaku C-12 to rodzaj organizacji ruchu, która może obowiązywać na dowolnym co do kształtu i wielkości obiekcie budowlanym z centralną przeszkodą w postaci wyspy lub placu, chociaż najpopularniejsze są budowle typu rondo (mini, małe, średnie i duże). Okrężnie jest zorganizowany np. prostokątny plac Pułaskiego w Olsztynie. https://www.google.com/maps/place/plac+Pu%C5%82askiego,+10-353+Olsztyn/@53.7814886,20.4898237,19.5z/data=!4m6!3m5!1s0x46e27932b3370f45:0x87b79efda78e34f3!8m2!3d53.7813175!4d20.4902684!16s%2Fg%2F122sxhbx?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDkwNC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
UsuńGorzów Wielkopolski też ma tego typu skrzyżowania gdzie można jeździć ciągle wokół wyspy ale na wlotach są strzałki kierunkowe ;)
OdpowiedzUsuń@ANONIMUS - Jest w Polsce cała masa takich sytuacji i cześć z nich jest dopuszczalna. Tu przykład właściwego oznakowania ronda o okrężnej organizacji ruchu. Linia krawędziowa przerywana na wylotach, a na wlocie z bajpasem dla segregacji ruchu na prawym pasie strzałka do skręcania w prawo na pasie wyłączania, a na lewym strzałka NA WPRPST, a nie na wprost i w lewo. https://www.google.com/maps/@51.8993408,17.7591442,101m/data=!3m1!1e3?authuser=0&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTAyMy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Usuń