niedziela, 21 czerwca 2015

36. Rondo rondu nierówne, jedno okrężne, a drugie nie.

           
     Angielskie ROUNDABOUT to polskie RONDO, ale pomimo, że "roundabout" występuje w zapisach oficjalnej angielskojęzycznej wersji językowej obowiązującej Polskę Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym, to w polskim prawie o ruchu drogowym słowo RONDO nie istnieje. Pomimo tego jest powszechnie i BEZPRAWNIE używane, także przez osoby opisujące prawo, co jest przejawem braku wiedzy i poszanowania prawa.

           Do opisu prawa nie wolno używać określeń pozaustawowych, gdyż są one niejednoznaczne. W języku polskim RONDO to tylko określenie złożonego obiektu inżynierii drogowej w postaci okrągłego lub owalnego placu z okalającą ten plac jezdnią na którym zbiegają się drogi z jezdniami i na którym może obowiązywać dowolna organizacja ruchu.

      To od obowiązującej w danym miejscu organizacji ruchu zależy jak kierujący ma się poruszać zgodzie z obowiązującymi przepisami.

        I tu wyjaśnijmy sobie, że użyte w Konwencji wiedeńskiej słowo ROUNDABOUT wcale nie oznacza RONDA, gdyż od 1928 roku w fachowym angielskim oznacza także RUCH OKRĘŻNY jako specjalne rozwiązanie komunikacyjne  oraz obiekt na którym ta organizacja ruchu obowiązuje, czyli SKRZYŻOWANIE O RUCHU OKRĘŻNYM w rozumieniu naszego znaku C-12.
      Na tak "okrężnie" zorganizowanym obiekcie należy poruszać się przy prawej krawędzi jezdni (art. 16 ust. 4 p.r.d.), a dodatkowy okrężnie biegnący pas ruchu umożliwia jedynie zmianę pasa ruchu (art. 22 ust. 4 i ust. 5) i wyprzedzanie (art. 24 ust. 7). Każdy zjazd to skręt w prawo (art. 22 ust. 2 pkt. 1 ustawy). Tylko mając zamiar skrętu w pierwszy zjazd można zwyczajowo (wg przepisów austriackich) zasygnalizować zamiar skrętu jeszcze przed wjazdem, by zasygnalizować zawczasu i wyraźnie swoje zamiary . I to jest cała wiedza na temat RUCHU OKRĘŻNEGO - specjalnej organizacji ruchu przy której kierujący porusza się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara pasami ruchu biegnącymi okrężnie, czyli dookoła wyspy lub placu bez zmiany kierunku jazdy. RUCH OKRĘŻNY jako organizacja ruchu znany jest od ponad 100 lat, a w polskim prawie istnieje niezmiennie, poza regulacjami pierwszeństwa na wjazdach, od 1959 roku, więc zaprzeczanie jego istnienia jest dowodem na brak merytorycznej wiedzy.

   Jeżeli pasy ruchu biegną na wprost do zjazdów to taki obiekt, nawet BEZPRAWNIE oznakowany znakami C-12, nie jest SKRZYŻOWANIEM O RUCHU OKRĘŻNYM, nawet gdy jest RONDEM. Na kierunkowo zorganizowanym obiekcie jazda dookoła wyspy to permanentne skręty w lewo przy wyspie (art. 22 ust. 2 pkt. 2 oraz ust. 5 p.r.d.). 

       Wytyczne projektowania ROND, obowiązujące w GDDKiA, dotyczą tylko okrągłych obiektów w postaci skrzyżowań z wyspą oraz małych i średnich placów typu rondo (do ok. 60 metrów średnicy zewnętrznej) na których obowiązuje RUCH OKRĘŻNY. Zapraszam więc na Rondo które nie jest RONDEM w rozumieniu GDDKiA. http://mrerdek1.blogspot.com/2015/06/38-leszno-dk-5-jak-bezpiecznie-wyjechac.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Prawo dotyczące zasad ruchu drogowego ma obowiązek być proste, jednoznaczne i oczywiste, bowiem takim być musi, by wszyscy, niezależnie od wieku i wykształcenia, jednakowo je rozumieli i stosowali w praktyce. Właśnie temu, by tak było, poświęcony jest ten blog.
Blog nie jest forum dyskusyjnym i wszelkie wpisy obrażające autora oraz komentujących nie będą publikowane.
Jeżeli masz wątpliwości, przeczytaj, zastanów się i sam podejmij decyzję, co jest dla Ciebie prawdą, a co fałszem. Pamiętaj, że po uzyskaniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, to Ty odpowiadasz za to co czynisz na drodze, nie twój dawny instruktor lub egzaminator, funkcjonariusz lub urzędnik, dziennikarz, autor książki lub bloga.
Zbytnia pewność siebie znika w zderzeniu z brutalną rzeczywistością. Wtedy jest już za późno, by uczyć się na cudzych błędach.